2018-04-12, 22:55
Medlem
Zeta9s avatar
Har fått två mailsvar från PostNord. Det ena var en bildförfrågan. De ursäktade sig att det tog så lång tid att svara, men kunde inte ge mig svar i mailet utan bad mig ringa Kundtjänst. Suck. Verkar vara ett standardsvar.

Svaret i det andra mailet:

Hej xxxxx,

Tack för ditt mail och jag beklagar att vi har längre svarstider just nu.

Om du går in på moms.postnord.se, klicka på Kundservice nere i högra hörnet, Välj "Kontakta oss" och beställ innehållsinformation. Informationen kommer då att skickas till dig inom 24 timmar. Då mailar vi över de bilder som finns på försändelsen.

Om du anser att tull och momsen är felaktig så behöver du kontakta vår utrikesavdelning på utrikesbrev.arlanda@postnord.com,

i rubriken måste kollinummer och "Omprövning" stå. Du behöver ge en förklaring till varför importavgiften är felaktig samt vad som är korrekt.

Den nya informationen måste även styrkas av kund med kvitto, orderbekräftelse, eller liknande.
Du kommer bli återkopplad när omprövningen är klar.

Om du vill komma i kontakt med kundombudsmannen så behöver du själv maila till kundombudsmannen, vänligen besök länken nedan;

https://www.postnord.se/kundservice/reklamera/kundombudsmannen

Jag önskar dig en trevlig dag,

Med vänlig hälsning

xxxxx xxxxxxxxxx

Innehållsinfo hade jag redan beställt, men det gav inget. Tog två dygn.
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-12 kl. 22:58.
Citera
2018-04-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag har fått två påminnelsebrev hittills med samma deadline som tidigare. Har betalat för två paket förra veckan, men inte sett röken av dem ännu. Tänker betala en räkning till idag, trots att jag inte är helt säker vad det är.

Det första paketet jag betalade för kom ganska snabbt, men nu verkar det stå still där i Örebro.

Har haft en månads väntetid på ett par paket.

Dvs de ankom Sverige i början av mars. Jag betalade moms så snart jag kunde (minns inte om det var via avi eller SMS men jag tror det var avi). Sedan fick jag paketetet i början av april.

Inte mycket annat man kan göra än att vänta.
Citera
2018-04-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Fick ett SMS om att betala straffavgiften förra veckan.
Hade ingen större stress till att få hem paketet som jag hade planerat att betala extra för, så igår låg det ett brev i brevlådan från Post Nord innehållande ett kolli ID och en länk.

Försökte med länken i brevet och skrev in kolli ID, inget resultat blev svaret.
Var tvungen att skriva in länken jag fått i SMS meddelandet för att kunna komma vidare till att betala.

Betalade igår och det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för leverans.

Man måste skriva in det jävla numret MED STORA BOKSTÄVER när man ska betala på moms.postnord.se.

Så jävla fail från postens sida.
Citera
2018-04-12, 23:06
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Man måste skriva in det jävla numret MED STORA BOKSTÄVER när man ska betala på moms.postnord.se.

Så jävla fail från postens sida.
Nå så jävla dumt!
Skärpning anbefalles PostNord!
Citera
2018-04-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-tälje
NU AR POSTNÖRD SPÅRA UR TOTALT!
fick sms från Posten betal moms på paket från tyskland ???
Det är fan euro land! Kan tillägga det inget kina paket, beställt från en känd lev från tyskland med adress där som butik
Vad fan händer???
shiiiit

visste att detta skulle hända. Magdalena vill utesluta all internationell handel och vill bara att vi ska handla I Sverige från svenska leverantörer.
Citera
2018-04-12, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtAngle
shiiiit

visste att detta skulle hända. Magdalena vill utesluta all internationell handel och vill bara att vi ska handla I Sverige från svenska leverantörer.
Kan man klandra henne? Socialdemokratins enda syfte är att få in skatt till varje pris för att fortsätta skänka till diverse lösdrivare. Det är så man blir förbannad på riktigt. Sveriges högst beskattade land och vi får inte ens handla på ett vettigt sätt från utlandet. Jag ogillar EU men i det här fallet är det tur att det finns. Om vi inte ens kunnat handla från andra länder inom Europa hade det blivit ännu värre.
Nu hamnar jag dock lite off topic.

Händer det att man kan få paket från Kina utan att behöva pröjsa PostNord efter nya reglerna?
Eller har dom järnkoll? Någon som vågar med en uppskattning, slinker 0,1% förbi eller 50%?
Senast redigerad av fiskoega 2018-04-12 kl. 23:47.
Citera
2018-04-13, 04:38
Medlem
U-boats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Titta på länken på betalningssidan om du har någon bild på etiketten som identifierar vad det är för paket. Gåva eller varuprov spelar ingen roll du får betala moms och avgift ändå tyvärr...

Det är just det som är problemet med,jag har ingen lust att betala över 80 spänn för grisen i säcken. Jag har ju inte en aning om vem det är som skickat paketet..kan vara en av mina kompisar ut i världen,vet tex att jag ska få något från Australien eftersom jag just fyllt år, å det kan komma paket från andra ställen också där folk har uppmärksammat min bemärkelsedag.
Citera
2018-04-13, 07:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Händer det att man kan få paket från Kina utan att behöva pröjsa PostNord efter nya reglerna?
Eller har dom järnkoll? Någon som vågar med en uppskattning, slinker 0,1% förbi eller 50%?

Av sju paket beställda 13 februari har de stoppat minst sex, det sjunde har jag inte sett röken av...

Av nåt hundratal paket beställda från Kina tidigare under ett par år har inte ett enda kommit bort...

Första sms:et kom 11 mars, senaste denna veckan...
Citera
2018-04-13, 07:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-boat
Det är just det som är problemet med,jag har ingen lust att betala över 80 spänn för grisen i säcken. Jag har ju inte en aning om vem det är som skickat paketet..kan vara en av mina kompisar ut i världen,vet tex att jag ska få något från Australien eftersom jag just fyllt år, å det kan komma paket från andra ställen också där folk har uppmärksammat min bemärkelsedag.
Är det en födelsedagspresent från din kompis i Australien skall du givetvis inte betala moms och avgift. Som sagt kolla på betalningssidan om dom lagt upp någon länk till bilden på etiketten.
Citera
2018-04-13, 08:48
Medlem
Citat:
Är det en födelsedagspresent från din kompis i Australien skall du givetvis inte betala moms och avgift. Som sagt kolla på betalningssidan om dom lagt upp någon länk till bilden på etiketten.

Länkar till bilder fungerar absolut aldrig överhuvudtaget i något som Postnord skickar ut någonsin, lika bra att de tar bort den sketna länken som de skickar för den fungerar ju aldrig. Gör bara folk ännu mer besvikna och förbannade på dem. Vad i fridens håller de idioterna på och skickar länka för när de är tomma, kan man aldrig få det att funka så bort med det ????

Lika bra att slanta upp om man vill ha grejjerna. Det är svinjobbigt att processa i månader med tullverket. Du anses som skyldig by default. Jag har lyckats få tullverket att till slut släppa mitt paket som faktiskt var en gåva. Men det tog 2-3 månader, 20-30 olika brev. Intyg från vännerna i Kina att det hade skickat saken som gåva osv...

Jag gjorde det för jag var rättshaverist och skulle prova hur mycket ork det tar att överbevisa tullverket. Inget som jag någonsin skulle göra om, då betalar jag heller eller låter dem destruera presenterna.
Citera
2018-04-13, 08:49
Medlem
Citat:
Titta på länken på betalningssidan om du har någon bild på etiketten som identifierar vad det är för paket. Gåva eller varuprov spelar ingen roll du får betala moms och avgift ändå tyvärr...

Bildlänkar fungerar aldrig från Postnord
Citera
2018-04-13, 08:50
Medlem
Citat:
Det kvittar vad det står på betalningssidan.

runt 5000 pers har ändå fått betala för gåvor. Gå in på facebook sidan och läs där.

Samt betalar folk för paket som skickas inom EU.

Finns ingen ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in