2018-04-12, 18:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Med DNA kan vi ta skapelsen i egna händer och samarbeta med guds tänkta idé.

Men "guds tänkta plan" är en ad hoc-premiss, som inte automatisk kan användas som del av ett "bevis".
Citera
2018-04-12, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Jag pratar om en Gud.

Definera gärna denna på tråden "Definiera gud".
Citera
2018-04-12, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree
vi kan lära om skaparen igenom att utforska skapelsen,

Kanske, kanske inte; men det beror på "utforsknings-metodologin".

Så om du vill börja från en djupgranskning av verklighets-sökande/-beskrivande teologisk filosofi är denna tråd knappast lämplig.

Här diskuterar vi BEVIS.
Citera
2018-04-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Universumsskapande pixies, som lever utanför tid och rum. Dessa ska ej blandas ihop med det folk kallar ”personlig gud”. Där har du ett alternativ. Multiversum är en annan.
Det kan även vara så att solen är skapad av en gud, månen av en gud, jorden av en gud, haven av en gud o.s.v. Eftersom troende gillar ”watchmaker” analogin, så påpekar jag att varje del av universum kan olika skapare. Det är ju inte så att det måste vara en människa som skapat klockan i den analogin.
Om jag, som du, får använda fantasin och hitta på en skapare, eller flera, då är det ganska lätt att komma med svar.
här ser vi den troende, "universum". du har bara sett "universum" i starwars filmer, men tror det är riktigt, precis som barnen som tror på tomten.
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur ser du att den varit här och skapat? Att du inte kan föreställa dig annat än en skapare är en annan sak än att du kan se att något är skapat och dessutom av vem. Frågan var faktiskt också hur du skiljer en inaktiv gud från en icke existerande gud. Kan du svara på frågan?

En falsk dikotomi är ett logikfel. Det innebär att du framställer ett problem att bara ha två tillstånd/lösningar när du i själva verket inte vet något om det. Försök gärna att bevisa att bara dessa två saker är de enda giltiga alternativen.
Det är dessutom en undanflykt från frågan. Frågan lyder "hur vet du att det är en skapelse".
"Vad skulle det annars vara" är inte ett godtagbart svar, det är bara att försöka flytta bevisbordan för ditt påstående till någon annan. Ditt påstående var att vi lever i en skapelse, det är inte min uppgift att bevisa något annat, du måste stödja ditt påstående själv.
mitt svar på frågan hur jag vet att det är en skapelse är ot.
och jag ser att den är inaktiv då den varit aktiv innan. dock betyder inte att inte blanda sig i fysiskt att man måste va helt inaktiv.

då kan ju ni bevisa att det vi lever i skulle kunna existera av chans.
Citera
2018-04-12, 23:03
Medlem
Citat:
här ser vi den troende, "universum". du har bara sett "universum" i starwars filmer, men tror det är riktigt, precis som barnen som tror på tomten.

och jag ser att den är inaktiv då den varit aktiv innan. dock betyder inte att inte blanda sig i fysiskt att man måste va helt inaktiv.

Nej, ”vi” behöver inte bevisa något, i detta fall. Svaret blir automatiskt inte Gud när vi människor har luckor i våran förståelse. ”Jag vet inte”, är det ärligaste svaret på vissa frågor.
Att skifta bevisbördan är vanligt då man själv inte har bevis.
Citera
2018-04-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, ”vi” behöver inte bevisa något, i detta fall. Svaret blir automatiskt inte Gud när vi människor har luckor i våran förståelse. ”Jag vet inte”, är det ärligaste svaret på vissa frågor.
Att skifta bevisbördan är vanligt då man själv inte har bevis.
har inte sagt att ni behöver, du behöver inte heler bevisa att universum som du känner det existerar. det är din religion.
Citera
2018-04-13, 07:05
Medlem
Citat:
har inte sagt att ni behöver, du behöver inte heler bevisa att universum som du känner det existerar. det är din religion.
Nej, det är ingen religion.
Citera
2018-04-13, 09:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, det är det inte, för du hävdar att vi kan härleda en skapare från att vi lever på en skapelse. Därför bör du belägga att det är en skapelse.

Citat:
och jag ser att den är inaktiv då den varit aktiv innan.
Hur vet du att den varit aktiv innan?
Citat:
dock betyder inte att inte blanda sig i fysiskt att man måste va helt inaktiv.
Nej, det gör det ju inte, men hur vet du då att den ens finns?

Citat:
Vem har påstått "chans"?
Nu försöker du flytta bevisbördan för ditt påstående till oss igen. Vi måste inte bevisa någonting, det är du som gjort ett påstående om sakers tillstånd. Är ditt påstående då grundlöst och bara påhittat när du inte har belägg för det?
Citera
2018-04-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det är det inte, för du hävdar att vi kan härleda en skapare från att vi lever på en skapelse. Därför bör du belägga att det är en skapelse.

Vem har påstått "chans"?
Nu försöker du flytta bevisbördan för ditt påstående till oss igen. Vi måste inte bevisa någonting, det är du som gjort ett påstående om sakers tillstånd. Är ditt påstående då grundlöst och bara påhittat när du inte har belägg för det?
är det du eller mods som bestämmer vad som är ot?
jag har länkat till bevis för skapelsen, om du nu är genuint intresserad så välkomen in.

big bang påstår chans.
det jag frågar dig är, finns det ett 3e alternativ?
Senast redigerad av iwanttobefree 2018-04-13 kl. 10:00.
Citera
2018-04-13, 12:12
Medlem
Citat:
jag har länkat till bevis för skapelsen, om du nu är genuint intresserad så välkomen in.

big bang påstår chans.
Varje Gud/gudar är ju ett eget alternativ.
Olika gudar för olika saker är ett annat alternativ.
Om det är en personlig nu existerande Gud du menar, så finns alternativet att en ej nu existerande skapare har skapat universum. En deistisk lösning.
Men allt detta spelar ingen roll, då du har din egna bevisbörda för dina egna påståenden .
Citera
2018-04-13, 12:48
Medlem
Citat:

big bang påstår chans.
Om du har 9 minuter över så borde du kolla på denna video. Här förklaras varför ”the argument from improbability” är ett väldigt dåligt argument.
https://m.youtube.com/watch?v=A_dDsiFZa1U
Citera
2018-04-13, 13:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är läskunnig och klarar av att läsa titeln och ursprungsinlägget. Tråden handlar om gudsbevis. Ditt gudsbevis är att "vi lever på en skapelse", därför bör du belägga det med någon sorts bevis.

Citat:
Proxydiskussioner är inte konstruktiva. Kan du förklara din ståndpunkt själv? Om inte, varför har du den uppfattningen om du inte ens kan klarifiera den?

Citat:
big bang påstår chans.
När och hur då? Har du verkligen förstått vad du läst?
Citat:
Potentiellt finns det oändligt med alternativ tills du formulerar det korrekt för att undvika en falsk dikotomi.
Ex. kan du skriva "Antingen var det en skapare, eller så var det inte det", för då är det inte två fastställa alternativ som är de enda möjligheterna. Du har ännu inte belagt ditt påstående så jag vet inte varför jag måste fastställa något alternativ. Om våra bevismängder ska vara likartade kan jag bara avfärda det du skrivit med "Nej, det var det inte" så är vi på samma nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in