2018-04-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

När en komplex magnifik bergskedja står där stabilt och imponerar, så är det enda sanna bevisvärdet att :

-där står ett berg-

Vill man gå längre och försöka få större klarhet i den underbara verkligheten med ett storartat bergsmassiv, får man undersöka berget.. istället för att börja konspirera om hur det hamnat där, varför det står där och är i vägen för annat...

Att försöka förstå "sanningen" "bakom" bergets rätt att befinna sig där och vara som det är, kräver att man undersöker berget, inte att man sätter sig och bygger upp en imaginär parallellvärld till berget för att sedan tillskriva berget att ha intimt samröre med parallelldragningen (gudavärlden och gudars vilja).

Samma med människor : att säga att DNA är "bevis på guds skaparkraft" är exakt samma som att peka på sig själv och säga "jag och min kropp och mitt intellekt är bevis på att gud finns, dvs jag, är gud"

Sedan rangordnar gudstroenden i vilken grad olika liv har existenswberättigandet och hur man inom människosläktet rangordnas, den och den.. beter sig si och så.. så den kan inte ha mycket gud i sig, men jag som är si och så.. får väl ta rollen som gudstalare, alltså : jag är sådant bevis på att gud finns, med mitt DNA-innehåll som får mig att vara si och så, så jag får rätta de andra med annan DNA-remsa..

Vilken DNA-sekvens skulle i så fall, motsvara vilken handling, yttring eller vilja?

Det låter inte vettigt.. det låter som något kreationister gripit ur luften!

Innan DNA kartlades, så var det väl personkaraktärer som hintade om vad och vad inte, som var "klara tecken" på att olika mentala tillstånd kan ses som bevis för vad som är skapat av gud...

... vilket gjorde att man kunde förakta somliga, och ge andra extremt förhöjd status.

Det går kanske i samklang med "naturstudier" eller seriöst teokratisk icke-vetenskapsförankrad forskning : t.ex att person viss genetisk bild, är given att därför blanda murbruk.. tömma latriner etc, medan annan genetisk bild, ska ge för handen att den inte kan befatta sig med jordbunden aktivitet.. utan behöver "högre uppgifter" av "gudomlig art"

Om nu en DNA och respektive sekvens ur DNA, skulle vara beviset för att människan "är skapad av gud" , då intensifieras teodicéproblematiken flera varv och rasideologin som finns i botten av gudsidén om "människans ofullkomlighet" att i generation efter generation enbart kunna uppvisa hopplöshet och fördärv och därför förtjänar en på förhand av gud konstruerad DNS-remsa "där det står" hur hopplös hon är och kommer att fallera vad hon än gör... och därför förtjänar att hemfalla åt konfliktskapande eftersom människan är en fördärvad rutten varelse som inte är värd bättre än att lida.

...men människan kan "förbättra sig" om hon bara läser bibeln eller annat kreationistiskt skriftblad lite då och då, åtminstonde... då .... minskar den fördärvade DNA-kvaliteten.. och hon kan, göra bot...
OM hon förstås också betalar lite.. och inser sitt gudsvärde, och som konsekvens av det, därför betalar mer senare, och till slut gärna iaf minst halva lönen in till konton där "gudskännarna" vet hur man korrekt tolkar DNA-remsan till guds försorg.

Makes sense?

Bra poäng, att studera just berget för att få reda på mer och att inte fantisera något annat bortom...
Citera
2018-04-07, 20:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Bra poäng, att studera just berget för att få reda på mer och att inte fantisera något annat bortom...
Så för att försöka förstå livets uppkomst, är det ju ganska förkastligt att säga sig ha facit utifrån att enbart ha isntrument i handen, vad vet man om livets sammanhang med omgivande universums utfyllnad att vara så stursk att så snabbt tro sig knipa en ultimat sanning ur en liten dna-remsa? den säger inte mer än en bergsremsa, storleken skiljer dem åt men berg är organiskt bunden energi, dna behöver också energi.

Att fundamentalistiska gudstroende är så snabba med att kapa vetenskaplig pågående aktivitet, men inte en enda sekund i världshistorien någonsin, själv kommit på att för att förstå liv, måste man studera liv och inte gulla med sin chimära fantasi.

Gudsfundamentalister har aldrig av egna meriter, tänkt sig att genetik är mer än tro, eller sa någonsin vetenskapligt hårt arbetande människor att människors inneboende förmågor avgörs av hur solen månen pluto saturnus och resten, står på himlavalvet?

Har du någonsin hört en seriös vetenskapligt tänkande individ, att om du läser bibeln noga med eftertänksamhet, så kommer dna-remsorna att utvecklas för dig?

Religiositet och dna, har inget samröre med varann, en religiöst troende individ, har inte tid för det värdsliga det kroppsliga det "uppenbara" som-vem-som-helst kan ägna sig åt, nej den som tror på gudomlighet har alltid försökt nedgradera prestationer som kommit ur vetenskapliga gärningar.

Att religiösa tyckte att man skulle skriva men skriva om religiositet och "guds lagar" är ju inte detsamma som att tänka med framförhållning och komma fram till dna, en påve behöver fortfarande beundrarskaror.. hans ceremoniella symbolism går ut på att ignorera evolutionsbaserad vetenskap, bl.a har man genomgående ratat p-piller eller andra biokemiska framsteg. De vill att människor håller fokus på medeltida riter och vidskepelser.

Men nu är amerikansk bibeltolkning med kreationism, i nöd av att försöka tolka, forskningsrön.. detta för att amerikansk religiositet är en REN INDUSTRI , slags råvaruindustri med människors känslor, appellerande som råvarukapitalet eller organkapitalet, som ingen annanstans på jorden, väldigt avancerat sofistikerat men inte alltigenom osynlig industrialism. Det är dem som skapat agendan att sammanbinda genetik med gud, en rasideologi i märklig tappning.

Men en dna-remsa är fortfarande en dna-remsa och har ingen koppling till någon gud eller gudom, what so ever.

Berget är ett berg. Vatten är vatten , kemi är kemi, kemi är inte en guds anlete, det går bevisa genom det stora antal troende som omedelbart sågar kemi eller biologi eller vetenskaplig aktivitet som meningsfullt, de t.o.m råder sina barn att gå till församliongslokal och läsa bibel istället. Vore de inte så många som unisont har djup aversion och misstänksamhet mot vetenskapliga rön, men de avslöjar sig själv och att pengar hägrar bakom dna-tecknen.. är det ENDA som får radikala fundamentalister att vakna till, fanns inte de stora summorna där, skulle de fortsätta att säga det de alltid säger, att guden är inte sinnlig, men det krävs sinnesnärvaro för att förstå att dna är en del av kroppen och livsvillkoret. Man skulle ha sagt att det inte ingår i de störrelivsfrågorna, men ändå gör man en u-sväng och från ingenstans är de större livsfrågorna nu ändå? som alltid.. frågorna som är där vi är, inte där fantasin är... där guden är.

att beundra ett berg, då får man hålla sig till berget och inte börja hitta på att egna tron är större än berget, för det är att försnilla den reella kraften och potentialen.

men troende har alltid sagt att människan lever i synd för att hon lever, hade hon inte haft kropp att försynda sig med utan enbart varit osynlig som en gud, då skulle hennes rön kunna tas på allvar, om en vanlig gumma i någon random församling ställde sig och började orda dna som mirakel med det organiska språket, skulle hon ignoereras som otrogen de sanna orden...och livets sanning och ursprunget - men när pengarna kommer in i bilden, då vaknar de bedövade och visar sig vilja tänka lite, men det måste löna sig - det ska vara rikt, och andas rikedom.

alla religioner bygger på guds rikedom, hans makt att döda och de underkastar sig och ber-om-hans-förbarmanden , om han slår dem, så fortsätter de tro på honom, han kan hata dem, men är värd att tro på, före krig, under krig och efter krig, älter man samma visor om hans godhet och glömmer helt bort eller skiter i sin mänskliga förmåga, jag vet inte om gudstron i sig.. lamslår något neurologiskt, eller om det bara är massneurotiska mekanismer som aktiveras.

----

(ursäkta lång text, men det är väl en del av livets villkor att shit happens from time to time)
Citera
2018-04-09, 07:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Har ni kommit närmare det där med att bevisa att det finns en gud?

Jag vet att gud finns, men jag kan inte argumentera för det på ett sätt som gör att jag kan bevisa att det finns en gud. Mer än då att jag och andra vet att det finns en gud.

Jag hoppas på att ni här i tråden lyckas få fram en trovärdig förklaring till varför alla vi miljarder människor kliar oss i skrevet och luktar på..., NÄHÄ, nu får du skärpa dig gud!. Varför vi är så många som vet ska det stå.

Så du tror att du vet.
Hur rationaliserar du att det är vetskap när du inte kan definiera hur du vet detta?
Är det inte bättre att erkänna att du tror snarare än vet?
Citera
2018-04-09, 07:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree
och sen har vi dom som undrar,"om det finns en gud varför låter den oss lida?"

vi lever i en värld bygd på dualitet.
kärlek+hat
smärta+njutning
rätt+fel
kalt+varmt
natt+dag
osv.

vi är fick även det vi alla vet vi vill ha, fri vilja.
den fri viljan skulle dö om skaparen fysiskt blandade sig i för att stopa dom som gör fel.
vill vi ha fri vilja måste vi leva med smärta.

kort och gott, utan en fiende blir det ingen underbar seger.

Så vad är han bra för då?
Citera
2018-04-09, 08:08
Medlem
Citat:
Har ni kommit närmare det där med att bevisa att det finns en gud?

Jag vet att gud finns, men jag kan inte argumentera för det på ett sätt som gör att jag kan bevisa att det finns en gud. Mer än då att jag och andra vet att det finns en gud.

Jag hoppas på att ni här i tråden lyckas få fram en trovärdig förklaring till varför alla vi miljarder människor kliar oss i skrevet och luktar på..., NÄHÄ, nu får du skärpa dig gud!. Varför vi är så många som vet ska det stå.
Aha, det finns kanske flera miljarder gudar i så fall?
Hur många ska tro något för att det ska vara sant? Var går gränsen, och hur kom du fram till det?
Citera
2018-04-09, 11:46
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så du tror att du vet.
Hur rationaliserar du att det är vetskap när du inte kan definiera hur du vet detta?
Är det inte bättre att erkänna att du tror snarare än vet?
Det har jag redan gjort.
Citera
2018-04-09, 11:53
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Aha, det finns kanske flera miljarder gudar i så fall?
Hur många ska tro något för att det ska vara sant? Var går gränsen, och hur kom du fram till det?
Vad vet jag? Vad säger du? Det finns något du m fl vet som jag utelämnat.

Det jag tycker och upplever är inte ett bevis för något egentligen, men när det handlar om miljarder människor så kan det finnas en grund i det jag tror. Det vi inte bara tycker utan faktiskt även känner som en stark kraft inom och utom oss.

Bevis? Nä. Tro? Ja. <3
Senast redigerad av 80231 2018-04-09 kl. 12:00.
Citera
2018-04-09, 12:20
Medlem
Citat:
Vad vet jag? Vad säger du? Det finns något du m fl vet som jag utelämnat.

Det jag tycker och upplever är inte ett bevis för något egentligen, men när det handlar om miljarder människor så kan det finnas en grund i det jag tror. Det vi inte bara tycker utan faktiskt även känner som en stark kraft inom och utom oss.

Bevis? Nä. Tro? Ja. <3
Jag ser det som ett bevis för att människor över hela världen försöker hitta förklaringar. Många klarar inte av att inte veta, därför uppstår svar utan belägg.
Så det enda som bevisas av att många tror något är att många tror något.
Citera
2018-04-09, 13:41
Medlem
80231s avatar
Citat:
Jag ser det som ett bevis för att människor över hela världen försöker hitta förklaringar. Många klarar inte av att inte veta, därför uppstår svar utan belägg.
Så det enda som bevisas av att många tror något är att många tror något.*
Ja. Men det är ändå inte ett bevis. Det har med sannolikhet att göra. Och ungefär en trillijard andra faktorer.

*Bogomil vet termen.
Citera
2018-04-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ja. Men det är ändå inte ett bevis. Det har med sannolikhet att göra. Och ungefär en trillijard andra faktorer.

*Bogomil vet termen.
Håller med om att det inte är ett bevis.
Argumentum ad populum heter det när man hänvisar till att många tror något.
Citera
2018-04-09, 17:13
Medlem
80231s avatar
Citat:
Håller med om att det inte är ett bevis.
Argumentum ad populum heter det när man hänvisar till att många tror något.
Tack. Så heter det, och det var någon i tråden som tidigare skrev något om varför "ad populum" plus något annat uttryck faktiskt kan vara "ett bevis" för någots existens. Jag ska leta bland bokmärkena. Jag sparade ned en del då, men orkade inte med att debattera. Det kan vara jobbigt att ha en fungerande hjärna, med ett dåligt minne, och en svårighet med att få saker på pränt.

Bogomil vet vad jag menar, även om hen nog motvilligt skulle medge det.
Senast redigerad av 80231 2018-04-09 kl. 17:22.
Citera
2018-04-12, 10:23
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.
Bästa beviset för att Gud INTE finns, så som Bibeln lär är väl att vi inte ser eller hör Gud på det viset som Adam och Eva och många andra gjorde. T.ex Israeliterna såg Gud som ett moln vandra framför dom och mycket andra saker som borde vara övertygande. Men jag har inte sett detta. Ingen jag känner har sett detta. Och Gud beskrivs som en personlighet som älskar mig och är allsmäktig och vill att jag ska känna honom. Men han lyser i sin frånvaro. Så min slutsats är att Jehova och Jesus och alla andra personer och Gudar mm inte är litterär och historisk sanning.
Sedan det faktum att Bibeln är full av fel och motsägelser och målar en bild av en svartsjuk mördare till gud gör inte saker bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in