2018-04-12, 17:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bara därför att empati är inte det första man har för två föräldrar som har dödad sina barn, betyder det inte att man inte ha någon empati. Kan också betyder att man har mer empati för offren än gm. Empati kommer jag nog inte att ha för den som har orsakat detta men jag hade gärna fått en viss förklaring kring varför och motivet. Kommer inte ihåg något annat mordfall där någon förväntade empati för gm innan man ens visste vad motivet för dådet var.
Kan det vara så att du syftar mera på sympati och medkänsla här? Ord vars innebörd som kan upplevas som provocerande; frågan om hos vilka fokuset bör ligga i det här fallet kan tyckas självklar.

Det talas en del om empati här och jag har fått uppfattningen att en del diskuterar den känslomässiga empatin medan andra utgår ifrån den kognitiva empatin - missförstånd och verbala attacker uppstår då lätt. Får vi (som du nämner) en förklaring på vad som har skett, hur de har resonerat innan morden etc, kan vi förstå händelsen utifrån ett kognitivt perspektiv, utan att blanda in personliga känslor som sympati för föräldrarna.
Citera
2018-04-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yannon
Om vi nu skulle sammanfatta spekulationerna om brevet efter att det har florerat rykten om både ett brevs och en videos befintlighet eller inte så är vi nu nere i att "brevet" inte är ett brev utan ett mycket kort meddelande som är personligt undertecknat av någon?

Och att polisen visste direkt att meddelandet var äkta och att det kunde härleda till exakt vem som skrivit under?

Och att polisen skulle delat alla uppgifter kring det direkt med media, allmänheten, anhöriga?

Tänkte väl det.

Så sansa er lite ni brevspekulanter och tro vad ni vill men ni har motsägelsefulla uppgifter som bygger på en första men dock välformulerat uttalande av polisen.

De personer som verkligen har sett "brevet" tror jag inte figurerar här därför att det då helt enkelt hade varit enkelt att lista ut vem den personen är då det knappast kan vara så många.

Om vi ska hålla oss till verkligheten så vet ingen ännu äktheten i någon som helst skrivelse. Själv är jag övertygad om att svaret i vad som egentligen hände ligger just däri.

Brevet/lappens äkthet är oerhört viktigt men dess innehåll kan aldrig förklara motivet. Intressant ändå att höra flera teorier om avskedsbrevets utformning och betydelse än min:

A) Ett handskrivet ganska kort meddelande men skrivet någon gång tidigare av H till O. Lappen är undertecknad av H och kanske kompletterad med O

Eller:
B) En brevutskrift undertecknat av dem båda.

OCH tillsammans med A eller B:
En film som är 17 minuter lång som, e.u., består av ”sekvenser”. Jag skulle tippa den ffa innehåller sekvenser från familjens (lyckliga) liv men också förklarar varför H inte dött pga självmord, hur länge de planerat dådet, vem som varit mest drivande.. Filmens innehåll kan ha medfört att polisen kände sig säkra på brevets äkthet.

Har väldigt svårt att tro att en handskriven, dessutom kortfattad, lapp, skulle fylla uppgiften som ett avskedsbrev. Så mycket text som jurister normalt behöver bara för att förklara något simpelt. Bör ha varit en utskrift på åtminstone en halv A4. Kanske dessutom lappen men att den hittades någon annanstans än på köksbordet?
Citera
2018-04-12, 17:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför utgå från att en mördare talar sanning? Bara för att familjen hade titlar och var socialt välanpassad betyder det inte att de kunde ljuga. Det kan ha funnits aktiviteter i familjen som absolut inte skulle ha blivit begråtna, om vi visste. Fysiskt och psykiskt våld till exempel.

Snälla rappytt kom in i matchen igen, du står kvar på första halvan

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan det vara så att du syftar mera på sympati och medkänsla här? Ord vars innebörd som kan upplevas som provocerande; frågan om hos vilka fokuset bör ligga i det här fallet kan tyckas självklar.

Det talas en del om empati här och jag har fått uppfattningen att en del diskuterar den känslomässiga empatin medan andra utgår ifrån den kognitiva empatin - missförstånd och verbala attacker uppstår då lätt. Får vi (som du nämner) en förklaring på vad som har skett, hur de har resonerat innan morden etc, kan vi förstå händelsen utifrån ett kognitivt perspektiv, utan att blanda in personliga känslor som sympati för föräldrarna.

Väldigt bra uttryckt
Citera
2018-04-12, 17:44
Medlem
Citat:
Du behöver vara mer precis när du pratar om "deprimerade", annars stigmatiserar du en stor andel av befolkningen som kämpar med detta, men det kanske inte är viktigt för dig?

Depression är en potentiellt dödlig sjukdom för individen, inte en sjukdom som anhöriga och vänner ska vara rädda för. Isolering av deprimerade är den absolut sämsta behandlingen, men den lär komma om sådana som du far fram utan att vara noga med distinktionen. Alla deprimerade är inte psykotiska, det är en väldigt liten andel som är det.

För den delen kan även sömnlöshet leda till psykoser och det tror jag ligger närmare till hands för denna familj, om det är vad som ligger bakom morden.

Bakom putsat villategel kan föräldrar utöva psykisk misshandel mot sina barn, ingen märker något:

https://www.allers.se/narcissistisk-mor/

https://www.allers.se/mamma-var-lycklig-nar-jag-var-sjuk/

Jag tror att OH var ett kontrollfreak och en narcissist och att hela familjen blev sjuk av detta, inklusive Hanna. Om hon sedan drevs till självmord vet jag inte, men det är inte omöjligt att någon kedjereaktion ledde till att alla dog. Det kanske till och med är rimligare än att det skett ett massmord...

Sen har vi det där med egenvård som många sysslar med, hur mycket B12 konsumerade familjen? Andra preparat?

Jag har alltid trott att akademiker läser på mer än andra och har en starka förmåga till kritiskt tänkande generellt (som människor utan högre utbildning självklart också kan ha), därför bör detta föräldrapar inte ha gått på en massa humbug. Då återstår egentligen bara om de blivit hjärntvättade, men det tror jag knappast heller.

Jag tror att det var ett personlighetsstört hem och att detta tog livet av alla, först långsamt, sedan i en katastrofal sluthändelse. Kanske ett uppror som gått snett, där barnen hotade med att rycka bort fasaden från deras fängelse och där de blev svårt bestraffade med livet som insats. Föräldrarna, eller en av dem, dolde det bakom en meningslös fras om "ovärt" liv. De höll masken in i det sista.

Att beröva människor sin tillit, hopp om framtiden, drivkraft, allt detta kan orsaka enorm trötthet och depressiva symtom, men det behöver inte vara depression för det. Det räcker med att komma bort från de störda vårdnadshavarna. Synd att detta inte prövades ändå, när man talade om de "enorma problemen inne i familjen". Rektorn vet, hon visste, men vågade eller kunde inte agera?

Du får nog läsa mitt inlägg lite noggrannare. Läs om! Jag skriver ....KAN ....I SIN SVÅRASTE FORM
Citera
2018-04-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker inte vi ska ifrågasätta de personer som kommer med privata känndedomsuppgifter i tråden. Vi har trånat efter sådan info länge.
Nej, men kanske ta dessa uppgifter med en ordentlig nypa salt vore rimligt. Inte för att någon medvetet ljuger, utan för att uppgifterna är andra, tredje och kanske tjugonde hands uppgifter som helt enkelt förändras från mun till mun.
Naturligtvis kryddade med varje enskilds budbärares egna värderingar och (miss)uppfattningar. När skvallret sedan spretar åt olika håll står just uppgifterna diametralt mot varandra. Detta kan vara helt oavsiktligt utan någon planering om dessinformation.

Uppgifter om Hannas medicinering, handskrivna avskedsbrev eller bådas planering av dessa mord sedan flera månader - är nog just uppgifter som kan "spreta". Om avskedsbrevet var ställt till anhöriga - eller kan uppfattas vara ställt till dessa - är det rimligt att polisen vidarebefordrar brevet till anhöriga som kopia. Då ska inte polisen hålla brevet hemligt för adressaten.
Men någon annan utomstående har nog inte haft någon insyn i detta brev, om info inte kommit från just anhöriga, polis eller SoS personal. Det är inte rimligt.

Personligen tycker jag att hela dådet med mord på barnen alltmer påminner om ett vällevnads missnöje. Det fanns inte tillräckligt mycket livskvallitet med barn, jobb o hus för att det skulle kännas meningsfullt att fortsätta.
"Vi lämnar den här festen nu för det är inte kul nog".

Folk i krig, instängda på läger, ekonomisk kris, svältande, fattiga, dödligt sjuka, separationer, mördade anhöriga - alla kämpar de vidare. Försöker, försöker finna mening i en tillvaro och försöker förbättra förutsättningarna.

Men inte Henkows som materiellt utifrån sett hade allt. Allt de andra bara kan drömma om.
Vällevnads missnöje - det var inte "tillräckligt bra". Och man var inte tillräckligt på med att ropa efter hjälp av anhöriga, psykvården, grannar, vänner etc - hellre mördar man barnen.
Hoppas detta aldrig, aldrig händer igen.

Nej, där kan jag inte hålla med. Så tror jag helt enkelt inte en människa fungerar. De flesta inser livets förgänglighet.

Skam och hopplöshet tror jag däremot får människor över kanten.
Citera
2018-04-12, 17:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Menar du att den situationen var förmildrande? En situation där allt kunde förändras, där inget behöver vara mer än tillfälligt. Familjen hade inte hamnat på gatan, familjen hade inte varit utan mat och kläder. Ser inget förmildrande i det mordet på 3 st små barn.

Vad säger att Bjärredsföräldrarna inte såg en total hopplöshet?

Jisses måste för guds skull lägga till det är så fel att döda barn och även andra

Jo, en eller båda satt och mätte och värderade flickornas liv precis när de mördat eller var till att mörda dem - för bristande livskvalitet. Vem f-n använder ens det ordet mitt i krisens kaos? Det kallar jag iskyla.

Fetat: Hur vet du att mamman visste detta?
Citera
2018-04-12, 18:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Varför utgå från att en mördare talar sanning? Bara för att familjen hade titlar och var socialt välanpassad betyder det inte att de kunde ljuga. Det kan ha funnits aktiviteter i familjen som absolut inte skulle ha blivit begråtna, om vi visste. Fysiskt och psykiskt våld till exempel.
Fetad text: kan det höra till "det förflutna"?
Citera
2018-04-12, 18:02
Medlem
Angående EMPATI så betyder det väl bara förmågan att leva sig in i någon annans situation.
Citera
2018-04-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Brevet/lappens äkthet är oerhört viktigt men dess innehåll kan aldrig förklara motivet. Intressant ändå att höra flera teorier om avskedsbrevets utformning och betydelse än min:

A) Ett handskrivet ganska kort meddelande men skrivet någon gång tidigare av H till O. Lappen är undertecknad av H och kanske kompletterad med O

Eller:
B) En brevutskrift undertecknat av dem båda.

OCH tillsammans med A eller B:
En film som är 17 minuter lång som, e.u., består av ”sekvenser”. Jag skulle tippa den ffa innehåller sekvenser från familjens (lyckliga) liv men också förklarar varför H inte dött pga självmord, hur länge de planerat dådet, vem som varit mest drivande.. Filmens innehåll kan ha medfört att polisen kände sig säkra på brevets äkthet.

Har väldigt svårt att tro att en handskriven, dessutom kortfattad, lapp, skulle fylla uppgiften som ett avskedsbrev. Så mycket text som jurister normalt behöver bara för att förklara något simpelt. Bör ha varit en utskrift på åtminstone en halv A4. Kanske dessutom lappen men att den hittades någon annanstans än på köksbordet?

Intressant resonemang! A har jag också funderat på. Varifrån kommer uppgifterna om "sekvenser".
Citera
2018-04-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Jag använde ordet empati därför att det användes dessförinnan. Om sympati för gm har väl ingen här pratat om förutom de två i tråden som kände familjen på ett annat sätt och där förstår jag det också. De har ju sett andra sidor av familjen/haft andra upplevelser tillsammans, som vi aldrig har sett/har haft. Då kan man har sympati för familjen pga de gemensamma upplevelser man har haft innan dådet.

Enligt Wikipedia:

”Empati (sökande till kärlek) betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla.”

”Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen. Sympati är när man känner medkänsla med en annan person.”

Alltså jag känner absolut ingen sympati för gm, när man använder definitionen ”känslomässig samhörighet”. Och jag vill inte känna någon empati så länge jag inte vet mer. Jag vill inte inleva mig i gm och vill inte uppleva gms känslor (enligt ovan). Jag vill inte inleva mig i någon som till exempel har kontrollerad en familj i ett decennium. Som sagt bakgrund/motivet är mycket avgörande för mig här. Om jag någon gång får reda på mer fakta så kan det kanske förklara vad som hände. Men för det behöver man väl ingen empati eller sympati för gm? Alltså jag kan förstå vad som har händ i fallet Kim Wall, utan att ha någon sympati eller empati för gm. Jag har absolut inget intresse att inleva mig i denna gm, därför kommer jag inte aldrig att fatta allt. Men det behöver jag inte heller.

Jag tycker hela historien i Bjärred är fruktansvärd, sorglig, horribelt, vet ej hur jag ska uttrycka mig. Annars hade jag väl inte varit i tråden så länge. Och jag har svårt att släppa taget kring det här. Jag hade gärna visst, som alla ni, varför det hände och hur man eventuellt kan förhindra något sånt i framtiden. För problemen med familicide är ökande och inte avtagande. Det är få fall, men varje fall är ett för mycket. Målet måste vara en absolut nollversion.
Citera
2018-04-12, 18:11
Medlem
Citat:
Så skulle en läkare aldrig säga. Det borde du veta. Familjen har mött enormt mycket empati under sin levnad, de levde för att få empati av rektorn ("ofattbar sjukdom") osv. I det perspektivet är det snarast M by proxy de lidit av. De var när den naiva empatin var på väg att lämna dem som de tog livet av familjen. Det var inför skolstarten när barnen skulle möta psykologer och hemundervisningen kanske skulle ses över som föräldrarna plötsligt börjar tala om "livskvalitet". De borde talat om döttrarnas hälsa om något. En sjuk kan alltid bli frisk eller bättre.

Det var ingen utifrån som gjorde familjen sjuk.

Citat:
"Vi lämnar den här festen nu för det är inte kul nog".

Citatet kommer från en som påstår sig vara läkare. Har familjen mött fler likadana så kan man inte annat än tycka synd om dom.
Citera
2018-04-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Intressant resonemang! A har jag också funderat på. Varifrån kommer uppgifterna om "sekvenser".

Jonatanmw och Avd.9.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in