2018-04-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Inga problem ser inga frågor som dumma el dryga ! Men däremot så finns det ju en hel del dumma och dryga spekulationer ! Ja jag vet att de inte hade nära umgängeskrets just i Bjärred ! Ytliga bekanta det är skillnad enligt mig.Men jag vet dessutom att detta INTE på något vis var planerat ! Sedan är det upp till dig hur du tar informationen.Tycker bara att det är tråkigt då fel information leder till en värre spekulationer.

Det där med planerat eller inte är nog svårt att veta. Det vet nog bara polisen. I alla fall skrevs ett brev och data raderades på datorn (fb sida), så några sansar måste man har haft i anslutning till dådet. Men att det skulle stå i brevet att man har planerad det sedan hösten, tror jag inte på. Varför skulle man skriva det? Själv om det var så.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-04-12 kl. 16:17.
Citera
2018-04-12, 16:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varje gång jag läser dina inlägg så blir jag lika förvånad över din brist på empati. Men det är väl inget som krävs för att utbilda sej till läkare. Hur kan du tro att dessa föräldrar eller någon annan skulle begå mord och självmord pga ”vällevnads missnöje”. Att man skulle tycka barn, jobb, hus är så tråkigt att man får för sej att mörda. Jag skulle vilja tro att du är ironisk/skämtar men det tror jag tyvärr inte att du gör.

Vad tror du då att deras mord berodde på - förutom att de inte såg någon framtid och livkvalliet trots att de bevisligen utifrån sett hade allt?
Sammanhållen familj, bra jobb, god ekonomi och såvitt vi vet var ingen dödssjuk - och ingen rapporterad psykos?.
Citera
2018-04-12, 16:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bara därför att empati är inte det första man har för två föräldrar som har dödad sina barn, betyder det inte att man inte ha någon empati. Kan också betyder att man har mer empati för offren än gm. Empati kommer jag nog inte att ha för den som har orsakat detta men jag hade gärna fått en viss förklaring kring varför och motivet. Kommer inte ihåg något annat mordfall där någon förväntade empati för gm innan man ens visste vad motivet för dådet var.

Precis! Att få det förklarat betyder inte att man har förståelse för handlingen. Fallet har jämförts med Gårdstensmamman och längre ifrån likheter kan man inte komma. Här fanns flyktingproblematik, språkförbistring, ekonomiskt haveri, psykisk ohälsa, vräkning mm. som orsak. Hon om någon måste ha känt sig ensammast på jorden. Det fallet behövde ingen förklara för mig även om handlingen var vedervärdig och oförlåtlig. Men scenen kunde likaväl varit tagen ifrån en krigszon.

I Bjärred däremot, har två föräldrar läst överkurser i både svenska och engelska och om och om igen fått bevisa att de besitter kunskaperna via sina arbeten. Bra meriter för framtida bruk. Bra lön som möjliggjort lösningar på problem. Tak över huvudet och två glada döttrar. Här fanns alla möjligheter för föräldrarna att må bättre för egen del, men valt Gårdstensmammans totala hopplöshet. Hade dessa föräldrar sökt hjälp för sig själva, hade läget sett annorlunda ut idag. Det är jag säker på!
Citera
2018-04-12, 16:32
Medlem
Lillamig72s avatar
Det dör fler människor i fattiga och krigsdrabbade länder. Misären drabbar även fler människor. Som pga sjukdom inte kan försörja sig med ett riktigt jobb. De tvingas tigga, bo på gatan och leva på allmosor. Sjuka människor ligger bortglömda i misär och självdör. De syns inte. Varför kan man fundera lite på.
Men att tro att själsliga plågor inte drabbar människor i välfärdsländer är ren idioti.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-12 kl. 16:35.
Citera
2018-04-12, 16:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
/.../
Personligen tycker jag att hela dådet med mord på barnen alltmer påminner om ett vällevnads missnöje. Det fanns inte tillräckligt mycket livskvallitet med barn, jobb o hus för att det skulle kännas meningsfullt att fortsätta.
"Vi lämnar den här festen nu för det är inte kul nog".

Folk i krig, instängda på läger, ekonomisk kris, svältande, fattiga, dödligt sjuka, separationer, mördade anhöriga - alla kämpar de vidare. Försöker, försöker finna mening i en tillvaro och försöker förbättra förutsättningarna.
/.../
Av allt att döma ser det så ut; en västerländsk mentalitet där överlevnadsinstinkten med tiden har blivit alltmer försvagad. En brist på balans mellan det förflutna, nuet och framtiden där den senare har tillåtits dominera. Hur hitta nuet, tillika acceptansen i tillvaron om en viss del av psyket trycks undan och mörkläggs? Till sist snubblar vi. Och föräldrarna vinglade ett bra tag innan fallet.

Vilka förväntningar hade de på livet? En depression grundar sig ju ofta i en diskrepans mellan hur vi vill leva och hur vi lever. Den ena eller båda har av okända anledningar haft otillräckliga inre verktyg för att hantera den nya livssituationen; hur mycket var de villiga att "offra" och ändå stanna kvar i en äkta känsla av tacksamhet över att ha välsignats med två fina döttrar? Den materiella strävan och bundenheten kan antas ha varit oerhört stark och överskuggat den andliga rikedomen.

Så sorgligt, så sorgligt.
Citera
2018-04-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Vi lämnar den här festen nu för det är inte kul nog".

Folk i krig, instängda på läger, ekonomisk kris, svältande, fattiga, dödligt sjuka, separationer, mördade anhöriga - alla kämpar de vidare. Försöker, försöker finna mening i en tillvaro och försöker förbättra förutsättningarna.

Men inte Henkows som materiellt utifrån sett hade allt. Allt de andra bara kan drömma om.
Vällevnads missnöje - det var inte "tillräckligt bra". Och man var inte tillräckligt på med att ropa efter hjälp av anhöriga, psykvården, grannar, vänner etc - hellre mördar man barnen.
Hoppas detta aldrig, aldrig händer igen.

Det går att leva i fattigdom och misär och se en framtid. Men Oskar och Hanna hade uppenbarligen inte nog med pengar för att köpa hälsa och lycka.

Jag instämmer nog i MeggyClearys inlägg. Det saknas en hel del empati här för både föräldrarna men framför allt barnen. Dom hade förmodligen inte upplevt mer framtid eller livskvalitet av ett möte med en hurtig vitrock som glatt utropat:

"-Det är tur att ni inte bor i flyktingläger och har ont om pengar också, se det från den ljusa sidan!"
Citera
2018-04-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Av allt att döma ser det så ut; en västerländsk mentalitet där överlevnadsinstinkten med tiden har blivit alltmer försvagad. En brist på balans mellan det förflutna, nuet och framtiden där den senare har tillåtits dominera. Hur hitta nuet, tillika acceptansen i tillvaron om en viss del av psyket trycks undan och mörkläggs? Till sist snubblar vi. Och föräldrarna vinglade ett bra tag innan fallet.

Vilka förväntningar hade de på livet? En depression grundar sig ju ofta i en diskrepans mellan hur vi vill leva och hur vi lever. Den ena eller båda har av okända anledningar haft otillräckliga inre verktyg för att hantera den nya livssituationen; hur mycket var de villiga att "offra" och ändå stanna kvar i en äkta känsla av tacksamhet över att ha välsignats med två fina döttrar? Den materiella strävan och bundenheten kan antas ha varit oerhört stark och överskuggat den andliga rikedomen.

Så sorgligt, så sorgligt.

Varför utgå från att en mördare talar sanning? Bara för att familjen hade titlar och var socialt välanpassad betyder det inte att de kunde ljuga. Det kan ha funnits aktiviteter i familjen som absolut inte skulle ha blivit begråtna, om vi visste. Fysiskt och psykiskt våld till exempel.
Citera
2018-04-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det går att leva i fattigdom och misär och se en framtid. Men Oskar och Hanna hade uppenbarligen inte nog med pengar för att köpa hälsa och lycka.

Jag instämmer nog i MeggyClearys inlägg. Det saknas en hel del empati här för både föräldrarna men framför allt barnen. Dom hade förmodligen inte upplevt mer framtid eller livskvalitet av ett möte med en hurtig vitrock som glatt utropat:

"-Det är tur att ni inte bor i flyktingläger och har ont om pengar också, se det från den ljusa sidan!"

Så skulle en läkare aldrig säga. Det borde du veta. Familjen har mött enormt mycket empati under sin levnad, de levde för att få empati av rektorn ("ofattbar sjukdom") osv. I det perspektivet är det snarast M by proxy de lidit av. De var när den naiva empatin var på väg att lämna dem som de tog livet av familjen. Det var inför skolstarten när barnen skulle möta psykologer och hemundervisningen kanske skulle ses över som föräldrarna plötsligt börjar tala om "livskvalitet". De borde talat om döttrarnas hälsa om något. En sjuk kan alltid bli frisk eller bättre.

Det var ingen utifrån som gjorde familjen sjuk.
Senast redigerad av rappytt 2018-04-12 kl. 17:09.
Citera
2018-04-12, 17:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Ja ungefär som om dom vore fräcka nog att vara så bortskämda och gnälliga. Dom som till råga på allt har fint jobb och hus.
Citera
2018-04-12, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bara därför att empati är inte det första man har för två föräldrar som har dödad sina barn, betyder det inte att man inte ha någon empati. Kan också betyder att man har mer empati för offren än gm. Empati kommer jag nog inte att ha för den som har orsakat detta men jag hade gärna fått en viss förklaring kring varför och motivet. Kommer inte ihåg något annat mordfall där någon förväntade empati för gm innan man ens visste vad motivet för dådet var.

Nu var det inte empati för brottet som sådant som efterfrågades. Det är omöjligt att förstå svåra mänskliga företeelser utan empati. Det är något som de utan empati aldrig någonsin kommer att förstå. De kommer istället att fortsätta att vara grälsjuka. Antagligen för att dölja för sig själva att de brister i empati.
Citera
2018-04-12, 17:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Precis! Att få det förklarat betyder inte att man har förståelse för handlingen. Fallet har jämförts med Gårdstensmamman och längre ifrån likheter kan man inte komma. Här fanns flyktingproblematik, språkförbistring, ekonomiskt haveri, psykisk ohälsa, vräkning mm. som orsak. Hon om någon måste ha känt sig ensammast på jorden. Det fallet behövde ingen förklara för mig även om handlingen var vedervärdig och oförlåtlig. Men scenen kunde likaväl varit tagen ifrån en krigszon.

I Bjärred däremot, har två föräldrar läst överkurser i både svenska och engelska och om och om igen fått bevisa att de besitter kunskaperna via sina arbeten. Bra meriter för framtida bruk. Bra lön som möjliggjort lösningar på problem. Tak över huvudet och två glada döttrar. Här fanns alla möjligheter för föräldrarna att må bättre för egen del, men valt Gårdstensmammans totala hopplöshet. Hade dessa föräldrar sökt hjälp för sig själva, hade läget sett annorlunda ut idag. Det är jag säker på!

Menar du att den situationen var förmildrande? En situation där allt kunde förändras, där inget behöver vara mer än tillfälligt. Familjen hade inte hamnat på gatan, familjen hade inte varit utan mat och kläder. Ser inget förmildrande i det mordet på 3 st små barn.

Vad säger att Bjärredsföräldrarna inte såg en total hopplöshet?

Jisses måste för guds skull lägga till det är så fel att döda barn och även andra
Senast redigerad av 57Emma 2018-04-12 kl. 17:34.
Citera
2018-04-12, 17:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Nu var det inte empati för brottet som sådant som efterfrågades. Det är omöjligt att förstå svåra mänskliga företeelser utan empati. Det är något som de utan empati aldrig någonsin kommer att förstå. De kommer istället att fortsätta att vara grälsjuka. Antagligen för att dölja för sig själva att de brister i empati.

Ja de flesta verkar ha svårt att se denna tunna skiljelinje mellan empati för brottet och empati för hur en situation kan uppstå. Det är ingen mening att förklara för de som inte begriper men man får vara tacksam över att man har den gåvan. De tror dessutom att det är samma sak som sympati. Om någon mår psykiskt dåligt så hjälper det inte att personen blir informerad om hur hemskt folket i Syrien har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in