2018-04-11, 21:34
Medlem
Savoys avatar
Såg denna länk på V&M nu, kanske intressant även här gissar jag:

https://www.youtube.com/watch?v=m-d_wS4p10k
Citera
2018-04-11, 21:37
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Jag tror att Trump är ett geni. Han skapar ett skådespel kring kriget i Syrien och hotar att utföra en massiv missilattack (som garanterat hade orsakat ett 3e världskrig). Han gör det för att visa för världen att han är beredd att ge sig på Ryssland oavsett pris. Detta kommer i sin tur få Rysslandutredning att se ut som ett stort skämt.

Han kommer till och med ut med varning på twitter för att förvarna Putin. Trump själv skrev 2013 i sin twitter att man måste hålla militära operationer hemliga och att man inte ens borda vara i Syrien. Ta också i åtanke att kemgasattacken troligtvis är orsakad av rebellerna och att Obama försökte med liknande trick förut, för att lura omvärlden att bomba Syrien är en bra sak.

Ännu en annan notis var att Trump bara för en vecka sedan sade att USA ska lämna Syrien, men redan har det eskalerat till en potentiell fullskalig konfrontation med Iran och Ryssland. Hur gick det till egentligen?

Jo, det är ett dum charad för dumma folkmassorna. Som om vi redan glömt bort hur de lurade oss i Irak och Libyen för att inte tala om hur Obama lyckades döda Osama Bin laden och begrava honom i stilla havet.
Citera
2018-04-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics
Är du dum eller trollar du bara? Det handlar inte om Bashar al-Assad längre och det har det inte gjort på länge. Mycket mer står på spel.

Ja jag har till och med för mig att Ryssland, om inte Putin själv, har sagt att en attack på en allierad till Ryssland kommer att ses som en attack på Ryssland självt. Och alla (nästan i alla fall) borde ju förstå vad det innebär.
Citera
2018-04-11, 21:46
Medlem
Arlorks avatar
Har inte väst tvingat Syrien att handla med Ryssland p g a sanktioner mot den syriska centralbanken?
Citera
2018-04-11, 21:50
Medlem
arbetets avatar
Det hela handlar om E Ghouta och den snabba och överraskande segern för SAA och ryssarna där. Jag tror att man både kom över bevis på tidigare false flag-operationer och framtida sådana samtidigt som man grep ett stort antal "rådgivare" från väst med hela armarna i syltburkarna. Det hela stinker och det är ju uppenbart att den s.k. kemattacken varken kan förklaras logiskt eller strategiskt. Man måste vara rejält korkad om man tror på den och jag tror att de flesta tvivlar på den. Är det då värt att gå så långt som till gränsen av WWIII? Man har saknar också helt någon plan för fortsättning. "Rebellerna" är ju borttransporterade. Helt uppenbart att detta handlar om mycket mer.

Jag tror man slår till i natt och ett av målen blir E Ghouta.
Citera
2018-04-11, 21:56
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det hela handlar om E Ghouta och den snabba och överraskande segern för SAA och ryssarna där. Jag tror att man både kom över bevis på tidigare false flag-operationer och framtida sådana samtidigt som man grep ett stort antal "rådgivare" från väst med hela armarna i syltburkarna. Det hela stinker och det är ju uppenbart att den s.k. kemattacken varken kan förklaras logiskt eller strategiskt. Man måste vara rejält korkad om man tror på den och jag tror att de flesta tvivlar på den. Är det då värt att gå så långt som till gränsen av WWIII? Man har saknar också helt någon plan för fortsättning. "Rebellerna" är ju borttransporterade. Helt uppenbart att detta handlar om mycket mer.

Jag tror man slår till i natt och ett av målen blir E Ghouta.
Jag håller med om att logiken talar emot att SAA skulle vara inblandat. Men hade Ryssland gripit en massa västliga rådgivare och kunnat bevisa deras inblandning i attacken skulle det naturligtvis ha offentliggjorts.

Det handlar om annat ja, men jag tror en del av det är inrikespolitisk positionering genom utrikespolitiskt agerande. En amerikansk president behöver helt enkelt gå till attack mot några mål, vilka de än må vara, under deras presidentperiod, annars får de problem inte minst med pentagon.
Citera
2018-04-11, 22:02
Medlem
wwrs avatar
De här trätorna är i alla fall lite kul att lyssna på ibland. Katten och marsvinen kremerade man. Nu tar man till tyngre grejor.

Citat:
Responding to a threat from US President Donald Trump, who said Russia should prepare for “nice new and smart missiles” launched by America at Syria, Moscow said if the weapons were smart, they would target terrorists.

Smart missiles should fly towards terrorists, not [Syria’s] lawful government, which has spent several years fighting against international terrorism on its territory,” Russian Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova said in response to Trump’s tweet on Wednesday.

She added the US may be seeking to undermine an inspection by chemical weapons experts, who are planning to investigate on the ground in Syria after the alleged attack which sparked the current confrontation between Russia and the US.

“Are the OPCW inspectors aware that smart missiles are about to destroy all evidence of the chemical weapons use on the ground? Or is that the actual plan – to cover up all evidence of this fabricated attack with smart missile strikes, so that international inspectors had no evidence to look for?” Zakharova asked.
https://www.rt.com/news/423807-moscow-trump-syria-missiles/amp/
Senast redigerad av wwr 2018-04-11 kl. 22:06.
Citera
2018-04-11, 22:05
Medlem
Arlorks avatar
White House Press Briefing nu på Facebook.com
Citera
2018-04-11, 22:08
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
White House Press Briefing nu på Facebook.com

https://www.whitehouse.gov/live/
Citera
2018-04-11, 22:08
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Ja jag har till och med för mig att Ryssland, om inte Putin själv, har sagt att en attack på en allierad till Ryssland kommer att ses som en attack på Ryssland självt. Och alla (nästan i alla fall) borde ju förstå vad det innebär.

Men vad kan Ryssland göra egentligen?

Ryssland gjorde inget förra gången (för 1 år sedan).
Ryssland gjorde inget mot Turkiet.
Ryssland gjorde inget mot Israel.
Varför ska de göra något nu? Förutsatt att ryska militären inte bombas (just verkar det rätt så osannolikt att de bombas).

Sedan tycker att det hela troligen ser ut som nothing-burger (om inte bombningarna blir riktigt massiva).

Man överskattar betydelsen av bombningarna och underskattar betydelsen av sanktionerna. Sanktionerna har redan haft en rejäl påverkan och det kan komma mer. Det kommer att förlänga stagnationen av ryska ekonomin.

Eller tror alla på en rejäl eskalering/game-changer i Syrien?
Citera
2018-04-11, 22:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Men vad kan Ryssland göra egentligen?

Ryssland gjorde inget förra gången (för 1 år sedan).
Ryssland gjorde inget mot Turkiet.
Ryssland gjorde inget mot Israel.
Varför ska de göra något nu? Förutsatt att ryska militären inte bombas (just verkar det rätt så osannolikt att de bombas).

Sedan tycker att det hela troligen ser ut som nothing-burger (om inte bombningarna blir riktigt massiva).

Man överskattar betydelsen av bombningarna och underskattar betydelsen av sanktionerna. Sanktionerna har redan haft en rejäl påverkan och det kan komma mer. Det kommer att förlänga stagnationen av ryska ekonomin.

Eller tror alla på en rejäl eskalering/game-changer i Syrien?
Jag är inte insatt, men jag vill minnas jag sett rubriker (inte RT) som sade att sanktionerna stimulerat rysk ekonomi till förbättringar som förstärkt den. Var det bara fake news?
Senast redigerad av wwr 2018-04-11 kl. 22:30.
Citera
2018-04-11, 22:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte insatt, men jag vill minnas jag sett rubriker som sade att sanktionerna stimulerat rysk ekonomi till förbättringar som förstärkt den. Var det bara fake news?

Ja

Det kan i teorin "stimulera", men då pratar vi om det långa loppet. 10+ år med rätt politik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in