2018-04-11, 20:13
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
USA dödar oskyldiga i princip varje dag med sina drones. Varför denna uppståndelse vid kemvapen? Varför låtsas USA bry sig? Det måste finns något bakomliggande som är incitamentet till denna hets.
Israel är inte säkert om Assad kan återupprätta sitt stye över Syrien för att sedan gå i förbund med Iran.
Iran/Syrien kommer då att anfalla Israel, eftersom ideologin vinner över förnuftet i det medeltida tänkande som råder i den muslimska världen.

Israel är säkert så länge som det råder kaos i Syrien.

Kan USA garantera Israels säkerhet i en muslimsk värld som domineras av Iran? För Ryssland har Israels existens knappast någon betydelse.

Oljan från mellanöstern har inte längre lika stor betydelse. Ryssland är nettoexportörer av olja, liksom numera USA också är. Så varför inte lämna mellanöstern i fred?
Hela MENA är ett enda stort förlustkonto för världen, när man inte behöver deras olja längre. Vad producerar MENA-länderna som inte andra länder kan göra bättre och billigare? Inte mycket. Men det som finns är de gigantiska kapitalansamlingar som deras ledare har tillförskansat sig. Det är detta som är anledningen till att Ryssland, USA och andra i-länder noggrannt bevakar sitt inflytande i mellanöstern.
Pengar är makt, och vänner till pengarna vinner makt.
Citera
2018-04-11, 20:13
Medlem
HasseBanans avatar
Fast det verkar ju lite som om Trump blev rädd för sina egna ord, då han efteråt lugnade ner sig och skrev att förhållandet mellan USA och Ryssland är det värsta någonsin än under hela Kalla kriget, att alla länder måste samarbeta, USA kan hjälpa Ryssland ekonomiskt, och med en avslutande fråga om att sluta kapprusta (?) Lite grann insåg han nog att han gick över gränsen. Någon talesperson för ryska utrikesministeriet sade ju efter det att Ryssland föredrar att vara rationella och undersöka saken om kemvapenattacken i Syrien snarare än att ägna sig åt "Twitter-diplomati"

De har kanske förstått att Trump är kaxigare på Twitter än i verkligheten.
Citera
2018-04-11, 20:14
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Okej, men varför ska bara Assad arresteras? Varför inte Bush? Blair? Putin?
Öhm... Har jag sagt det..?

Jag hade hemskt gärna sett att deras påstådda krigsbrott behandlades av domstol men det är varken realistiskt eller on topic.
Citera
2018-04-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Notera att samtliga dessa kemvapenattacker som tillskrivits Assadregimen varit fullständigt meningslösa ur militär synvinkel. Och självfallet gravt kontraproduktiva i propagandahänseende.
Resten kan du nog lista ut själv...
Hej igen.

Följande länk är läsvärd i frågan. Återkom gärna med ett svar på vad som skrivs, och om du anser att något i texten inte stämmer.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/04/rysk-doktrin-avsluta-konflikt-via.html?m=1
Citera
2018-04-11, 20:16
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Öhm... Har jag sagt det..?

Jag hade hemskt gärna sett att deras påstådda krigsbrott behandlades av domstol men det är varken realistiskt eller on topic.

Men att arrestera Assad är realistiskt tycker du? Och västvärld ska så klart vara domstolen?
Citera
2018-04-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sen är det ju så att USS Donald Cook kan ligga i princip var som helst i östra Medelhavet och ändå slå mot vilken bas den vill i Syrien. Den har ca 90 Tomahawk kryssningsmissiler ombord, med en räckvidd som gör att den enkelt kan ligga borta vid Grekland/Italien och avfyra.

USS DC har så vitt jag vet 60 missiler, men jo, de når ju rätt långt...

Sen vill man ju inte ligga för långt bort från målen i och med att motståndarna då har mer tid att detektera och motverka dem.
Citera
2018-04-11, 20:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Den strategiska målbilden har förändrats, ovanstående frågor är viktiga men sekundära. Nu handlar detta om USA och Ryssland i första hand och här sitter Putin/Kreml rätt så illa till. När USA väl går till insats mot Assad så har Putin två val:

1: Antingen inte göra något och implicit visa hela världen att han bara snackar skit och att Ryssland viker ned sig när det gäller, eller:

2: skicka sina soldater i döden och tillsammans med hela världen se Ryska flyg och örlogsfartyg förvandlas till brinnande/sjunkande skrot live på CNN, vilket blir följden om Ryssland försöker sig på att skjuta först och (till exempel) anfalla Amerikanska sjöstridskrafter på internationellt vatten.

Utöver detta så måste Putin/Kreml även ta hänsyn till vad som händer med ett redan isolerat och försvagat Ryssland inklusive den Ryska ekonomin om man mot all förmodan får in en lyckträff dvs faktisk tar död på Amerikanska soldater/sjömän.

Notera här alltså det viktigaste i resonemanget: USA kommer inte uppsåtligen slå mot Ryska förband i Syrien, utan rikta in sig på Assadregimen. Dvs Ryssland måste i den meningen skjuta först och inleda krigshandlingar mot USA.

En konfrontation med Ryssland I Syrien är USA´s val av slagfält, inte Rysslands. När man kan konstatera detta så är saken oftast redan avgjord.

Och den geopolitiska tanken bakom detta är förvisso sund dvs om det måste göras, så hellre 1 000 mil bort i ett redan sönderbombat arabland än i (till exempel) Baltstaterna om ett år eller två.

Jag håller helt med dig att USA kan slå ut det som finns utav Rysk militär i Syrien. Där har jag inte några som helst tvivel om. Sedan så tror jag nog att Putin faktiskt menar allvar, det tog inte lång stund innan Kreml svarade på Trump`s tweet, svaret var syrligt :

17:23 Kreml tar avstand fra Twitter-post En talsperson for Kreml sier ifølge Reuters at det mistenkte kjemiske angrepet i Douma ikke bør føre til militær handling, og at Russland tar avstand fra president Donald Trumps Twitter-poster om Syria: – Vi deltar ikke i Twitter-diplomati.

Sedan har det hänt lite till :

17:57 Mattis: – Vi undersøker Douma USAs forsvarsminister Jim Mattis sier ifølge Reuters at de fremdeles undersøker det mistenkte kjemiske angrepet i Douma. Mattis sa også at det amerikanske militæret fortsetter å stå klare for handling, hvis Trump bestemmer seg for det.

https://www.nrk.no/nyheter/

När det är sagt så undrade jag över Syriens framtid, om Bashar al-Assad skulle bli bombad till döds. Finns flera nationer som vill ta en "slice" utav det, Turkiet i norr, kanske lite Kurder vill ha en del... Israel vill även "säkerställa" sin gräns och få politiskt inflytande.., och sparka ut Iranskt..

Så kommer det att finnas något Syrien i sin "gamla" skepnad kvar, och hur kommer det att se ut ?

Att dräpa ledarskapet, garanterar inte fred eller välstånd som jag ser det.
Citera
2018-04-11, 20:19
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Men att arrestera Assad är realistiskt tycker du? Och västvärld ska så klart vara domstolen?
Ja, det är inte omöjligt att det skulle kunna hända. Men tyvärr lär det inte ske.

Jag vet inte vem denna "Västvärld" är. Har du problem med någon särskild person så får du presentera din kritik om du vill övertyga mig.

Hur en sådan rättegång se ut tycker jag rent spontant kan bestämmas av FN.
Citera
2018-04-11, 20:20
Medlem
I-van-Toers avatar
Rent tekniskt kan Ryssland via Kaspiska Havsflottan träffa vad som helst i Mellanöstern, Östra Medelhavet och Persiska Viken med Kalibr-roboten. Detta har man redan bevisat. Detta är ju givetvis ett offensivt vapen. Vad man, defensivt, kan skjuta ner i regionen får ske via S-400 (men även S-300) som finns i Syrien. Så allt beror på hur kraftfullt USA:s eller NATO:s attack blir. Blir det enbart som förra året, Tomahawks mot en flygbas så kommer man försöka skjuta ner så mycket som möjligt. Blir det flera attacker från fler än enbart USA, d v s fler NATO-länder så kommer man garanterat använda Kalibr mot skepp och möjligtvis flygbaserna på Cypern. Sen beror det på vad Saudi gör och då kommer det gå salvor åt det hållet också.

Sen har vi u-båtar på båda sidor i de tre haven i området och i viken...dessa är nog rejält bestyckade.
Senast redigerad av I-van-Toer 2018-04-11 kl. 20:22.
Citera
2018-04-11, 20:21
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Ja, det är inte omöjligt att det skulle kunna hända. Men tyvärr lär det inte ske.

Jag vet inte vem denna "Västvärld" är. Har du problem med någon särskild person så får du presentera din kritik om du vill övertyga mig.

Hur en sådan rättegång se ut tycker jag rent spontant kan bestämmas av FN.

Vad ska vi göra med alla som vill ha kaos i Syrien då? För kriget kommer inte sluta med att Assad försvinner.
Citera
2018-04-11, 20:21
Medlem
Varangians avatar
Det hade varit intressant att veta vem som ska regera Syrien enligt USA, EU och Israel om nu den sekulära och ryssallierade Assad-regimen till varje pris måste bort.

Nusrafronten? Muslimska brödraskapet? Ahrar al-Sham? Islamic front? Jaysh al-Islam? Kanske IS?

Till kostnaden att riskera WW3? Världens undergång? Tusentals döda västsoldater (för det kommer krävas markinsatser)?

Det är fan galet. Riktigt jävla galet. Eller så kan USA och EU inse att de har förlorat kampen om inflytande i Syrien. Ett smärre globalt bakslag. Lite pinsamt att man backade fel häst från början. Lära sig av sina misstag.
Citera
2018-04-11, 20:22
Medlem
526s avatar
Ryssland har gjort grovjobbet i Syrien och bombat ner IS & Co. Du ska US kliva in när banan är sopad och leka räddare. De kommer försöka sno Syrien genom att gömma sig i busken och hoppa fram 2 meter innan målsnöret.
Hoppas Ryssarna visar lite stake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in