2018-04-11, 13:52
Medlem
letspanics avatar
Drama queen-tråd. Det kommer inte ske något öppet krig, finns inget att vinna på det.
Citera
2018-04-11, 13:52
Medlem
Evil_Santas avatar
Trumps tweet är egentligen rätt obegripligt när man tänker efter. Det finns två valmöjligheter:

1) Tweetet är seriöst och USA planerar missilangrepp.

Tänk er att vara överste i USA:s militär och förbereda ett angrepp sen tweetar din president ut att ni kommer genomföra ett angrepp INNAN missilerna är i luften. Kan inte vara jättepopulärt hos militären och känns rätt korkat ur en strategisk synvinkel.

2) Tweetet är ett spel för gallerierna för att visa sig stor och stark gentemot Ryssland och att visa att man inte accepterar kemisk krigsföring.

Alternativ 2) känns faktiskt mer och mer troligt ju mer jag tänker efter men vad vet jag.
Citera
2018-04-11, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Trumps tweet är egentligen rätt obegripligt när man tänker efter. Det finns två valmöjligheter:

Tänk er att vara överste i USA:s militär och förbereda ett angrepp sen tweetar din president ut att ni kommer genomföra ett angrepp INNAN missilerna är i luften. Kan inte vara jättepopulärt hos militären och känns rätt korkat ur en strategisk synvinkel.

2) Tweetet är ett spel för gallerierna för att visa sig stor och stark gentemot Ryssland och att visa att man inte accepterar kemisk krigsföring.

Alternativ 2) känns faktiskt mer och mer troligt ju mer jag tänker efter.

Det kan vara för att han har så mycket problem på hemmaplanen också, inte alls för långsökt. Men sedan så har John Bolton precis börjat på jobbet.
Citera
2018-04-11, 13:55
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Our relationship with Russia is worse now than it has ever been, and that includes the Cold War. There is no reason for this. Russia needs us to help with their economy, something that would be very easy to do, and we need all nations to work together. Stop the arms race?

Bra, någon som är vuxen fick Trump att tänka till.

Om man nu ska dra stora växlar på den tweeten, kan man tänka sig att sanktionerna mot Ryssland hävs snart inom ett halvår-år och att Trump får en bra deal på nästa hotell?
Citera
2018-04-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Men en grej återstår, hur ska USA kunna få dit en hel invasionsstyrka som ska kunna slå Syrien och Ryssland och allierade? Det har endast skickats grupper av fartyg vad jag vet? Så, till att börja med kan det vara svårt för USA att ens få in tillräckligt med trupp och materiell för att kunna göra detta och Syrisk/ryska sidan har chansen att kunna åstadkomma fruktansvärda förluster när dessa ska skeppas in..
Jag tror dessutom att med en så irrationell person som Trump i täten kommer Putin vinna detta även i händelse av ett mindre lyckat försvarande mot inledande anfallet.

Troligtvis såhär.

Via Atlanten -> Medelhavet (NATO allierade länderna i norr som Spanien, Italien, Grekland och handelsslavar i söder som Algeriet, krossade Libyen, Egypten, Saudiarabien) Sedan landar de tryggt och säkert längs Israels stränder och blir mottagna av USA's verkliga President Netanyahu som tar en god blick på all kanonkäk som går i land.

Samtidigt flygs nog flyg med trupper som landar i Saudiarabien där familjen Saud står och väntar. Tro mig, vill USA mobilisera trupper och resurser till Syrien så gör dem det utan problem. De har gjort detta så många gånger nu att det är ingen big deal. USA kan nog ganska enkelt och smidigt mobilisera 1 miljon trupper över bara sommaren.

There you go! 3:e världskriget är igång. Pjäserna är på plats, bara att trycka på knappen och dra igång festen! Mina pengar är på Deep State fast jag hejar på Putin.
Senast redigerad av Cauvie 2018-04-11 kl. 14:08.
Citera
2018-04-11, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Troligtvis såhär.

Via Atlanten -> Medelhavet (NATO allierade länderna i norr som Spanien, Italien, Grekland och handelsslavar i söder som Algeriet, krossade Libyen, Egypten, Saudiarabien) Sedan landar de tryggt och säkert längs Israels stränder och blir mottagna av USA's verkliga President Netanyahu som tar en god blick på all kanonkäk som går i land.

Samtidigt flygs nog flyg med trupper som landar i Saudiarabien där familjen Saud står och väntar. Tro mig, vill USA mobilisera trupper och resurser till Syrien så gör dem det utan problem. De har gjort detta så många gånger nu sedan 1980-tal att det är ingen big deal. USA kan nog ganska enkelt och smidigt mobilisera 1 miljon trupper över bara sommaren.

There you go! 3:e världskriget är igång. Pjäserna är på plats, bara att trycka på knappen och dra igång festen! Mina pengar är på Deep State fast jag hejsar på Putin.

Skillnaden vid Gulfkrigen mm har ju varit att inte Ryssland/sovjet varit närvarande på samma sätt, det har inte funnits resurser att slå ut amerikanska fartygen eller flygen, undantaget gulf91 då det sköts ned en del flygplan. I detta fall är sannolikheten ganska stor att det blir svåra förluster direkt vid invasionen vilket jag tvivlar på att amerikanska folket eller militären är intresserade av pga detta.
Citera
2018-04-11, 14:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa

Alternativ 2) känns faktiskt mer och mer troligt ju mer jag tänker efter men vad vet jag.

Men om det inte blir en attack kommer Trump att uppfattas som en lögnare. Anledningen är nog mer att han ger Ryssland tid att avlägsna sig från de platser som kommer attackeras. Var kanske uppåt 100 civila ryssar som dog i attacker för någon månad sedan och det vill man nog undvika. För militären kvittar det förmodligen då Syrien inte har militär förmåga att svara på egen hand.

Om det sedan blir en attack och vi säger att den kommer från en amerikansk jagare så kommer ryssarna sedan vara lögnarna om de inte försöker attackera den jagaren. Där gissar jag att de ljuger och det inte kommer bli någon sådan motattack.
Citera
2018-04-11, 14:10
Medlem
Citat:
Skillnaden vid Gulfkrigen mm har ju varit att inte Ryssland/sovjet varit närvarande på samma sätt, det har inte funnits resurser att slå ut amerikanska fartygen eller flygen, undantaget gulf91 då det sköts ned en del flygplan. I detta fall är sannolikheten ganska stor att det blir svåra förluster direkt vid invasionen vilket jag tvivlar på att amerikanska folket eller militären är intresserade av pga detta.

Det är i och för sig sant också! Egentligen det här kriget kan bli som du säger på en helt annan nivå. Egentligen nästa alla gånger när USA har mobiliserat så har de gjort detta utan bekymmer. WW2, Vietnam, Gulfkrigen m.m. Bara för att dem att parkera kärran mitt i hamn och ta en drink på den lokala baren efter ankaren är på botten.

Nu är spelplanen en helt annan precis som du säger!
Citera
2018-04-11, 14:19
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Trump:
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/984022625440747520
Jösses, oansvarigt av Trump att gå bananas över något som troligtvis är fake news, men "gasattacken" är förstås bara ett svepskäl som matas ut i media av propagandaskäl. De riktiga anledningarna till att återigen ge sig på Assad har redan på förhand förhandlats fram av deep state, israeliska lobbyister mfl. Det verkar som att Trump nu fallit till föga för just de "special interests" som han hela tiden sagt sig vilja motarbeta. Det här var inte vad Trumps väljare ville ha. Han gick till val på att flytta fokus till hemmaplan.
Citera
2018-04-11, 14:21
Medlem
Evil_Santas avatar
Här är ett relaterat tweet från Trump från 2014:

Citat:
What other country tells the enemy when we are going to attack like Obama is doing with ISIS. Whatever happened to the element of surprise?

Edit: Ännu ett tweet från 2013:
Citat:
No, dopey, I would not go into Syria, but if I did it would be by surprise and not blurted all over the media like fools.

#4Dchess ?
Senast redigerad av Evil_Santa 2018-04-11 kl. 14:56.
Citera
2018-04-11, 14:24
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
De kommer inte att invadera nu utan kan tillbringa sommaren att med upprepade bombningar slå ut allt av värde. De har tid att analysera målen väl i förväg för att minimera civila offer och också ta ut just regeringens resurser och spara civilsamhällets som broar och ström osv. Koalitionen har tiden på sin sida.
Citera
2018-04-11, 14:27
Medlem
RickRozays avatar
Läste precis en artikel av Paul Craig Roberts, ekonom i det vita huset under Reagan att "det skulle ta Ryssland cirka tio dagar att sänka hangarfartyget och dom nio missilfartyg" man har skickat dit.

Ur artikeln:
Citat:
Washington thinks that whereas the lone USS Donald Cook missile destroyer standing offshore of Syria could be sunk by Russia [...] for Russia to sink 9 US ships including an aircraft carrier, is more than the Russians have stomach for.

It will be about 10 days before the US ships, sitting ducks all, reach the point where they can be easily disposed of.
https://www.paulcraigroberts.org/2018/04/10/last-days-hell-breaks-loose/

Han verkar tro mycket på Rysslands militära förmåga i regionen, kan någon vänligen ge lite insikt, varför tycker man så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in