2018-04-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
njaa http://web.mit.edu/CIS/pdf/Human_Cost_of_War.pdf
Kan du inte citera det intressanta?
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Är det en siffra taget från höften? 10000 döda är mycket för två veckors krig, stämmer den?
Vad är det för tvåveckorskrig du pratar om? Invasionen av Irak var 5 veckor.
Citera
2018-04-11, 16:04
Medlem
humanlifes avatar
Så här säger man officiellt i Damaskus! Tack och lov att det finns sans och vett någonstans!
Citat:
Foreign Ministry: Chemical weapons claims are unsubstantiated flimsy argument to target Syria

11 April، 2018
Damascus, SANA-Damascus affirmed on Wednesday that the US recent claims against Syria demonstrate lack of principles, values, wisdom and rationality, adding that the chemical weapons’ pretext is an unsubstantiated flimsy argument to target Syria.

Speaking to SANA, an official source at the Foreign and Expatriates Ministry said that the reckless escalation by the US is not a surprise as it comes from a country that has sponsored and is still sponsoring terrorism in Syria.

It is no surprise that the US regime which has served as an air force for Daesh (ISIS) terrorists would rush to shore up terrorists in Ghouta and advance their fabrications.

“If the US regime and its allies, namely the France and UK, believed that their actions and statements would stop the fight against terrorism in Syria, they are mistaken. The Syrian state will continue to counter terrorism,” said the source.

The source noted that recent acts of US regime indicates its lack not only of principles and values but also of wisdom and good sense, which in itself is a threat to international peace and security.

“Syria has welcomed any fair, impartial and non-politicized commission of inquiry, which absolves the Syrian state of any involvement in using chemicals,” according to the source.

https://sana.sy/en/?p=133926
Citera
2018-04-11, 16:11
Medlem
humanlifes avatar
Tycker mig känna igen detta, kanske har det postats redan.

Wednesday, 11 April 2018
Senator Kaine: Trump Has No “Legal Authority to Wage War” in Syria

“The president currently does not have any legal authority to wage war against nation-states, missile strikes against Syria, for example, without coming to Congress.”

https://www.thenewamerican.com/usnews/foreign-policy/item/28730-sen-kaine-trump-has-no-legal-authority-to-wage-war-in-syria
Citera
2018-04-11, 16:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Helt handlingsförlamad institution som bara används som ett verktyg för starkare stater att reglera mindre inflytelserika staters handlingsmönster.

Tycker det är åt båda hållen från Ryssland och USA.
Och varför är vissa stater permanenta? Man kan anmärka på mycket i FN.

Du har inte hängt med i turerna kring tidigare påstådda gasattacker. I så fall hade du sett att USA försöker dölja och Ryssland söker fakta. Det gäller för övrigt även andra saker i Syrien.

Geneve-samtalen gick i sank i brist på konstruktivt samarbete från USA. Då startade man samtalen i Astana utan USA och genast uträttade man en hel del. Det säger mycket, eller hur?
Citera
2018-04-11, 16:43
Medlem
Ryssland har skickat ett gäng parlamentariker till Damaskus för att överlägga med Assad. Jag tolkar det som att parlamentariker ska vara Assads personliga "body guards" för att hindra att Trump bombar Assad.

Jag tror att Trump är nu i panik på samma sätt som Theresa May var innan Skripal-förgiftningen kom som skänk från ovan. FBI raidar Trumps jurister m fl och tvingar Trump att agera. Vad skulle då vara bättre än att servera Assads huvud på fat. USA har ju skanderat i åratal att Assad måste gå. Obama skröt ju med att haft ihjäl Osama bin Ladin. Trump måste trumpha det. Så läget är farligt.
Citera
2018-04-11, 16:50
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ni som har följt med ett tag och har en nyanserad bild.. Vilka belägg finns det för att Assad är dålig för Syrien? Han har så stort folkligt stöd och verkar så balanserad och avvägd i intervjuer. Vad är det värsta som han har gjort, som också är verifierat att det var han som gjorde? Är diktator en rättmätig bedömning av vad Assad är?
Assad är en diktator, om än med relativt stort folkligt stöd. Han är i längden ingen som är bra för Syrien. Problemet är att de alternativ som nu finns är ännu sämre.

Detta är ett faktum som de flesta analytiker nog egentligen inser. Vissa väljer att ändå föredra långvariga krig, eftersom detta gagnar deras sak. Till dem hör t ex Israel, som har ett intresse av destabilisering av sina grannländer.

Bland de skribenter som är aktiva här finns en eller ett par representanter från den sidan. Sedan finns individer som faktiskt tror att USA agerar runt om i världen för att sprida demokrati och allmän godhet. Dit hör de mest begåvningsutmanade individerna. Läs gärna inlägg från skribenter som NisseD och Swan för att få en inblick i denna avart.
Citera
2018-04-11, 16:54
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag har alltid varit av åsikten att nuklärt utbyte inte kommer ske eftersom inte ens dårarna som har tillgång till den röda knappen är så vansinniga att dom faktiskt skulle göra det. Men nu börjar jag undra. Det utvecklingsstörda väst med sin mångåriga krigshets, propaganda och bombande kan nog provocera fram ett taktiskt kärnvapen. Om det sker så är det anybodies guess om vad som sedan händer.

Tyvärr har vi ju i Sverige inte ynnesten i att bo i ett område där vi instaförbränns innan vi hunnit blinka. Det blir nog snarare en lång och plågsam nukleär vinter med lite trevlig cancer innan vi tar en sista suck. Spännande tider.

Saken är den att det inte handlar om Syrien, som suveränt land, eller Assad överhuvudtaget. Man behöver bara slå upp en kartbok för att förstå varför Syrien, som landmassa, är viktigt för Ryssland. Iran är en allierad, sen har vi Kaspiska Havet (som Ryssland anser vara sitt), sen Turkiet (som man fått över på sin sida...temporärt med Erdogans pungkulor i skruvstäd) och söder om det ligger alltså Syrien. Det handlar om Rysslands geopolitiska gräns som måste skyddas. Putin valde att inte svara militärt på Turkiets nedskjutning för ett par år sedan för han hade redan satt gränsen längre söderut. Samtidigt undvek han en direktkonfrontation med NATO (Turkiet) den gången. Det kommer inte gå i all oändlighet om hökarna i Washington duperar Trump (eller nästa president), vilket jag tror kommer att hända en dag.

När den dagen kommer så kommer inte Ryssland ha något annat val än att svara eller skjuta först. Men ett konventionellt militärt svar kommer att vara fruktlöst om NATO gått "all in". Då finns bara ett taktiskt kärnvapen kvar att använda och det står, som sagt, redan inskrivet i den ryska militära doktrinen sedan ett par år. Den här analysen, att NATO till slut kommer gå "all in", har redan gjorts. Man har vänt på alla möjligheter och det här är det enda svaret man har kommit fram till. Målet i sådana fall? Det blir Israel och man kommer att köra med den brända jordens taktik att ingen kommer kunna vara i området, ingen. Reaktorn och faciliteterna i Dimona kommer att jämnas med marken. Israel är det kärnvapenlandet som snabbast kan anfalla Ryssland. Det hotet måste tas bort i det fallet NATO går "all in".
Citera
2018-04-11, 16:55
Medlem
Janbanan74s avatar
För första gången i mitt liv känner jag mig riktigt obekväm med hur väst beter sig då detta kan leda till mycket stora konsekvenser i världen.
Hur i helvette kan Al-quaida rebeller vara så nära och starta ett världskrig?

Hur i helvette kan intelligenta politiker gå på denna historia? Har dem inga barn som de önskar en framtid till?

Usa är den store ormen i detta och de andra nickedockorna hänger bara på utan betänkligheter.
Sveriges lilla men pinsamma roll i detta är ju bara...finner inga ord. Har aldrig varit mycket för ryssarna men senaste åren har dem visat mognad och sans till skillnad från väst som saknar skrupler.

Förr var det Sovjet som var den stora faran. Nu har väst makt vuxit så mycket att de inte behöver frukta något så nu kan de fan göra vad de vill!

Jag spyr på folk som tar västs betende i försvar då det är tecken på att man är en ond människa...
Citera
2018-04-11, 16:56
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu kommer Tweetsen i strid ström och är märkligare att tolka än någonsin förr trots att jag är ganska duktig på det. Någon som vill försöka?

Donald J. Trump
‏@realDonaldTrump

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/984022625440747520

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/984032798821568513

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/984053549742067712

Vad händer i denna kedja månntro? Husomhelst, rubeln störtdök men så gjorde börserna runt om i Europa. Ska bli kul att se när de nu öppnar i USA.

Första tweeten skrev Bolton, andra skrev Ivanka och sista skickade Trump
Citera
2018-04-11, 16:59
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Herr inflationsjustering samt produktionskostnad på 100 usd/fat i Ryssland, jag tror mest är här i tråden där ni har en del likasinnade som tror detta. De flesta har inget problem med när en diktatur får en knäpp på näsan.
Nej men hej Einstein

Du har alltså fortfarande inte förstått hur ägd du blev i diskussionen om inflationsjustering trotd att jag försåg dig med länkar och instruktioner om hur detta räknas ut. Istället för att försöka dig på en beräkning så googlar du fram en bild som du inte ens förstår vad som är upp och ner på.

Inte heller förstår du skillnad mellan onshore- och arktisk olja.

Jag tror att en väldresserad apa skulle klara av att se skillnad på en mening där ett ord föregås av "arktisk" och en där det inte gör det. Vad gäller mänsklig begåvning skulle jag gissa att en IQ på runt 50 skulle vara tillräckligt, eventuellt lägre. Men du misslyckas alltså.

Att du inte begriper hur bortgjord du är, är ett exempel på hur tillräckligt låg intelligens skyddar mot insikten av hur dum man faktiskt är. Fenomenet kallas Dunning-Kruger.

Från Wikipedia:
Citat:
In the field of psychology, the Dunning–Kruger effect is a cognitive bias wherein people of low ability suffer from illusory superiority, mistakenly assessing their cognitive ability as greater than it is. The cognitive bias of illusory superiority derives from the metacognitive inability of low-ability persons to recognize their own ineptitude; without the self-awareness of metacognition, low-ability people cannot objectively evaluate their actual competence or incompetence.[1
]

God eftermiddag på dig!
Citera
2018-04-11, 17:13
Medlem
Trådfavoriterna "White Helmets" pekas ut av rysk militär:

Citat:
@SkyNewsBreak
46 min

Russian military says samples taken from the site of the alleged chemical weapons attack in Syria did not find any poisonous substances
---
@SkyNewsBreak
Russian military says alleged chemical attack in Syria was faked by the 'White Hemlets' activist group
https://twitter.com/SkyNewsBreak/status/984052149821804544

Låter som den mest rimliga förklaringen. Hoppas man kan hitta bevis för "White Helmets" fejkade aktiviteter den här gången.
Citera
2018-04-11, 17:18
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
För första gången i mitt liv känner jag mig riktigt obekväm med hur väst beter sig då detta kan leda till mycket stora konsekvenser i världen.
Hur i helvette kan Al-quaida rebeller vara så nära och starta ett världskrig?

Det här handlar inte om några Al Qaeda-rebeller. Dom är endast nyttiga idioter i detta multikulturella helveteskrig. Allt handlar om Israel i slutändan, och Assads Syrien, Hezbollah i Libanon och Iran står i dess väg. Sionisterna i USA kommer skicka fler amerikanska pojkar att dö i dessa ändlösa krig i Mellanöstern. Precis som så många ggr förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in