2018-04-10, 22:54
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
När det gäller den resolution som lades fram av USA och som endast röstades ner av Ryssland och Bolivia (Kina lade ner sin röst till skillnad från 2016) så finns det en MYCKET intressant detalj:

https://twitter.com/ragipsoylu/status/983802661249191936

Erdogan vill vara på den vinnande sidan här.

Han stödde väl även de 59 missilerna förra gången vill jag minnas? Detta var efter långt pågående normalisering av relationerna, så kanske ingen jättegrej. Men visst, en bra hint om skuldfrågan, för att inte tala om Kinas nedlagda röst som kanske säger ännu mer.
Citera
2018-04-10, 22:56
Medlem
Vindpinads avatar
Den svenske representanten sa nyss i i FN's säkerhetsråd att dom inte trodde på att den ryska "färdplanen" skulle fungera. Ryssen kontrade direkt och sa att färdplanen kommer från svensken själv från gårdagens möte, och att Ryssland gillade den. Ryssen såg verkligen helt fundersam ut.

Allt är bara en jävla teater och svenskarna spelar alltid på den starkaste sidan. Dom tvivlar t om på sina egna färdplaner bara för att ryssarna råkar gilla dom.
Citera
2018-04-10, 22:59
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har läst mycket utländska tidningar, bl. a. engelska de senaste dagarna. Kommentarerna till artiklarna (vilket ofta tillåts i engelska tidningar) är särskilt intressanta. Det är slående hur många människor som inte tror på sina egna styrande när det gäller Skripal och "gasen" i Syrien.

Det är bara att hoppas folket ifrågasätter "Novichok " !...va fan skulle ryssarna använda ett avdankat kemiskt stridsmedel från 70-talet som pekar direkt mot Kreml ?
Dessutom hade de aldrig överlevt om det var Novichok , do the math!

Mer fantasi MI6 för böveln när man ska rumpkn*lla befolkningens hjärnor om jag får be !

Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Är helt övertygad om att Ryssland fått nog av USA - sanktioner nu...Om USA skickar robotar eller stridsflyg mot Damaskus , så är jag helt övertygad om att Ryssland går till motangrepp..

(Skjuter ned några USA-plan eller skickar några robotar mot USA/Frankrike-baser i Syrien.)

På sätt o vis skulle jag önska detsamma men då är WWIII igång tyvärr och till vilken nytta är det?!

Kubakrisen är en myggfjärt jämfört!
Senast redigerad av Erik Öst 2018-04-10 kl. 23:32.
Citera
2018-04-10, 23:06
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Gäsp, nu handlade det inte om att stå emot USA; utan att skydda sina civila. I Irak (som var storkuken själv i MENA med massa tanks och flygplan) 2003 dog max 10000 civila under invasionen. Hur många civila har Assad haft ihjäl?....

du glömde två nollor..
Citera
2018-04-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
du glömde två nollor..
Du tänker förmodligen på händelserna efter invasionen.
Citera
2018-04-10, 23:11
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Den svenske representanten sa nyss i i FN's säkerhetsråd att dom inte trodde på att den ryska "färdplanen" skulle fungera. Ryssen kontrade direkt och sa att färdplanen kommer från svensken själv från gårdagens möte, och att Ryssland gillade den. Ryssen såg verkligen helt fundersam ut.

Allt är bara en jävla teater och svenskarna spelar alltid på den starkaste sidan. Dom tvivlar t om på sina egna färdplaner bara för att ryssarna råkar gilla dom.

Jag vet inte vad du talar om när du inte länkar men vi har en "feministisk"(va fn de nu e) regering vars statsminister nyligen varit i Usa och fjäskat för deras skämt till president och en utrikesminister som borde hålla , milt talat, en lägre profil.

Det här kan slå tillbaka mot sverige när vi har dom här megalomaniska ärthjärnorna rännande runt i
sina vad de tror , geopolitiska storstövlar .

Kan de inte ta hand om sitt eget land i första hand!?

Vi har väl nog med problem redan ....som de själva skapat iofs
Senast redigerad av Erik Öst 2018-04-10 kl. 23:34.
Citera
2018-04-10, 23:12
Medlem
SU-35s avatar
Citat:

njaa http://web.mit.edu/CIS/pdf/Human_Cost_of_War.pdf
Citera
2018-04-10, 23:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Är helt övertygad om att Ryssland fått nog av USA - sanktioner nu...Om USA skickar robotar eller stridsflyg mot Damaskus , så är jag helt övertygad om att Ryssland går till motangrepp..

(Skjuter ned några USA-plan eller skickar några robotar mot USA/Frankrike-baser i Syrien.)
Inte en chans. När rottweilern USA kommer springande gömmer chihuahuan sig. Ryssland har inget att sätta mot. Se hur lätt Israel bombat i Syrien.
Citera
2018-04-10, 23:15
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Är det en siffra taget från höften? 10000 döda är mycket för två veckors krig, stämmer den?
Citera
2018-04-10, 23:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad

Finns det någonstans man kan läsa om de olika resolutionerna? Brukar leta ibland på fn's hemsida men hittar aldrig det jag letar efter?
Och vad är den svenska färdplanen?
Citera
2018-04-11, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Och vad är den svenska färdplanen?

Kanske inte direkt ett svar på din fråga men svensken har också varit den hetsande parten samt valde Saudi och gjorde vapenaffärer under den hetsigaste tiden IS hade sin framfart.

Titta på aftonbladet idag, lite tragedikomedi över deras nyheteter.

Aftonbladets rubrik: Syrien får leda FN-arbete – mot kemvapen. Aftonbladet är rasande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPBrP5/syrien-far-leda-fn-arbete--mot-kemvapen

Aftonbladet: Ryssland stoppar utredning om kemattack i Syrien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jzx2X/ryssland-stoppar-utredning-om-kemattack-i-syrien

Sen har vi Löfven som sitter fundersam över inrikespolitiken och ska verka vara helt ointressad av vad som pågår i mellanöstern. Nä Sverige har varit helt neutral i läget som råder i mellanöstern.

Regeringen i krismöte om snabbtågen: Stor irritation

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Mgqaoo/regeringen-i-krismote-om-snabbtagen-stor-irritation

Den så orkar ka ta en snapshot på för dem är radade efter varandra. Det är vad svensken nu förmedlar när det börjar hända på riktigt. Jag tror att många kommer komma ihåg sveriges roll i mellanöstern. Deras stöd till förbrytarna som kurderna. Vem vet, kanske om 50 år så hjälper man samerna få ett Samistan? Inte helt fel i min mening. Är den som tror på karma.
Citera
2018-04-11, 00:06
Medlem
Citat:
"Russian drafted resolution supporting OPCW fact finding mission in Douma Syria fails to get necessary 9 positive votes and therefore fails (5 votes in favor, 4 against, 6 abstentions)"

https://twitter.com/whitney_hurst/status/983824006318051328

Detta går ju verkligen bra. Samtidigt understryker Ryssland återigen att de kommer svara militärt om NATO agerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in