Citat:
Ursprungligen postat av
falsk_mekaniker
Det pratas ofta om hur många miljader som väst spenderat på sina proxys i detta krig, men mindre om hur mycket Ryssland spenderat i sin insats för att hjälpa syriska regeringen.
Jag har aldrig sett siffror på hur mycket det kan röra sig om, men det måste även de, vara
otroligt stora summor,lägg därtill nedskjutna plan och dödade soldater. Samtidigt har Ryssland en pågående konflikt i ukraina som kostar samt olika sanktioner emot sig vilket gör allt än mer kännbart.
Jag vet att Ryssland levererat vapensystem flyg och helikoptrar till syrien, frågan är om man fått betalt för allt detta eller räknat med att ta det efrer kriget. I det fallet att man inye fått betalt fullt ut är det mycket pengar som ev. Riskerar att bombas bort.
Även geografiskt är denna konflikt viktig för Ryssland, då man kan ha en bas till medelhavet via syrien. Skulle assad försvinna så fösvinner Medelhavet.
Givetvis finns det massvis med fler fakorer som kommer att skada ryssland ifall assad störtas, därför ser jag ingen annan möjlighet än att Ryssland, kanske inte direkt men när/om de inser att väst går all in, måste svara tillbaka millitärt.
Tror du likt många överskattar ett krig och dess utgifter. Vi vet att ryssarna handlar med Irak, Iran och Turkiet. Denna handel är vital då ryssarna är bannlysta i Väst.
Försvarssystem, kärnkraft, turism etc.
Syrien är ett experiment där man utvecklar sin militära styrka kostnadseffektivt.
Ryssarna kommer ha sin bas i Medelhavet över tid oavsett vilken regim som styr. Syrien är i dag redan styckat.