2018-04-10, 22:17
Medlem
longbow4ys avatar
OPCW planerar att besöka Syrien:
THE HAGUE, Netherlands — 10 April 2018 — Since the first reports of alleged use of chemical weapons in Douma, Syrian Arab Republic, were issued, the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) has been gathering information from all available sources and analysing it. At the same time, OPCW’s Director-General, Ambassador Ahmet Üzümcü, has considered the deployment of a Fact-Finding Mission (FFM) team to Douma to establish facts surrounding these allegations.

Today, the OPCW Technical Secretariat has requested the Syrian Arab Republic to make the necessary arrangements for such a deployment. This has coincided with a request from the Syrian Arab Republic and the Russian Federation to investigate the allegations of chemical weapons use in Douma. The team is preparing to deploy to Syria shortly.
https://www.opcw.org/news/article/opcw-will-deploy-fact-finding-mission-to-douma-syria/

Kommer de tillåtas genomföra detta eller är planen att starta kriget innan fakta kommer fram?
Citera
2018-04-10, 22:18
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Min känsla är att USA går på en propagandaförlust här.

Det tror inte jag. Folk har inte direkt höga förväntningar på Trump/Bolton, men inte på Ryssland/Assad heller. Hade "offret" varit något mer oskyldigt så kanske, men..nä. Total apati ändå i världen så generellt tror jag aldrig vi får se antikrigsprotester som 2003 igen, inte under vår livstid.
Citera
2018-04-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det kan ju bero på att USA är lite av den fria världens främste riddare och de tycker inte det är ok att gasa civila. Sen ser de nog detta som en bra chans att visa vem som egentligen bestämmer. Vad ska Ryssland + syrien göra om det regnar missiler över militära mål i syrien?

Du tror seriöst att Assad går och gasar ihjäl barn och kvinnor i ett krig han princip redan vunnit?

Varför skulle han göra det när vinsten är nära noll och kostnaden är en invasion av USA.

Detta är säkerligen gjort av militär industrin, israel eller någon annan som vill se mer krig.
Citera
2018-04-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det tror inte jag. Folk har inte direkt höga förväntningar på Trump/Bolton, men inte på Ryssland/Assad heller. Hade "offret" varit något mer oskyldigt så kanske, men..nä. Total apati ändå i världen så generellt tror jag aldrig vi får se antikrigsprotester som 2003 igen, inte under vår livstid.

Jah bor i USA och folk är fett bittra på krig här. En stor anledning varför Trump valdes över Clinton var just att han lovade en stark militär utan dessa eviga militära interventioner. Går han in i krig så tappar de hårt i mid terms.
Citera
2018-04-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Då man kan ju invänta bombningen tills det är helt fastställt att Assad verkligen gasat civila. Nu skulle man ju nästan tro att de har någon baktanke med eventuell bombning, med tanke på att det verkar sjukt viktigt för dem att få det gjort så fort som möjligt.
Med ditt tänk så ska ingen gripas innan det är bestämt i domstol att någon har begått ett brott. Det låter inte som ett bra sätt och jag hoppas verkligen att aktion går före bevis bortom rimliga tvivel i Syrien fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Du tror seriöst att Assad går och gasar ihjäl barn och kvinnor i ett krig han princip redan vunnit?

Varför skulle han göra det när vinsten är nära noll och kostnaden är en invasion av USA.

Detta är säkerligen gjort av militär industrin, israel eller någon annan som vill se mer krig.
Sluta tro att Assad är rationell. Gasningen är nog mer påtryckt av Ryssland än av Israel för att kolla hur långt USA är villiga att gå med the Trump som styr.
Citera
2018-04-10, 22:24
Medlem
longbow4ys avatar
Mannen som avslöjade Klimatbluffen gör det igen:
https://twitter.com/ClimateAudit/status/983783744656982016

Visar hur offren för "gasattacken" är regisserad.
Citera
2018-04-10, 22:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki

Vinsten är inte noll och kostnaden är inte en invasion av USA. Enbart okunniga tror det.
Citera
2018-04-10, 22:25
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velainte
Ghouta va typ redan besegrat, varför skulle då Assad begå krigsbrott och få USA emot sig? Han vinner lätt över terroristerna utan några kembomber.
Jag förklarade exakt varför det inte vore så i mitt förra inlägg. Hur du lyckas ställa den fråga igen är för mig obegripligt.
Citera
2018-04-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Det pratas ofta om hur många miljader som väst spenderat på sina proxys i detta krig, men mindre om hur mycket Ryssland spenderat i sin insats för att hjälpa syriska regeringen.

Jag har aldrig sett siffror på hur mycket det kan röra sig om, men det måste även de, vara
otroligt stora summor,lägg därtill nedskjutna plan och dödade soldater. Samtidigt har Ryssland en pågående konflikt i ukraina som kostar samt olika sanktioner emot sig vilket gör allt än mer kännbart.

Jag vet att Ryssland levererat vapensystem flyg och helikoptrar till syrien, frågan är om man fått betalt för allt detta eller räknat med att ta det efrer kriget. I det fallet att man inye fått betalt fullt ut är det mycket pengar som ev. Riskerar att bombas bort.

Även geografiskt är denna konflikt viktig för Ryssland, då man kan ha en bas till medelhavet via syrien. Skulle assad försvinna så fösvinner Medelhavet.

Givetvis finns det massvis med fler fakorer som kommer att skada ryssland ifall assad störtas, därför ser jag ingen annan möjlighet än att Ryssland, kanske inte direkt men när/om de inser att väst går all in, måste svara tillbaka millitärt.

Tror du likt många överskattar ett krig och dess utgifter. Vi vet att ryssarna handlar med Irak, Iran och Turkiet. Denna handel är vital då ryssarna är bannlysta i Väst.
Försvarssystem, kärnkraft, turism etc.
Syrien är ett experiment där man utvecklar sin militära styrka kostnadseffektivt.

Ryssarna kommer ha sin bas i Medelhavet över tid oavsett vilken regim som styr. Syrien är i dag redan styckat.
Citera
2018-04-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Med ditt tänk så ska ingen gripas innan det är bestämt i domstol att någon har begått ett brott. Det låter inte som ett bra sätt och jag hoppas verkligen att aktion går före bevis bortom rimliga tvivel i Syrien fallet.

Sluta tro att Assad är rationell. Gasningen är nog mer påtryckt av Ryssland än av Israel för att kolla hur långt USA är villiga att gå med the Trump som styr.

Ingen har sagt något om en domstol, utan nu snackar vi om en grupp dedikerad för just sådana här fall. Jaja, då vet vi att du är en krigshetsare. Du försöker ge ett sken av att du bryr dig om människoliv, men det gör du givetvis inte. För en invasion av Syrien skulle sluta med många många fler oskyldiga människoliv spillda än vad Assad någonsin kommer göra.
Citera
2018-04-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vinsten är inte noll och kostnaden är inte en invasion av USA. Enbart okunniga tror det.

Vad är då vinstren förlusten? Låter som du läst DN/CNN version av det hela. Visst kan det vara sanningen, men med samma vischa som Saddam fiaskot, eller Lybia fiasko eller något av de andra fails som msm har pushat de senaste 20 åren så är mina förhoppningar att den "expert" versionen ska visa sig vara sann väldigt låg.
Citera
2018-04-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tror ni det kommer redan inatt? Troligt väl, med tanke på Trumps "24 till 48 timmar"?

Vad skulle ske redan inatt? Om du menar att USA skulle få för sig att invadera Syrien så....inte en chans!
Om du menar att USA tillsammans med Frankrike och Storbritannien skulle attackera ett par flygplatser eller fabriker så visst, kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in