2018-04-10, 20:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Detta med legalteten funderar jag ständigt på, undrar om man kan driva detta juridiskt med god utgång?
Legaliteten av vadå?
Citera
2018-04-10, 21:18
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skickar du det med DHL så går det med DHL hela vägen och Postnord blir inte inblandade överhuvudtaget.

Såvida det inte är den del av DHL som är Deutsche Post DHL då går det typ med järnväg från Tyskland och sen tar posten över i Malmö (det gäller nog bara när man köper grejor från Tyskland)

http://www.dpdhl.com/de.html
Citera
2018-04-10, 21:27
Medlem
Lyzzas avatar
Nu har jag fått svar från hallåkonsument

"Överklaga post nords avgift vid trasig vara från Kina?"

https://www.hallakonsument.se/frageforum/%c3%b6verklaga-post-nords-avgift-vid-trasig-vara-fr%c3%a5n-kina-1729934#q

PS. har fått tillbaka pengarna från wish. Det gick supersnabbt.
Senast redigerad av Lyzza 2018-04-10 kl. 21:30.
Citera
2018-04-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Nu har jag fått svar från hallåkonsument

"Överklaga post nords avgift vid trasig vara från Kina?"

https://www.hallakonsument.se/frageforum/%c3%b6verklaga-post-nords-avgift-vid-trasig-vara-fr%c3%a5n-kina-1729934#q

"Om företaget väljer att skicka en ny vara till dig kan du argumentera för att du inte ska behöva betala postens avgift på nytt, eftersom du redan har betalat den en gång"

Postnord sa att jag ska betala avgift igen ifall dom har "tappat" bort mina paket.

Så då är det olagligt det dom håller på med.
Citera
2018-04-10, 21:45
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har bara handlat av Aliexpress och eBay, då från Kina, Hongkong, Indonesien, Vietnam och Taiwan och jag har alltid valt billigaste sändnings sätt, så det har väl varierat mellan tre veckor och två månader, men det var innan de började fördröja försändelserna i Örebro.

Skriver inte säljaren vad det brukar ta med olika transporter?

Ska komma mellan 5 & 20 denna månad, så får se, köpt av en privatperson, en auktion på Ebay..
Mest fundersam på om det ska komma något från posten e-mail osv man måste godkänna innan de skickar ut och om de hör av sig med sms eller e-mail eller avi...
Citera
2018-04-10, 22:12
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Såvida det inte är den del av DHL som är Deutsche Post DHL då går det typ med järnväg från Tyskland och sen tar posten över i Malmö (det gäller nog bara när man köper grejor från Tyskland)

http://www.dpdhl.com/de.html

Gäller inte bara köp från Tyskland. Jag betällde något från Lightinthebox förra året. De skickade paketet med DHL, men det var inget jag hade valt, bara spårning. Fick ett kolli-id med DE på slutet. När jag såg att det hanterades av tullen men inget hände efter några dagars väntan ringde jag DHL. Där fick jag beskedet att jag skulle gå till PostNords utlämningsställe och hämta paketet, trots att jag inte hade fått någon avi från PostNord. Fick betala moms plus avgift på 125 kronor. Paketet hade registrerats på PostNords hemsida, men kunde bara spåras där för tiden i Sverige.

För övrigt såg jag på Ebay att en säljare hade skickat en småsak jag beställde med DHL. Jag var rädd att jag skulle åka på en avgift, eftersom jag hade hört att DHL alltid tar betalt. Men det lilla paketet damp direkt ner i min brevlåda någon gång i februari.
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-10 kl. 22:30.
Citera
2018-04-10, 22:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skickar du det med DHL så går det med DHL hela vägen och Postnord blir inte inblandade överhuvudtaget.
Inte alls så säkert. På vissa orter är det postnord som köpt in sig på att lämna paketen som kommit med DHL, och då passar de på att ta ut gisslansumman först.
Citera
2018-04-10, 22:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Detta med legalteten funderar jag ständigt på, undrar om man kan driva detta juridiskt med god utgång?
PostNord är åtminstone anmälda till Konkurrensverket av privatpersoner. Så det är ju bra.
Citera
2018-04-10, 22:26
Medlem
Zeta9s avatar
Deutsche Post har köpt DHL i Tyskland. Därför tycker jag att DHL borde fixa så att paket från Kina med värde under 22€ går genom Tysklands tull och sedan vidarebefordras till Sverige med vanlig post.
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-10 kl. 22:40.
Citera
2018-04-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtAngle
"Om företaget väljer att skicka en ny vara till dig kan du argumentera för att du inte ska behöva betala postens avgift på nytt, eftersom du redan har betalat den en gång"

Postnord sa att jag ska betala avgift igen ifall dom har "tappat" bort mina paket.

Så då är det olagligt det dom håller på med.
Från UPU:s manual (s.197):
"Article RL 158
Cancellation of customs duty and other fees
1
Designated operators shall undertake to seek from the appropriate services in their country cancellation of customs duty and other fees on items:
1.1 returned to origin;
1.2 destroyed because of total damage to the contents;
1.3 redirected to a third country."
http://www.upu.int/uploads/tx_sbdownloader/actInFourVolumesLetterPostManualEn.pdf
Citera
2018-04-10, 22:39
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Gäller inte bara köp från Tyskland. Jag betällde något från Lightinthebox förra året. De skickade paketet med DHL, men det var inget jag hade valt, bara spårning. Fick ett kolli-id med DE på slutet. När jag såg att det hanterades av tullen men inget hände efter några dagars väntan ringde jag DHL. Där fick jag beskedet att jag skulle gå till PostNords utlämningsställe och hämta paketet, trots att jag inte hade fått någon avi från PostNord. Fick betala moms plus avgift på 125 kronor. Paketet hade registrerats på PostNords hemsida, men kunde bara spåras där för tiden i Sverige.

För övrigt såg jag på Ebay att en säljare hade skickat en småsak jag beställde med DHL. Jag var rädd att jag skulle åka på en avgift, eftersom jag hade hört att DHL alltid tar betalt. Men det lilla paketet damp direkt ner i min brevlåda någon gång i februari.

Detta är ju helt fel. DHL tar ju sin egen avgift, dem ska inte lämna paketet till Postnord väl?

Avgifterna står ju på DHLs hemsida, postnord borde hållit sina klåfingriga händer borta från ditt paket. Men dem verkar ju göra vad fan dem vill. Skitföretag.

edit: Var det en dyr grej? Tror det är annorlunda om det blir tull på paketet då får man betala 125kr annars ska avgiften vara mindre vad jag minns från att ha läst på DHLs hemsida...
Senast redigerad av Zot^ 2018-04-10 kl. 22:44.
Citera
2018-04-10, 22:45
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Detta är ju helt fel. DHL tar ju sin egen avgift, dem ska inte lämna paketet till Postnord väl?

Avgifterna står ju på DHLs hemsida, postnord borde hållit sina klåfingriga händer borta från ditt paket. Men dem verkar ju göra vad fan dem vill. Skitföretag.

DHL och PostNord samarbetar därför att Deutsche Post har köpt DHL i Tyskland. Förmodligen gäller det bara paket som skickas från eller via Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in