Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Såvida det inte är den del av DHL som är Deutsche Post DHL då går det typ med järnväg från Tyskland och sen tar posten över i Malmö (det gäller nog bara när man köper grejor från Tyskland)
http://www.dpdhl.com/de.html
Gäller inte bara köp från Tyskland. Jag betällde något från Lightinthebox förra året. De skickade paketet med DHL, men det var inget jag hade valt, bara spårning. Fick ett kolli-id med DE på slutet. När jag såg att det hanterades av tullen men inget hände efter några dagars väntan ringde jag DHL. Där fick jag beskedet att jag skulle gå till PostNords utlämningsställe och hämta paketet, trots att jag inte hade fått någon avi från PostNord. Fick betala moms plus avgift på 125 kronor. Paketet hade registrerats på PostNords hemsida, men kunde bara spåras där för tiden i Sverige.
För övrigt såg jag på Ebay att en säljare hade skickat en småsak jag beställde med DHL. Jag var rädd att jag skulle åka på en avgift, eftersom jag hade hört att DHL alltid tar betalt. Men det lilla paketet damp direkt ner i min brevlåda någon gång i februari.