Citat:
Ursprungligen postat av
Surrexerunt
De kanske inte föreställde sig himmel o helvete, utan ett nytt liv att leva?
Du menar omfödas som nya individer?
Ja kanske. Men de kanske hamnar på olika ställen i välden då, de dog ju inte ens samtidigt?
Eller reinkarnation i en annan livsform. Tänk om de inte blir samma sorts djur? I hinduismen sker väl reinkarnationen i relation till ens goda gärningar?
Nu tror just jag själv på olika saker, men svenskar brukar ju i allmänhet tro på kristendomens himmel och helvete, eller möjligen vara ateister.
Detta är möjligen lite obehagligt raljerande, det kan jag hålla med om.
Men det jag vill framhålla är att familjen när alla höll på att dö, faktiskt utgjordes av två helt oskyldiga flickor och av en eller två personen som begick överlagt mord.
I de flesta religioner världen över är synsättet att oskyldiga mördade barn inte i tillvaron efter denna hamnar på samma ställe tillsammans med dem som mördade dem.
Barnamördare anses ofta ha begått oförlåtliga handlingar som straffar dem i livet efter detta.
Vet inte alls hur de förtvivlade föräldrarna tänkte kring detta, men de var ju trots allt jurister och säkert vana vid tankar kring brott och straff.
Att man som två vuxna kan suicidera, vilket ju även detta tidigare ansågs bryta mot religionen med "självspillare", ses ju idag inte riktigt så illa och skamfyllt eftersom man vet att suicid utlöses av djupa sjukliga depressioner.
Men O och H gjorde sig faktiskt också till barnamördare innan de dog. Det är många snäpp värre, tycker jag. Har föräldrarna haft en tro och resonerat kring ett bättre liv efter detta, borde de väl tänkt på att de gjorde sig till mördare innan de dog...? Det är därför lite svårt att tänka sig att de ville dö för att alla träffas i ett "andra sammanhang" efter döden, om de trodde att detta skulle ske. Inte så många religioner skulle teoretiskt placera föräldrarna och barnen på samma ställe.
Jag skäms onekligen lite för denna religions diskussion ovan

, menar inte att ge någon obehagliga tankar. Men jag tycker liksom inte att två mordoffer och en eller två mördare riktigt spelar i samma division när det gäller hur livet efter detta kan komma att se ut. Har därför svårt att förstå hur O och H skulle ha kunnat se det så.