2018-04-10, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är jättehemskt, och det berör många, hur i hela friden fick de här föräldrarna för sig att döda sina barn. Det är omöjligt att få sitt huvud runt det. Vad det nu heter på svenska.

Jag tror att de flesta genuint vill förstå, jag har dock mått lite illa av de värsta konspirationsteorierna när det gått så långt att man gett sig på barnen.

Jag trodde först att det var den här sjukdomen som lockade till sig illasinnade människor, men har insett att illasinnade människor tar varje chans de får att få ur sig sitt dåliga mående. De ger sig på svaghet helt enkelt.

Om det stod att de planerat det hela länge, då borde de ha uppgett något skäl också.
Om man skriver ett brev till anhöriga, så är det för att de inte skall känna skuld.
Då borde det ha funnits någon, i deras ögon rimlig förklaring till varför de tog beslutet.

Vet du något om det?

Jag har fått det berättat för mig. Det stod ungefär det som polisen sa och att de hade planerat det sen i höstas. Det var ett kort brev. Sen stod det en sak till som jag har lovat att inte berätta.
Citera
2018-04-10, 21:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Har s k anhöriga redan lagt ut huset till försäljning? Osmakligt i så fall.

Huset ligger inte ute, vad jag kan se. Mäklaren är skyldig att uppge en sådan här händelse i huset, även om det inte har en fysisk påverkan. Värdet lär gå ner betydligt vid ev. försäljning.
Citera
2018-04-10, 21:02
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag har fått det berättat för mig. Det stod ungefär det som polisen sa och att de hade planerat det sen i höstas. Det var ett kort brev. Sen stod det en sak till som jag har lovat att inte berätta.

Det är nog bra det, det kan lätt leda till några varv till av osmakliga spekuleranden.

Jag vill tacka dig igen, för du bidrar till något slags avslut här.
Citera
2018-04-10, 21:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Äh, men kom igen nu. Lite kan du väl glänta på förlåten. Du behöver väl inte berätta hela sanningen....
Lägg ut det du vet, lite som en tappad näsduk.... Om du har en bild av HB - vore det förlösande om du kunde länka...
Citera
2018-04-10, 21:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
De kanske inte föreställde sig himmel o helvete, utan ett nytt liv att leva?
Du menar omfödas som nya individer?
Ja kanske. Men de kanske hamnar på olika ställen i välden då, de dog ju inte ens samtidigt?
Eller reinkarnation i en annan livsform. Tänk om de inte blir samma sorts djur? I hinduismen sker väl reinkarnationen i relation till ens goda gärningar?

Nu tror just jag själv på olika saker, men svenskar brukar ju i allmänhet tro på kristendomens himmel och helvete, eller möjligen vara ateister.

Detta är möjligen lite obehagligt raljerande, det kan jag hålla med om.
Men det jag vill framhålla är att familjen när alla höll på att dö, faktiskt utgjordes av två helt oskyldiga flickor och av en eller två personen som begick överlagt mord.

I de flesta religioner världen över är synsättet att oskyldiga mördade barn inte i tillvaron efter denna hamnar på samma ställe tillsammans med dem som mördade dem.
Barnamördare anses ofta ha begått oförlåtliga handlingar som straffar dem i livet efter detta.

Vet inte alls hur de förtvivlade föräldrarna tänkte kring detta, men de var ju trots allt jurister och säkert vana vid tankar kring brott och straff.
Att man som två vuxna kan suicidera, vilket ju även detta tidigare ansågs bryta mot religionen med "självspillare", ses ju idag inte riktigt så illa och skamfyllt eftersom man vet att suicid utlöses av djupa sjukliga depressioner.

Men O och H gjorde sig faktiskt också till barnamördare innan de dog. Det är många snäpp värre, tycker jag. Har föräldrarna haft en tro och resonerat kring ett bättre liv efter detta, borde de väl tänkt på att de gjorde sig till mördare innan de dog...? Det är därför lite svårt att tänka sig att de ville dö för att alla träffas i ett "andra sammanhang" efter döden, om de trodde att detta skulle ske. Inte så många religioner skulle teoretiskt placera föräldrarna och barnen på samma ställe.

Jag skäms onekligen lite för denna religions diskussion ovan , menar inte att ge någon obehagliga tankar. Men jag tycker liksom inte att två mordoffer och en eller två mördare riktigt spelar i samma division när det gäller hur livet efter detta kan komma att se ut. Har därför svårt att förstå hur O och H skulle ha kunnat se det så.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-10 kl. 21:36.
Citera
2018-04-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Inte riktat till dej Stehlitz
Nån helt annan.

Ojdå, stod det i avskedsbrevet.
Konstigt att min påhittade lögn, precis blev bekräftad av nån som känner familjen.

Men som tur är, så kommer det inga fler påhittade PM lögner från mej.
DU/ni slipper det.

Hej då.
Lite sen på bollen men tack för ditt fina bidrag tidigare. Du är skärpt och ställer bra frågor. Sorgligt att läsa om barnens entusiasm för julen 😢💔

Jag tror mer och mer på existensen av en film. O och H var jurister och förstod att ett brev kunde ifrågasättas vad gäller äkthet och frivillighet. En film där var och en berättar med egna ord har större värde. Kan också tänka mig att polisen inte på länge delar eventuell film ens till anhöriga pga innehållet, men att det belägger brevet som de därför kunnat släppa ut.
Citera
2018-04-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är nog bra det, det kan lätt leda till några varv till av osmakliga spekuleranden.

Jag vill tacka dig igen, för du bidrar till något slags avslut här.
Avslut? Vi har egentligen inte fått veta nånting hittills. Att sen somliga utan att kunna verifiera det påstår sig veta det ena och det andra räknar jag inte. Tror den här tråden kommer leva ett bra tag till i väntan på att fakta ska ramla in.

Edit: Visst har vi fått veta en del saker här men dom stora knäckfrågorna som tex vem och varför kvarstår.
Citera
2018-04-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du menar omfödas som nya individer?
Ja kanske. Men de kanske hamnar på olika ställen i välden då, de dog ju inte ens samtidigt?
Eller reinkarnation i en annan livsform. Tänk om de inte blir samma sorts djur? I hinduismen sker väl reinkarnationen i relation till ens goda gärningar?

Nu tror just jag själv på olika saker, men svenskar brukar ju i allmänhet tro på kristendomens himmel och helvete, eller möjligen vara ateister.

Detta är möjligen lite obehagligt raljerande, det kan jag hålla med om.
Men det jag vill framhålla är att familjen när alla höll på att dö, faktiskt utgjordes av två helt oskyldiga flickor och av en eller två personen som begick överlagt mord.

I de flesta religioner världen över är synsättet att oskyldiga mördade barn inte i tillvaron efter denna hamnar på samma ställe tillsammans med dem som mördade dem.
Barnamördare anses ofta ha begått oförlåtliga handlingar som straffar dem i livet efter detta.

Vet inte alls hur de förtvivlade föräldrarna tänkte kring detta, men de var ju trots allt jurister och säkert vana vid tankar kring brott och straff.
Att man som två vuxna kan suicidera, vilket ju även detta tidigare ansågs bryta mot religionen med "självspillare", ses ju idag inte riktigt så illa och skamfyllt eftersom man vet att suicid utlöses av djupa sjukliga depressioner.

Men O och H gjorde sig faktiskt också till barnamördare innan de dog. Det är många snäpp värre, tycker jag. Har föräldrarna haft en tro och resonerat kring ett bättre liv efter detta, borde de väl tänkt på att de gjorde sig till mördare innan de dog...? Det är därför lite svårt att tänka sig att de ville dö för att alla träffas i ett "andra sammanhang" efter döden, om de trodde att detta skulle ske. Inte så många religioner skulle teoretiskt placera föräldrarna och barnen på samma ställe.

Jag skäms onekligen lite för denna religions diskussion ovan , menar inte att ge någon obehagliga tankar. Men jag tycker liksom inte att två mordoffer och en eller två mördare riktigt spelar i samma division när det gäller hur livet efter detta kan komma att se ut. Har därför svårt att förstå hur O och H skulle ha kunnat se det så.

Jag förstår de tankarna.

Men om man nu ska utgå ifrån att de inte tänkte friskt och rationellt, så finns det kansle alternativ.

1) De ”räddar” barnen.
2) De räddar barnen från lidande och gör en ”god” gärning = inget straff i efterlivet
3) De räddar barnen och offrar sig själva, de förstår att de kommer ”straffas”

Jo, det känns lite makabert att skriva såhär, men jag tror att de gjorde som de gjorde av en övertygelse.
Citera
2018-04-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Äh, men kom igen nu. Lite kan du väl glänta på förlåten. Du behöver väl inte berätta hela sanningen....
Lägg ut det du vet, lite som en tappad näsduk.... Om du har en bild av HB - vore det förlösande om du kunde länka...
Alla sviker inte förtroenden för att de ska slängas ut som flådda sälungar på isen som mat t random varelser...
Ett tillägg: efter vad jag fått veta är bouppteckningar offentliga. Det kan ni ju tugga på, då kommer en del att uppenbaras.
Senast redigerad av rosalenin 2018-04-10 kl. 21:57.
Citera
2018-04-10, 21:57
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jag förstår de tankarna.

Men om man nu ska utgå ifrån att de inte tänkte friskt och rationellt, så finns det kansle alternativ.

1) De ”räddar” barnen.
2) De räddar barnen från lidande och gör en ”god” gärning = inget straff i efterlivet

Jo, det känns lite makabert att skriva såhär, men jag tror att de gjorde som de gjorde av en övertygelse.
Bra sammanställning på hur de förmodligen tänkte. Jag tror på de alternativen.
Citera
2018-04-10, 21:58
Medlem
Citat:
Det stod i avskedsbrevet att Oskar och Hanna planerat det här sedan hösten.

Det var väldans vad du har blivit informerad. För ett 50-tal inlägg sedan så kände du familjen på håll.

Har de kanske satt upp avskedsbrevet på anslagstavlan på Ica i bjärred?
Citera
2018-04-10, 22:02
Bannlyst
Citat:
Jag förstår de tankarna.

1) De ”räddar” barnen.

Fast det är det enda tänkbara. Som jag själv och andra känner Hanna och Oskar måste fått för sig att det här var det bästa för barnen. Så hemskt och obegripligt men de gjorde allt för sina barn. Jag förstår inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in