Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Läste en artikel i DN författad av den inte så lite dryga David Ahlin som är opinionschef på Ipsos https://www.dn.se/nyheter/politik/david-ahlin-tunga-faktorer-som-talar-emot-de-nystartade-partierna/

Först en allmän sågning av andra instituts trovärdighet, i synnerhet Yougov som ju gav AfS nästan 2 % i senaste mätningen.

Sedan halvgarderar sig Ahlin lite mot "överraskningar" i höstens val, men verkar bergsäker ändå på att AfS inte kommer över 4%-spärren:

Jag tycker han resonerar fel. AfS har garanterat ett par procent av missnöjda SD:are som tycker SD har kohandlat bort motivet att rösta på dem, samt ett par procent av konservativa M-väljare som ogillar SD:s lite bonniga företrädare och deras bruna historia på tidigt 90-tal. Dessutom startades väl även Ny Demokrati upp bara något halvår före valet -91 och klarade spärren med marginal (?), så även om tiden är knapp har flera andra partier lyckats förr.

Något liknande fall med avhoppare eller utstötta ur ett parti har vi inte sett sedan 1960-talet.
Då bröt sig en radikal falang ur "Vänsterpartiet Kommunister" och bildade "Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna".

Den stor skillnaden är att VPK var ett litet marginellt parti med 4-5 % i väljarstöd, medan SD har nog drygt 20 %!
Dessutom var utbrytarna ur VPK inte speciellt kända figurer, i motsats till främst Kasselstrand.
Men den helt avgörande skillnaden är att det idag finns demokratiska länder i Europa likt Ungern, Polen, Irland och Portugal , där man tillämpar just sådan politik som AfS förespråkar!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-10 kl. 00:23.
Citera
2018-04-10, 00:15
Medlem
AfS fick min röst (och mitt hjärta) när de lanserade sig själva som återvandringspartiet. De kan inte göra något fel efter det, känner jag.
Citera
2018-04-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tror AfS kommer bli väldigt likt V om de kommer in.
Hjälper drar de värsta avvarterna från S samtidigt som den har rätt liten grupp röstare så går inte speciellt högt, däremot hjälper den S eller SD i det här fallet att få legiimitet.

I like it, på sitt sätt.. ta bara en extra tanke ni som tänker rösta för AfS när det verkligen gäller om de klarar spärren... sa tidigare, och bör upprepa: Svara ärligt i undersökningar så vi får en bra bild på var stödet verkligen ligger, ser det hoppfullt ut så är det ingen förlorad röst.. ser det hopplöst ut så ha en plan B.

Jag tänker inte avfärda allt i din analys men när det kommer till jämförelsen med S och V har du tyvärr fel.

"Avarterna" från SD kommer inte känna sig hemma i AfS. Om något så visar dagens riksdagslista från AfS att Kasselstrand och hans närmaste har satt ribban extremt högt för vilka man vill ha med på sitt projekt. Jämför det med SD där kompetens alltid är ett hinder i fall det inte kombineras med blind lojalitet till partiets trojka.

Felten, Ahl och Jansson är ju alla personer som med råge skulle vara i den översta tiondelen när det kommer till kompetens på SD:s riksdagslista. Men de var litet obekväma för ledningen och då blir det bye bye (undantaget Ahl som själv tackade nej till att kandidera).

SD kommer aldrig bli ett S eftersom det skulle kräva att man släpper in kompetent folk i partiet, bildar nätverk med alternativa medier och opinionsbildare, bildar nätverk med likasinnade partier i andra länder etc. Dvs. saker som Kasselstrand och SDU alltid stod för och som SD alltid motarbetade.

Mer troligt är att AfS blir både som V och S, dvs ett radikalt parti som har förmågan att attrahera intellektuella på det sätt den tidiga socialdemokratin klarade av. SD:s framtid ser däremot mörkare ut. Jimmie är som den gamla farfadern vars närvaro hindrar kusinerna och tremänningarna från att falla över varandra i en blodig släktfejd. När han avgår efter valet kommer inget hindra de få kvarvarande personerna med kapacitet till att faktiskt leda partiet från att slita varandra i stycken.

Min gissning inför valet är ändå att SD landar på ett resultat mellan 15 och 20 procent men att man den kommande mandatperioden kommer vara en fullkomligt inkapabel monolit, beskurna av inre maktstrider, allmän dysfunktionalitet och kompetensbrist, medan ett AfS på 4-6% kommer stå för den verkliga oppositionspolitiken.

Långsiktigt är dock SD dömt att dö sotdöden eftersom partiets inre liv slagits sönder av trojkans vanstyre och för mycket, ja en kritisk mängd, kompetens har rensats ut.
Citera
2018-04-10, 00:29
Medlem
Alternativ för Sverige bör fortsätta trycka på återvandring av 100 000 tals utlänningar. Ger uppmärksamhet och nischar in partiet samt lyfter en relevant fråga.

Kasselstrand är kung!
Citera
2018-04-10, 00:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Här gäller samma princip som kring invandrarrösterna: De kvinnor och invandrare som inte tål åsynen av svenska män, är inte målgruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
AFS är inte heller av uppfattningen att män ska bestämma allt. Anledningen till att det är sådan övervikt med män i riksdags-listan är helt enkelt för att det är fler män än kvinnor som är engagerade i partiet. Du behöver inte oroa dig, AfS's ledord är ju sunt förnuft, och det innebär att partiet varken kommer försöka framstå som ett alternativ för "partiarkatet" men inte heller börja fjäska för att locka till sig kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeDahlkulle
Kasselstrand besvarade just den frågan från någon journalist idag och som väntat var svaret "Vi kvoterar inte" osv.

Det hela finns att se i slutet av sändning nr2 som drog igång efter kamerabyte eller hur det sades.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Och jag antar att sveriges framtid hänger på att det finns feminister i alla partier.

Eller är det som så att de som vill förstöra demokratin försöker att få till feministisk politik. Löven är ett bra exempel. Du också tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
De kvinnor som vill rösta på AfS skiter nog fullständigt i huruvida det är män eller kvinnor som för fram deras åsikter. De som vill rösta på könsorgan på bekostnad av politiska sakfrågor har många bättre alternativ att välja bland.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Jag tror att de siffrorna representerar ration på väljarbasen rätt bra. Man borde givetvis inte syssla med inkvotering i jämställdhetens namn och det har vi ju sett bevis på, inte minst från vår nuvarande regering. Det finns naturligtvis heller ingenting jämställt med att kvotera in folk bAfaserat på kön och det hoppas jag att AfS talar om för de som kommer med invändningar (MSM).

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kvinnor är alltid underrepresenterade i riskprojekt. De går in när framgången redan är säkrad.

Jag tog uppenbarligen upp en fråga som många i den här tråden är intresserade av.

Visst, det är av flera skäl begripligt att AfS för närvarande har ett stort kvinnounderskott. Min poäng var att detta kommer de att angripas för oavsett orsaken. De kommer att utmålas som en herrklubb, och en del väljare kommer att dra sig för att rösta på dem på grund av det.

Om de hade varit smarta hade de försökt hitta några fler kvalificerade kvinnor, så att åtminstone en fjärdedel av riksdagslistan var kvinnor. Nu har de bundit ris till sin egen rygg, och kommer att tvingas diskutera den här frågan i stället för sitt politiska budskap i möten med journalister.
Citera
2018-04-10, 00:32
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mikael Jansson (hette han väl?) har jag sett som en god politiker och ganska lugn. Ingen hetsporre. Han ger säkert en viss tyngd till ett orutinerat AfS. Nu får AfS en bra chans att nå 2% i valet.

Jag vill dock inte att AfS TRUMPAR ut sådana förvärv så att det väcker förhoppningar hos Vänster och Vänsterliberala att det senare går att angripa SD för alla vildar. Men dessa vildar försvinner väl 2018?? Då sitter väl bara året ut som vildar?

Nåväl!! Ge inte Sveriges VERKLIGA fiender trumf på hand när dom kan angripa SD för att vara ett sönderfallets parti.

Det dröjer enligt min bedömning 8 år innan AfS blir att räkna med och kanske har vi då ungefär 2022 25% för SD och 5% för AfS,

Inför 2018 beräknar jag 21,0% för SD och 2% för AfS, vi är inte nöjda här men etablissemanget blir chockat eftersom åtminstone massmedia räknar med SD endast 17%.

Försök att jobba så det gynnar hela rörelsen, allså ALLA som är emot Vänster--Vänsterliberala etablissemanget. Så frön i skallen på folk, som kan ändra tänkesättet, precis som man lyckades med i Ungern.

Sluta vilseleda eller vakna upp.

SD är infiltrerat utav sionister och sätter inte Sverige först.

Låt det ta 8 år. Kasselstrand och gänget vet vad de ska se upp för.

Vårt sista hopp.
Citera
2018-04-10, 00:38
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Mattias Karlsson kommenterar Janssons avhopp:

https://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/sverigedemokraterna-kommenterar-mikael-janssons-avhopp-2472232

Janssons avhopp ska, enligt chefsideologen, ses som en hämnd mot partiet eftersom han inte återfanns på SD:s riksdagslista. Att han inte återfanns på riksdagslistan beror, enligt Karlsson, på att Jansson inte svarar upp mot den stenhårda konkurrens som nu råder inom partiet.

Det där var ju bara pinsamt att läsa är det tacken man ger en man som stred i total motvind och som sedan var lojal och tog ett steg tillbaka när andra fick ledande positioner?

Jansson har väl bevisat att han visste vart han skulle infinna sig när Jimmie och dom andra började axla sitt ansvar och inte lade någon prestige i det.

Nej det där var pinsamt i mina ögon, man kunde från SD's håll i alla fall paketerat bitterheten i en syggare avskedsförpackning.
Citera
2018-04-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tog uppenbarligen upp en fråga som många i den här tråden är intresserade av.

Visst, det är av flera skäl begripligt att AfS för närvarande har ett stort kvinnounderskott. Min poäng var att detta kommer de att angripas för oavsett orsaken. De kommer att utmålas som en herrklubb, och en del väljare kommer att dra sig för att rösta på dem på grund av det.

Om de hade varit smarta hade de försökt hitta några fler kvalificerade kvinnor, så att åtminstone en fjärdedel av riksdagslistan var kvinnor. Nu har de bundit ris till sin egen rygg, och kommer att tvingas diskutera den här frågan i stället för sitt politiska budskap i möten med journalister.

Jag håller inte med, jag tror inte de kommer angripas pga det. Skulle tippa på att journalister går åt deras "extrema" invandring/återvandrings-politik före ett eventuellt "ojämställt" skick inom partiet. Det är verkligen ett oerhört icke-problem. Kasselstrand eller vilken annan företrädare som helst skulle kunna avfärda en sådan strunt-fråga i sömnen.
Citera
2018-04-10, 00:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Jag håller inte med, jag tror inte de kommer angripas pga det. Skulle tippa på att journalister går åt deras "extrema" invandring/återvandrings-politik före ett eventuellt "ojämställt" skick inom partiet. Det är verkligen ett oerhört icke-problem. Kasselstrand eller vilken annan företrädare som helst skulle kunna avfärda en sådan strunt-fråga i sömnen.

Vi får väl se hur det går. Skulle de närma sig 4% tror jag att det tunga artilleriet plockas fram, och de kommer alla svaga punkter att angripas. Även om du (och möjligen även Kasselstrand) ser det här som ett "icke-problem" kan det bli en black om foten i valspurten.
Citera
2018-04-10, 00:52
Medlem
Baertlings avatar
Ska bli spännande att se om Jimmie Åkesson klarar den här valrörelsen eller om han måste sjukskriva sig för utbrändhet igen. I så fall kan det bli hela havet stormar. Ingen vill se en svag ledare och när folk börjar fundera på hur SD kommer att se ut post-Jimmie, så kan många mycket väl lämna skutan.
Tror knappast 'tunga topp-10 SD-namn' som Julia Kronlöf, Carina Herrstedt och Angelika Bengtsson förmår axla några mantlar i alla fall...
Citera
2018-04-10, 00:55
AFS gör ett hästjobb och ser ut att vinna sympatier för varje dag som går.

Casselstrand har själv sagt att han sträcker ut en hand till JÅ och SD, trots avhoppet. De har ju trots allt liknande politik menar han.

Om de skulle komma in i riksdagen och SD mottar handen, så kan det båda gott inför framtiden. Faktiskt.

Tror inte SD skulle vinna på att rejecta dem. Tvärtom. Hoppas han tar sitt förnuft till fånga och griper chansen. Om ASF på låt säga 5-6 % och SD på 25+% så öppnar det upp för fantastiska möjligheter. Ett nytt och fräscht block. Folkets block.

Även om de skulle få föga gjort denna mandatperiod så är nästkommande att hoppas på.

AFS måste likt SD satsa där folket florerar: sociala medier. Stenhårt.

Ska bli interessant hur det artar sig.
Citera
2018-04-10, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yojada
Jag tänker inte avfärda allt i din analys men när det kommer till jämförelsen med S och V har du tyvärr fel.

"Avarterna" från SD kommer inte känna sig hemma i AfS. Om något så visar dagens riksdagslista från AfS att Kasselstrand och hans närmaste har satt ribban extremt högt för vilka man vill ha med på sitt projekt. Jämför det med SD där kompetens alltid är ett hinder i fall det inte kombineras med blind lojalitet till partiets trojka.

Felten, Ahl och Jansson är ju alla personer som med råge skulle vara i den översta tiondelen när det kommer till kompetens på SD:s riksdagslista. Men de var litet obekväma för ledningen och då blir det bye bye (undantaget Ahl som själv tackade nej till att kandidera).

SD kommer aldrig bli ett S eftersom det skulle kräva att man släpper in kompetent folk i partiet, bildar nätverk med alternativa medier och opinionsbildare, bildar nätverk med likasinnade partier i andra länder etc. Dvs. saker som Kasselstrand och SDU alltid stod för och som SD alltid motarbetade.

Mer troligt är att AfS blir både som V och S, dvs ett radikalt parti som har förmågan att attrahera intellektuella på det sätt den tidiga socialdemokratin klarade av. SD:s framtid ser däremot mörkare ut. Jimmie är som den gamla farfadern vars närvaro hindrar kusinerna och tremänningarna från att falla över varandra i en blodig släktfejd. När han avgår efter valet kommer inget hindra de få kvarvarande personerna med kapacitet till att faktiskt leda partiet från att slita varandra i stycken.

Min gissning inför valet är ändå att SD landar på ett resultat mellan 15 och 20 procent men att man den kommande mandatperioden kommer vara en fullkomligt inkapabel monolit, beskurna av inre maktstrider, allmän dysfunktionalitet och kompetensbrist, medan ett AfS på 4-6% kommer stå för den verkliga oppositionspolitiken.

Långsiktigt är dock SD dömt att dö sotdöden eftersom partiets inre liv slagits sönder av trojkans vanstyre och för mycket, ja en kritisk mängd, kompetens har rensats ut.

Tycker det är patetiskt när SD med buller och bång skulle förklara avhoppade riksdagsmän uteslutna på någon timma, så man hann före AfS presskonferens om sitt nyförvärv.
Enligt min uppfattning är uteslutning ur ett parti, uteslutande en fråga mellan partiet och medlemmen.
Ingen annan har med detta att göra, sen spelar det fan ingen roll vem det gäller!

Denna typ av agerande är urtypiskt för SD, man försöker hela tiden vinna kortsiktiga poäng, utan tanke på det i längden undergräver möjligheten få långsiktigt engagerade medarbetare och företrädare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in