• 1
  • 2
2018-04-08, 13:37
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Snarare tvärtom! Kostar bilen mer än 30K kronor så är det garanti på bilen.

Varudeklaration när du köper begagnad bil
När du köper begagnad bil hos en bilhandlare ska du kontrollera att det finns en varudeklaration lättillgänglig och synlig på de begagnade bilarna. Om bilen du tänkt köpa kostar mer än 30 000 kronor ska varudeklarationen innehålla information om bilens kondition. Det ska även finnas uppgifter om bland annat skatt, garantier och, om du begärt det, beräknade reparationskostnader. Om bilen kostar under 30 000 kronor räcker det med information om bilens säkerhet. Se till att få med dig ett exemplar av varudeklarationen om du väljer att köpa bilen.

Källa: https://www.hallakonsument.se/tips-f...v-bilhandlare/

Dessutom är det en sådan prisklass som bilhandlaren dumpar priset på bara för att bli av med den då han ofta ser en sådan lågprisbil som en "skymf" för hans andra mer exklusiva dyrare bilar.

Ja, om man går till en etablerad handlare så är det säkert så, men de håller sällan de bilarna längre utan säljer av dem till mindre firmor. Det är klart att det går att göra fynd eller åtminstone helt ok köp, men jag syftar på den typen av firmor som drivs av Mohammad, ligger i en källarlokal eller ute i något industriområde, ofta är handelsbolag och där alla bilar är nybesiktigade, har nybytt kamrem och är i toppskick enligt annonsen. Där är garantierna inte värda papperet de är skrivna på.
Citera
2018-04-08, 16:09
Medlem
Provocative2.0s avatar
Bilägande är dyrt så det ska till en riktigt bra deal om man köper innan man fått lappen.
Men jag ser många brister.
En Prius för 40 papper hos en bilhandlare. Det lär inte bli mkt till Prius.
Student som ska pendla 10 mil/dag? Behöver du verkligen ens en bil?
För mig låter det som en totalhavererad ekonomi pga bilägande.
Citera
2018-04-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Bilägande är dyrt så det ska till en riktigt bra deal om man köper innan man fått lappen.
Men jag ser många brister.
En Prius för 40 papper hos en bilhandlare. Det lär inte bli mkt till Prius.
Student som ska pendla 10 mil/dag? Behöver du verkligen ens en bil?
För mig låter det som en totalhavererad ekonomi pga bilägande.

Oroa dig över din egna ekonomi En bil kommer ge mig bättre ekonomi än att åka tåg.
Citera
2018-04-08, 20:51
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Oroa dig över din egna ekonomi En bil kommer ge mig bättre ekonomi än att åka tåg.

Funderat på att flytta till studentstaden? För de 3700 kr och 40 timmar i veckan du kommer lägga på pendlingen kan man ha roligare som student.

Min rekommendation till bilköpet om du ändå vill gå den vägen är vilken småbil som helst för 10.000 kr som drar 0,4-0,6 liter milen och är relativt nybesiktigad. Sedan när du är stor kan du köpa en bil du trivs med.
Citera
2018-04-09, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Funderat på att flytta till studentstaden? För de 3700 kr och 40 timmar i veckan du kommer lägga på pendlingen kan man ha roligare som student.

Min rekommendation till bilköpet om du ändå vill gå den vägen är vilken småbil som helst för 10.000 kr som drar 0,4-0,6 liter milen och är relativt nybesiktigad. Sedan när du är stor kan du köpa en bil du trivs med.

Vi har funderat på det, men det är sjukt svårt att hitta en decent lägenhet. Har redan en bra lägenhet, dessutom blir det 2 hyror, betala slitage osv. Vår student stad är klassad som "röd" inom bostäder.

Tågen tar fett lång tid... Om lektionen slutar 12, går tåget 13, hemma cirka 13.40.
Nästan alla skift på jobbet börjar kl 13, så blir att jag kommer kunna jobba på vardagarna med bil.

Dessutom har jag några som vill pendla med mig. Därav, billigare med bil och jag kommer få bättre ekonomi.
Citera
2018-04-09, 11:11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Vi har funderat på det, men det är sjukt svårt att hitta en decent lägenhet. Har redan en bra lägenhet, dessutom blir det 2 hyror, betala slitage osv. Vår student stad är klassad som "röd" inom bostäder.

Tågen tar fett lång tid... Om lektionen slutar 12, går tåget 13, hemma cirka 13.40.
Nästan alla skift på jobbet börjar kl 13, så blir att jag kommer kunna jobba på vardagarna med bil.

Dessutom har jag några som vill pendla med mig. Därav, billigare med bil och jag kommer få bättre ekonomi.
Aha. Så mkt student var du.
Men varför en Prius? Med den budgeten blir det fortfarande inte mkt till Prius.
Däremot milen.
Är du inte maniskt nojig över Miljöpartiets miljözoner så låter en äldre diesel som den perfekta bilen.
Citera
2018-04-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Aha. Så mkt student var du.
Men varför en Prius? Med den budgeten blir det fortfarande inte mkt till Prius.
Däremot milen.
Är du inte maniskt nojig över Miljöpartiets miljözoner så låter en äldre diesel som den perfekta bilen.

Har absolut inte bestämt mig för Prius?

Men om vi hittar en bra deal för en Prius slår vi till.
Vår budget ligger på omkring 60k nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in