2018-04-08, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Intressant om det finns olika insjukningsåldrar i verkligheten.

*Men borde det inte synts på Agnes som varit så sjuk att hon inte kunde gå i skolan på 2 1/2 när hon var med på skolavslutningen 22/12?
*Skulle man verkligen hålla barnen hemma och inte i det längsta försöka upprätthålla skolgången om så i rullstol?
*Skulle verkligen rektorn gått ut i tv med att det var en "form av trötthetssjukdom", skulle hon inte sagt "ärflig svår sjukdom"? Det hade ju möjligen kunnat leda till lite mer sympati för föräldrarnas situation.
*Om barnen hade ärftliga sjukdomsanlag, brukar man stanna igenom deras släktingar - kusiner mostrar morbröder etc för att se om fler bär på anlag och kunna hjälpa till med genetisk rådgivning. Nu verkar ju släktingarna närmast ställt sig ovetande till döttrarnas ev sjukdom.

Vet inte. Det var en teori. Men att det finns olika insjukningsåldrar betvivlar jag inte.
Citera
2018-04-08, 17:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Jag svarar, om det är ok? Ett sjukintyg skrivs elektroniskt och skrivs ut i pappersformat, för att därefter skrivas under för hand av den läkare som har utfärdat det. Flertalet läkare stämplar sedan sitt intyg med en vanlig hederlig gammal stämpel (med namn, titel och arbetsplats).

Är det en sjukskrivning så är det ett särskilt formulär som fylls i via ett program avsett för den här sortens intyg. Sjukskrivningen kan sedan länkas till patientens journal, men också skickas elektroniskt till försäkringskassan. Läkaren legitimerar sig då med en särskild kod. Försäkringskassan är den enda instans som kan ta emot elektroniska sjukskrivningar, alla övriga instanser får nöja sig med kopior av originalet i pappersformat. Således kan skolan inte ha tagit emot intyget elektroniskt, såvida det inte har scannats in av exempelvis föräldrarna (vilket ju egentligen är detsamma som att de har överräckt en papperskopia).

Skolan och skolhälsovården har heller ingen rätt att gå in i barnens journal utan att ha fått vårdnadshavarens medgivande till detta.

Jag kan inte tänka mig att det från skolans sida har funnits anledning att misstro barnens mående och vilket behov av insatser de har haft. Hade det funnits tvivel hade skolan sannolikt gjort en orosanmälan till socialtjänsten i Lomma.

Det intyg i pappersorm som är signerat ses som en originalhandling (likt övriga dokument som bär någons signatur på. originalet). Så att scanna dokument och sända per e-post är inte samma sak. Fast jag har ingen aning om huruvida skolor de facto nöjer sig med detta.
Citera
2018-04-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att om det verkligen fanns en tydlig diagnos för barnen, där det framgick att de verkligen hade en mörk framtid - eller kanske ingen framtid alls, det vill säga om de sannolikt inte skulle överleva till vuxen ålder - ja, då tror jag att släktingarna skulle ha släppt den informationen till media. För vad skulle de ha att vinna på att hålla inne med sådan fakta?

Dom anser väl att det inte angår någon annan än de berörda anhöriga vad som står i brottsoffrens sjukjournaler.

Det har jag stor förståelse för.
Citera
2018-04-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

"Barnens rätt till Föräldrarnas tid" är den Facebookgrupp som en äldre släkting är medlem i.
Den släktingens Facebooksida är ej heller bortplockad.

Tillägg: Ser att ni skrivit att det är en ingift faster, då har jag fått det helt om bakfoten, trodde damen i fråga hade en helt annan släktskap/relation till familjen H/B.

Intressant förening. Deras motto är att föräldrar och inte STATEN ska ta hand om barnen. Under fliken ”intressanta länkar” finns en länk som diskuterar hemundervisning med rubrik ”Skolans vara eller inte vara”

http://www.barnensratt.se

http://www.skola.gr8.se

Släktingen ifråga hade gillat den sidan på sin FB men det är numera borttaget.
Citera
2018-04-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom anser väl att det inte angår någon annan än de berörda anhöriga vad som står i brottsoffrens sjukjournaler.

Det har jag stor förståelse för.

Jag tänkte om de ville få slut på spekulationer. Lika bra att ge litet information - ifall den informationen skulle kunna ge mer förståelse för allt som hänt. Men släktingarna kanske inte tänker så.
Citera
2018-04-08, 17:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det intyg i pappersorm som är signerat ses som en originalhandling (likt övriga dokument som bär någons signatur på. originalet). Så att scanna dokument och sända per e-post är inte samma sak. Fast jag har ingen aning om huruvida skolor de facto nöjer sig med detta.

Jag håller med.
Dessutom har Socialstylsen nyligen tydligt och bestämt slagit fast att mailkorrespondens kring patientärenden med sekretssuppgifter inte är tillåtet. Det är ett sekretessbrott likt att kasta journalkopior i en allmän soptunna. Enda gången det kan tillåtas är genom godkända krypteringsprogram som advokatbyråer också använder. Något som är väldigt bökigt och inte finns på de flesta kliniker.

Har skolan tagit del av döttrarnas läkarintyg har de nog velat ha dessa i original i pappersform med underskrifter och allt.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-08 kl. 17:58.
Citera
2018-04-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Intressant förening. Deras motto är att föräldrar och inte STATEN ska ta hand om barnen. Under fliken ”intressanta länkar” finns en länk som diskuterar hemundervisning med rubrik ”Skolans vara eller inte vara”

http://www.barnensratt.se

http://www.skola.gr8.se

Släktingen ifråga hade gillat den sidan på sin FB men det är numera borttaget.

Tack för den informationen!
Citera
2018-04-08, 17:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag håller med.
Dessutom har Socialstylsen nyligen tydligt och bestämt slagit fast att mailkorrespondens kring patientärenden med sekretssuppgifter inte är tillåtet. Det är ett sekretessbrott likt att kasta journalkopior i en allmän soptunna. Enda gången det kan tillåtas är genom godkända krypteringsprogram som advokatbyråer också använder. Något som är väldigt bökigt och inte finns på de flesta kliniker.

Har skolan tagit del av döttrarnas sjukintyg har de nog velat ha dessa i original i pappersform med underskrifter och allt.

Jag skulle också tro det, originalet är svårare att manipulera utan att det märks men man kan klippa och klistra lite hursom med och sedan göra en kopia som ser schysst ut. Om läkaren ska sända elektroniskt till FK må man väl specifikt be om det. Ofta lämnar de väl två signerade pappersintyg till patienten som denne kan ge arbetsgivare och FK.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-08 kl. 17:57.
Citera
2018-04-08, 17:54
Medlem
Citat:

"Barnens rätt till Föräldrarnas tid" är den Facebookgrupp som en äldre släkting är medlem i.

Tillägg: Ser att ni skrivit att det är en ingift faster, då har jag fått det helt om bakfoten, trodde damen i fråga hade en helt annan släktskap/relation till familjen H/B.

Tack för info!
Citera
2018-04-08, 17:57
Medlem
Citat:
Jag tänkte om de ville få slut på spekulationer. Lika bra att ge litet information - ifall den informationen skulle kunna ge mer förståelse för allt som hänt. Men släktingarna kanske inte tänker så.

Tror inte dom känner till detta forum alls eller om människor funderar kring detta. Dom har säkerligen betydligt större frågor som sysselsätter dom. Det är inte svårt att föreställa sig deras sorg och grubblerier över det otänkbara som har hänt. Det är också lätt att skuldbelägga sig själv för att man inte såg, inte begrep osv.
Citera
2018-04-08, 18:01
Medlem
Citat:

Barnens Rätt Till Föäldrarnas Tid, står för: En förening av privatpersoner som bekämpar det vi kallar
"dagistvånget", dvs kombinationen av hög individuell beskattning utan avdragsmöjligheter för försörjningsbörda och kraftiga skattesubventioner till den kommunala barnomsorgen, som får folk att,
mot sin egentliga vilja, lämna ifrån sig det värdefullaste de har - sina barn - till utomstående för vård och fostran.

Citat från Facebook.
Citera
2018-04-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ingen information i världen skulle få stopp på spekulationer likt denna. En del kommer, som alltid, att välja att inte tro på informationen som finns och spekulera vidare. Och varför skulle de anhöriga bry sig om en diskussion som denna, om de nu mot förmodan känner till den? Se er omkring, resten av världen har för länge sedan släppt det här och gått vidare.
Senast redigerad av HalHandyman 2018-04-08 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in