2018-04-08, 12:33
Medlem
Blå Rutas avatar
Det är så att jag ska på konferens i Tyskland om några veckor.
Jag jobbar statligt och har ordnat resor och liknande enligt rutiner och har fått biljetter och allt sånt.
Problemet är hotellet. Eftersom det är en konferens så behövdes det bokas med massa persondetaljer och koder skulle anges för att man skulle bli tilldelad reserverade rum. Det var därför bestämt att hotellet skulle bokas av en själv och man sedan får tillbaka detta av jobbet efter resan.

Nemas problemas, men jag kom nu på att det kanske behövs ett kreditkort för att hotellet ska bli nöjda. Hotell vill väl ha det så?

Och om det nu är så, vad ska jag skaffa för kort? Jag har nu ett debitkort mastercard hos swedbank. Rimligast borde väl vara att skaffa ett VISA i annan bank för att göra min ekonomi så driftsäkert som möjligt.

Vad ska man skaffa för något? Tänker ändå betala av allt utan problem, men vill ha lite backup utomlands.
Citera
2018-04-08, 12:37
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Det är så att jag ska på konferens i Tyskland om några veckor.
Jag jobbar statligt och har ordnat resor och liknande enligt rutiner och har fått biljetter och allt sånt.
Problemet är hotellet. Eftersom det är en konferens så behövdes det bokas med massa persondetaljer och koder skulle anges för att man skulle bli tilldelad reserverade rum. Det var därför bestämt att hotellet skulle bokas av en själv och man sedan får tillbaka detta av jobbet efter resan.

Nemas problemas, men jag kom nu på att det kanske behövs ett kreditkort för att hotellet ska bli nöjda. Hotell vill väl ha det så?

Och om det nu är så, vad ska jag skaffa för kort? Jag har nu ett debitkort mastercard hos swedbank. Rimligast borde väl vara att skaffa ett VISA i annan bank för att göra min ekonomi så driftsäkert som möjligt.

Vad ska man skaffa för något? Tänker ändå betala av allt utan problem, men vill ha lite backup utomlands.
Har aldrig varit ett problem för mig med ett vanligt bankkort utan kredit i Tyskland.
Citera
2018-04-08, 12:51
Medlem
Enklast är ju om du går in på hotellets hemsida och ser vilka kort de tar emot. Men de tar säkert emot det du har.
Citera
2018-04-08, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Har aldrig varit ett problem för mig med ett vanligt bankkort utan kredit i Tyskland.
Nackdelen är väl att man måste ligga ute med pengarna. Har man ett kreditkort brukar man oftast hinna fixa reseräkningen och få utlägget betalt innan skulden på kreditkortet ska regleras. Dessutom är det enklare att bestrida felaktiga transaktioner med ett kreditkort jämfört med ett debetkort.
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-04-08 kl. 13:01.
Citera
2018-04-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Det var därför bestämt att hotellet skulle bokas av en själv och man sedan får tillbaka detta av jobbet efter resan.

Låter osannolikt men passa på att boka en lyxsvit om det är som du säger. Personligen skulle jag tycka att det vore väldigt konstigt om jag skulle stå för hotellkostnaden och sedan bli ersatt vid ett senare tillfälle. Det är liksom lite som att jag ska lika gärna skulle kunna stå för företagets löpande kostnader för att bli ersatt vid ett senare tillfälle.

Oavsett statligt eller privat, vad händer om man innevarande månad inte har råd att lägga ut pengar för hotell?
Citera
2018-04-08, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Oavsett statligt eller privat, vad händer om man innevarande månad inte har råd att lägga ut pengar för hotell?
Det är därför man har ett kreditkort. Det som köps i april betalas vanligtvis i slutet av maj och då har man fixat reseräkningen och fått sina utlägg ersatta vid löneutbetalningen den 25:e maj.

Man kan förstås ha synpunkter på det faktum att arbetsgivaren kräver att man löser det hela själv. Det är inte bra. Men om man råkar ha ett kreditkort så behöver man i alla fall inte ligga ute med pengarna.
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-04-08 kl. 14:37.
Citera
2018-04-08, 15:36
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Låter osannolikt men passa på att boka en lyxsvit om det är som du säger. Personligen skulle jag tycka att det vore väldigt konstigt om jag skulle stå för hotellkostnaden och sedan bli ersatt vid ett senare tillfälle. Det är liksom lite som att jag ska lika gärna skulle kunna stå för företagets löpande kostnader för att bli ersatt vid ett senare tillfälle.

Organisationen som bokat det har reserverat massa enkelrum så jag lär inte få tillbaka pengar för något annat än detta.
Jag har dessutom ansökt om ett förskott på ett par tusen som man kan göra. Särskilt om man inte vill ligga ute med pengarna.
Citera
2018-04-08, 15:52
Medlem
sommarlovs avatar
Tyskland, likt många andra länder föredrar forfarande kontanter.
Hotell förväntar sig ofta kontant betalning, även i Sverige.
Varför inte ta med en bunt sedlar för säkerhet skull?
Citera
2018-04-08, 17:42
Medlem
Om du vill så kan du via arbetsgivaren ordna ett kreditkort. Du ska inte behöva använda din personliga kreditvärdighet för kostnader som du har i tjänsten. Med ett företagskort så är det din arbetsgivare som står som garant för att kostnaden blir betald. Du slipper ligga ute med pengar och när du gjort reseräkningen så hinner du få pengarna så att du kan betala räkningen.
Citera
2018-04-08, 18:36
Medlem
Citat:

Jag trodde det var standard att man la ut själv. Jag klagar i alla fall inte, får massa poäng.

Tjejen gör också utlägg men betydligt större än mig. Senast bokade hon tio tur och retur till USA plus hotellrum åt sig och sina kollegor i en vecka. Ett sådant utlägg ger henne och mig en gratisresa tillbaka till USA.
Citera
2018-04-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du vill så kan du via arbetsgivaren ordna ett kreditkort. Du ska inte behöva använda din personliga kreditvärdighet för kostnader som du har i tjänsten. Med ett företagskort så är det din arbetsgivare som står som garant för att kostnaden blir betald. Du slipper ligga ute med pengar och när du gjort reseräkningen så hinner du få pengarna så att du kan betala räkningen.
Exakt. Jag trodde det hörde till det förgångna att arbetstagaren använde sitt privata kort med allt vad det innebär. Bl a ev årsavgifter. Att du som statligt anställd inte fått ett kreditkort för att sköta arbetsgivarens kostnader förefaller ytterst märkligt.

Sedan behöver du väl ändå ett privat kort för dina privata utlägg. Det blir väl några bärs i hotellbaren antar jag. Men det är ju statligt, så det är väl vi skattebetalare som står för kalaset.

VISA och Mastercard funkar bra i Tyskland, kan dock vara svårt t ex med taxi. Fråga innan!

Edit: ja, det var ju inte du som är TS, bortse från "duandet"!
Citera
2018-04-08, 20:36
Medlem
Hotell i tyskland brukar vilja ha kontanter inte kort.(möjligtvis att de kan ha kortnumret i reservation även om betalningen måste göras i kontanter)
Så de enklaste e om du tar me kontanter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in