Citat:
Ursprungligen postat av
develi
....
Fortsättningsvis tror jag att PM bär på ett kvinnohat.
Det kan grundas i hans egen mor och vad som inom forskning kallas "displaced matricide" (displaced anger, revenge är andra snarlika) vilket var vad seriemördare som Kemper, Shawcross, Ridgway och flertal andra ägnade sig åt och som uppstår vid en generellt osund uppväxt. Det är komplext med andra ord. Det behöver inte vara fel på själva morsan, snarare projicering dvs besvikelse som leder till hat. Det kan även skapa försvarsmekanismen splitting som delar upp kvinnor i god och ren versus orena/nersmustade och onda.
PM har en tendens att dela upp tingen i svart och vitt, ond och gott - för att inte tala om hans blogginlägg himmel och helvete..
PM har skapat en specifik mapp som han nämner 'beheading mother', den sticker ut.
PM beskyller sin mor även om han är medveten om att hans far inte har alla hästar hemma. Han beskriver hennes i kränkande termer som mindre vetande och med en kall ignorans. Att hon var för fin, religiös och ordningssam. Tråkig, intetsägande - knappt värt nåt. Det är med andra ord nåt som inte stämmer här och att fadern spädde på avskyn har framkommit med sitt hat mot modern och en generellt stereotyp och kränkande kvinnosyn.
Intressant. Kom att tänka på när PM fick frågor i psykutredningen som handlade om hans barndom.
"Berättar också hur hans pappa var hård mot hans bröder. Och att hans mamma svek när det gällde detta".
Bara att uttrycka det så, som ett "svek" från mamman istället för att säga att pappan misshandlade dem, han gjorde fel.
När man sen läst artiklar som handlat om hur han beskrivit sin barndom i Djursings bok verkar det nästan som att han, som liten, inte ens funderat över pappans misshandel av halvbröderna (och förmodligen drabbades mamman av detsamma). Då undrar jag om han som liten redan förtränger känslor helt eller om det kanske är så att han, via pappan, tyckt att de förtjänade det? Att halvbröderna och mamman var mindre värda än han och pappan. Kvinnohat fick han ju i vart fall så det räckte, från pappan. Speciellt extremt var ju hatet riktat mot mamman och kanske då "hennes egna avkommor", d.v.s PM:s halvbröder.
I två plusartiklar i AB har det tagits upp en del om PM:s barndom, hur han uppfattade mamman och hur han först i vuxen ålder fått veta hur omfattande våldet varit i hemmet när en av bröderna berättade det. Lägger upp det som handlar om just det här från båda artiklarna:
Citat:
Modern var i tjugoårsåldern och hade tre söner med olika män när hon träffade Madsen far, en krögare i 60-årsåldern. De skilde sig när Peter var sex år och han blev tvungen att välja mellan föräldrarna. Han valde sin far och hade därefter bara kontakt med sin mamma runt en gång om året. Frånvaron av modern, som dog 2012, beskriver Peter Madsen inte som någon stor sak.
- Min mamma var en sådan där fin dam som bodde i ett fint hus, med fin matta och allt möjligt fint. Om jag skruvade med en cykel, så blev hon chockerad över att jag hade svarta fingrar. Det var en miljö jag inte kunde existera i, säger Peter Madsen i boken ”Raket-Madsen”.
Citat:
Det var faktiskt först i vuxen ålder som Peter Madsen fick veta hur omfattande våldet i hemmet hade varit, då hans bror berättade om det.
”När jag tänker på pappa tänker jag på hur barn i Tyskland kan ha haft det om deras far var befälhavare i ett koncentrationsläger. Det är otroligt att mina bröder har blivit hela människor, för jag vet att han var grym mot dem.
Citat:
Frånvaron av mamman var ingen stor sak, enligt Peter Madsen. ”Vi hade aldrig någonting gemensamt. Min mamma var djupt religiös och jag är djupt ickereligiös. Vi var helt oense om grundläggande saker och har aldrig riktigt firat någonting tillsammans. Inte ens jul. Hon visste ingenting. Jag kunde lika gärna fråga katten. Min pappa visste en hel del, och det han inte visste hittade han på”, säger Madsen i boken.