Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-08, 00:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ännu värre är det med Åke Rimborn som helt ströks i förundersökningsprotokollet. På Sabbatsbergs sjukhus hälsade kollegan Lars Christiansson honom med ordern "Vad fan gör du här". Mötet skedde skedde strax före halvett på natten och Rimborn kontrade med att ställa samma fråga till LC.

Ja det är ju en oerhört märklig hantering av ett huvudvittnes första uppgifter.

Av det lilla jag personligen haft att göra med Rimborn framstår han i mina ögon som mycket trovärdig och korrekt. Han tog sig tid till att besvara en del av mina frågor och några frågor kunde han inte besvara.

Sedan kan jag tänka mig att sådant som är intressant för mig att få veta, för honom kan verka ointressant ur det perspektiv han befann sig i den kvällen.

Sedan förefaller LC verka mycket skum om man läser "Inuti labyrinten", men, jag får för mig att Poutiainen grovt misstar sig på LC.
Citera
2018-04-08, 00:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej kuppövningar av det slaget har jag aldrig hört talas om! Tycker att MVagripa har gett en inblick i hur det kan gå till med komplexa operationer och hur enkelt det är att dölja.

Vi såg ju vad som hände med nicet Scarfoot. Det ställs inga frågor med nyckelpersoner på rätt ställen. Tiden gör dock sitt till när de tappar makt och inflytande spricker det till slut.

Tänk på att om inte Ebbeaffären lett till att de fastna i tullen så hade inget av det kommit fram över huvud taget. DC3:n lyckades man mörka länge trots att mängder av personer kände de verkliga förhållandena. Smugglingarna på Estonia. Behöver jag fortsätta? Det finns säkert saker som passerat helt under radarn eller tror du att vi vet allt om dessa affärer, ubåtskränkningarna, Sosusstationen vid Understen, vapenexporten, Saudiaffären. Vilket är mörkertalet där?

Personligen känner jag till skandaler inom Politiken. Rosengrens "fester" på deppet. Spaning mot Offensivare (fullständigt olaglig) Tjänstemän som försnillat pengar utan att de avslöjats etc som allmänheten inte vet ett skit om trots att det är saker som är kända i ganska vida kretsar.

Men du har rätt i att det måste fram bevis även om det dolts skickligt. Vi kan inte tror, bara misstänka men ibland dyker det upp sådant som Panamadokumenten och utredningsläget för PU är nog relativt gott i det här fallet även om vissa kommer att sticka huvudet i sanden hela vägen.

Jag tror att ingången till att hitta något finns i periferin till händelsen. Något som dokumenterats om en bisak, då huvudsaken inte dokumenterats alls.
Citera
2018-04-08, 00:41
Medlem
PeoFallmos avatar
En intressant sak som kom fram i Hylins dokumentär är att det med säkerhet idag går att påstå att avlyssningsprotokollet mot SC mordkvällen är en förfalskning, signerad av ME. Insatsledaren för oprationen mot SCs lägenhet.
Dessutom framkom att olika grupper spanade samtidigt från olika platser, dock mycket nära varandra, utan att de inbördes kände till varandras närvaro.
Frågan är då vilken grupp övergick i "privat" spaning?
MEs grupp la ner verksamheten ca 22.30 pga att det inte fanns något att spana på, dvs att spanarna ville hem.
Citera
2018-04-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
En intressant sak som kom fram i Hylins dokumentär är att det med säkerhet idag går att påstå att avlyssningsprotokollet mot SC mordkvällen är en förfalskning, signerad av ME. Insatsledaren för oprationen mot SCs lägenhet.
Dessutom framkom att olika grupper spanade samtidigt från olika platser, dock mycket nära varandra, utan att de inbördes kände till varandras närvaro.
Frågan är då vilken grupp övergick i "privat" spaning?
MEs grupp la ner verksamheten ca 22.30 pga att det inte fanns något att spana på, dvs att spanarna ville hem.

Eller så kan det ju vara en skröna för att dölja vad som faktiskt pågick. Lite för debil tanke att skicka ut spanare i samma område som inte känner till varandra. Kan ju lätt bli spanare som spanar på varandra utan att förstå att de hör till samma uppdrag. Och vilket var syftet? Vad skulle uppnås? Men för all det det kan ju förklara de erbarmligt dåliga resultaten spaningarna mot Oxen och Sigge gav. Ganska exakt nada. Inte ens gatunivån kom man åt och än mindre Sigge. Sicket resursslöseri.

Förutsätter att PU får det omfattande arbetet med att utreda detta och ställa olika uppgifter mot varandra i en lek där först alla tiger om allt och därefter alla skyller på varandra.

Den jag vill ha id på är den i holken vid Mordplaten i första hand som också skall vara den som hävdar långt senare sig ha sett CP om denne nu vågar stå för det eller om det redigeras bort.

Får vi den identiteten så har PU avgränsat sitt avsnitt högst betydligt och kan pressa på hårt.

Har faktiskt lite svårt att förstå vilken taktik man väljer. Tror Hylin mfl att den stora majoritet som inte tror på CP spåret och som tror på någon slags polisinblandning i mordet skall bli lugnade och övertygade av dessa argument eller omvända till CP spåret igen?

Troliga resultatet är nog det omvända.
Senast redigerad av boboslacke 2018-04-08 kl. 01:00.
Citera
2018-04-08, 01:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Eller så kan det ju vara en skröna för att dölja vad som faktiskt pågick. Lite för debil tanke att skicka ut spanare i samma område som inte känner till varandra. Kan ju lätt bli spanare som spanar på varandra utan att förstå att de hör till samma uppdrag. Och vilket var syftet? Vad skulle uppnås? Men för all det det kan ju förklara de erbarmligt dåliga resultaten spaningarna mot Oxen och Sigge gav. Ganska exakt nada. Inte ens gatunivån kom man åt och än mindre Sigge. Sicket resursslöseri.

Förutsätter att PU får det omfattande arbetet med att utreda detta och ställa olika uppgifter mot varandra i en lek där först alla tiger om allt och därefter alla skyller på varandra.

Den jag vill ha id på är den i holken vid Mordplaten i första hand som också skall vara den som hävdar långt senare sig ha sett CP om denne nu vågar stå för det eller om det redigeras bort.

Får vi den identiteten så har PU avgränsat sitt avsnitt högst betydligt och kan pressa på hårt.

En av de som var i holken mitt emot Sigge föreföll bli genuint förvånad över att det satt folk i lägenheten ovanför Sigge. Det visste dock ME som själv påstod sig mest ha suttit på Luntmakargatan.
Slöseri är ordet.
Citera
2018-04-08, 01:07
Medlem
Citat:
En av de som var i holken mitt emot Sigge föreföll bli genuint förvånad över att det satt folk i lägenheten ovanför Sigge. Det visste dock ME som själv påstod sig mest ha suttit på Luntmakargatan.
Slöseri är ordet.

Var på Luntis? Vi kanske skulle börja pricka in på kartor var Holkarna påstods vara och personer i bilar och till fots.

De måste ha betalat summor i minst samma storleksordning som Sigges inkomster bara i hyror.

Sigges chateau var ju inte direkt någon lyxvåning.
Citera
2018-04-08, 01:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Var på Luntis? Vi kanske skulle börja pricka in på kartor var Holkarna påstods vara och personer i bilar och till fots.

De måste ha betalat summor i minst samma storleksordning som Sigges inkomster bara i hyror.

Sigges chateau var ju inte direkt någon lyxvåning.

Framkom inte riktigt, men jag fick uppfattning om att det i det fallet rörde sig om en bil.
Holken verkar ha varit mitt emot det polska kaféet på Tegnergatan 18.
Spaningen i denna omgång mot SC verkar ha pågått i 7-8 månader.
Citera
2018-04-08, 01:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Poliser som deltog i spaningen mot SC var bla

Margareta Eklund
Kent Bängs
Lars Norberg
Nils-Ivar Jönsson
Hans Ljunglin
Citera
2018-04-08, 01:28
Medlem
Citat:
Framkom inte riktigt, men jag fick uppfattning om att det i det fallet rörde sig om en bil.
Holken verkar ha varit mitt emot det polska kaféet på Tegnergatan 18.
Spaningen i denna omgång mot SC verkar ha pågått i 7-8 månader.

Jösses rena lilla jönssonligan. Och inte ens löpare som CP och Roger fick de på kroken.
Citera
2018-04-08, 01:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jösses rena lilla jönssonligan. Och inte ens löpare som CP och Roger fick de på kroken.

Det framkom att CP under hela denna tid var oidentifierad av polis. De kallade honom för "Löpar-Nisse".
Citera
2018-04-08, 01:43
Medlem
Citat:
Poliser som deltog i spaningen mot SC var bla

Margareta Eklund
Kent Bängs
Lars Norberg
Nils-Ivar Jönsson
Hans Ljunglin
Ja ja. Bängs är ju den som trålade fram motivet Bombmannen så där vet vi en som drivit det spåret bakom kulisserna.

5 av 22 då alltså men hittills inte några i det hetaste området kring mordplatsen!
Politisk aktivitet, vapentillgång?

Plötsligt med kännedom om dessas framgångsrika (ironi) arbete börjar man förstå hur polisen hamnat i de haveri vi idag ser utspela sig när det gäller polisens resultat. Med sådana chefer hur kan resultatet bli.
Citera
2018-04-08, 01:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja ja. Bängs är ju den som trålade fram motivet Bombmannen så där vet vi en som drivit det spåret bakom kulisserna.

5 av 22 då alltså men hittills inte några i det hetaste området kring mordplatsen!
Politisk aktivitet, vapentillgång?

Plötsligt med kännedom om dessas framgångsrika (ironi) arbete börjar man förstå hur polisen hamnat i de haveri vi idag ser utspela sig när det gäller polisens resultat. Med sådana chefer hur kan resultatet bli.

Glömde Bengt T Bengtsson.

Lars Norberg är ju intressant med förflutet i Huddinge-gruppen.
Kanske fler från den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in