• 1
  • 2
2018-04-07, 20:01
Medlem
Hej!

Håller på med mitt körkort. Risk 2an och vi letar tid för uppkörning. Förväntas få det i slutet av april, absolut senaste mitten av maj.

Jag och tjejen har en budget på dryga 40k, så vi letar bil ibland på blocket.

Min fråga; Är det dumt att kanske slå till på en bil innan jag fått mitt körkort? Om man hittar en nice deal.

Känns lite pinsamt att dra till en bilhandlare och köpa en bil, och när jag ska test köra säga; "Vänta lite, ska bara slänga på övningsköra skiten" och sedan köra med min handledare.
Citera
2018-04-07, 20:08
Bannlyst
Inget pinsamt inget dumt, hittar du en bra deal så köp bilen!
Citera
2018-04-07, 20:14
Medlem
4yoonlys avatar
Samtidigt så är det ju (iofs för vissa typer av bilar) inte lika säsongsbetonat som typ båtar/husvagnar osv... Du kan ju alltså hitta en bättre/billigare bil efter du tagit ditt körkort...

Blir lite som att dricka whiskey innan man får köpa det på systemet för att du har hittat en bra deal...

Jaja jag vet inte... har du hittat letat i något år efter en speciell bil och helt plötsligt får 20-40% bättre pris än vad du sett innan... så hade nog inte körkortet stoppat...

Att titta är alltid bra, men skulle nog väntat med köp tills du testat lite olika och vet vad du skall leta efter... inte helt olikt ett äktenskap :-)
Citera
2018-04-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Samtidigt så är det ju (iofs för vissa typer av bilar) inte lika säsongsbetonat som typ båtar/husvagnar osv... Du kan ju alltså hitta en bättre/billigare bil efter du tagit ditt körkort...

Blir lite som att dricka whiskey innan man får köpa det på systemet för att du har hittat en bra deal...

Jaja jag vet inte... har du hittat letat i något år efter en speciell bil och helt plötsligt får 20-40% bättre pris än vad du sett innan... så hade nog inte körkortet stoppat...

Att titta är alltid bra, men skulle nog väntat med köp tills du testat lite olika och vet vad du skall leta efter... inte helt olikt ett äktenskap :-)

Försöker leta efter en prius eller liknande. Första bil, kommer pendla cirka 10mil om dagen, är student.

Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Tror du seriöst de kollar upp ditt körkort innan du får testköra? Privat tänker jag.

Tänker undvika privat. Jag har väldigt dåliga kunskaper om bilar. Kommer bli lurad, men mindre chans med bilhandlare. Dessutom har jag egentligen ingen jag kan köra mig. Övningskör med min svärmor, ingen koll på bilar och hon ska sälja sin väldigt snart.

Dessutom, om något händer med bilen har jag liiite extra skydd med en bilhandlare.
Citera
2018-04-07, 20:34
Medlem
godboys avatar
Jag avråder dig att köpa innan. Jag fattar att du är kåt på bil, jag vet själv hur det var när jag tog kortet när jag var 18. Men tänk att det finns gott om bilar och marknaden är alltid köparens. Har du varit utan bil så behöver du ju inte köpa en dag ett, även om jag fattar att du är sugen! Det du kan göra är att ha koll på annonser och gör bakgrundskontroller på många fordon så är det bara att börja ringa och åka runt när du väl har KK.

Ett par tips på vägen i all välmening:
-Bilen du köper skall vara relativt nybesiktigad, om den inte är det och säljaren påstår att den kommer gå igenom utan bekymmer, säg då till idioten att besiktiga den innan då, annars ingen affär.
-Köp ej av MENA Varför vet du.
-Köp ingen gammal lyxkryssare, keep it simple! Det håller ner reparationskostnaderna.
-Kolla upp så den inte är behäftad med skulder.
Citera
2018-04-07, 20:50
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Försöker leta efter en prius eller liknande. Första bil, kommer pendla cirka 10mil om dagen, är student.

Toyota Prius... jag undrar om den är så bra begagnad egentligen... Det första jag tänker... vad är orsaken till den är begagnad och får jag ett bra svar på detta (för liten bil för oss ex.) så visst. Men just Prius är ju första generationens (storsäljare) hybridbil och 40k låter lite för billigt för bra batterier fullservad och med (i ditt fall) 6 månaders beg garanti (typ?)...

Men men... vill man ha märket och "hybridstatusen" så kanske det är den enda vägen att gå för 40k men jag tror det kommer bita dig i ändan faktiskt... Fråga dig först varför den är begagnad, sedan varför den säljs för 40k osv osv...

Sorry drukigt ett par öl... Liknande skriver du ju...

Diesel är ju just nu "fel" (men bränslesnål)... och Ford Ecoboost bilar ligger ju inte ännu på 40k antar jag...

Får känslan av att du är lite ute efter miljöstatus stuket? hitta någon flexifuel och säg att alkoholen är ifrån Sverige (du tankar bara på sådana ställen typ)... du får betala mer för bränslet, antagligen hitta en något sämre "bil" och servicen kostar lite mer... men jag tror du kan hitta en rätt hyfsad sådan och ändå ha lite "miljöstatus" (om du säljer det rätt)...

Typ https://www.blocket.se/stockholm/For....htm?ca=11&w=1

Det finns säkerligen flera varianter på 40k bilen absolut... men Toyota Prius hade jag nog faktiskt köpt ny och inte begagnad...
Citera
2018-04-07, 21:08
Bannlyst
Citat:
Tror du seriöst de kollar upp ditt körkort innan du får testköra? Privat tänker jag.

Tror du seriöst att en normal människa inte gör det?
Citera
2018-04-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Toyota Prius... jag undrar om den är så bra begagnad egentligen... Det första jag tänker... vad är orsaken till den är begagnad och får jag ett bra svar på detta (för liten bil för oss ex.) så visst. Men just Prius är ju första generationens (storsäljare) hybridbil och 40k låter lite för billigt för bra batterier fullservad och med (i ditt fall) 6 månaders beg garanti (typ?)...

Men men... vill man ha märket och "hybridstatusen" så kanske det är den enda vägen att gå för 40k men jag tror det kommer bita dig i ändan faktiskt... Fråga dig först varför den är begagnad, sedan varför den säljs för 40k osv osv...

Sorry drukigt ett par öl... Liknande skriver du ju...

Diesel är ju just nu "fel" (men bränslesnål)... och Ford Ecoboost bilar ligger ju inte ännu på 40k antar jag...

Får känslan av att du är lite ute efter miljöstatus stuket? hitta någon flexifuel och säg att alkoholen är ifrån Sverige (du tankar bara på sådana ställen typ)... du får betala mer för bränslet, antagligen hitta en något sämre "bil" och servicen kostar lite mer... men jag tror du kan hitta en rätt hyfsad sådan och ändå ha lite "miljöstatus" (om du säljer det rätt)...

Typ https://www.blocket.se/stockholm/For....htm?ca=11&w=1

Det finns säkerligen flera varianter på 40k bilen absolut... men Toyota Prius hade jag nog faktiskt köpt ny och inte begagnad...

Jag är ute efter pengarna jag sparar vid pendling vs vanlig.
Citera
2018-04-07, 21:26
Bannlyst
Citat:
Inte vet jag. Aldrig köpt en bil. Säg att man köper den utan att testköra då, måste man visa upp körkort då? Eller räcker det inte med ID-kort.

Men ändå uttalar du dig drygt!?
Det krävs ett körkort för att genomföra ägarbytet i VV´s app så utan körkort så säljer jag ingen bil!

Rättelse: Det krävs två körkort i ett ägarbyte ett för nuvarande ägaren och ett för den blivande ägaren!
Senast redigerad av KneeTop 2018-04-07 kl. 21:33.
Citera
2018-04-07, 21:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Jag är ute efter pengarna jag sparar vid pendling vs vanlig.

Ah ok... Miljöbils grejen är alltså inte någon status pryl...

Hmm... generellt tidigt 2000 japansk (små bil)... eller möjligen tysk Mercedes A serie (mindre bil mycket för pengarna om man skall pendla 10 mil)...

Eller något över 20k klassen men under 40k så om det går att få en Ford Focus +2003 men jaja... kan skita sig också...

Mina generella råd... Det du absolut inte skall ha är något som helst som kommit ifrån Frankrike...

Men återigen, vad du än köper för vilket pris som helst... så ställ dig och den du köper ifrån frågan varför han säljer bilen... det är A och O... får du inget vettigt, bra svar där så köp inte...
Citera
2018-04-08, 12:22
Medlem
miklons avatar
Citat:
Tänker undvika privat. Jag har väldigt dåliga kunskaper om bilar. Kommer bli lurad, men mindre chans med bilhandlare. Dessutom har jag egentligen ingen jag kan köra mig. Övningskör med min svärmor, ingen koll på bilar och hon ska sälja sin väldigt snart.

Dessutom, om något händer med bilen har jag liiite extra skydd med en bilhandlare.

I den prisklassen skulle jag nästan säga att risken är större att bli lurad av en bilhandlare än av en privatperson.

Edit: Eller om vi säger så här, bilar i den prisklassen säljs oftast av den typen av firmor som har utländska ägare och allmänt skumt rykte. Då kan du vara mer eller mindre säker på att bli lurad. Alla bilar är alltid nybesiktigade, kamremsbytta och har full servicehistorik i annonserna. Problemet är bara att firmorna är experter på att polera bilarna och fixa små kosmetiska fel så att de ser ok ut, samtidigt som de kan vara kompletta rishögar under huven.

Köper du en bil av en kille som heter Bertil Svensson, som har haft den i 5-10 år och som kan tala om vad som är gjort på den så är chansen större att du får ärliga svar och får köpa bilen till rätt pris.
Senast redigerad av miklon 2018-04-08 kl. 12:26.
Citera
2018-04-08, 12:30
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
I den prisklassen skulle jag nästan säga att risken är större att bli lurad av en bilhandlare än av en privatperson.
Snarare tvärtom! Kostar bilen mer än 30K kronor så är det garanti på bilen.

Varudeklaration när du köper begagnad bil
När du köper begagnad bil hos en bilhandlare ska du kontrollera att det finns en varudeklaration lättillgänglig och synlig på de begagnade bilarna. Om bilen du tänkt köpa kostar mer än 30 000 kronor ska varudeklarationen innehålla information om bilens kondition. Det ska även finnas uppgifter om bland annat skatt, garantier och, om du begärt det, beräknade reparationskostnader. Om bilen kostar under 30 000 kronor räcker det med information om bilens säkerhet. Se till att få med dig ett exemplar av varudeklarationen om du väljer att köpa bilen.

Källa: https://www.hallakonsument.se/tips-f...v-bilhandlare/

Dessutom är det en sådan prisklass som bilhandlaren dumpar priset på bara för att bli av med den då han ofta ser en sådan lågprisbil som en "skymf" för hans andra mer exklusiva dyrare bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in