Citat:
Ursprungligen postat av
80231
Säg tack. Du fick utlopp för något du behövde få utlopp för. Det är skönt att få skriva av sig kan jag tänka.
Du verkar ha missat att jag anser att det inte går att bevisa att det finns en "gud" (det ordet har andra valt), jag bara vet att det är en gud. Här och nu. Alltid närvarande.
Ja så lyder önskan.
Dock är en önskan fortfarande långt ifrån en trovärdighet. Det kan bero på ur vilken synvinkel man bemöter ett påstått fenomen, som annars lyser med frånvaron och därmed ännu befinner sig på tankeplanet, att människor kunde tänka också förr i tiden oh ja, men hur.. tänkte de. Men de hann skriva ner tankefoster, att alster blir berömt är en sak och vinner gehör, ja det är en sak.
Här får man kanske lyfta huvudet lite högre, och du behöver inte insinuera något om min apersonliga behov så länge jag är on topic, du kunde ha försökt utröna vilken trovärdighet som har kvalitativ massiv relevans, och vilken gtrovärdighet (gudsidén) som inte ens äger substans.
Substans, förstår du varför det behövs? När något ses som så seriöst att det behövs stora summor skattepengar för att finansiera en idé.. då är det passande att var lite mognare än att underminera diskussion genom att påpeka att någon som inte erkänner mytologi som att vara lika med den på riktigt allvarliga tesen om orsakssamband, som behöver pengarna.. istället för att strö dem för vinden i enbart materielistiska maktdemonstrativa syften.
rörigt, ja kanske för dig, inte för oss som tänker längre än att stampa jordgolv århundrade efter århundrade för att lovprisa en fiktiv karaktär i klass med kalle anka (och då ger ändå kalle lite mer , än guden.. och förresten, bra mycket mer)
bevis, är inte enbart ett ord, ska man kräva de enorma summor som krävs, då ska man en dag ställas inför ultimatum.. bevisa att gud avgör efterlivets skepnad, eller håll bara käften ochs sluta upp med de ständiga kraven om pengar och folks sista slantar att lägga beslag på. man kan ära och begrava och vörda sina nära och kära med vackra andliga avsked, t.ex, utan att betala ett avsked med hela sin livsbesparing för att leva i armod resterande år och behöva äta fil och knäcke.. för att någon gick och dog..
det finns fog för bevis, finns inget behov för trams och konspirationer om medlemmars anledning att skriva eller inte, du ska skita i att jag är aktiv i forumet, och som sagt håll din käft eller håll dig till tiopic.
gud har ingen förankring, vill argumentera att "gud" har förankring, så redovisa det tack!
jag och många fler, kan iofs redan känna vart vinden går.. att det inte finns förmåga att skaka fram ett bevis, över mytologiskt skapade väsen där mystiken i sig, fick folk att öppna plånkorna. Förstår att det kan vara svidande, för dem som ändå investerat så mycket känslor och behöver, ibland måste.. ibland på order av lojalitetsskäl, hålla sig inom den extremt snäva ramen, och säga ja amen, gud finns.. du ska -bara-öppna-dig... och inte vara si, och vara så.
ge fan i att nosa i röven, så skriver du i ett forum för att sakämnet kan vara intressant, inte för skrivandet skull din jävla trams!
jag anmäler dig om du insinuerar nåt för att undvika ochundanmannövrera sakligheten i tråden, BEVISEN, eller har du läsproblem?
var är bevisen, att guden behöver ett överpris.. så folk går på knäna och till slut sljuger och skäms för varandra, för att de inte kan skaka fram det som gudsfanatikerna vill att de ska GE, och givetvis, räcker det inte med en bukett solgula maskrosor eller vitsippor eller ängsblommor, nej.. fram med lakanen och feta kransar för 2000 spänn.
det i sig rä fortfarande en gåta, varför.. genererar gudsidén så stora pengar, i den svindlande klassen? var står det att guden budskapat till folkhop, att eftersom de tror på en gud, så äger de rätt att utkräva skatt , för enbart den sak att människor tror, och vill samlas, vad motiverar så stora pengar för den sak att SAMLAS och bedja ihop och lovsjunga?
eller knip ihop, trött på fanatiker som du, som tar till fulknep så fort du inte har ett enda belägg för att guden dels finns, dels ställt de krav som dinamedmänniskor påstått, också de döda.. som du tror på mer än levande som kan räkna ut, när sekter .. drillar sina medmänniskor rakt ner i fäördärv.
det finns fog, för att teister och gudstroende anstränger sig lite, kanske inte här nu påp direkten, men maken till lathet får man leta efter, alla gudstroende lever på vetenskapliga rön, detär där ni han börja be och dyrka.
när ni nu behöver kuva er till den grad som ändå sker.
i övrigt, jag skiter totalt om du tror på skiten eller inte, det är en tråd där man lägger fram argument och motiv, till att t.ex gå hem invirad tolv kilpo tungt tyg och förminska sig och tåla prygel, för att en gudstolkares trovärdighet är så stark, att världen ger grönt ljus för den typ av gudsförklaring, de blir helt uppenbart inte ens förbannade, men mitt tålamod kan ta slut, jag skulle aldrig acceptera den förnedring som gudsmyten förorsakat att dessutom behöva tro för att smutsgrisar till våldsdyrkare vill ha det så, man ska kunna resonera och kunna utkräva.. ett motiv dill att a/ rätten att förtrycka ännu gäller där gud är statuerad
b/ motivera och redovisa de pengar som man tigger in, och hur en gudsbön, behöver pengarna,
att katedraler inte byggdes med enbart kärlekskraft utan att slavarna behövde äta dricka och sova.. men hur..
enligt gud, eller enligt sadistiska begär och oacceptabel människposyn, oh nej... så kunde det aldrig ha varit?
hur byggdes en megastor gud fram, med vilka härskartekniker lyckades man.. fast jag är glad att man inte vågar sig på samma fascism idag, förutom islam som ännu ligger bedövat och maler efgterblivan tomgångsramsor soms äger varken bu eller bä.
..... finito. var lite glad att jag inte skrev fem blad till. så där sparade du dig.