2018-04-07, 14:16
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Men du förstår inte ens perpektivet. Jag säger till dig att det är perpsektivet som gör så att solen kommer närmre och närmre horisonten ju längre bort solen åker. Men du vill inte ens förstå detta.
Som sagt, det är totalt meningslöst och diskutera med folk som er.

Börjar snart bli arg på dig. Vi försöker igen: Det är DU som inte förstår vad perspektiv är.

Perspektivet kan INTE sänka ner solen, perspektivet kan INTE dölja något, perspektiv kan INTE böja ner solens höjd så den hamnar nedanför horisonten.

Perspektiv är ENBART ett sätt att förklara/visa den tredimensionella verkligheten på ett tvådimensionellt media (papper, skärm, våra ögon).

Perspektiv är inte en naturlag, det är inget fysiskt, den finns inte den tredimensionella verkligheten utan enbart i den tvådimensionella "bilden".

EDIT: Du måste förstå hur högt upp solen är även på den platta modellen. Jag har t.o.m visat en bild på hur högt upp den är mitt i natten klockan 00:00 i England.

Gör en egen skalenlig modell, vad är det som hindrar dig???? Gå ut och rita upp en cirkel på en grusplan som är 20 meter i diameter. Se detta som ekvatorn på den platta jorden. Den är så skalenlig (20.000 km). Sätt en boll på en 4.8 meter hög pinne.
Sätt denna pinne på ena änden av cirkeln. Du lägger dig på marken med kinden mot marken. Tittar med ögat närmast marken. Ser du bollen??? Har "perspektivet" flyttar ner bollen nära marken??
Senast redigerad av Jazzil 2018-04-07 kl. 14:28.
Citera
2018-04-07, 14:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men du förstår inte ens perpektivet.

Men förklara då "perpektivet" för oss!
Vi har efterfrågat din förklaring på "perpektivet" ungefär 999 gånger. Inte en enda gång har du lyckats förklara hur du tror det fungerar.

Citat:
Jag säger till dig att det är perpsektivet som gör så att solen kommer närmre och närmre horisonten ju längre bort solen åker. Men du vill inte ens förstå detta.

Vi vill att du förklarar hur "perpsektivet" gör så att saker hamnar under horisonten.
Citera
2018-04-07, 14:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad exakt är det med denna?

Vad är det du inte förstår?

Vi kan observera att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som den breddgrad betraktaren befinner sig på. Jag vill att du förklarar hur detta fungerar på en platt jord.

https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png
Citera
2018-04-07, 14:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men du förstår inte ens perpektivet. Jag säger till dig att det är perpsektivet som gör så att solen kommer närmre och närmre horisonten ju längre bort solen åker. Men du vill inte ens förstå detta.
Som sagt, det är totalt meningslöst och diskutera med folk som er.
Du tillskriver perspektivet egenskaper som det inte har.
Solen skulle se mindre ut, om det vore perspektivet som gjorde att det ser ut som solen går ned.
Du vet, taket i en korridor ser ut att gå ned, samtidigt som det ser ut som det blir mindre.
Nu vet vi att solen går ned med oförändrad storlek.
Perspektivet gör dessutom inte så att delar av objektet döljs.

Citat:
Spelar ingen roll hur ofta du repeterar detta.
Detsamma gäller dina påståenden om perspektivet.
Citera
2018-04-07, 15:10
Medlem
Citat:
Du vet, taket i en korridor ser ut att gå ned, samtidigt som det ser ut som det blir mindre.
Du fattar åtminstonde att solen ser ut och gå neråt. Skillnaden på korridor och solen är att observeraren är så nära golvet och har så högt upp till taket så det blir nog skillnad här.

Dessutom har jag förklarat detta förut. För i helvete, visa nånting då, nån demonstration, något exempel istället för att säga EXAKT samma som du sagt förut och så går det runt i en jävla circel.

Vill ni diskutera får ni fan lägga till något i diskussionen inte bara fråga mig, jag svarar sedan går frågorna runt och runt och runt. Ni måste vara jävligt korkade om ni tror att detta sätt för en och "gå över" till globe-modellen. Fanatiker!
Senast redigerad av Kungadolf 2018-04-07 kl. 15:15.
Citera
2018-04-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad är det du inte förstår?

Vi kan observera att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som den breddgrad betraktaren befinner sig på. Jag vill att du förklarar hur detta fungerar på en platt jord.

https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png
Ser ut och vara som det ska på den där. Men brukar man inte rita objektet åt höger sida på den där teckningen? Är lite förvirrande.
Citera
2018-04-07, 15:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ser ut och vara som det ska på den där.

Du är antingen ett troll - eller så har du bara extrem otur när du tänker. Bilden jag länkade till visar tydligt att stjärnan, på en platt jord, inte är på ett entydigt ställe.

Men skit samma. Polaris vara bara ett exempel på att vi gör förutsättningslösa observationer av vår omgivning för att därefter försöka förklara dem med någon förklaringsmodell. Jag gav dig möjligheten att förklara hur våra observationer av stjärnan fungerar på en platt jord men det gick sådär...

Och samma sak gäller med hundratals andra observationer. Vi kunde t.ex observera att den 20 Mars i år gick solen upp rakt i öster på samtliga platser på hela jorden. Detta är en helt förutsättningslös observation. Och efter den observationen kan vi försöka få ihop en modell som förklarar den och andra observationer.

Så nu vill jag att du förklarar hur det är möjligt i din modell, den platta jorden, att solen går upp rakt i öster på vår- och höstdagjämning.
Citera
2018-04-07, 15:41
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du fattar åtminstonde att solen ser ut och gå neråt. Skillnaden på korridor och solen är att observeraren är så nära golvet och har så högt upp till taket så det blir nog skillnad här.

Solen ser inte bara ut att den går neråt, den GÅR ju neråt. Annars hade ju inte solen inte försvinnit bakom horisonten.
Hade solen cirkulerat runt en platt jord hade det INTE sett ut som den gick neråt. Du hade sett hur hur solen avlägsnar sig ifrån dig.

Citat:
Dessutom har jag förklarat detta förut. För i helvete, visa nånting då, nån demonstration, något exempel istället för att säga EXAKT samma som du sagt förut och så går det runt i en jävla circel.

Jag har ju visat dig hur det skulle vara på en platt jord via ett 3D-programm.

Citat:
Vill ni diskutera får ni fan lägga till något i diskussionen inte bara fråga mig, jag svarar sedan går frågorna runt och runt och runt. Ni måste vara jävligt korkade om ni tror att detta sätt för en och "gå över" till globe-modellen. Fanatiker!

Vi förklarar, vi visar. Du ignorerar.
Citera
2018-04-07, 15:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är inte för att du ska "gå över." Du vill ju att jorden ska vara platt oavsett vad bevisen säger.
Jag påpekar dina felaktiga resonemang (ovasett hur många gånger du upprepar dem) för att upplysa andra läsare. Den som är fanatiker är du.
Citera
2018-04-07, 15:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
För i helvete, visa nånting då, nån demonstration, något exempel istället för att säga EXAKT samma som du sagt förut och så går det runt i en jävla circel.

Här är ett klipp som visar hur stjärnhimlen roterar på södra respektive norra halvklotet.
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

En observation som vem som helst kan göra. En observation som talar om för oss att jorden omöjligt kan vara platt.

Eller har du möjligen någon förklaring till ovan observation?
Citera
2018-04-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du är antingen ett troll - eller så har du bara extrem otur när du tänker. Bilden jag länkade till visar tydligt att stjärnan, på en platt jord, inte är på ett entydigt ställe.

Men skit samma. Polaris vara bara ett exempel på att vi gör förutsättningslösa observationer av vår omgivning för att därefter försöka förklara dem med någon förklaringsmodell. Jag gav dig möjligheten att förklara hur våra observationer av stjärnan fungerar på en platt jord men det gick sådär...

Och samma sak gäller med hundratals andra observationer. Vi kunde t.ex observera att den 20 Mars i år gick solen upp rakt i öster på samtliga platser på hela jorden. Detta är en helt förutsättningslös observation. Och efter den observationen kan vi försöka få ihop en modell som förklarar den och andra observationer.

Så nu vill jag att du förklarar hur det är möjligt i din modell, den platta jorden, att solen går upp rakt i öster på vår- och höstdagjämning.
Polaris:
Bilden stämmer in på perspektivet. Men vi kan släppa detta för du kommer aldrig vilja fatta det.
Är det där geometry förresten? Ser så ut.
Senast redigerad av Kungadolf 2018-04-07 kl. 16:56.
Citera
2018-04-07, 16:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Polaris:
Bilden stämmer in på perspektivet. Men vi kan släppa detta för du kommer aldrig vilja fatta det.
Bilden stämmer inte in på perspektivet.
Perspektivet har ingenting med polaris höjd över horisonten att göra.
Polaris är liksom solen lika stor oavsett varifrån på jorden som man ser den.
Om perspektivet spelar in, då skulle Polaris vara större från nordpolen och se mindre ut ju längre söderut man åker. Så blir det inte enligt observationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in