Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
För det första, du sa att solen kan inte komma så nära horisonten för nån kommentar sedan, det var det jag sa var perspektivet.
Men aja. Perpsektivet kan vi typ glömma bort för det blir circulär diskussion.
Jag visade med en bild hur högt upp solen hamnar på den platta modellen. Vad mer kräver du?
Så länge du inte begriper att perspektiv inte kan ändra ett objekts höjd eller få den att försvinna så kommer vi aldrig längre med det här.
Perspektiv är inget som existerar i verkligheten som någon naturlag eller något fysiskt. Det är bara ett sätt att se den tredimensionella verkligheten på ett tvådimensionellt media.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Vet inte riktigt vad jag ska tänka på när det kommer till solen dock, med ljuset o.s.v.
Ni förutseer från en globe-modell hela tiden. Likaså gör ni det med allt annat i princip.
Nu går du baklänges igen. Vi observerar världen och via DET kan vi konstatera att jorden är ett klot.
Plattjordmodellen förutsätter att jorden är platt och försöker kringgå dom observationer vi ser i verkligheten.
Som jag sagt förut, allt, exakt allt vi observerar i verkligheten fungerar på ett klot. Men inget, exakt inget av det vi observerar fungerar på en platt jord.
Ibland kommer någon plattskalle på en 99% lösning på en enda punkt, men då krockar det med resten.
Exemplet är just den film du länkade till där ljuset speglas via en hägring. Ja, i sak skulle det kunna dölja ett objekt, tex en liten sol. Men då kommer problemen igen. Solen är inte så nära marken att den kan påverkas av en hägring. Sedan så stämmer inte riktningarna till solen runt om på jorden. Och sedan skulle solens strålar inte lysa upp molnen underifrån om den var på samma höjd "bakom" hägringen som den höjd den hade mitt på dagen. Och sedan hade enbart hägringen fungerat vissa dagar och inte alla dagar. Sedan hade solen inte haft samma storlek både vis solnedgång och mitt på dagen.
Så här håller det på. En plattskalle lägger fokus på en enda lösning på ett enda problem. Hen hittar nästan en lösning och påstår hen har bevis på en platt jord. Med resterande alla 1000-tals enkla observationer som strider mot den platta modellen då???
Så gör vi jorden till ett klot och exakt allt bara fungerar.