2018-04-05, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Man blir nerskjuten av militären(människor antagligen men din ide gillar jag) Bortom jorden vet ingen, för ingen av plattjordare kan åka dit och utforska utan att dö på kuppen.
Rymden är mycket annorlunda, teorin är att(inte av alla men av många) jorden är centrum av universum och den står stilla, allting snurrar runt oss, och planeterna i vårt solsystem kan vara ljus istället, och sedan utanför solsystemet så vet vi inte, vi kan inte obesrsvera andra planeter.

Just hur stor isväggen är, vad teorin säger vet jag inte.

Vadå människor? Står det folk med raketgevär eller AK;s? Det är inte helt enkelt att skjuta ner ett flygplan, vare sig det är kommersiellt eller tillhör ett luftvapen. Does not compute.
Citera
2018-04-05, 22:40
Medlem
Citat:
Det där kosmiska ägget är häftigt, 99.9% kommer ju säga att det är en korkad ide givetvis.
Det blir ju som att bo på en plattjord, för det där planet man bor på, det är ju platt och du rör dig inte till andra plan, fatta jag det korrekt då?
Okej, jag såg en 35min video på det nu. Vi bor alltså högst upp på "ägget/orben", alltså högst upp av allt land.
Så för att utforska kan man enbart gå neråt, går ju hand i hand med hur raketerna beteer sig. Åker upp och sedan svänger dom.. Till antarctica.. För att sedan fortsätta bortom.
Citera
2018-04-05, 22:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Vad har du för hållbara bevis av att jorden är rund ?

Vi har hundratals bevis för att jorden inte är platt. Och vi har hundratals bevis för att den är en sfär.
Några få exempel:
GPS och WGS84 fungerar
Saker försvinner bakom horisonten
Polstjärnans position
Stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet.
Foucaultpendel
Avstånd till himlakroppar
Solförmörkelse

Citat:
Jag vet inte om jorden är rund eller platt. Men det är ingen som kan bevisa varken det ena eller det andra.

Trams, jag och några ytterligare miljoner kan med lätthet bevisa att den inte är platt. Att du inte kan eller vill förstå dessa bevis säger mer om dig än om bevisen.
Citera
2018-04-05, 22:52
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
En förklaring som jag hört är att vi ska tro att vi lever på en begränsad yta (ett klot). Då inser vi att resurserna är ändliga, hur vi än gör kan vi inte skaffa mer guld än vad som finns på klotet. Om vi däremot visste att det fanns oändliga mängder guld att hämta bortanför ”isväggen”, då skulle frimurar-jude-Illuminati-eliten se sin maktposition hotad. Alltså måste ”de” till varje pris få ”oss” att tro att jorden är rund.

Hahah så hysteriskt roligt. Tack för ett gott skratt på kvällskvisten. Som alla andra flat earth-argument faller det på sin egen orimlighet.
Citera
2018-04-05, 23:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Solen måste också vara svinlångt bort. Det är bara en slump att den ser exakt lika stor ut som månen, som är mycket närmre. Det är så jävla mycket dom helt sonika har hittat på för att få modellen att passa. Saker som är omöjliga att mäta.

Faktum är att det är ganska lätt att mäta avstånd till både månen och solen.

Här beskrivs en väldigt enkel metod att mäta avståndet till månen.
http://www.scienceinschool.org/content/moon-and-back-reflecting-radio-signal-calculate-distance
Och när man känner till avståndet till månen är det en smal sak att räkna ut avståndet till solen.

Så nej det är ingen som har "hittat på" avstånden till solen och månen. Utan det är något vi känner till för att många av oss är intelligenta och lärda nog att dra slutsatser från våra observationer och experiment.
Citera
2018-04-05, 23:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
airys failure experiment
Observerar en stjärna med ett teleskop. Han behövde inte luta teleskopet när den är fylld med vatten, vilket således visar att det är jorden som är stilla och att etern snurrar runt oss.
Airy some gjorde testerna refererade aldrig till att jorden var stilla. Det var en hastigrapport.

Ljusets hastighet i vakuum: 1.080.000.000 km/h = 300.000.000.000 mm/s
Ljusets hastighet i vatten: 810.000.000 km/h = 225.000.000.000 mm/s
Det tar 0,00000000000333 sekunder för ljuset att röra sig 1 mm i luft.
Det tar 0,00000000000400 sekunder för ljuset att röra sig 1 mm i vatten.

Man brukar räkna med att ljusets hastighet i luft är näst identiskt med vakuum.

Vi har ett teleskop som är 3 meter långt (3000 mm).
Det tar 0,0000000100 sekunder för ljuset att färdas igenom teleskopet i luft.
Det tar 0,0000000133 sekunder för ljuset att färdas igenom teleskopet i vatten.

Det tar alltså 0,0000000033 sekunder längre tid för ljuset att färdas igenom det vattenfyllda teleskopet.

Våran hastighet runt solen är 107.200 km/h
Den sträcka jorden hinner röra sig på den tid det tar för ljuset att färdas igenom teleskop med luft är: 0,2977 mm
Den sträcka jorden hinner röra sig på den tid det tar för ljuset att färdas igenom teleskop med vatten är: 0,3960 mm
Det skulle i så fall betyda att 0,0983 mm skillnad

Jag är inte 100 på om jag har räknat rätt allt.

Tips om en bra konverteringssida: http://convertlive.com/sv/u/konvertera/ljusets-hastighet/till/millimeter-per-sekund#1
Citera
2018-04-05, 23:11
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Okej, jag såg en 35min video på det nu. Vi bor alltså högst upp på "ägget/orben", alltså högst upp av allt land.
Så för att utforska kan man enbart gå neråt, går ju hand i hand med hur raketerna beteer sig. Åker upp och sedan svänger dom.. Till antarctica.. För att sedan fortsätta bortom.

men... men... men... Då är ju jorden alltså inte platt...
Citera
2018-04-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
men... men... men... Då är ju jorden alltså inte platt...
På den modellen så är det platt där vi lever och bor.
Citera
2018-04-05, 23:42
Medlem
boneheads avatar
Citat:
1. Vad har du för hållbara bevis av att jorden är rund ?

2. Nasa? CGI ?! Aristoteles teorier?

[...] svammel [...]

3. Dom kan bara räkna ut saker utifrån en grund. Men om grunden inte stämmer så spricker hela skiten.

4. Jag vet inte om jorden är rund eller platt. Men det är ingen som kan bevisa varken det ena eller det andra.

5. kolla på Eric Dubay - the history of the flat earth.

1. Det finns oerhörda mängder bevis presenterade här i tråden, nästan överallt. Låt oss ta ett exempel. Hur går det här till på en platt jord?

https://i.ytimg.com/vi/8UwQJ8v2RCE/maxresdefault.jpg

2. Nasa är en väldigt bra källa. Du är så klart, precis som alla andra, varmt välkommen att presentera bevis för detta ständiga flöde av "CGI" som plattjordare brukar dra till med när de väl får de efterfrågade bildbevisen på jorden, ISS och dylikt. Börja gärna med att debunka den här filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=bhGydridbEA

3. Det här måste du förtydliga. Vad menar du?

4. Jodå, och det har gjorts otaliga gånger här i tråden.

5. Eftersom jag inte har någon lust (eller tid) att plåga mig igenom drygt 90 minuter av herr Dubays gaggande så kastar jag istället tillbaka bollen till dig. Hänvisa till en punkt i filmen som presenterar ett bevis för den platta jorden, och på så sätt falsifierar allt vi vet om vårt runda klot idag. Hoppade dock slumpmässigt en bit in i klippet och landade rätt på en bild som påstår att jorden klippts in i bakgrunden (1:10:40). Testade själv, och föga förvånande stämde det inte. Har herr Dubay inte kollat upp det han själv sitter och påstår?
Citera
2018-04-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
1. Det finns oerhörda mängder bevis presenterade här i tråden, nästan överallt. Låt oss ta ett exempel. Hur går det här till på en platt jord?

https://i.ytimg.com/vi/8UwQJ8v2RCE/maxresdefault.jpg

2. Nasa är en väldigt bra källa. Du är så klart, precis som alla andra, varmt välkommen att presentera bevis för detta ständiga flöde av "CGI" som plattjordare brukar dra till med när de väl får de efterfrågade bildbevisen på jorden, ISS och dylikt. Börja gärna med att debunka den här filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=bhGydridbEA

3. Det här måste du förtydliga. Vad menar du?

4. Jodå, och det har gjorts otaliga gånger här i tråden.

5. Eftersom jag inte har någon lust (eller tid) att plåga mig igenom drygt 90 minuter av herr Dubays gaggande så kastar jag istället tillbaka bollen till dig. Hänvisa till en punkt i filmen som presenterar ett bevis för den platta jorden, och på så sätt falsifierar allt vi vet om vårt runda klot idag. Hoppade dock slumpmässigt en bit in i klippet och landade rätt på en bild som påstår att jorden klippts in i bakgrunden (1:10:40). Testade själv, och föga förvånande stämde det inte. Har herr Dubay inte kollat upp det han själv sitter och påstår?
Här är bevis för perpektivet, då ryker ert bästa bevis på en gång. Sedan har ni inte så mycket, men vi behöver inte dra till en circulärdiskussion för det:
https://www.youtube.com/watch?v=Hmwg4kKDhec&t=45s

4:24 Man hukar sig ner och saker böjjer sig.

Rekommenderar och se hela videon.
Förklarar vad du länkade också, det där tornet, varför saker "döljs". Det är så vårt perspektiv fungerar.
Citera
2018-04-05, 23:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
På den modellen så är det platt där vi lever och bor.

Var ligger Australien på den modellen? Och hur i helsike kommer det sig att vi kan flyga till Australien trots att vi navigerar utifrån den sfäriska modellen?
Citera
2018-04-05, 23:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Här är bevis för perpektivet, då ryker ert bästa bevis på en gång. Sedan har ni inte så mycket, men vi behöver inte dra till en circulärdiskussion för det:
https://www.youtube.com/watch?v=Hmwg4kKDhec&t=45s

4:24 Man hukar sig ner och saker böjjer sig.

Rekommenderar och se hela videon.
Förklarar vad du länkade också, det där tornet, varför saker "döljs". Det är så vårt perspektiv fungerar.

Hemskt ledsen att göra dig besviken men klippet innehåller inga som helst bevis för "perpektivet". Det innehåller inte ens en förklaring vad "perpektivet" är för mystiskt fenomen.

Men du bör ju kunna förklara: Vad är det som hindrar ljuset från de nedre delarna att nå ögat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in