2018-04-06, 16:50
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vilken sorglig artikel, några utdrag:
Det verkar finnas tre sorters läkare. De som säger att eftersom sjukdomen inte kan mätas finns den inte, de som tror på att sjukdomen finns men inte vill lära sig något om den, och de som är intresserade och villiga att lära, säger han.
– Tyvärr är de sistnämnda i minoritet.

Det finns för lite kunskap och för mycket fördomar. Läkare tror att man hittar på, de negligerar symptom. Förtvivlade anhöriga och patienter som inte får bra bemötande ringer oss...

Det vilar ett tungt ansvar på de läkare som inte lever upp till den hippokratiska eden!

Den som misstror en viss diagnos behöver inte alltid förvisas till fiendelägret, h*n är inte nödvändigtvis ngn dålig människa/läkare. De som tror sig representera "den rätta sidan” lyckas ändå inte hitta ngn riktigt lösning för de drabbade. Misstron kan leda hjärnan mot något annat sätt att identifiera och bota sjukdomen, kanske just den rätta..

Ni kanske kan gissa att jag tillhör de som inte tror att flickorna hade ME.
Låt oss säga: sjukdomen finns, likaväl läkarintyg och dess vittnen - jag är beredd att tro på det, men jag tror inte att flickorna hade ME, jag är övertygad att anhöriga inte trodde det heller.
Förresten även i vår upplysta tid finns pseudosjukdomar med riktiga diagnoskoder som sysselsätter en inhägnad skara läkare och patienter.
Citera
2018-04-06, 16:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Den som misstror en viss diagnos behöver inte alltid förvisas till fiendelägret, h*n är inte nödvändigtvis ngn dålig människa/läkare. De som tror sig representera "den rätta sidan” lyckas ändå inte hitta ngn riktigt lösning för de drabbade. Misstron kan leda hjärnan mot något annat sätt att identifiera och bota sjukdomen, kanske just den rätta..

Låt oss säga: sjukdomen finns, likaväl läkarintyg och dess vittnen - jag är beredd att tro på det, men jag tror inte att flickorna hade ME, jag är övertygad att anhöriga inte trodde det heller.
Förresten även i vår upplysta tid finns pseudosjukdomar med riktiga diagnoskoder som sysselsätter en inhägnad skara läkare och patienter.

Vilka anhöriga? Föräldrarna - Oskar/Hanna? Eller menar du att far-och morföräldrar och mostrar misstrodde ME-diagnosen ( om den nu fanns)?
Citera
2018-04-06, 17:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vilken sorglig artikel, några utdrag:
Det verkar finnas tre sorters läkare. De som säger att eftersom sjukdomen inte kan mätas finns den inte, de som tror på att sjukdomen finns men inte vill lära sig något om den, och de som är intresserade och villiga att lära, säger han.
– Tyvärr är de sistnämnda i minoritet.

Det finns för lite kunskap och för mycket fördomar. Läkare tror att man hittar på, de negligerar symptom. Förtvivlade anhöriga och patienter som inte får bra bemötande ringer oss...

Det vilar ett tungt ansvar på de läkare som inte lever upp till den hippokratiska eden!

Man måste någonstans lägga in att det i vårt sociala skyddsnät för väldigt många människor faktiskt finns en lättnad i att slippa gå och slita på jobbet, slippa ta ansvar för hem och barn, slippa alla krav och måsten.
Når någon blir 50+ finns det kanske ingen lockelse att slita längre. Man "skjuter ut sig" från alla krav och måsten och berättar för omgivningen att man egentligen är "sjuk".
Inte psykiskt sjuk gubevars med stigmatat detta skulle innebära - utan just fysiskt sjuk i något som man inte rår för. Något som inte heller går att behandla. Ryggont, fibromyalgi, kronisk huvudvärk, gått in i väggen, kronisk trötthet, yrsel, el-allergi mm.

För någon finns det kanske alltför många fördelar jämfört med nackdelarna att ta till detta.

Henkows fick ju hemundervisning, kanske VABa, Oskar skylde på barnens sjukdom på jobbet etc.
Det kan ju legat andra orsaker än en existerande sjukdom hos barnen bakom.
Citera
2018-04-06, 17:03
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilka anhöriga? Föräldrarna - Oskar/Hanna? Eller menar du att far-och morföräldrar och mostrar misstrodde ME-diagnosen ( om den nu fanns)?

Anhöriga till Oscar och Hanna trodde inte på ME - det är det jag menar, med stöd av några repliker som vi fick förmedlade från vänner till anhöriga.
Citera
2018-04-06, 17:05
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Problemet är inte de riktigt sjuka i ME.
Problemet är alla andra som inte har ME, men som ändå hävdar detta - av allehanda olika orsaker:

För att de inte vill erkänna psykisk bakomliggande ångestsjukdom eller depression, för att de de facto har en annan somatisk sjukdom, för att de av psykosociala orsaker vill slippa gå till jobbet, slippa delta i samhällets aktiviteter, är "inbillningssjuka" som det så nedsättande tidigare beskrevs.
Dessa individer har alltid funnits och kallats för olika namn under åren varav SVBK bara är ett.

Denna grupp av folk som har eller uppger sig ha ME-liknande besvär, är större än de som verkligen har en ME-sjukdom, betydligt större, mångdubbelt större..
Eftersom det fortfarande inte finns några prover eller undersökningar som kan visa på att någon verkligen har drabbats av just ME - går det inte så lätt att sålla bort de andra.

De andra, de med psykiska sjukdomar, de med depressioner, livsleda eller bara de som inte längre vill eller orkar med sitt jobb eller sin tillvaro - de är så många fler än de ME-sjuka - men de vill gärna också hävda att de har en ME-sjukdom. Dessa personer ställer till det ordentligt för de verkligt ME-sjuka då även dessa får svårt att bli trodda.

Majoriteten av de som uppger sig vara ME-sjuka som läkare träffar på - har helt enkelt inte en ME-sjukdom, utan tillhör oftast gruppen ovan. Därav har en stark skepticism mot dem som uppger sig ha ME-sjukdom uppstått, till nackdel för alla på riktigt ME-sjuka.

Kanske inte så konstigt egentligen. Läkare, övrig sjukvårdspersonal, Försäkringskassa, Arbetsgivare, Försäkringsbolag och andra myndigheter består faktiskt av enskilda individer som bildar sig uppfattningar om olika saker.
Har kanske 95- 100% av alla man mött som påstått sig varit ME-sjuka inte visat sig ha denna åkomma utan faktiskt väldigt ofta gått att visa på andra orsaker till deras lidande, blir man skeptisk.
Precis som de som uppger sig lida av el-allergi, återkommande UFOn, strålning från grannar och element eller Kaninmannen som inte satt i rullstol utan dansade på Liseberg, eller ämnesomsättningssjuka - väldigt många har nu plötsligt fått "ME".

Om Henkows mött skepticism för flickornas sjukdom är svårt att veta - de har definitivt lyckats driva igenom saker som många andra sjuka barn inte är i närheten av, som ex dubbel hemundervisning föregått av att skolan stod i dialog med föräldrarna. Därtill verkar det ju funnits inplanerad fortsatt utredning av Moa.

Någonstans har de i vart fall inte fått det som föräldrarna ansåg att familjen behövde för att fortsätta existera.
Utan att veta vad de hade för problem eller behov i framtiden är det svårt att avgöra hur styvmoderlig bemötta de kan ha blivit eller hur negativ deras framtid kan ha tett sig.
Det är för tyst om detta dubbelmord helt enkelt.
Jag tvivlar på att du någonsin mött en riktig me-sjuk i din profession. Skulle vara spännande att vara en fluga på din arbetsplats om det skulle ske. Det verkar som om du mest möter psykpatienter.Och där finns det piller att få. Och samtalsterapi. Eller så jobbar du i en labbmiljö.
Svbk kallade man förr de som hade fibromyalgi. En i högsta grad existerande sjukdom. Kanimmannen gjorde ett försäkringskassebedrägeribrott. Han var inte sjuk på riktigt. Det var pengar han ville åt. Det är anmärkningsvärt att du som sk läkare blandar in me-sjuka med han. Det visar på din människosyn.
Nej. Jag tror inte att du träffar me-patienter. De har helt andra symtom en elallergiker och ufotroende.
Eller har du tittat för djupt ner i grogglaset när du författat dina senaste inlägg.
Citera
2018-04-06, 17:17
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Problemet är alla andra som inte har ME, men som ändå hävdar detta - av allehanda olika orsaker:

För att de inte vill erkänna psykisk bakomliggande ångestsjukdom eller depression, för att de de facto har en annan somatisk sjukdom, för att de av psykosociala orsaker vill slippa gå till jobbet, slippa delta i samhällets aktiviteter, är "inbillningssjuka" som det så nedsättande tidigare beskrevs.
Dessa individer har alltid funnits och kallats för olika namn under åren varav SVBK bara är ett.

Denna grupp av folk som har eller uppger sig ha ME-liknande besvär, är större än de som verkligen har en ME-sjukdom, betydligt större, mångdubbelt större..
Eftersom det fortfarande inte finns några prover eller undersökningar som kan visa på att någon verkligen har drabbats av just ME - går det inte så lätt att sålla bort de andra.

De andra, de med psykiska sjukdomar, de med depressioner, livsleda eller bara de som inte längre vill eller orkar med sitt jobb eller sin tillvaro - de är så många fler än de ME-sjuka - men de vill gärna också hävda att de har en ME-sjukdom. Dessa personer ställer till det ordentligt för de verkligt ME-sjuka då även dessa får svårt att bli trodda.

Majoriteten av de som uppger sig vara ME-sjuka som läkare träffar på - har helt enkelt inte en ME-sjukdom, utan tillhör oftast gruppen ovan. Därav har en stark skepticism mot dem som uppger sig ha ME-sjukdom uppstått, till nackdel för alla på riktigt ME-sjuka.

Kanske inte så konstigt egentligen. Läkare, övrig sjukvårdspersonal, Försäkringskassa, Arbetsgivare, Försäkringsbolag och andra myndigheter består faktiskt av enskilda individer som bildar sig uppfattningar om olika saker.
Har kanske 95- 100% av alla man mött som påstått sig varit ME-sjuka inte visat sig ha denna åkomma utan faktiskt väldigt ofta gått att visa på andra orsaker till deras lidande, blir man skeptisk.
Precis som de som uppger sig lida av el-allergi, återkommande UFOn, strålning från grannar och element eller Kaninmannen som inte satt i rullstol utan dansade på Liseberg, eller ämnesomsättningssjuka - väldigt många har nu plötsligt fått "ME".

Om Henkows mött skepticism för flickornas sjukdom är svårt att veta - de har definitivt lyckats driva igenom saker som många andra sjuka barn inte är i närheten av, som ex dubbel hemundervisning föregått av att skolan stod i dialog med föräldrarna. Därtill verkar det ju funnits inplanerad fortsatt utredning av Moa.

Någonstans har de i vart fall inte fått det som föräldrarna ansåg att familjen behövde för att fortsätta existera.
Utan att veta vad de hade för problem eller behov i framtiden är det svårt att avgöra hur styvmoderlig bemötta de kan ha blivit eller hur negativ deras framtid kan ha tett sig.

Att verkligheten liknar det som beskrivits i det här inlägget borde väl de flesta kunna acceptera, både ME-förnekare och ME-anhängare. Jag kom inte på några bättre benämningar än så.

Solglittret blänkte till bra där.
Citera
2018-04-06, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella

Jag har som leg. läkare inte rätt att välja vilka diagnoser som jag vill tro på eller inte tro på, utan är skyldig att följa bland annat aktuell vetenskap, beprövad erfarenhet, ICD-10 och yrkesetiska principer, såväl när det gäller diagnosticering som vid behandling. Om man ändå gör det fälls man vid en anmälan till IVO för tjänstefel, vilket är samhällets sätt att säga att man är just en dålig läkare i detta avseende och man får en chans att bättra sig. Om man fortsätter att arbeta utifrån sitt ovetenskapliga arbetssätt kan man efter ett antal fällningar bli av med sin legitimation. Det är samhällets sätt att säga att du inte är lämplig som läkare. Vad du däremot kan göra är att börja forska om det som du inte tror på och därmed påverka vetenskapen, för att i nästa skede kunna förändra diagnoser och behandlingar.

Jag har som läkare inte heller rätten att byta ut den Hippokratiska eden Aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra och alltid trösta till den vulgärretoriska Omhändertagna barn är bättre än döda barn. Det är bra eftersom det vittnar om en sjuk människas inställning till andra människor vilken bör hållas så långt som möjligt ifrån ett vårdande uppdrag, på alla nivåer.

För övrigt finns det mycket som tyder på att de anhöriga inte ens kände till att de hade diagnosen ME/CFS, utan att detta kom som en komplett överraskning för dem.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-06 kl. 17:40.
Citera
2018-04-06, 17:29
Medlem
Kungabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag tvivlar på att du någonsin mött en riktig me-sjuk i din profession. Skulle vara spännande att vara en fluga på din arbetsplats om det skulle ske. Det verkar som om du mest möter psykpatienter.Och där finns det piller att få. Och samtalsterapi. Eller så jobbar du i en labbmiljö.
Svbk kallade man förr de som hade fibromyalgi. En i högsta grad existerande sjukdom. Kanimmannen gjorde ett försäkringskassebedrägeribrott. Han var inte sjuk på riktigt. Det var pengar han ville åt. Det är anmärkningsvärt att du som sk läkare blandar in me-sjuka med han. Det visar på din människosyn.
Nej. Jag tror inte att du träffar me-patienter. De har helt andra symtom en elallergiker och ufotroende.
Eller har du tittat för djupt ner i grogglaset när du författat dina senaste inlägg.
Du kommenterar när du redan har ett utmärkt svar. Det finns många diagnosliknande bilder där liknande saker hänt och mera kan sägas emanera ur två världsbilder som går i sär och inte får plats i alla lägen från telegrafisjuka till apatiska flyktingbarn som blir sjukare och sjukare, det har ingenting med ME att göra ... Men däremot kan det uppstå en helvetes smittsamhet som enkelt går att påvisa.
Citera
2018-04-06, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungabloggen
Du kommenterar när du redan har ett utmärkt svar. Det finns många diagnosliknande bilder där liknande saker hänt och mera kan sägas emanera ur två världsbilder som går i sär och inte får plats i alla lägen från telegrafisjuka till apatiska flyktingbarn som blir sjukare och sjukare, det har ingenting med ME att göra ... Men däremot kan det uppstå en helvetes smittsamhet som enkelt går att påvisa.

Då är det upp till läkaren att berätta vad det är istället och sedan – aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra och alltid trösta. Inte som nu när man finner vissa som raljerar, kränker, förnekar vetenskap, godtyckligt föreslår alternativa diagnoser över nätet eller arrogant sticker huvudet i sanden inför sitt egen tillsynsorgan.
Citera
2018-04-06, 17:53
Bannlyst
Jag delar inte din bild, vars bevekelsegrunder jag också tidigare förtydligat och förklarat. Det hjälper inte att du upprepar och spammar den här tråden med samma gamla skåpmat igen, och igen. Jag tycker fortfarande att du är djupt fel på det och att sådana enögda rigida inställningar som du företräder, skördar många offer varje år. Välkommen tillbaks att diskutera detta med mig när du på något sätt visat att du har någon som helst förmåga att ta till dig information. Fram tills dess låter jag dig bero.

Citat:

Citera
2018-04-06, 18:04
Medlem
Kungabloggens avatar
Citat:
Då är det upp till läkaren att berätta vad det är istället och sedan – aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra och alltid trösta. Inte som nu när man finner vissa som raljerar, kränker, förnekar vetenskap, godtyckligt föreslår alternativa diagnoser över nätet eller arrogant sticker huvudet i sanden inför sitt egen tillsynsorgan.
Ja så kan det vara, då kan du ända upp i att ha en massa läkare som tror sig veta vad det kan handla om men som väljer att inte säga det, då detta troligen kan gå tvärtemot föräldrarnas åsikt och därmed vara direkt skadligt på kort sikt.
Något vilket inte sällan kan fungera, då det ger problemet tid att självläka.

Med föräldrar väldigt säkra på en diagnos som inte är säkerställt med några biometriska mätvärden är det omöjligt för läkarna att förneka vad föräldrarna upplever kring vad som utgör en supressivt inslag i barnens funktion. Föräldrarna kan bygga ut ett växthus på tomten för att barnen ska kunna få leka i fred och när föräldrarna påstår att detta är jättebra, så vad kan läkaren egentlige säga annat än att det antagligen är bra. Nu kan det vara så att barnens utveckling skadas på lång sikt av föräldrarnas beteenden men det är väldigt svårt att påvisa, så vad gör du? Förutom att samla mer information. Men det får inte barnen automatiskt ut ur föräldrarnas växthus på tomten eller någon av deras imaginära behovs kontrollsfär om nu detta är problemet.

Om du hade fått det högst fiktiva frågeställningen om att du visste vad som skulle hända men att den som låg bakom detta bara kunde stoppas från att göra det genom avlivning. vad hade du då gjort? Valt den minsta möjliga skadan, klagat på frågan, samlat mer information om vad som driver liknande tillstånd, vilket kan vara Me, apatiska flyktingbars symptomatologisk föräldrainteraktivitet. eller mord inom 24 timmar osv. Risken är utomordentligt stor att man gör fel hursomhelst. Och fel kommer man att göra. Men en av de få prov man inte får ha fel på är ändå matematiken bakom läkemedelsadministrering.

Ändå är just den matematiken det lätta i sammanhanget
Citera
2018-04-06, 18:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
1. jag driver mig veterligen ingen tes om sinnessjukdom....?
Vad har du fått det ifrån? Källa?
Jag tycker nog man är väldigt tokig i det ögonblicket man dödar sina barn, det gör inte en normalt funtat förälder. Men att därifrån bestämt uppfatta att Oskar/Hanna led av en sinnessjukdom är steget rätt långt.

Så det är ett långt steg mellan att vara tokig och döda sina barn och psykiskt sjuk.
Du inser att depression är en sjukdom va?

Citat:
2. Detta dåd har så vitt jag förstått det föregåtts av planering. Avskedsbrevet ska ge någon form av förklaring och argument till varför det skedde samt visa på delat ansvar och samförstånd.
Klarar man att tänka så långt, är man inte mer uppriven än att man kanske också resonerar kring hur brevet tas emot. Vill man vara säker på att bli trodd angående båda föräldrarnas delaktighet och samförstånd - och är bägge jurister - ser man nog till att detta klart framgår. Ev med en film där bägge uttalar sig.
Uppriven?

Du är riktigt stendum, jag har förklarat att depression är en sjukdom som påverkar tänkandet.
Man får ett tunnelseende och man tappar "omgivningen"
Om så inte vore fallet så skulle deprimerade inte ta livet av sig av hänsyn till efterlevande.
När man är deprimerad så tänker man inte som en jurist, man tänker som en som är deprimerad.

Självmord är planerade, det är inget man går på en whim.

Jag använder sällan denna smiley men -
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in