2018-04-06, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ingen kräver att du ska summera rättegången, men om du säger saker som att "man ser så tydligt och klart båda sidors upplägg om man kan dansk lagstiftning" tycker jag att det tillhör att man utvecklar sitt resonemang åtminstone lite grann. Vi är på ett diskussionsforum där vi kan dra nytta av olika skribenters specifika kunskaps- och intresseområden för att få en väl underbyggd helhetsbild. Om du då påstår dig kunna dansk lag och kunna se uppläggen, varför inte kort redogöra för dessa? Annars gör du intrycket att du skryter om kompetenser utan att ha på fötterna.

Angående saft (fast om jag minns rätt var det kaffe) och bullar: tillsammans med olycksteorin så är det inte vidare konstigt att försvaret vill måla upp en bild av hur trevligt de hade det. Men i och med att den mer eller mindre har blivit motbevisad målar det istället upp en bild av hur sjuk PM är. Att han i ena stunden kan vara supertrevlig, bjuda på fika och en underbar tur för att i nästa stund överfalla, skära, spetsa, döda, stycka... Tyvärr blir det alltså kontraproduktivt för deras syfte. Men de hoppades väl på att olycksförklaringen skulle vara vattentät (pun intended).

Jag skriver ju att du nuddar helheten i korta drag. Försvaret vill undvika livstid genom att skönmåla händelsen och Madsen, det blir absolut inte kontraproduktivt juridiskt. Gemene man kan tycka så men det går inte att tycka i rätten. Där gäller lagar som skall följas och tyckandet ska läggas åt sidan.

Bettina har varit åklagare länge, vilket syns i försvaret hon för för sin klient. Hon är två i ett. Hon kan hela proceduren för som åklagare fick hon vara med från start i fallen, som försvarare får du helheten ur förundersökningsprotokollet först vid slutdelgivningen.

Som åklagare fick hon samtala med polis, rättsläkare, brottsplatsundersökningar, mm Hon kan åklagarens jargong, som försvare får hon inte delta på samma vis alls. Åklagaren äger ensamrätt på polis, rättsläkare osv. Hon är suverän, ställer alla rätta frågor och vet exakt var hon skall jobba som mest.

Saft var ironi. Saft och bullkalas förknippas med barnsligt mysigt, det var min poäng med att blanda in saft i händelseförloppet..
Citera
2018-04-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä. Tror mer att det beror på att han är tekniskt och naturvetenskapligt skolad och starkt lösningsfokuserad, samt dessutom har läst massor av militärhistoria. Ska du röja upp på ett slagfält och placera liken i massgravar, så hinner du inte heller gråta över varje kropp eller ens behandla den särskilt försiktigt...
Vilket slagfält pratar du om och vilka massgravar? Du kanske har glömt att det i det här fallet handlar om en avliden, Kim, som PM själv säger sig bragt om livet via sin inkompetens. Att inte ens låtsas bli berörd är tecken på en grav störning.

Andra tecken på denna grava störning är att han under åtta år gått igång på tortyrporr, älskar snuffilmer, gärna rollspelar att han spettar ihjäl folk och vad vi nu vet har huggit i Kim när hon levde. Det är som sagt tur att han inte fattar hur sjuk han är för då hade han kunnat dölja sitt brott bättre.
Citera
2018-04-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Jag skriver ju att du nuddar helheten i korta drag. Försvaret vill undvika livstid genom att skönmåla händelsen och Madsen, det blir absolut inte kontraproduktivt juridiskt. Gemene man kan tycka så men det går inte att tycka i rätten. Där gäller lagar som skall följas och tyckandet ska läggas åt sidan.

Bettina har varit åklagare länge, vilket syns i försvaret hon för för sin klient. Hon är två i ett. Hon kan hela proceduren för som åklagare fick hon vara med från start i fallen, som försvarare får du helheten ur förundersökningsprotokollet först vid slutdelgivningen.

Som åklagare fick hon samtala med polis, rättsläkare, brottsplatsundersökningar, mm Hon kan åklagarens jargong, som försvare får hon inte delta på samma vis alls. Åklagaren äger ensamrätt på polis, rättsläkare osv. Hon är suverän, ställer alla rätta frågor och vet exakt var hon skall jobba som mest.

Saft var ironi. Saft och bullkalas förknippas med barnsligt mysigt, det var min poäng med att blanda in saft i händelseförloppet..

Men om tyckandet ska läggas åt sidan, så är väl själva skönmålandet egentligen också onödigt/överflödigt/ogiltigt, det borde väl också räknas som tyckande? Eftersom det är lagar som ska följas - blir de annorlunda om den åtalade framstår som omtänksam nog att ta med kanelgifflar?

Ja, Bettina har onekligen en fördel av att ha varit på båda sidor, "två i ett" som du säger. När sker slutdelgivningen? I samband med åtalet? Jag hade genom tråden fått bilden av att de fortlöpande fick ta del av förundersökningen, men det kan vara jag själv som misstolkat något.
Citera
2018-04-06, 11:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vet man diametern på skruvmejseln? Och hur djupa såren var? Har inte lagt det på minnet. Mejseln var ju ändå en halvmeter lång och borde inte vara så tunn .

Inköpta på Biltema, ca 50 cm långa.
Här finns den att beskåda:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och-Bits/Skruvmejsel/Lang-skruvmejsel-2000031635/
Citera
2018-04-06, 11:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Dalin Waldo?
Aha. Var det hon som via sms bad om inspiration till film och fick en mordplan i Nautilus?
Hennes filmer är ju helt psykotiska, inrullad i bacon..

Från det ena till det andra, allt pekar på ilska gentemot sin mor:
Citat:
Anklageren læser op fra en passage fra Peter Madsens barndom, der handler om, at han boede hos sin far, efter hans forældre blev skilt. Hans far var streng, men Peter Madsen lægger skylden på moren.
Citera
2018-04-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t

Jag förstår inte det fetade faktiskt. Där får du förklara. Försvararen och den misstänkte får hela tiden tillgång till de aktuella handlingarna under hela förundersökningsprocessen i Danmark. De vet lika mycket som åklagaren gör. Eller missförstår jag dig fullständigt?
Citera
2018-04-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det låter troligt, dock fanns det längre sticklesioner än vad spetsen på en skruvmejsel bör ha åstadkommit, så båda har troligtvis använts på huvudet.
Ovanför höger öra, hotade han henne att skära av örat o stack och skar bredvid?
Finns bild på huvudet och påsen?
Citera
2018-04-06, 11:24
Medlem
develis avatar
... känslan då man kör google translate och undrar om Monty Python står bakom arrangemanget.

"Der er også fundet skader inde i munden på Kim Wall i undermundens gummer bag tænderne."

"Det har också skett i Kim-munens mun i munets mun under tänderna."

Senast redigerad av develi 2018-04-06 kl. 11:37.
Citera
2018-04-06, 11:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Aha. Var det hon som via sms bad om inspiration till film och fick en mordplan i Nautilus?
Hennes filmer är ju helt psykotiska, inrullad i bacon..

Från det ena till det andra, allt pekar på ilska gentemot sin mor:
Jag vet inte säkert om det var DW men det var någon här som genom lite detektivarbete fick det till att det hemliga vittnet var hon.

Sjukt att man skyller i första hand på modern när fadern är en gris som slår. Naturligtvis ska dock en mor skydda sitt barn.

Angående PM så är det ju medfött. Arvet är mycket starkare än miljön. Det borde väl vara brodern som fick spö, som blev mördare annars.
Senast redigerad av TaxenSixten 2018-04-06 kl. 11:40.
Citera
2018-04-06, 11:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet inte säkert om det var DW men det var någon här som genom lite detektivarbete fick det till att det hemliga vittnet var hon.

Sjukt att man skyller i första hand på modern när fadern är en gris som slår. Naturligtvis ska dock en mor skydda sitt barn.

Angående PM så är det ju medfött. Arvet är mycket starkare än miljön. Det borde väl vara brodern som fick spö som blev mördare annars.
... och naturligtvis kan hon ha försökt eftersom hon åkte på stryk likaväl av gubben.
Citera
2018-04-06, 11:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Inköpta på Biltema, ca 50 cm långa.
Här finns den att beskåda:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och-Bits/Skruvmejsel/Lang-skruvmejsel-2000031635/
Usch. Stod ingen diameter, men den verkade inte så kraftig som 10 mm, som såren på KW:s huvud. 10,3 mm var väl de bredaste dessutom.
Citera
2018-04-06, 11:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Usch. Stod ingen diameter, men den verkade inte så kraftig som 10 mm, som såren på KW:s huvud. 10,3 mm var väl de bredaste dessutom.
Den var tillspetsad av Peter den Perverse..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in