2018-04-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Några saker som förvånar en är att han inte gjorde sig av med överallen som hade blod på sig. :-0

Sen undrar jag hur blodet kom på just armbågarna. Om han har stått på knäna i blodet – vad har han gjort med armbågarna? Min fantasi räcker inte till..

Hållt nere kroppen/delen vid sågningarna? Skiftat mellan höger/vänster underarm/armbåge... tänker det måste varit extremt söligt och jobbigt
Citera
2018-04-06, 09:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Men han hade ju hobbykniven och en massa andra verktyg..

Konstigt sätt att "vila på armbågarna". Jag skulle ha fått ont i ryggen.

Jag tycker fortfarande att armbågarna är ett mysterium. Allt annat är ju solklart ;-)
Han har väl lutat dem mot hennes kropp då den var bunden, upprätt?

Att du inte förstår är ju ingen anmärkningsvärt framhåller jag ;-)
Citera
2018-04-06, 09:28
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ju precis så det är. En superintelligent brottsling borde inte lämna några spår efter sig.

Haha, nä. Så därför bestämmer vi att PM är superintelligent, så har vi 'bevisat' att han är oskyldig?

Vi får dock en del logiska problem här.
1. Den superintelligente frågar, efter 'sjöräddningen' frenetiskt räddningspersonalen om det går att spåra ubåtens rutt. Borde inte en superintelligent veta det?
2. Den superintelligente påstår att han satt av KW i hamn, ovetandes om att kameror kunde motbevisa detta.
3. Den superintelligente påstår att kroppen begravts hel, säker på att ingen kommer hitta kroppen.
4. Den superintelligente tynger ner torson så dåligt att den snart ligger och skvalpar vid stranden.
5. Den superintelligente påstår att KW dött av en lucka i huvudet, vilket kan motbevisas i samma stund som huvudet hittas.
6. Den superintelligente påstår att KW dött av en undertrycksolycka och gasats ihjäl, vilket framhålls som ytterst osannolikt av experter.
7. Den superintelligente påstår att det gick 7 timmar mellan 'olycka' och styckning. Helt ovetande om vad en rättsmedicinsk undersökning kan slå fast.
8. Den superintelligente gömmer bl a trosor under en golvplatta, vilka omedelbart hittas.
9. Den superintelligente missar att ta bort de avskurna remmarna som fästs på ett ytterst suspekt vis i ubåten (fastbindnings-mode).
10. Den superintelligente lyckas inte ens tvätta sig i ansiktet trots att han hoppat i sjön, utan möter polisen med synliga blodspår i ansiktet.

Osv, osv. Känns som att vi får vara generösa med begreppet 'superintelligent' här...
Citera
2018-04-06, 09:30
Medlem
Det var väldigt dumt att Han valde bort juryn osv och obra planering.
Citera
2018-04-06, 09:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Fast du kan inte påstå att han är bevisat högintelligent. Vi har fått tvetydiga rapporter angående detta - ett par källor säger att RPU:n fastställde att han är normalbegåvad, andra (tror det bara var en källa?) högbegåvad. Att du väljer det som passar dig bäst och sedan sprider informationen vidare som en sanning, tja.. Det förvånar ingen längre.
Bara att PM gör liknelsen med att omvandla ett stort problem till flera mindre, och menar KW:s kropp när han är på psykundersökningen, bevisar att han är korkad.
Många idiotiska svar där om man vill undvika förvaring.
Undrar vad advokaten gillade dessa.
Citera
2018-04-06, 09:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det vet DU ingenting om..
Trams!! Jo betydligt mer än dig.
Citat:
Men S skulle ha kunnat be rätten om att flytta Madsen från rättssalen under den tid som hon vittnade.

Själv tror jag att hennes motvilja kan bero på många olika saker:

1) hon är fortfarande kär i Madsen
2) förutom Madsens sjuka hjärna så kanske skulle hon ha blivit tvungen att berätta om sin egen

Sirid är under isen och har läkarintyg.
Hon slipper vittna har domaren bestämt.
Sirid hälsade på Madsen tidigare då han satt häktad. Det gör hon inte sedan skilsmässan. Hon har fattat vad det är för ett jävla psykfall.
Senast redigerad av Moosky 2018-04-06 kl. 09:35.
Citera
2018-04-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har säkert fått svar men har inte läst ikapp.

Jag tolkade det som att de menade att de fläckar med koagulerat blod de fannpå hans overall var från en död människa men stänken kom från Kim då hon levde.

Dvs de koagulerade fläckarna har tillkommit då han styckade henne men de andra då hon levde ( under tortyren).

Edit: Dock kan jag inte så mycket om detta mer än att jag vet att de kan se om en flöck är ett stänk, satellitstänk, från en kropp som varit vid liv. Det verkar otroligt att de kan avgöra om fläckar av koagulerat blod ( allt blod koagulerar ju?) varit just koagulerat då de fläckade ner objektet?

Helt rätt och det är en process tills färskt blod levrar. Man kan se klar skillnad då trombocyter (mycket små celler i blodet) bildar koagel (klumpar) vid koagulation av blodet.
Citera
2018-04-06, 09:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ju precis så det är. En superintelligent brottsling borde inte lämna några spår efter sig.
Ja och vad säger det om Madsen?
Citera
2018-04-06, 09:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag hade artikeln i åtanke eftersom hon berörde aktuellt fall, f.ö inget att kritisera rent generellt.
Jag värjer mig givetvis mot sensationslystnad.
Det måste dock sättas i rätt perspektiv och går således inte att jämföra med andra mord. Det är mkt groteskt (mord, sadism, psykopati) så detaljerna blir därefter, att han sen styckat gör att det smalnar av rejält.
Personligen ser jag lärdom såsom du beskrev mycket bra i annat inlägg - ju ovanligare förövare, ju svårare att förstå hur oerhört sublimt och sofistikerat de här förövarna agerar (rör sig i samhället lever dubbelliv). Ju mindre vetskap, ju farligare för omgivningen och jag anser att det är av vikt att lära känna varningsflaggorna hur en predator agerar - eller för all del en psykopat.

Parallellt kan en överdjävligt ondskfull, gravt sadistisk och pervers förövare hamna i fel ljus.
De jag lider med är offrets närstående, de söker sanning så långt de orkar.
Jag kan tycka att överlevare har mycket viktig information och tar gärna del av berättelser från barn till de här absurda föräldrarna (procentuellt övervägande män) - de få som orkar ut i offentligheten. Hela tillvaron vänds upp och ner. Man inser hur oerhört bedrägliga de är och man förstår hur lätt de då kan bedra en okänd person som Kim.

ÅK gör ett mycket bra jobb, all teknisk bevisning som går att påvisa är presenterad, brottsplatsen i sig var oerhört svårundersökt. Han slår hål på PM's amsagor, väver ett starkt nät av indicier och allt som kan indikera planering levereras.

Mycket viktig aspekt som du tar upp, förnekandet av det som smärtar och viljan att bagatellisera övergrepp samt brottsoffers lidande kan man sortera in även här.

Har en teori ang påsarna med olika antal stick jämfört med de som var på huvudet.

Kan det vara så att han övermannade henne genom att dra en påse över huvudet och initialt stack ut hål för ögonen, (2 st). Släckt ljuset o låtit henne sitta/vara i mörkret med påsen på huvudet och bunden?
Sedan tagit av påsen, varvid ytterligare stick tillkommit i samband med tortyrfasen.

Därefter vid styckningsskedet satt på påsen, dragit över en till och påfört punkteringsstick.
Har inte tagit hänsyn till antal hål pp respektive påsar , eftersom det är oklart från rapporteringen, ser endast scenariot och provar om det kan vara möjligt?
Citera
2018-04-06, 09:43
Medlem
develis avatar
.
Hålen i påsen överensstämmer inte med skadorna på huvudet - de är bredare och mer spridda.
Citat:
Nu fortæller anklageren, at Peter Madsen tidligere har fortalt, at han stak Kim Walls hoved, da det lå i de poser, som den blev fundet i.
Anklageren fortæller nu, at man har fundet poserne frem, og viser nu billeder af dem til rettens professionelle. Der er tale om to poser, som rigtigt nok er blevet perforeret.
Den ene er en pose fra Kvickly. Politiet har sat pile, der hvor der er konstateret skader på posen.
- De mindste er markeret med pile i farverne rød, gul, grøn og blå. Jeg vil gerne have, at man lægge mærke til, hvor spredt markeringerne er, siger anklageren.
Han viser igen billeder af Kvicklyposen denne gang bagsiden af posen, som også har flere huller.

- Igen skal man lægge mærke til, at de sidder spredt, siger anklageren.
- I højre side af Kim Walls ansigt sidder de fleste læsioner. Nogle er meget tæt over højre øre, siger anklageren, der viser en skitse af et menneskehoved.

- Jeg skal lige igen påminde om, at der i hovedbunde af højreside er mindst syv stiksår, hvor af det største måler 1,0x1.3 cm, siger anklageren, der fortæller, at de fleste stik har en minimumslængde på 1 cm.
- Jeg skal nok vende tilbage til, hvad vi mener, man kan lægge i det, siger anklageren.
live eb
Citat:
Peter Madsen har tidligere forklaret, at han lagde Kim Walls hoved i en pose og derefter stak gennem posen for at få luften ud.

Det får Jakob Buch-Jepsen til at vise billeder af posen. Han påpeger, at stikkene i posen er bredere end stikkene i Kim Walls hoved.
Anklageren vil gerne have, at retten lægger mærke til, at stikkene i Kvickly-posen er mere spredt, end stikkene i Kim Walls hoved, som sidder meget samlet.
"Som man kan se, sidder alle stikkene i højre side af hovedet"

"Der er da også nogle læsioner i venstre side", siger Engmark.

"Der er en skade på venstre øre, ja", siger Jakob Buch-Jepsen og understreger igen, at stikkene i hovedet er langt smallere end stikkene i posen. live seoghör
Citera
2018-04-06, 09:44
Medlem
Nærmest ufattelig hvordan en person som vet han skal forsøke å unngå drapsdom, formår å blamere seg så totalt i innledende intervjuer med det rettspykiatriske teamet. Hvorfor holdt han ikke bare kjeft? Han mangler i den grad normale referanser at han bare ikke klarer å sette sammen en straight historie.
Citera
2018-04-06, 09:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Mycket viktig aspekt som du tar upp, förnekandet av det som smärtar och viljan att bagatellisera övergrepp samt brottsoffers lidande kan man sortera in även här.

Har en teori ang påsarna med olika antal stick jämfört med de som var på huvudet.

Kan det vara så att han övermannade henne genom att dra en påse över huvudet och initialt stack ut hål för ögonen, (2 st). Släckt ljuset o låtit henne sitta/vara i mörkret med påsen på huvudet och bunden?
Sedan tagit av påsen, varvid ytterligare stick tillkommit i samband med tortyrfasen.

Därefter vid styckningsskedet satt på påsen, dragit över en till och påfört punkteringsstick.
Har inte tagit hänsyn till antal hål pp respektive påsar , eftersom det är oklart från rapporteringen, ser endast scenariot och provar om det kan vara möjligt?

Skrev om påsen - läste ditt inlägg sen.

Såg att det du inledninsvis kommenterar föll bort i citeringen:
Citat:
Människan har en tendens att inte vilja inse hur illa det är, önskar tona ner övervåldet - man hoppas det var mindre hugg och snabbt förlopp. Man vill knappt tro att det är sant det som påvisas.
Jag vill det samma, helst att allt ska vara ogjort - men man riskerar att göra offret en björntjänst. Parallellt kan en överdjävligt ondskfull, gravt sadistisk och pervers förövare hamna i fel ljus.
Ja, det är mänskligt men vanskligt är väl vad jag vill ha sagt...
Senast redigerad av develi 2018-04-06 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in