2018-04-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ja, det är ju en direkt översättning från dagens tidning, men som LEMMOR skriver, officiella dokument är ofta utan anmärkning.

En fråga som intresserat mig väldigt mycket, i många år, är, hur känns det verkligen, innerst inne, hos de företrädare och skribenter, inom de redaktionella ledarskikten i Nordkorea?

Vetskapen om, att dom, år ut och år in, ljugit och desinformerat, samt fortsätter att ljuga, för:

1. Sin egen befolkning.
2. Utländska medier och i talarstolar, i tex FN.

Måste vara en oerhörd belastning, för det egna psyket och den inre kompassnålen.

Rädslan och ångesten, naturligtvis, genom den totala kontrollen, i alla led, och vetskapen att man inte kan lita på NÅGON, men, hur mår dessa individer de facto, dom är ju trots allt inte "Cyborger", även om man kan tro det efter 70 år?

Att man svalt propagandan och indoktrineringen, och accepterat "Songbun" med där tillhörande förtryck och korruption, hos de stora massorna genom åren, är förståligt, då man inte vet mycket om omvärlden, (svag ändring dock de senaste åren), men hos "Eliten", som mycket väl känner till sakförhållandena inom landet och i omvärlden, hur är deras mentala status egentligen? Tryckkokare, där snart alla ventiler skjuter?
Citera
2018-04-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
En fråga som intresserat mig väldigt mycket, i många år, är, hur känns det verkligen, innerst inne, hos de företrädare och skribenter, inom de redaktionella ledarskikten i Nordkorea?

Vetskapen om, att dom, år ut och år in, ljugit och desinformerat, samt fortsätter att ljuga, för:

1. Sin egen befolkning.
2. Utländska medier och i talarstolar, i tex FN.

Måste vara en oerhörd belastning, för det egna psyket och den inre kompassnålen.

Rädslan och ångesten, naturligtvis, genom den totala kontrollen, i alla led, och vetskapen att man inte kan lita på NÅGON, men, hur mår dessa individer de facto, dom är ju trots allt inte "Cyborger", även om man kan tro det efter 70 år?

Att man svalt propagandan och indoktrineringen, och accepterat "Songbun" med där tillhörande förtryck och korruption, hos de stora massorna genom åren, är förståligt, då man inte vet mycket om omvärlden, (svag ändring dock de senaste åren), men hos "Eliten", som mycket väl känner till sakförhållandena inom landet och i omvärlden, hur är deras mentala status egentligen? Tryckkokare, där snart alla ventiler skjuter?

Jag har också funderat i samma banor men antagligen så är Songbun så naturligt i deras liv att
ingen reflekterar över det. De flesta är ju födda in i systemet.

Oavsett status har man med modersmjölken fått klart för sig att stalinismens ideologier är det enda rätta, och därmed blir alla andra politiska system fel. Allt detta håller ju på att, som du säger, sakta att förändras.
Jag tror inte ens att eliten har riktig koll på vad som händer i omvärlden, om man undantar den inre kretsen.
Citera
2018-04-04, 19:14
Medlem
Synnerligen fegt och tråkigt om uppgifterna är riktiga

North Korea human rights record likely off the table at inter-Korea summit: Seoul

http://www.straitstimes.com/asia/east-asia/north-korea-human-rights-record-likely-off-table-at-inter-korean-summit-seoul

SEOUL (AFP) - Seoul's top diplomat said on Wednesday (April 4) that North Korea's human rights record is unlikely to be discussed at this month's summit, after Pyongyang denounced the South for supporting a fresh UN resolution against the North.

North Korean leader Kim Jong Un and the South's president Moon Jae In are due to meet for a rare inter-Korea summit on April 27.

But Pyongyang's state media condemned South Korea on Tuesday for its "dubious double dealing", after Seoul welcomed a new United Nations resolution against North Korea's human rights violations.
Citera
2018-04-05, 11:53
Medlem
Citat:

North Korea human rights record likely off the table at inter-Korea summit: Seoul

http://www.straitstimes.com/asia/east-asia/north-korea-human-rights-record-likely-off-table-at-inter-korean-summit-seoul

SEOUL (AFP) - Seoul's top diplomat said on Wednesday (April 4) that North Korea's human rights record is unlikely to be discussed at this month's summit, after Pyongyang denounced the South for supporting a fresh UN resolution against the North.

North Korean leader Kim Jong Un and the South's president Moon Jae In are due to meet for a rare inter-Korea summit on April 27.

But Pyongyang's state media condemned South Korea on Tuesday for its "dubious double dealing", after Seoul welcomed a new United Nations resolution against North Korea's human rights violations.

Jag tror att all den febrila politiska/diplomatiska aktivitet, vi sett, sedan Kims nyårstal, och därefter "Inbjudan" till Trump,
(som snabbt tackade ja vilket säkerligen överraskade Kim), är ett tecken på att det blev "Panik i det politiska köket", när alarmklockorna började ringa om denna "Stora beställning", vilken man inte var förberedd på, från någon part.

"Kockarna", måste nu snabbt gå igenom ingredienserna för att se vad vi kan sätta ihop för recept till detta möte.
Tystnaden från Nordkorea, och den hektiska dagordning dom haft diplomatiskt, sedan Trumps JA, indikerar att Kim nog blev "Tagen på sängen", och att täckning bakåt, förberedelsemässigt inte fanns hos regimen, för Kims utspel och inbjudan.

De underhandssamtal som nu förevarit, med medlare och delegationer, i syfte att förbereda mötet, tror jag givit en klarare bild över premisserna från Nordkorea än vad vi känner till idag.

Bifogad artikel, av Park Sang-seek, The Korea Herald, som beskriver Moons redogörelse över agendan vid kommande möte mellan Syd-Nord, visar att menyn blir för stor om man skulle ta upp ärenden utanför "Kärnvapenavvecklingen och fredsavtal". Dessutom skulle möjligheten till "Tidstaktiska fördröjningar" vid ett ärende till, i förhandlingarna, hämma den komplexa planeringen av kärnvapenavvecklingen och dess krav på relativt snabba tidsaxlar.

Tids nog kommer alla övriga frågor, den kriminella regimen har i sitt CV, komma upp på bordet.

Kommer vi så långt att en avveckling av kärnvapnen blir en realitet, får detta anses som en bra start,
för en total reformering av Nordkorea.

Dessutom, vet vi ännu inte idag, var Nordkorea står, de facto, när dom väl kommer till förhandlingsbordet för de
"Egentliga" förhandlingarna.

www.koreaherald.com/view.php?ud=20180404000958
Citera
2018-04-05, 13:55
Avstängd
Citat:

Låter högst förnuftigt. Bäst att koncentrera sig på avspänning och säkerhetspolitik i hopp om att nå några framsteg. Om Nordkorea och USA börjar klaga på varandras respekt för mänskliga rättigheter så lär det spåra ur totalt.
Citera
2018-04-05, 14:24
Medlem
Har svårt att se att Nordkorea på allvar ger upp sina kärnvapen, och den garantin de innebär, särskilt då det vore en nästintill omöjlig uppgift för USA att hantera militärt. Möjligtvis om Kina gav ett ultimatum, men tror inte de egentligen vill försvaga Nordkorea till den graden. Men ska ändå bli spännande att se vad som blir resultatet av förhandlingarna. Kan Nordkorea kanske få Sydkorea att acceptera kärnvapnen ifall de tinar ner den aggressiva hållningen? Frågan blir också hur mycket USA kan hindra Sydkorea från att lugna ner spänningarna, vilket inte tycks vara i USA:s intressen.
Senast redigerad av Theodor 2018-04-05 kl. 14:27.
Citera
2018-04-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Låter högst förnuftigt. Bäst att koncentrera sig på avspänning och säkerhetspolitik i hopp om att nå några framsteg. Om Nordkorea och USA börjar klaga på varandras respekt för mänskliga rättigheter så lär det spåra ur totalt.
Nej, jag anser att måste vara med i hela det eventuella fredspaletet.

De som här itråden anser att frågan om brotten mot de mänskliga rättigheterna är en nordkoreansk angelägenhet, är förmodligen de som accepterar misshandel av fru/man/barn mellan hemmets fyra väggar och anser att andra inte har med det att göra.
Citera
2018-04-05, 20:46
Avstängd
Citat:
Även om det innebär att det inte blir något avtal alls?
Citera
2018-04-05, 21:08
Medlem
Citat:

De som här itråden anser att frågan om brotten mot de mänskliga rättigheterna är en nordkoreansk angelägenhet, är förmodligen de som accepterar misshandel av fru/man/barn mellan hemmets fyra väggar och anser att andra inte har med det att göra.

Självklart och under inga som helst omständigheter, skall Nordkorea tillåtas undgå att ställas till svars för alla brott man begått och begår mot de mänskliga rättigheterna.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg idag, tror jag agendamenyn kan bli för stor, då det är ett ”Jättepaket” bara det ämnet.

Risken är uppenbar att Nordkorea backar ur och några förhandlingar mellan Trump och Kim, inte kommer till stånd, om Nordkorea ”Kvävs” av för tung börda på agendan, redan nu. Dessutom kan det vara taktiskt riktigt, för att få dessa kommande förhandlingar så effektiva som möjligt.

Därefter, när ett först avtal är klart, måste självklart MR brotten upp.
Citera
2018-04-05, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Självklart och under inga som helst omständigheter, skall Nordkorea tillåtas undgå att ställas till svars för alla brott man begått och begår mot de mänskliga rättigheterna.
Då kommer du inte kunna komma undan att även USA granskas på samma sätt. Tror du Trump går med på det?
Citera
2018-04-05, 23:47
Medlem
Citat:
Även om det innebär att det inte blir något avtal alls?
Allt är inte svart eller vitt, det finns nyanser också.

De mänskliga rättigheterna består av många artiklar varav Nordkorea bryter mot alla, utom möjligen en.
Att acceptera alla artiklarna på en gång är naturligtvis omöjligt, men man måste visa sin vilja genom att börja acceptera någon eller några
.
Om Norkorea totalvägrar fred och MR finns det ändå ingen framtid för landet, det kommer sakta falla samman p.g.a den alltmer insmugglade informationen.

Jag har absolut ingen förståelse för människor som accepterar den vidriga situation regimen i NK har satt befolkningen i.
I min enfald inbillar jag mig att dessa människor är lika onda som Kim IIIs regim
Citera
2018-04-06, 00:03
Medlem
Citat:
Då kommer du inte kunna komma undan att även USA granskas på samma sätt. Tror du Trump går med på det?
Jag svarar inte för LEMMOR, men kan du lista upp vilka artiklar USA bryter mot så kan vi ta det därifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in