2018-04-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungabloggen
Så talar en riktig Scientolog!
Men vet sällan kanske inte så ofta hur L Ron Hubbard dog?
-Är det acceptabelt att ledaren, världens store healare skulle dö i sviterna av sin alkoholism och följdsjukdomar pankreatits efter åratal av skröplighet och sjukdomar?

-eller ligger den officiella förklaringen i att gubbfan hade "forskat färdigt" och därmed släppte av den jordiska kroppen? alltså drog ur levnadsmöjligheterna

Däremot så skulle det vara fullt förenligt med tron att släppa mockupen och dra vidare. så länge det inte drabbar scientologin s.a.s. det är det enda viktiga.

https://www.youtube.com/watch?v=roN9C--bg-w
finns ganska tydliga exempel på när medlemmar som levererat mycket pengar in till sekten på ett illegalt vis och står inför rättsliga åtgärder blir uppmanade att dra ifrån kroppen s.a.s. Du kan kalla det vad du vill men sekten är ute efter PENGAR och om något i stället tvärtom kommer att kosta PENGAR så är det bättre om de lämnar jordelivet, så ses vi senare. Så visst Tjänare!

Död och dödsfall är ett ganska tydligt spår av scientologin och det finns en rad orsaker till det. I det fall det blir uppenbart att Scientologin är mest en lögn och definitivt inte fixar allt eller ens har lösningar till något i det stora hela blir fallet därför ganska hårt. Så om sekten skulle föreslå en sådan lösning är det nog väldigt noga med att rensa bort alla spår till sekten. För spår till kulten och sekten kan minska lönsamheten för dem. Så är det och pengar hänger samman med livet här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_controversies
Den som vill ge sig av får ett helvete & i detta läge fanns det inget extrautrymme för det.

Har dock inte sett att personerna är knutna till sekten scientologi.
På tal om det här när någon kritiserar sekten.
Kanske en sida av släkten gjort det och därav dålig kontakt eller ingen kontakt.

”The Church of Scientology has been criticized for their practice of "disconnection" in which Scientologists are directed to sever all contact with family members or friends who criticize the faith. Critics including ex-members and relatives of existing members say that this practice has divided many families.[85] The disconnection policy is considered by critics to be further evidence that the Church is a cult. By making its members entirely dependent upon a social network entirely within the organization, critics assert that Scientologists are kept from exposure to critical perspectives on the church and are put in a situation that makes it extremely difficult for members to leave the church, since apostates will be shunned by the Church and have already been cut off from family and friends.[86][87]

The Church of Scientology acknowledges that its members are strongly discouraged from associating with "enemies of Scientology", and likens the disconnection policy to the practice of shunning in religions such as the Amish. However, there is a consensus of religious scholars who oppose Scientology's practice: "I just think it would be better for all concerned if they just let them go ahead and get out and everyone goes their own way, and not make such a big deal of it, the policy hurts everybody." J. Gordon Melton, Institute for the Study of American Religion, Santa Barbara, California.[87]

"It has to do with feeling threatened because you're not that big. You do everything you can to keep unity in the group." Frank K. Flinn, Washington University, St. Louis, Missouri.[87]

"Some people I've talked to, they just wanted to go on with their lives and they wanted to be in touch with their daughter or son or parent. The shunning was just painful. And I don't know what it was accomplishing. And the very terms they use are scary, aren't they?" Newton Maloney, Fuller Theological Seminary, Pasadena, California.[87]”
Citera
2018-04-05, 16:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Psykolog är du inte i alla fall.

Det är väl du som driver tesen om sinnessjukdom hårdast. Ändå förväntar du dig att de skall bete sig rationellt om ett självmordsbrev i en stund de inte kan resonera rationellt om sina barns framtid...

Till och med så dåligt att de får för sig att de har det bättre som döda.

Jösses.

Jag kan tänka mej att föräldrarnas tillstånd just då kan ha bidragit till att brevet kanske är förvirrat skrivet. Samtidigt så tror jag det var viktigt för O att det skulle komma fram tydligt att de var överens så att inte han skulle misstänkas för att ha dödat hela familjen för egen maskin.
Citera
2018-04-05, 17:02
Medlem
5549s avatar
Går det att få någon sorts sammanfattning kring fakta och troliga spekulationer i detta fall? För mycket polemik här inne för att utomstående som jag ska kunna tråckla sig igenom allt dravel.

Ursäkta.
Citera
2018-04-05, 17:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag kan tänka mej att föräldrarnas tillstånd just då kan ha bidragit till att brevet kanske är förvirrat skrivet. Samtidigt så tror jag det var viktigt för O att det skulle komma fram tydligt att de var överens så att inte han skulle misstänkas för att ha dödat hela familjen för egen maskin.
Jag håller med dig. Men snarare att det var frun som ville skydda hans rykte.

Det är ju också intressant vem som höll i pennan.

Jag tänker också att tonåringars drama kan ha misstolkat. Tonåren är en period av starka känslor. Barnen kanske sagt att de inte orkade leva såhär. Föräldrarna kanske blev lättade om de inte själva orkade.

Om man är deprimerad så generaliserar och glabaliserar. Det vill säga att man tolkar att saker alltid och överallt skall vara som det är nu.

Omdömet grumlas.
Citera
2018-04-05, 18:02
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Fortfarande inga bilder på familjen?

Fortfarande ingen som kände familjen väl och vet om någon av dem hade barn från tidigare förhållande?
Citera
2018-04-05, 18:39
Avslutad
Nu hör jag inte till ME lobbyn men jag fann en intressant artikel idag på Expressen om ME https://www.expressen.se/omtalat/mamman-vill-att-alla-ska-se-bilderna-pa-sin-doende-dotter-/

Ett utdrag ur artikeln: Myalgisk encefalomyelit (ME) eller post-viralt trötthetssyndrom, förr kallad chronic fatigue syndrome (CFS), är en sjukdom med okänd orsak.

Ofta debuterar sjukdomen efter en infektion, som körtelfeber.

ME karaktäriseras av uttalad mental och fysisk uttröttbarhet, kognitiv påverkan som minnes- och koncentrationsstörningar samt ”hjärndimma”, sömnstörning, symtom från autonoma nervsystemet, smärta och influensaliknande symtom. Symtomen förvärras av ansträngning. Den sjukliga utmattningen går inte att sova bort.

ME-patienter har också försämrad förmåga att få nya krafter efter ansträngning. Alltför intensiv ansträngning leder till backlash, att patienten kanske blir sängliggande hela dagen efteråt.
Citera
2018-04-05, 18:46
Medlem
godboys avatar
Förlåt om jag drar upp Gardasilämnet igen.
Men jag har läst flera fall, där flickorna drabbas av biverkningar

https://www.aftonbladet.se/halsa/article17925655.ab

https://lakemedelsverket.se/hpv

Jag har inte följt med i ME-inläggen så mycket, men det kan ju mycket
väl vara så att vaccinet utlöst även symtom som tyder på ME.
Autoimmuna sjukdomar.

Att det var det här föräldrarna kämpade med och flickorna också.

https://www.expressen.se/omtalat/mamman-vill-att-alla-ska-se-bilderna-pa-sin-doende-dotter-/
Citera
2018-04-05, 19:23
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Nu hör jag inte till ME lobbyn men jag fann en intressant artikel idag på Expressen om ME https://www.expressen.se/omtalat/mamman-vill-att-alla-ska-se-bilderna-pa-sin-doende-dotter-/

Ett utdrag ur artikeln: Myalgisk encefalomyelit (ME) eller post-viralt trötthetssyndrom, förr kallad chronic fatigue syndrome (CFS), är en sjukdom med okänd orsak.

Ofta debuterar sjukdomen efter en infektion, som körtelfeber.

ME karaktäriseras av uttalad mental och fysisk uttröttbarhet, kognitiv påverkan som minnes- och koncentrationsstörningar samt ”hjärndimma”, sömnstörning, symtom från autonoma nervsystemet, smärta och influensaliknande symtom. Symtomen förvärras av ansträngning. Den sjukliga utmattningen går inte att sova bort.

ME-patienter har också försämrad förmåga att få nya krafter efter ansträngning. Alltför intensiv ansträngning leder till backlash, att patienten kanske blir sängliggande hela dagen efteråt.

Ja jag känner till folk med ME. Det går att ta sig ur om man har viljan och styrkan. Inget man behöver dö för. De som tagit sig ut fotbojan ME har kämpat mot kroppslig värk och trötthet och därmed trotsat sin åkomma och blivit segare. Från sängliggande med solglasögon på i ett mörkt rum till att börja arbeta. Hade flickorna ME (som ingen vet), så hade de kunnat ha alla förutsättningar för et bra liv om de hade viljan.
Citera
2018-04-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ja jag känner till folk med ME. Det går att ta sig ur om man har viljan och styrkan. Inget man behöver dö för. De som tagit sig ut fotbojan ME har kämpat mot kroppslig värk och trötthet och därmed trotsat sin åkomma och blivit segare. Från sängliggande med solglasögon på i ett mörkt rum till att börja arbeta. Hade flickorna ME (som ingen vet), så hade de kunnat ha alla förutsättningar för et bra liv om de hade viljan.

Föräldrarna hade inte viljan (kraften, kämpaglöden, hälsan...). I föräldraskapet ingår att hjälpa sin barn att kämpa i alla livets sammanhang. Om man känner att man inte klarar av kampen är det ens ansvar att be om hjälp. Vi vet inte varför föräldrarna inte klarade av kampen eller varför de inte bad om mer hjälp. Kanske fanns det en sårbarhet hos båda föräldrarna som vi aldrig kommer att få veta någonting om eller förstå. Kanske någonting som hörde samman med tidigare livserfarenheter.

Det kanske också handlade om svårigheter med acceptans. Att man måste orka med att livet inte blev som man hade tänkt sig, och orka kämpa för ett annorlunda liv. Det kan vara svårt...

Jag tänker mig att föräldrarna måste ha känt sig väldigt ensamma. Det är väl när man är ensam i sitt mörker som allt känns som mest hopplöst.
Citera
2018-04-05, 20:40
Medlem
Citat:
Fortfarande inga bilder på familjen?

Fortfarande ingen som kände familjen väl och vet om någon av dem hade barn från tidigare förhållande?

Angående bilder så har inga kommit fram sedan du senaste efterlyste nyare bilder.
Nej, så vitt jag vet så har ingenting nytt skrivits i tråden om ev barn från tidigare förhållanden.
Citera
2018-04-05, 21:15
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jaja. Men du inser väl att bara för att andra inte blir bättre så beror inte det på att de ingen vilja har ? Den här sjukdomen måste vara den enda där individer blir ihopklumpade hela tiden. Som om alla vore lika sjuka. Och har samma sjukdomsförlopp. Groteskt oempatiskt. Tycker jag om de här ”expertkänner någon”
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-05 kl. 21:32.
Citera
2018-04-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ok, anhöriga ska enkigt Elli09 tagit del av avskedsbrev och ev. video och vet inte mer än vi!

Det skulle i så fall betyda att brevet är ett blankt papper och att videon finns på ett raderat minneskort?

Tror inte på det!

Har jag INTE skrivit ?! De vet inte mer en vi är riktigt.Och brevet var kort och konsist.Det jag har skrivit är att det finns ingen video då skulle anhöriga vetat detta !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in