Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-03, 11:57
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Starta en tråd om kurderna i Turkiet istället för att jämföra landet med terrorstaten Israel här.

HDP kurdnationalistiskapartiet har ca 45 ledamöter i turkiska parlamentet. Antalet kurdiska ledamöter är lånt större, ca 1/3 av parlamentet är kurder. Dessutom så bor majoriteten av kurderna idag i västra Turkiet, dvs områden som har turkisk majoritet.(De kan flytta och bo vart de vill alltså) Kan palestinierna återvända till sina hem i din apartheidstat? Nej, därför kan du inte göra jämförelse med din sioniststat som dessutom enligt internationellt rätt har ockuperat någon annans land samt håller på att tvångskolonisera de.

Alla länder i världen har sina brister, men terrorstaten Israel spelar i en helt egen liga som skulle göra Hitler och hans lebensraumkåta anhängare kåta om de såg på vad Israel sysslar med...
Okej, så det finns alltså inga regimkritiker som uppnår toppositioner i Turkiet. Inte så konstigt då landet saknar yttrandefrihet och man kan fängslas om man förolämpar presidenten (Hitlers våta drömmar vill jag minnas du beskrev liknande som). Du har också duckat frågan om varför Sultan Smeagol vägrar låta kurderna rösta om självständighet, men du har iallafall rätt i att det är OT så vi får väl ta och lämna den diskussionen för tillfället.

Det bor araber i Tel Aviv också, ditt argument håller inte. De kan t.o.m. flytta mer fritt än judar, som enligt israelisk lag hindras från att vistas i vissa områden på Västbanken p.g.a. terrorhot. Vet du vad Netanyahu dock inte gör? Bombar arabiska byar såsom Smeagolgan bombar kurdiska byar i östra Turkiet.

Så du anser alltså att "Palestina" tvångskoloniseras. Då har jag ett par frågor:
1) Vad är "Palestinas" gränser och vem har erkänt dessa?
2) Om palestinierna på Västbanken vill bli självständiga, varför vägrar då deras självutnämnda president att förhandla med Israel?
Senast redigerad av Memestar 2018-04-03 kl. 12:01.
Citera
2018-04-03, 12:35
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Okej, så det finns alltså inga regimkritiker som uppnår toppositioner i Turkiet. I

Inga regimkritiker når topppositioner i Sverige heller. När har SD fått någon topposition i det här landet? Sluta fjanta dig, hela poängen med demokrati är att man ska vinna val först. Som sagt starta ett tråd om Turkiet om du är grinig över kurderna i Turkiet istället för att kidnappa detta tråd som handlar om Israel och Palestina.

Citat:
Det bor araber i Tel Aviv också, ditt argument håller inte. De kan t.o.m. flytta mer fritt än judar, som enligt israelisk lag hindras från att vistas i vissa områden på Västbanken p.g.a. terrorhot. Vet du vad Netanyahu dock inte gör? Bombar arabiska byar såsom Smeagolgan bombar kurdiska byar i östra Turkiet.

Kan Palestinier flytta in i Israel eller inte? Kurder som flydde från Saddam i Irak flydde till Turkiet, de sköts alltså inte som palestinierna för några dagar sen. När kurder flydde från Syrien fick de vara i Turkiet, de sköts inte av snipers kallblodigt som Israel gör. En kurd i Diyarbakir kan flytta till Edirne utan problem. Förstår du skillnaden människa?
Citera
2018-04-03, 12:38
Medlem
Yaskos avatar
https://twitter.com/ahmadsaman7/status/980905117791805442

Fler videos av demonstranter obeväpnade som skjuts kallblodigt ner av Israel...
Citera
2018-04-03, 13:00
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Inga regimkritiker når topppositioner i Sverige heller. När har SD fått någon topposition i det här landet? Sluta fjanta dig, hela poängen med demokrati är att man ska vinna val först. Som sagt starta ett tråd om Turkiet om du är grinig över kurderna i Turkiet istället för att kidnappa detta tråd som handlar om Israel och Palestina.

Kan Palestinier flytta in i Israel eller inte? Kurder som flydde från Saddam i Irak flydde till Turkiet, de sköts alltså inte som palestinierna för några dagar sen. När kurder flydde från Syrien fick de vara i Turkiet, de sköts inte av snipers kallblodigt som Israel gör. En kurd i Diyarbakir kan flytta till Edirne utan problem. Förstår du skillnaden människa?
Jag påstod aldrig att varken Sverige eller Israel är perfekta. Men regeringskritiker uppnår ändå toppositioner i respektive parlament och högsta domstol. Israels regering förhandlar mer med Förenade Arablistan än vad Sveriges regering någonsin har förhandlat med SD. Om du vågar kritisera Smeagolgan i Turkiet utfryses du i bästa fall och fängslas i värsta fall.

Samtliga israeliska medborgare kan flytta var de vill i Israel. Turister däremot har självklart limiterad bostadsfrihet, precis som i alla länder. Om palestinierna vill ha sin egna stat med och kunna bo var de vill inom den bör de väl sluta klaga och börja förhandla med Israel?

Det är tusentals syrier som vårdas i israeliska sjukhus, så du kan sluta spela moralkortet. http://m.jpost.com/Magazine/Operation-Good-Neighbor-540359
När var sist syrier vårdades i turkiska sjukhus?

Du klagar på att jag går OT, men det är ju du som duckar frågorna jag ställde till dig som faktiskt handlar som hur man kan lösa konflikten; vad är "Palestinas" gränser och varför vägrar Abbas förhandla med Israel?
Citera
2018-04-03, 13:12
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag påstod aldrig att varken Sverige eller Israel är perfekta. Men regeringskritiker uppnår ändå toppositioner i respektive parlament och högsta domstol. Israels regering förhandlar mer med Förenade Arablistan än vad Sveriges regering någonsin har förhandlat med SD. Om du vågar kritisera Smeagolgan i Turkiet utfryses du i bästa fall och fängslas i värsta fall.

Knappast, Turkiets oppositionledare Kilicdaroglu har kallat regeringen en massa. Allt från tjuv till diktator. Åter igen, förstår att du är trögfattad men starta en ny tråd om Turkiet om du vill diskutera landet. Den här tråden handlar om Israel-Palestina konflikten, inget annat.

Citat:
Samtliga israeliska medborgare kan flytta var de vill i Israel. Turister däremot har självklart limiterad bostadsfrihet, precis som i alla länder. Om palestinierna vill ha sin egna stat med och kunna bo var de vill inom den bör de väl sluta klaga och börja förhandla med Israel?

Palestinierna är alltså etnisk rensade och inte får åka tillbaka till sina hem medan kurder i Turkiet får flytta vart de vill. Även kurder från Syrien och Irak får flytta in. Förstår du skillnaden? Alltså inte rätt att jämföra apharteidstatens palestinier med Turkiets kurder.
Citera
2018-04-03, 13:51
Medlem
Callebiltes avatar
Annan lösning

Jag vill inte gå in på detaljer men de innefattar blodpudding och radioaktiva igelkottar samt fetaost och en shaman.

Ni fattar säkert vad jag menar..
Citera
2018-04-03, 18:13
Bannlyst
Citat:
https://twitter.com/ahmadsaman7/status/980905117791805442

Fler videos av demonstranter obeväpnade som skjuts kallblodigt ner av Israel...

De kastar sten..Israel har ju varnat dem att inte gå gå för nära stängslet.,Varför lyder dem inte?
Citera
2018-04-04, 16:17
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du menar att judelandet kommer förlora och bli ett muslimskt land igen?
Det stämmer. Vad avser framtiden anser jag en arabisk seger vara det mer sannolika utfallet. Näst därefter följer etableringen av en judisk etnostat som omfattar det klassiska Judeen, dvs. annektering av Västbanken och etnisk rensning av områdets araber.

Citat:
Han överskattar saudisk innovation. All deras teknologi är köpt med oljepengar, och oljepriset sjunker drastiskt. Dessutom bortser han helt från Israels kärnvapen och avskräckningsdoktrinen.
Vi har gått igenom det här i omgångar. För det första underskattar du Mohammed bin Salmans förmåga att på sikt omdana den primitiva teokratin till en AI- och IT-orienterad teknokrati, oavsett om det sker genom egna eller importerade innovationer. För det andra räds fanatiker inte den så kallade avskräckningsdoktrinen. Därutöver vore en eventuell kärnvapenattack omöjlig att utföra för Israel, även i självförsvarssyfte, eftersom agerandet saknar stöd hos det liberaldemokratiska världssamfund (USA, EU, Brittiska samväldet) som befäster Israels existensberättigande.

En tvåstatslösning skulle naturligtvis öppna dörren för en framtida samexistens, i synnerhet nu när Mohammed bin Salman erkänner judars rätt till ett eget hemland i Mellanöstern: "I believe that each people, anywhere, has a right to live in their peaceful nation. I believe the Palestinians and the Israelis have the right to have their own land." I Israel saknas däremot stöd för en tvåstatslösning (46 % av israeliska judar) samtidigt som alliansen mellan haredim och sekulära nationalister växer sig allt starkare. En mer sannolik utveckling är alltså en kommande annektering av Västbanken, vilket antingen mynnar i (1) en etno- och geopolitisk konsolidering för Israel eller (2) en kraftfull regional motreaktion (med finansiellt och teknologiskt stöd från Saudiarabien). Det senare scenariot är i min mening mer sannolikt.
Citera
2018-04-04, 16:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Saudi använder mest oljepengar för att köpa utländsk teknologi. Tel Aviv-området är det mer teknologiskt innovativa centret i världen utanför Silicon Valley. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Silicon_Wadi

För Sunni att "dominera Levanten" lär nog bli ganska svårt med tanke på Israels militära styrka.

Ops: Global innovation index: Sverige tvåa efter Schweiz, Israel på 17:e plats.

(s 14)

https://www.globalinnovationindex.org/gii-2017-report#

Att exportera diamanter är inte så där fruktansvärt innovativt. Visst Israel är framstående inom delar av rustnings industrin och säkerhetsbranschen, och den israeliska ekonomin går t.o.m. bättre än den svenska. Men man måste nog sluta med de religiösa grubblerierna utanför Tel Aviv för att Israel skall bli ett riktigt innovativt drivhus.

Men man ligger dock tia när det kommer till ekonomisk komplexitet, (Sverige ligger sexa)

https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/isr/

https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/swe/

Men tillbaka till OT: Jag förespråkar en enstatslösning, Palsrael. Jag tror också att det kommer att bli så, med automatik. Den nuvarande högerextrema regeringen i Israel kommer säkert, förr eller senare, att annektera hela klabbet, och hoppas på att den ekonomiska utvecklingen ändå skall göra att palestinierna blir lojala emot den judiska staten, trots att man då är tvungen att skapa ett renodlat och helt öppet apartheidsystem.

Just detta kommer dock, i det långa loppet, att resultera i hårda internationella sanktioner emot Israel, vilka, i slutänden, kommer att göra att högersionisterna blir tvungna att vika sig, och bilda Palsrael. Inte för att jag tror det kommer att bli något lyckorike, det är heller inte dagens Sydafrika, men det kommer ändå att ske. Innan apartheid avskaffades i Sydafrika så träffade jag några vita sydafrikaner på krogen. De berättade var de kom ifrån, men jag var för full och upptagen med att kolla in tjejer för att intressera mig. Men jag förmodar att de var på något slags studiebesök.
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-04-04 kl. 16:59.
Citera
2018-04-04, 17:29
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ops: Global innovation index: Sverige tvåa efter Schweiz, Israel på 17:e plats.

(s 14)

https://www.globalinnovationindex.org/gii-2017-report#

Att exportera diamanter är inte så där fruktansvärt innovativt. Visst Israel är framstående inom delar av rustnings industrin och säkerhetsbranschen, och den israeliska ekonomin går t.o.m. bättre än den svenska. Men man måste nog sluta med de religiösa grubblerierna utanför Tel Aviv för att Israel skall bli ett riktigt innovativt drivhus.

Men man ligger dock tia när det kommer till ekonomisk komplexitet, (Sverige ligger sexa)

https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/isr/

https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/swe/

Men tillbaka till OT: Jag förespråkar en enstatslösning, Palsrael. Jag tror också att det kommer att bli så, med automatik. Den nuvarande högerextrema regeringen i Israel kommer säkert, förr eller senare, att annektera hela klabbet, och hoppas på att den ekonomiska utvecklingen ändå skall göra att palestinierna blir lojala emot den judiska staten, trots att man då är tvungen att skapa ett renodlat och helt öppet apartheidsystem.

Just detta kommer dock, i det långa loppet, att resultera i hårda internationella sanktioner emot Israel, vilka, i slutänden, kommer att göra att högersionisterna blir tvungna att vika sig, och bilda Palsrael. Inte för att jag tror det kommer att bli något lyckorike, det är heller inte dagens Sydafrika, men det kommer ändå att ske. Innan apartheid avskaffades i Sydafrika så träffade jag några vita sydafrikaner på krogen. De berättade var de kom ifrån, men jag var för full och upptagen med att kolla in tjejer för att intressera mig. Men jag förmodar att de var på något slags studiebesök.
Jag räknar hur väl företagen lyckas, inte antal företag. Som du skriver, Israels ekonomi går bättre än den svenska men landets yta är mindre än Småland och nästan helt saknar naturresurser tordes mycket bero på innovation. Men sedan kan man jämföra olika specifika faktorer hit och dit, men ja det är OT.

Även om Israel annekterar hela Västbanken, vilket inte är troligt, kommer de fortfarande ha 2/3 judisk majoritet. Och araberna där skaffar färre och färre barn varje år tack vare Israels ekonomisna investeringar. Vad som däremot aldrig någonsin kommer hända är att Israel annekterar Gaza. Internationella sanktioner är inte heller sannolikt, tom arabländerna sammarbetar med Israel mer nu än någonsin. Sist men inte minst, apartheidsnacker når ingen vart. BDS skriker så högt de kan med ignoreras fullständigt då gemene man vet hur fyllda av BS de är och dessutom är det näst intill omöjligt för privatpersoner att bojkotta Israel.
Citera
2018-04-04, 18:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag räknar hur väl företagen lyckas, inte antal företag. Som du skriver, Israels ekonomi går bättre än den svenska men landets yta är mindre än Småland och nästan helt saknar naturresurser tordes mycket bero på innovation. Men sedan kan man jämföra olika specifika faktorer hit och dit, men ja det är OT.

Även om Israel annekterar hela Västbanken, vilket inte är troligt, kommer de fortfarande ha 2/3 judisk majoritet. Och araberna där skaffar färre och färre barn varje år tack vare Israels ekonomisna investeringar. Vad som däremot aldrig någonsin kommer hända är att Israel annekterar Gaza. Internationella sanktioner är inte heller sannolikt, tom arabländerna sammarbetar med Israel mer nu än någonsin. Sist men inte minst, apartheidsnacker når ingen vart. BDS skriker så högt de kan med ignoreras fullständigt då gemene man vet hur fyllda av BS de är och dessutom är det näst intill omöjligt för privatpersoner att bojkotta Israel.

Jag intresserade mig mera vad som stod under din text i sig.

Citat:
På 1920-talet fick den växande antisemitismen honom att engagera sig för sionismen. Han tog samtidigt avstånd från nationalism och tycks ha förespråkat att judar och araber skulle leva i fredlig samexistens i samma land.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

Han var verkligen ett geni när det kom till fysik, men smart också när det kom till annat.
Citera
2018-04-04, 18:35
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag intresserade mig mera vad som stod under din text i sig.https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein

Han var verkligen ett geni när det kom till fysik, men smart också när det kom till annat.
Han fick väl barn med en icke jude? Så han verkade inte bry sig så mycket om det.
Mileva Marić serbiska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mileva_Marić
Senast redigerad av Tarstan 2018-04-04 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in