2018-04-04, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
I VM 2007 tog Astrid Jacobsen guld och Therese Johaug brons. Kalla tog inte medalj där
och "bara" stafettbrons 2009.

Du har m a o fel.

Tds 2007 var genombrottet för Kalla. De såg en framtida storstjärna framför sig på distans som gjorde att de var tvungna att steppa upp mär det gäller medicinering. Redan efter OS 2006 så utvärderade de och lungläkaren Carlsen startade flera studier om astmamediciner. Det ledde till att de norska skidåkarna fick en massa mediciner för att kunna konkurrera. Bråten var den som försedde norska landslaget med alla testvärdena.
2018-04-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Tds 2007 var genombrottet för Kalla. De såg en framtida storstjärna framför sig på distans som gjorde att de var tvungna att steppa upp mär det gäller medicinering. Redan efter OS 2006 så utvärderade de och lungläkaren Carlsen startade flera studier om astmamediciner. Det ledde till att de norska skidåkarna fick en massa mediciner för att kunna konkurrera. Bråten var den som försedde norska landslaget med alla testvärdena.

2007-2008 skulle jag säga. Och det var väl ändå 2008 års upplaga som Kalla vann.
Detta var alltså dessutom efter VM 2007.

OS 2006 var väl f ö Britta Johansson (Norgren) som kämpade bra utan att nå ändå fram
men ändå fick kommentatorerna att gå i taket. Och nästa år var hon klart mindre intressant.

Tycker m a o att dina enkla orsakssamband inte riktigt håller måttet.
2018-04-04, 13:05
Bannlyst
” världens bästa skidskytt” med extremt allvarliga sjukdomar som hjärtflimmer och astma..

Vart är elitidrotten på väg? När sätter någon stopp för denna galenskap?

https://www.expressen.se/sport/skidskytte/avslojar-nu-han-holl-sin-sjukdom-hemlig/
2018-04-04, 14:03
Medlem
Martine Ek Hagen är nästa halvunga, duktiga norska att sluta i förtid: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/petades-fran-os-norskan-slut/

Hon var tvåa bakom Weng på JVM 2011 och med i stafettlaget som vann med Weng, Haga och K. Slind. 2014 vann hon U23-guld(hon har tre totalt) i skiathlon före Haga och Stadlober. Senaste tre säsongerna har det bara blivit tre VC-lopp, det senaste i Kollen.
2018-04-04, 14:39
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
” världens bästa skidskytt” med extremt allvarliga sjukdomar som hjärtflimmer och astma..

Vart är elitidrotten på väg? När sätter någon stopp för denna galenskap?

https://www.expressen.se/sport/skidskytte/avslojar-nu-han-holl-sin-sjukdom-hemlig/

Vad är det du kritiserar egentligen? Skulle läkarna ha stoppat 44-årige Björndalen helt från att tävla under säsongen efter att hjärtflimret upptäckts, eller vari ligger "galenskapen" du skriver om?

Citat:
Den gångna säsongen blev ett stort fiasko för 44-åringen, och petades från truppen till OS.
Och på tisdagen meddelade Björndalen att han avslutar sin karriär.
– Jag skulle gärna ha fortsatt något år till, sa en gråtfylld Björndalen på en presskonferens.

Samtidigt avslöjade norrmannen att han haft problem med hjärtflimmer flera gånger under säsongen. Björndalen menar att situationen inte är allvarlig.
– När du har ”pushat” sedan du var 12 år, med ganska mycket träning och hårdträning, då är det ganska naturligt, säger han.
2018-04-04, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vad är det du kritiserar egentligen? Skulle läkarna ha stoppat 44-årige Björndalen helt från att tävla under säsongen efter att hjärtflimret upptäckts, eller vari ligger "galenskapen" du skriver om?

Vad tror du? Att skidåkare får livsfarliga diagnoser..som man får mär man är äldre och föråldrad.
Läkarna leker med skidåkarna..leker med publiken.

Ingen elitidrottare i världen kan åka med livsfarliga sjukdomar..på toppen. Ren galenskap.
2018-04-04, 18:49
Medlem
Citat:

Är man 44 år och har hjärtflimmer och ändå fortsätter pressa sig så står det inte rätt till, någonstans. Självklart handlar detta om att medicinering möjliggör det mesta, man medicinerar för att orka mer, man medicinerar för att man blir sjuk av att man tränar över sin kapacitet och man medicinerar för att ta bort biverkningar från de mediciner man tar osv osv.

Tycker du detta är något man ska blunda för pga av det inte är emot något regelverk?
2018-04-04, 20:31
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Är man 44 år och har hjärtflimmer och ändå fortsätter pressa sig så står det inte rätt till, någonstans. Självklart handlar detta om att medicinering möjliggör det mesta, man medicinerar för att orka mer, man medicinerar för att man blir sjuk av att man tränar över sin kapacitet och man medicinerar för att ta bort biverkningar från de mediciner man tar osv osv.

Tycker du detta är något man ska blunda för pga av det inte är emot något regelverk?

Jag bad Bezos48 att förklara ett i mitt tycke otydligt inlägg och inget annat. Jag har knappast uttryckt en åsikt om något, när jag inte ens visste vad kritiken handlade om. Ska jag vara ärlig så vet jag fortfarande inte vad det är du/ni egentligen kritiserar. Var ligger ansvaret för att det "inte står rätt till någonstans" och skulle du kunna utveckla lite vad du menar - utöver att allt är åt helvete?

Några förslag på frågor att diskutera:

Tränar dagens elitidrottare på ett sätt som är skadligt för hälsan?
Har ledare och tränare bidragit till att skapa en ohälsosam tränings- och tävlingskultur?
Lyssnar inte de aktiva på läkarnas rekommendationer?
Skriver läkarna ut mediciner de inte borde skriva ut?
Bör det internationella regelverket göras striktare, vad gäller användning av vissa mediciner?
Avslutar inte de aktiva elitsatsningen i tid?
2018-04-04, 21:41
Medlem
Citat:
Jag bad Bezos48 att förklara ett i mitt tycke otydligt inlägg och inget annat. Jag har knappast uttryckt en åsikt om något, när jag inte ens visste vad kritiken handlade om. Ska jag vara ärlig så vet jag fortfarande inte vad det är du/ni egentligen kritiserar. Var ligger ansvaret för att det "inte står rätt till någonstans" och skulle du kunna utveckla lite vad du menar - utöver att allt är åt helvete?

Några förslag på frågor att diskutera:

Tränar dagens elitidrottare på ett sätt som är skadligt för hälsan?
Har ledare och tränare bidragit till att skapa en ohälsosam tränings- och tävlingskultur?
Lyssnar inte de aktiva på läkarnas rekommendationer?
Skriver läkarna ut mediciner de inte borde skriva ut?
Bör det internationella regelverket göras striktare, vad gäller användning av vissa mediciner?
Avslutar inte de aktiva elitsatsningen i tid?

Att det ens finns "landslagsläkare" är sjukt nog det. Hur sjuka är elitidrottsmän egentligen "på riktigt"? Varför behövs en landslagsläkare och varför duger inte närmsta vårdcentral/sjukhus? Kan det vara så att landslagsläkarna mer godtyckligt skriver ut mediciner hej vilt och även tilldelar de aktiva diverse åkommor så att mediciner blir befogade, svar ja.

En oberoende läkare hade inte givit mediciner till elitidrottsmän så att de kan tävla och träna vidare, som landslagsläkare gör, en allmän läkare de hade givit mediciner så att de under vila kan läka och återhämta sig.

Att en partisk landslagsläkare även får tilldela aktiva extrema diagnoser som i sin tur leder till mängder med TUE är också helt sjukt.

Bort med landslagsläkarna, ta bort TUE och förbjud mediciner under tävling. Är man skadad och sjuk ska man inte tävla och köra slut på sig, då ska man vara hemma och rehabilitera sig.

Parallell, en kolpatient får väl knappast salbutamol i syfte för att fortsätta bolma flera paket guld blend varje dag.
2018-04-06, 07:53
Medlem
Kommer vi att få se massomkullåkningar typ cykel i långloppen nu när Strandvall sadlar om ?
2018-04-06, 11:40
Medlem
Thax21s avatar
Marit Björgen slutar!

Bekräftade nyss till NRK i samband med NM.
2018-04-06, 11:40
Medlem
Raskaoverisens avatar
Marit Bjørgen avslutar karriären https://www.vg.no/sport/langrenn/i/yvbOEx/vg-erfarer-marit-bjoergen-legger-opp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in