2018-04-04, 10:23
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exstaz
Vad jag har förstått är den viktigt och på mitt jobb fylls den i noga av testare och ingen annan. Endast dessa personer som har rätt inlogg till bilvision för att faktiskt fylla i dokumentet. Jag har alltid trott att detta var ett dokument som ska användas vid problem som just detta och även för att inte lura kunder när man byter in en bil. Det som anmärks på testet ska även repareras innan försäljning. Missar bilfirman felet är det dom som är skyldiga. Det är ju inte som att köpa en begagnad bil privat där vet jag att undersökningsplikten är hos köparen men även där finns väll skydd mod dolda fel?

Jo, på ett sätt har du rätt. Det är bilfirmans fel, men dokumentet är inte juridiskt bindande. Så tar du det till rätten så blir det nederlag, därav min kommentar att det inte är värt papperet det är skrivet på. De flesta som varudeklarerar är dock seriösa, och åtgärdar det som missats. I ditt fall bör det bli kompensation för de extra milen, samt reparation av skadan. Så tolkar jag det hela, men jag kan ha missförstått dina villkor.

Privat köper du bilen som den är, där kan du inte påtala något i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Hur kan detta vara problem om du jobbar kvar på firman där du köpt bilen - kan inte det lösas internt så lär ju risken vara att dom inte vill ha dig kvar oavsett - att du sedan som branschman gått på en klassisk "mätarskruvning" är ju ganska oroväckande, vilket förmodligen även din chef tycker....

Nja, de verkar ju faktiskt inte fuskat medvetet. De har varit slarviga, men de verkar ju vilja göra rätt för sig.
Citera
2018-04-04, 10:28
Medlem
Citat:
Hur kan detta vara problem om du jobbar kvar på firman där du köpt bilen - kan inte det lösas internt så lär ju risken vara att dom inte vill ha dig kvar oavsett - att du sedan som branschman gått på en klassisk "mätarskruvning" är ju ganska oroväckande, vilket förmodligen även din chef tycker....

Hur kan du kalla detta en klassisk mätarskruvning? Bilen hade ju garanti när den byttes till en ny då den gamla var defekt. Inget mygel utfört.
Hur kan du kan uttala dig om att jag enkelt borde sett detta utan att faktiskt veta vad jag jobbar med?
Citera
2018-04-04, 10:38
Medlem
Facades avatar
Citat:
Inte? Vi är ju tvingade att byte bil i år vilket vi gärna inte vill då vi ska lägga om taket i år. En stor kostnad räcker men vi vill ej heller chansa på att köra med en bil som motorn kanske rasar på. Vi köpte ju bilen under förutsättningen av vi skulle kunna köra tills nästa år bekymmersfritt.

Vem tvingar dig att byta bil?

Att service är utförd korrekt är upp till dig som köpare att kolla upp. Du har inte gjort det, Du kan inte få något för det.
Undersökningsplikt.
Citera
2018-04-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vem tvingar dig att byta bil?

Att service är utförd korrekt är upp till dig som köpare att kolla upp. Du har inte gjort det, Du kan inte få något för det.
Undersökningsplikt.

All service är korrekt utförd vad pratar du om? Har jag någon gång sagt att servicen inte är korrekt utförd?
Citera
2018-04-04, 10:41
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Hur kan du kalla detta en klassisk mätarskruvning? Bilen hade ju garanti när den byttes till en ny då den gamla var defekt. Inget mygel utfört.
Hur kan du kan uttala dig om att jag enkelt borde sett detta utan att faktiskt veta vad jag jobbar med?
Nu skrev jag "klassisk mätarskruvning" med just " " - men du skriver att företaget tvingar er att byta med jämna mellanrum, så då antar jag att du har en tjänst som syns utåt på firman - typ säljare.
men nästan 4000mil på en "ny" bil märks väl, eller - men framför allt så känns det som du målar fan på väggen utan att ta upp problemet med firman direkt, med föresatsen att som köpare har jag inga skyldigheter att kontrollera det du köper - eller har jag fel?
Det finns kanske besiktningsprotokoll som visar flera tusen mil, för att vid nästa visa nära noll - eller?
Reagerar på att "den gula lappen" klistrats i serviceboken - det är väl som gjort för att bilen säljs skruvad med åren, men det är kanske så det funkar
Citera
2018-04-04, 10:42
Medlem
Facades avatar
Citat:
All service är korrekt utförd vad pratar du om? Har jag någon gång sagt att servicen inte är korrekt utförd?

Ja det har du.
Citat:
Tydligen ska man ha bytt kombiinstrumentet när bilen hade gått 3700mil. Detta står på en gul klisterlapp på första sidan i service häftet.
Citera
2018-04-04, 10:44
Medlem
Citat:
Nu skrev jag "klassisk mätarskruvning" med just " " - men du skriver att företaget tvingar er att byta med jämna mellanrum, så då antar jag att du har en tjänst som syns utåt på firman - typ säljare.
men nästan 4000mil på en "ny" bil märks väl, eller - men framför allt så känns det som du målar fan på väggen utan att ta upp problemet med firman direkt, med föresatsen att som köpare har jag inga skyldigheter att kontrollera det du köper - eller har jag fel?
Det finns kanske besiktningsprotokoll som visar flera tusen mil, för att vid nästa visa nära noll - eller?
Reagerar på att "den gula lappen" klistrats i serviceboken - det är väl som gjort för att bilen säljs skruvad med åren, men det är kanske så det funkar

Vart har du läst att vi måste byta jobb titt som tätt? hade jag varit säljare hade jag haft tjänstebil. Firman jag jobbar på har över 800 anställda.
Som jag skrev har jag pratat med min firma, jag frågade är det en bra uppgörelse eller blir jag lurad av dom.
Hade du vetat något om bilar borde du veta att besiktning inte sker förens bilen är 3 år första gången och sedan efter 2 år. Instrumentet byttes innan bilen var 3 år.

Att få vetiga svar på flashback är som att försöka pissa i motvind.
Senast redigerad av Exstaz 2018-04-04 kl. 10:48.
Citera
2018-04-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ja det har du.

Har du någonsin sett en service bok? Verkar uppenbarligen inte så.Första sidorna beskriver ofta infor om intervaller osv. Där man faktiskt skriver i uppgifter om utförda servicar brukar komma flera sidor frammåt och där är det perfekt inskriven. Firman som har utfört servicarna har skrivit väldigt konstigt så kollar man mätarstälnigarna där ser det inte konstigt ut.
Citera
2018-04-04, 10:48
Medlem
Facades avatar
Citat:
Har du någonsin sett en service bok? Verkar uppenbarligen inte så.Första sidorna beskriver ofta infor om intervaller osv. Där man faktiskt skriver i uppgifter om utförda servicar brukar komma flera sidor frammåt och där är det perfekt inskriven. Firman som har utfört servicarna har skrivit väldigt konstigt så kollar man mätarstälnigarna där ser det inte konstigt ut.

Dåså. En bra anledning varför du bör ha ryggat bakåt inför köpet.
Ansvaret ligger på dig. Ingen annan.
Citera
2018-04-04, 10:49
Medlem
Citat:
Dåså. En bra anledning varför du bör ha ryggat bakåt inför köpet.
Ansvaret ligger på dig. Ingen annan.

Så mitt köpe kontrakt gäller inte? Där står det klart och tydligt 5700mil men det stämmer inte.
Skriver ju även att där ser det inte konstigt ut. Nu när man vet att instrumentet är bytt ser dock konstigft ut.
Citera
2018-04-04, 10:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Det är som sagt många år sedan jag höll på med bilar, men jag håller med. På tiden när mätarna var mekaniska och plomberade fanns det såklart en nytta med en sådan lapp, men på senare tid när det blev digitala instrument så kunde man "skruva fram" dem till rätt miltal, just för att kunna byta ut instrumenten på ett korrekt sätt. Bakåt "skulle inte gå", men det vet man ju hur det är med det.

Har inte sett en sådan lapp på säkert 20 år.
Citera
2018-04-04, 10:51
Medlem
Haha Nej, dolt fel vad fan det är sånt som kan hända.

Det kan precis lika gärna vara du som snackar skit och själv har orsakat det "dolda felet."

Häva köpet? Glöm det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in