Citat:
Vad jag har förstått är den viktigt och på mitt jobb fylls den i noga av testare och ingen annan. Endast dessa personer som har rätt inlogg till bilvision för att faktiskt fylla i dokumentet. Jag har alltid trott att detta var ett dokument som ska användas vid problem som just detta och även för att inte lura kunder när man byter in en bil. Det som anmärks på testet ska även repareras innan försäljning. Missar bilfirman felet är det dom som är skyldiga. Det är ju inte som att köpa en begagnad bil privat där vet jag att undersökningsplikten är hos köparen men även där finns väll skydd mod dolda fel?
Jo, på ett sätt har du rätt. Det är bilfirmans fel, men dokumentet är inte juridiskt bindande. Så tar du det till rätten så blir det nederlag, därav min kommentar att det inte är värt papperet det är skrivet på. De flesta som varudeklarerar är dock seriösa, och åtgärdar det som missats. I ditt fall bör det bli kompensation för de extra milen, samt reparation av skadan. Så tolkar jag det hela, men jag kan ha missförstått dina villkor.
Privat köper du bilen som den är, där kan du inte påtala något i efterhand.
Citat:
Hur kan detta vara problem om du jobbar kvar på firman där du köpt bilen - kan inte det lösas internt så lär ju risken vara att dom inte vill ha dig kvar oavsett - att du sedan som branschman gått på en klassisk "mätarskruvning" är ju ganska oroväckande, vilket förmodligen även din chef tycker....
Nja, de verkar ju faktiskt inte fuskat medvetet. De har varit slarviga, men de verkar ju vilja göra rätt för sig.