2018-04-04, 10:52
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exstaz
Så mitt köpe kontrakt gäller inte? Där står det klart och tydligt 5700mil men det stämmer inte.
Skriver ju även att där ser det inte konstigt ut. Nu när man vet att instrumentet är bytt ser dock konstigft ut.

Din trådstart är sjukt luddig.

Du köpte bilen med 5700 mil på mätaren.
Nu har den 12800 mil.
Din garanti gäller inte eftersom en service vid 3700 mil ej blivit utförd.

Fattar jag rätt?
Isåfall är det fortfarande din undersökningsplikt.
Citera
2018-04-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Din trådstart är sjukt luddig.

Du köpte bilen med 5700 mil på mätaren.
Nu har den 12800 mil.
Din garanti gäller inte eftersom en service vid 3700 mil ej blivit utförd.

Fattar jag rätt?
Isåfall är det fortfarande din undersökningsplikt.

kan du inte läsa? "Tydligen ska man ha bytt kombiinstrumentet när bilen hade gått 3700mil." Vart ser du något om en service som inte utfördes. Garantin gäller inte för att billen faktiskt gätt 3700mil mer än vad mätaren VDN och mitt köpe kontrakt säger. Garantin är giltig till antingen 8år eller 15000mil.
Enkel matematik 12800+3700 är 16500mil.
Citera
2018-04-04, 11:03
Medlem
Så du har fått jobbet att betala 10.000kr till dig samt stå för repetitionen för 22.000kr på en 7 år gammal skitbil som på sin höjd är värd 30.000kr och du undrar om det är en bra deal?
Citera
2018-04-04, 11:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
kan du inte läsa? "Tydligen ska man ha bytt kombiinstrumentet när bilen hade gått 3700mil." Vart ser du något om en service som inte utfördes. Garantin gäller inte för att billen faktiskt gätt 3700mil mer än vad mätaren VDN och mitt köpe kontrakt säger. Garantin är giltig till antingen 8år eller 15000mil.
Enkel matematik 12800+3700 är 16500mil.

Så ditt ord "Kombiinstrument" är alltså instrumenteringen? Dvs, mätare.
Jag kan läsa men du verkar varken klara av begrepp eller skriva en text som går att förstå sig på.

Din bil har skruvad mätare och det upptäckte du nu. Svårare än så är det inte att skriva det.

Och detta står i din service bok? (Förlåt men du skriver så jäkligt luddigt så det är svårt att förstå).

Så då har du inte läst i din service bok. Fortfarande undersökningsplikten.
Citera
2018-04-04, 11:06
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Så du har fått jobbet att betala 10.000kr till dig samt stå för repetitionen för 22.000kr på en 7 år gammal skitbil som på sin höjd är värd 30.000kr och du undrar om det är en bra deal?

Haha, spot on!

Vad har du för position på ditt företag TS? Jag gissar att du inte sitter på ekonomiavdelningen. Var tacksam att de är så tillmötesgående!
Citera
2018-04-04, 11:17
Moderator
tobess avatar
Citat:
Hur ska detta kunna leda till att det blir mitt före detta? Dom kan absolut inte sparka mig för detta.

Givetvis kan ingen sparka dig direkt för det. Men om man anser att en kollega är "besvärlig", vilket du onekligen kan bli om du försöker börja dra din egna arbetsgivare inför ARN o.s.v. så är det inte direkt ovanligt att följande scenario utspelar sig:

Någon måste jobba över jul och nyår? oj, det var visst så att ditt namn blev upplagt på arbetslistan. Du ville ha semester i juli? Tyvärr, i år är det Kalles och Rogers tur att semestra då. Du hade förväntat dig en rejäl löneförhöjning vid nästa lönesamtal? Det finns ingen budget för att höja några löner just nu, o.s.v. o.s.v. Det finns mer än ett sätt för en arbetsgivare att jävlas med sina anställda, och det kommer dom att göra om dom anser att du är besvärlig och vill bli av med dig.

Nu är det en sak om det hade varit ett solklart fel från deras sida, och då borde ni givetvis kunna göra upp om det utan att behöva käbbla. I det här fallet verkar felet närmast bero på bristande undersökning från din sida och att börja snacka om att dra in ARN i det hela är ingredienser för en katastrof för din egna arbetsmiljö. Tänk till både en och två gånger före du påbörjar det projektet. Även om du skulle gå som en vinnare ur tvisten så kommer du att vara en förlorare på din arbetsplats.
Citera
2018-04-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher

Den har fulla garantier från tillverkaren. Kia har 8år nybilsgaranti och det är en av anledningarna till att jag köpte den. Reparationerna hade kostat mig 0 kronor om nu bilen inte hade gått 16500mil istället för 12700mil som jag trodde den gjort. Den är värd 45000:- i dagens pris. Så sluta snacka skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Så ditt ord "Kombiinstrument" är alltså instrumenteringen? Dvs, mätare.
Jag kan läsa men du verkar varken klara av begrepp eller skriva en text som går att förstå sig på.

Din bil har skruvad mätare och det upptäckte du nu. Svårare än så är det inte att skriva det.

Och detta står i din service bok? (Förlåt men du skriver så jäkligt luddigt så det är svårt att förstå).

Så då har du inte läst i din service bok. Fortfarande undersökningsplikten.

Vet du inte vad kombiinstrument är? Google det så du lär dig att så heter instrumentet i bilen. http://lmgtfy.com/?q=kombiinstrument
Gå till en verkstad och säg jag vill ha en ny mätare. Du kommer du frågan vad för något. Det heter kombiinstrument ingenting annat.
Citera
2018-04-04, 11:33
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Den har fulla garantier från tillverkaren. Kia har 8år nybilsgaranti och det är en av anledningarna till att jag köpte den. Reparationerna hade kostat mig 0 kronor om nu bilen inte hade gått 16500mil istället för 12700mil som jag trodde den gjort. Den är värd 45000:- i dagens pris. Så sluta snacka skit.

Vet du inte vad kombiinstrument är? Google det så du lär dig att så heter instrumentet i bilen. http://lmgtfy.com/?q=kombiinstrument
Gå till en verkstad och säg jag vill ha en ny mätare. Du kommer du frågan vad för något. Det heter kombiinstrument ingenting annat.

Men reparationerna kostar väl fortfarande dig 0 kr? Eller har jag missförstått allting? Du är inte helt tydlig. Sen har ju faktiskt inte tillverkaren gjort något fel här, instrumentet blev ju bytt på garanti. Om något skulle det i så fall vara din arbetsgivare, men de har ju faktiskt försökt att göra rätt för sig - om jag förstår dig rätt.

Kombiinstrument är ett vedertaget begrepp, det användes åtminstone på min tid.
Citera
2018-04-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Men reparationerna kostar väl fortfarande dig 0 kr? Eller har jag missförstått allting? Du är inte helt tydlig. Sen har ju faktiskt inte tillverkaren gjort något fel här, instrumentet blev ju bytt på garanti. Om något skulle det i så fall vara din arbetsgivare, men de har ju faktiskt försökt att göra rätt för sig - om jag förstår dig rätt.

Kombiinstrument är ett vedertaget begrepp, det användes åtminstone på min tid.

Ja det kostar mig 0:- men ska jag köra bilen ett år till kan jag inte nyttja min försäkring om något större händer med motorn. Jag vill ha ett bekymmersfritt ägande därav vill jag inte köra ett år till där saker kan gå sönder och kosta mig massa pengar.
Min arbetsgivare har gjort rätt för sig. Allt jag vill vet är om jag blir lurad eller ej. Kan jag häva köpet osv. Dom gick med på det väldigt lätt så verkar som att dom vet något jag inte vet.
Citera
2018-04-04, 11:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tycker ditt jobb verkar vara ovanligt tillmötesgående.
Citera
2018-04-04, 12:06
Medlem
Karmans avatar
Det jobbiga är ju att du i så fall måste släpa din egen arbetsgivare till ARN. Hur påverkar det din relation med arbetsgivaren i så fall? För mig känns det bästa som att du försöker göra upp med dem utan att blanda in ARN eller andra juridiska instanser. Om du inte ändå ska sluta på jobbet, vill säga.
Citera
2018-04-04, 12:17
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ja det kostar mig 0:- men ska jag köra bilen ett år till kan jag inte nyttja min försäkring om något större händer med motorn. Jag vill ha ett bekymmersfritt ägande därav vill jag inte köra ett år till där saker kan gå sönder och kosta mig massa pengar.
Min arbetsgivare har gjort rätt för sig. Allt jag vill vet är om jag blir lurad eller ej. Kan jag häva köpet osv. Dom gick med på det väldigt lätt så verkar som att dom vet något jag inte vet.

Du kan vara rätt säker på att din arbetsgivare har rätt. Tvekar du så tycker jag att du vänder dig till ARN, du behöver ju inte göra en anmälan utan bara fråga vad som gäller. Det är säkrare än att vända sig till Flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in