2018-04-04, 08:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Örlogskaptenen Ditte från i går menade ju redan innan hon nått fram till brottsplatsen att ubåten sänkts med vilje. Det förmedlade hon ju till polisen genast och det måste ju rimligen ha bidragit till att de snabbt insåg att något var mycket fel.
Hon är ditkallad i all hast i sin profession eftersom det är ett drama med en ubåt inblandad.
I form av expertis förmedlar hon till polis i Dragörhamnen att det låter orimligt att den sjunker inom 30 sek.

Det är med andra ord ingen förutfattad mening, det är inte minsta märkligt och det är förbannat bra så han inte hann vaska av sin äckliga snok och bränna upp overallen.
Det här är i klass med när Lisa Holm försvann, ohoj så fel det var av MPS att misstro stackars Nero. Fy att ha så förutfattade meningar om honom.
TACK VARE dem så gick farbror polisen upp ett snäpp.

Det är i klass med vilken profession som helst som ska vara på tårna i skarpt läge oavsett vad det än rör sig om sett till katastrofer och skadehändelser.
Det är identiskt samma sak som när vem som helst drar öronen åt sig, att nåt är suspekt. Det handlar likaväl om att mottagare/receptor ska vara lyhörd för vad som sägs.
Been there, done that...
Senast redigerad av develi 2018-04-04 kl. 08:26.
Citera
2018-04-04, 08:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är ditkallad i all hast i sin profession eftersom det är ett drama med en ubåt inblandad.
I form av expertis förmedlar hon till polis i Dragörhamnen att det låter orimligt att den sjunker inom 30 sek.

Det är med andra ord ingen förutfattad mening, det är inte minsta märkligt och det är förbannat bra så han inte hann vaska av sin äckliga snok och bränna upp overallen.
Det här är i klass med när Lisa Holm försvann, ohoj så fel det var av MPS att misstro stackars Nero. Fy att ha så förutfattade meningar om honom.
TACK VARE dem så gick farbror polisen upp ett snäpp.

Det är i klass med vilken profession som helst som ska vara på tårna i skarpt läge oavsett vad det än rör sig om sett till katastrofer och skadehändelser.
Det är identiskt samma sak som när vem som helst drar öronen åt sig, att nåt är suspekt. Det handlar likaväl om att mottagare/receptor ska vara lyhörd för vad som sägs.
Been there, done that...

Ja, det var precis så jag menade. Ditte fick scenariot med hur ubåten gått ner beskrivet för sig redan innan hon kom till platsen. Med den informationen drog hon den logiska slutsatsen att ubåten troligen sänkts med vilje.

Jag uttryckte mig kanske något oklart?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-04 kl. 09:16.
Citera
2018-04-04, 08:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det var precis så jag menade. Ditte fick scenariot med hur ubåten gått ner beskrivit för sig redan innan hon kom till platsen. Med den informationen drog hon den logiska slutsatsen att ubåten troligen sänkts med vilje.

Jag uttryckte mig kanske något oklart?
Jag förstärkte det du sa - utifrån från full insyn av sådan lägen.
Citera
2018-04-04, 08:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Intressant att läsa men det blir då underligt att Tekniska-Institutet-nissen ansåg att PM:s siffror stämde. Jag hade verkligen en underlig känsla när han svarade så, minst två gånger.
Som tur var tillkom ju det med värmeökningen som lille PM "glömt".

Du verkar vara en riktig hejare på det här och borde istället varit på plats som expertvittne istället för denne lite halvmesige snubbe så hade förmodligen mosningen av Madsen blivit ännu värre.

Undrar om Madsen ligger och tänker på hur krossad han blev i dag? Eller, så förstår han inte riktigt vilket dåligt läge han hamnat i utan ser sig som Vinnar-Madsen när det är över.

Tack!

Jag måste säga att jag är lite besviken över hur "trubbigt" åklagarens framläggande av sina bevis och hans frågeställningar är, och att de missar många sådana här viktiga detaljer. Det hade varit roligt att få vara med och "styra upp" det hela lite. Tanken har allt slagit mig Även om jag inte jobbar inom juridiken, så handlar mitt yrke ofta ändå om ungefär "samma sak", att presentera ett "case" inför en grupp "beslutsfattare", och övertyga dem om korrektheten och förträffligheten i det framlagda "caset"
Citera
2018-04-04, 08:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tack!

Jag måste säga att jag är lite besviken över hur "trubbigt" åklagarens framläggande av sina bevis och hans frågeställningar är, och att de missar många sådana här viktiga detaljer. Det hade varit roligt att få vara med och "styra upp" det hela lite. Tanken har allt slagit mig Även om jag inte jobbar inom juridiken, så handlar mitt yrke ofta ändå om ungefär "samma sak", att presentera ett "case" inför en grupp "beslutsfattare", och övertyga dem om korrektheten och förträffligheten i det framlagda "caset"
Det märks att du har koll och du presenterar fakta på ett lättfattligt sätt så t om jag begriper ☺️

Att inte ”gubben” med uträkningarna hade koll på det du skriver är ju mycket trist.
Citera
2018-04-04, 09:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Det tvivlar jag på!

Den enda kompressor jag sett i ubåten är en standard tvåstegs industrikompressor (max 10-15 bar). I detta fallet är det en slaktad Lt150 från Biltema som PM installerat (10 bar), ni kan se betäckningen på stativet i en av bilderna nedan.

Kompressorn drivs av en dieselgenerator på 24 Volt och 5 kW. Kompressoreffekten (Lt150) är på 4 kW.

Bild från ubåten:

https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=9296575&x=0&y=0&cropw=100&croph=86. 44&width=970&height=462&compression=75

https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=9296592&x=7.78&y=0&cropw=60.73&crop h=100&width=970&height=674&compression=75

Likadan kompressor (Lt150):

https://psauction.se/item/view/414442/kompressor-biltema-lt150-med-slangvinda-och-verktyg

En 200 bars kompressor är byggd på ett annat sätt, se bild:

https://tiimg.tistatic.com/fp/1/663/200bar-breathing-air-compressor-867.jpg

Jag instämmer helt i din kommentar om typen av kompressor, jag har noterat exakt samma sak. Dock förevisar PM i en av filmerna som länkades (av kugutt möjligen?) ett par flaskor som mycket väl ser ut som 80x200 och PM nämner också just dessa siffror. Men det kan ju vara så att han använder sådana flaskor, men bara pumpar dem till 10 bar. Det skulle ge honom 1600 liter luft och på 100 meter så är trycket i flaskorna inte tillräckligt för att få in ens en bubbla luft i tankarna, vatten skulle istället tränga in i flaskorna, och volymen motsvarar inte mer än runt 140 liter (alltså mindre än flaskornas absoluta volym, varför vatten tränger in i flaskan istället för tvärtom ), så det kan absolut inte stämma.

Två frågor uppstår (eller ja, de har ju funnits hela tiden egentligen, vi har bara inte pratat om dem )
1. Var finns kompressorn som måste finnas för att pumpa flaskorna med tillräckligt tryck och volym?
2. Vad har han industrikompressorn till?
Senast redigerad av trngw 2018-04-04 kl. 09:18.
Citera
2018-04-04, 09:18
Medlem
trngws avatar
Och om vi tar det hela ett steg till så kan vi räkna ut att med 160*200 liter så har han inte mer än strax under 3000 liter luft att använda på 100 meters djup, det räcker nog till max 1 dyk, på det djupet.

På 10 meters djup så har han 16000 liter, det borde räcka till ett par dyk. Så hade han fulla flaskor när han lämnade Refshaleöen, så fanns ingen anledning för honom att köra kompressorn.

Det hade ju varit roligt om det är så att han ljuger om att han startat kompressorn, och den lögnen nu blir det som fäller honom, i det att det är den som blir beviset på hans lögn om dieselavgaserna. Vilket öde för klantskallen PM
Citera
2018-04-04, 09:19
Medlem
Snapcounts avatar
Det är väl Peter`s psyke som står på "menyn" idag..?
Citera
2018-04-04, 09:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det märks att du har koll och du presenterar fakta på ett lättfattligt sätt så t om jag begriper ☺️

Att inte ”gubben” med uträkningarna hade koll på det du skriver är ju mycket trist.

Ja, det verkar som att den nissen bara har verifierat PM's beräkningar, inte kontrollerat om de faktiska förhållanden som beräkningarna förutsätter, faktiskt föreligger. Han hade ju inte ens varit i ubåten.

Jag får kanske ta och författa ett brev till herrarna Möller/Buch-Jepsen
Citera
2018-04-04, 09:27
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Jag tror att noggrannheten i detta är för att det inte skall kunna ifrågasättas någonstans att PM var dömd från början. Alla "vet" ju att det inte gått till så som han har beskrivit. Men det måste bevisas bortom allt rimligt tvivel, som det så vackert heter. Ingen sten, varken från försvararens eller åklagarens sida, får vara ovänd.

Är av helt samma åsikt, tack för bra förklaring!
Citera
2018-04-04, 09:32
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-sagen-nu-skal-de-sidste-vidner-for-retten
Citera
2018-04-04, 09:34
Medlem
Snapcounts avatar
Förefaller som det hela inleds med "rödhårs-spåret" :

Retsformand Anette Burkø giver alle lov til at tage plads, og beder om at få det første vidne ført ind. Det er en yngre kvinde med langt, rødt hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in