Citat:
Ursprungligen postat av
felfiol
Tänk en stegosaurus. Hur fan kunde hanen komma åt honan för penetrering när hon har en stor svans i vägen. Och även om den inte vore där skulle hanen aldrig kunna lägra henne pga tyngden.
Vidare har vi tyranosaurus. Fick honan böja sig framåt nästan som en människa för att ta emot kuk bakifrån. Känns minst sagt otroligt.
Om man bara sett bilder av skelett eller plastmodeller av dinosaurier, kan det vara svårt att fatta. Man kan inte se hur de kunde röra och vrida kroppen.
Det är fel att förväxla dinosaurier och deras moderna ättlingar fåglarna, med reptiler eller kräldjur, det är på 1800-talsnivå. Dinosaurier och fåglar har gemensamma förfäder bland reptilerna. Vi har gemensamma förfäder bland fiskarna, vi kommer alla från havet, inte sant ? (ironi)
Fåglar kan t.ex. vrida på gumpen, så att kloaköppningarna, som de delar med dinosaurierna, kan sättas ihop på ett sätt jag annars inte närmare kan beskriva. Man kan tänka sig att de lade sig ned för att underlätta parningen, de stora dinosaurierna. Studera fåglar som dock alltid kör med klättringsmetoden (för de är alltid lätta i kroppen), en under och en ovanpå, vertikalt, och omvridning av gumpen eller bakkroppen. Tekniskt sett skulle honan kunna sitta överst, men det sker aldrig såvitt jag vet och det är inte mitt fel för att jag är man.
Jag kan tänka mig att extremt stora dinosaurier kan ha parat sig bak mot bak, svansarna vinklade åt varsitt håll, svansarna liggande ungefär horisontellt, gumparna vridna 90°, så att allt passar ihop.
Om dinosaurier hade penis eller icke, det spelar nog ingen större roll rent teoretiskt, de flesta fåglar har det icke.
En medelstor hundtik, som en Schäfer, kommer ibland eller nästan alltid, lägga sig ned (givet att hon kan förstå den saken, och det gör hon i stort sett alltid), för att t.ex. en tax-hane skall kunna befrukta henne. Det är en omöjlighet för en tax att para sig med en så pass stor hund annars. För den okunnige kan det framstå som en stor gåta hur två så olika stora hundar kan para sig med framgång utan denna vetskap.