Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 16:45
  #157
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Hur menar du att dinosauriernas historia handlar om religion?
Den användes mångt och mycket mot de som trodde jorden var 6000 år gammal och Gud var skaparen.

Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Att många kristna förespråkar invandring är ju en konsekvens av den kristna etiken, "älska din nästa så som dig själv" osv. Du kan för all del tycka att det är kontraproduktivt, men du behöver inte söka förståelse i konspirationsteorier.

Inte många som är kristna som förespråkar invandring från tredje världen, ännu färre av de som inte är kristna. Däremot är det de som står i vänsterfilen i politiken och nu på senare tid svenska kyrkan.
Men protestanterna får väl se vad det leder till sinom tid.
Citera
2018-04-05, 17:58
  #158
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Kan inte du förresten länka till detta?
https://www.youtube.com/watch?v=YGAaPjqdbgQ
Citera
2018-04-05, 18:03
  #159
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
https://www.youtube.com/watch?v=YGAaPjqdbgQ

Vart i videon talar han om dinosaurier?

Jag har sett denna video för några år sedan och kommer inte ihåg att han talade någonting om dinosaurier (och nej, jag tänker inte kolla igenom hela videon igen bara för att leta efter detta).
Citera
2018-04-06, 16:40
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Dinosaurier uppfanns någonstans runt 1800-talet. Varför man aldrig dokumenterat om dessa varelser innan dess väcker extremt många frågor, för mig iallafall. Något annat som väcker många frågetecken är att, de flesta dinosaurie modeller, är "vetenskapligt" baserade på ett ben som man har hittat. Med att utgå från ett ben har man tydligen kunnat bestämma hur dinosaurien exakt såg ut. Andra har även nämnt att det efter 1800-talet poppade upp arkeologer lite överallt som "hittade" massor med skelett. Nästan som om de visste exakt vart de skulle leta eh.. Men men, varför har dinosaurier aldrig dokumenterats innan 1800? Världen över? De fanns väl på alla jordens hörn? Men nej, inte ett endaste folkslag, inte en endaste historia. Ändå så tror man på det direkt när man ser ett fotspår på nåt museum. Sedan kallar man oss för idioter och foliehattar..

Människor har alltid hittat fossiler. Då de kunde vara väldigt stora och inte verkade höra till något bekant djur hämtade människorna inspiration från mytologin för att gissa sig till vad de kan ha tillhört. Ofta gissade man jättar eller drakar.

Med renässansen växte en vetenskaplig revolution fram i Europa. Kyrkans makt avtog och världsliga lärde fick allt större frihet att undersöka vår värld. Mot slutet av 1600-talet och under 1700-talets Upplysningstid betonades förnuft och vetenskaplig metod framför tron på myter. Carl von Linné lade grunden till den moderna systematiken som grupperar växter och djur. Det stod nu klart att de där konstiga stora benen man hittade då och då knappast kunde tillhöra jättar. Istället såg man likheter med reptiler. Iguanodonen fick sitt namn eftersom dess tänder liknade leguanens, ett djur som hade beskrivits 1768. Allt eftersom kunskapen växte sig större förstod man att det handlade om en ny kategori djur: dinosaurier. Detta skapade givetvis uppståndelse och folk började ge sig ut för att aktivt söka upp fossiler.
__________________
Senast redigerad av PlantaGenista 2018-04-06 kl. 16:42.
Citera
2018-04-07, 01:11
  #161
Moderator
Ännu mer OT raderat.
Detta är inte en tråd för att diskutera religion och vetenskap i största allmänhet.

Jag påminner dessutom om följande beslut av admin5 angående användandet av trippelparenteser:
(FB) Att använda symboler istället för ord?
Citat:
De här trippelparenteserna är att se som OT hädanefter. Ett kodat språk som bara ett fåtal känner till är inte nåt som gynnar forumet.

admin5


/Moderator
Citera
2018-06-21, 12:30
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Bevisbördan ligger på dig som gör det bisarra och sinnessjukt efterblivna påståendet. Du skriver bara ”använd google” eftersom du vet inte vad du ska leta efter till följd av att dina bevis existerar ej, eller för att du glömt bort vart de finns på grund av att man kan jämföra din minneskapacitet med en gulfdisks.

Jag vet att det här med logik och rationalitet är svårt för dig, men förhoppningsvis så blir det förändring på det när du växt upp slutat gå på dagis. Bli inte ledsen, jag är bara hård mot dig för att jag bryr mig om dig min lilla gullesparv.

Det är ju du som häver ur dig avföring i brist på något vettigt att säga, således ser alla tränade ögon att det i själva verket är du som är idioten här.
Citera
2019-03-08, 15:52
  #163
Medlem
elastikmandens avatar
Vet inte, om det är rätt tråd att diskutera, just Dinos? Och specifikt Trex? Har googlat, och ramlade in på den här gamla tråden, från 2013?
Vi tar bort all svammel om religion, och tolkningar, och hänvisar till dagens teknologi, att utgrävningar, dna analyser m.m. Kan ha en en annan förklaring? Vetenskapen kan man inte förneka?
För då hade det ju inte ens funnits matematik, eller hur? (Förlåt för ot här, som en inledning.)

Men, om Trex, den stora Dino fanns, så finns det ju mycket vetenskapliga bevis för det?
https://www.svtplay.se/video/2122999...=auto&tab=2019

Helt fascinerande, som vår teknologi tar os allt djupare ner i gränsen mellan vetenskap och religion. Vetenskapen har gett os svar, och kommer att ge os ännu flera svar. Ingen kan neka det.

Det är därför så många unga människor vill studera. De vill forska? Hitta nya svar? Religion, i all respekt, men låt det aldrig bli en förnekelse.
__________________
Senast redigerad av elastikmanden 2019-03-08 kl. 15:55.
Citera
2019-04-11, 04:09
  #164
Medlem
Då jag aldrig vare sig sett eller hört en levande dinosaurie så är slutsatsen att dom.aldrig existerat. Det är hyfsat tragikomiskt att köper allt som dom matas med. Och att kunna bygga en verklighet på ett enstaka ben som visat det påstådda forntida djurs form, storlek, hur den skulle ha låtit samt vad favoritfödan bestod av blir mer löjligt än vetenskapligt. Däremot finner jag mer sannolikt att tex drakar kan ha existerat då de förekommer sedan lång tid tillbaka i många olika kulturers historier.

Som någon sa it's all about the money

Trust NO one
Citera
2019-04-15, 21:08
  #165
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Vem säger att syre finns? Och vem säger att vikingarna har funnits? Dock vill gärna tro på det sista men inte helt säker.

Vad tror du då? att Adam och Eva ställdes i lustgården av gud?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback