2018-04-03, 20:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag var ju på väg att skriva till Ulf A på Twitter men han hade ingen meddelade funktion öppen utan gick bara att skriva tweet till honom. Har ingen lust att vara offentlig med frågan och han verkar inte vara aktiv på Twitter. Vet inte hur man skall göra?

Är själv inte så hemma på Twitter . Jag letade i hans memoarer och där skrivs inget om var Ulf Adelson var under eftermiddagen . Däremot får jag intrycket av att han var hemma när han på natten fick dödsbudet.
Citera
2018-04-03, 20:54
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Är själv inte så hemma på Twitter . Jag letade i hans memoarer och där skrivs inget om var Ulf Adelson var under eftermiddagen . Däremot får jag intrycket av att han var hemma när han på natten fick dödsbudet.

Nu verkar han inte ha kvar sitt konto längre så det blir till att hitta ett annat sätt att nå honom.
Citera
2018-04-03, 21:02
Medlem
"Det finns en sten ingen har vänt på" sa tydligen Hylin till Robert Laul idag under en intervju. Stora ord, milt uttryckt. Då får vi snart se om dokumentären lever upp till dem. Eller stannar det vid mer CP-trams? Förmodligen får vi inte det slutliga svaret förrän i del 6.
Citera
2018-04-03, 21:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ni som är snabbtänkta.
Finns det något vittne som bekräftar Stig E:s/Skandia mannens närvaro på brottsplatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=7my2HQV58cU&t=29s

Palmemordet Skandiamannen del 4 Tingsrätten

Ja, men tveksamt gällande trovärdigheten.
Leif "Cheva-mannen" Ljungqvist nämner en man som sprang efter poliserna Tunnelgatan in...
...i Tingsrätten... 3 år efter mordet.
Inget om detta i något av de tidiga förhören.

Han såg möjligen nyhetsinslaget med SE då han visar hur han sprang..och har minnet därifrån?
Citera
2018-04-03, 21:39
Medlem
Citat:
Kolla om du kan hitta när han hördes?

Nu var inte frågan ställd till mig men Gustafsson hördes 17/3 och 4/4. I protokollet nämns inget om några wt-observationer.

Gustafsson själv hävdar att han kontaktade polisen dagen efter mordet eftersom han sett just wt-män och att han visst nämnde wt-männen i samtal med polisen. (Aftonbladet 27e feb 2011)
Citera
2018-04-03, 21:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har nyligen lyssnat på Skandiamannen avsnitten av Dan Hörning.
Per H som var säkerhetschef på Skandia när mordet skedde verkar vara mån att framhålla Stig E och Anette K som tvivelaktigt agerande under mordkvällen.
Bland annat var det en dörr som stod olarmad under kvällen tills strax efter mordet.

Var Skandiahuset tänkbar plats för Staybehind och/eller WTbärare?

Err, tidgare chef för Stay Behind var Alvar Lindencrona, chef på bolaget Thule och Skandia.

WT-bärare ja. Oklart vilka dessa var, när det gäller kopplingen till MOP. Men det påstås att skandiahusets garage brukade användas som värmestuga av poliser som jobbade med spaning och sådant på "gatunivå" i området. Det var vanligt för snutan att hänga runt i dom här kvarteren. Hor-gatan malmskillnadsgatan straks intill drog till sig alla möjliga och omöjliga figurer som polisen var intresserade av. Narkotikalangaren och polisinformatören Sigge Cedergren bodde också i området och han och hans kunder var förståss också av intresse. Så polisen var ganska aktiva här omkring. Jag har inte fått någon bra bekräftelse på att detta med att man värmde sig i garaget emellanåt stämmer, men jag tycker att det låter ganska rimligt.

När det gäller WT-bärare i sthlm city under mordkvällen så har ingen av dom som var ute velat tala om saken. Hade det t.ex. varit narkotika poliser så borde ju någon så här 30 år senare i alla fall kunna kläcka ur sig "kom igen, det var ju mig och mina kollegor som ni såg. Vi var ofta ute och spanade på buset. Inget konstigt med det". Men nejdå. Ingen vill kännas vid att ha sprungit runt på walkie talkie på mordkvällen. Ens 30 år senare. Det kan man tolka på flera sätt, men rimligen bör det vara så att dom som nu gjorde det var ute i ärenden som inte var "helt legitima". Det kan ha varit som spanare i en mordkomplott. Det kan ha varit personer som spanade på Olof Palme för att se vad han egentligen hade för sig, intet anande att karln skulle bli skjuten mitt framför näsan på dom samma kväll. Knappast något man vill tala om, jag skulle i alla fall bara hållit käft.
Citera
2018-04-03, 21:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Robert Gustafsson med sällskap hade också varit på tre backar men gick därifrån 2045. Några minuter senare var dom på Grand och lägger inte märke till en spanande Christer Petterson.
Förhören innehåller inget om WT , men däremot talar RG om en silverfärgad bil, troligen en Opel Senator utanför Grand. Bör vara samma bil som Pia Engström ser en man komma från och hoppa in i. Hon ser mannen i profil när han kör söderut på Sveavägen ca 2314-15
RB berättade om wt-iakttagelserna men det noterades inte. Eller? Jag uppfattar det så. Ska kolla sedan igen, har annat att göra samtidigt så jag kan inte fokusera så bra nu.
Citera
2018-04-03, 22:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
RB berättade om wt-iakttagelserna men det noterades inte. Eller? Jag uppfattar det så. Ska kolla sedan igen, har annat att göra samtidigt så jag kan inte fokusera så bra nu.

Du uppfattar helt rätt.
Citera
2018-04-03, 22:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Japp så får man nog se det....
Finns ett huvudasnitt kvar med flera delavsnitt. Därav optimismen. Frågor om personer till must och förhör i Sverige. Nässen lär ju bli kallad också om han inte redan är hörd igen.
Har du någon inside info här eller drar du egna slutsatser?
Citera
2018-04-03, 22:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Japp. Undrar vem som tog över Melins extravåning på Sveavägen 82, alldeles i hörnet med Rådmansgatan? Han disponerade också hustruns lägenhet på Ruddamsvägen 6 (våningen rakt över Hopps horkvart) förutom den gemensamma lägenheten på Gärdet. Han hade intressanta hyresgäster, två män från amerikanska ambassaden hyrde lägenheten på Ruddamsvägen. Men 1986 satt Melin i kurran, dömd för spioneri för Irak. Att han även lämnat uppgifter till Sovjet mörkades eftersom han även lämnat uppgifter till USA. Melin var en diversehandlare i skumma affärer. Rena "Bäckström"!

Från Sveavägen 82 borde det vara skaplig sikt till ingångarna i Rådmansgatans Tunnelbana.
Hans Melin kan nog fått säljvärd info från lägenheten ovanpå Doris Hopps.
Citera
2018-04-03, 22:43
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Fick vi någon klarhet i detta?

Vet ej, men styckjunkarens inlägg tycker jag är bland de mest intressanta i tråden.

Om han inte är mytoman, vilket jag har svårt att tro att han är, så verkar han ha en del insider-info om vad som hände mordnatten. Tyvärr verkar han inte skriva här i tråden längre.
Citera
2018-04-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har du någon inside info här eller drar du egna slutsatser?
Det stå i artikel i Expressen och vi får väl anta att artikelförfattaren är rätt informerad.

Med ledning av vad som är avskrivet. De åtgärder vi känner till och vad KP sagt återstår inte mycket. Någonstans bland wt observationerna finns avsnittet man koncentrerar sig på. Exakt vad kan vi bara gissa. Men förnyade tekniska analyser är ocks nämt och där kan i dagens läge finnas ny information. Minns t ex att GWs testade sb anknutna vapen av skl bedömdes matcha långt bättre än alla andra testade vapen med reservationen att kulorna var i för dåligt skick för att göra en söker matchning. Fbi s senaste digitala metoder kan kanske ge hjälp där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in