Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag har nyligen lyssnat på Skandiamannen avsnitten av Dan Hörning.
Per H som var säkerhetschef på Skandia när mordet skedde verkar vara mån att framhålla Stig E och Anette K som tvivelaktigt agerande under mordkvällen.
Bland annat var det en dörr som stod olarmad under kvällen tills strax efter mordet.
Var Skandiahuset tänkbar plats för Staybehind och/eller WTbärare?
Err, tidgare chef för Stay Behind var Alvar Lindencrona, chef på bolaget Thule och Skandia.
WT-bärare ja. Oklart vilka dessa var, när det gäller kopplingen till MOP. Men det påstås att skandiahusets garage brukade användas som värmestuga av poliser som jobbade med spaning och sådant på "gatunivå" i området. Det var vanligt för snutan att hänga runt i dom här kvarteren. Hor-gatan malmskillnadsgatan straks intill drog till sig alla möjliga och omöjliga figurer som polisen var intresserade av. Narkotikalangaren och polisinformatören Sigge Cedergren bodde också i området och han och hans kunder var förståss också av intresse. Så polisen var ganska aktiva här omkring. Jag har inte fått någon bra bekräftelse på att detta med att man värmde sig i garaget emellanåt stämmer, men jag tycker att det låter ganska rimligt.
När det gäller WT-bärare i sthlm city under mordkvällen så har ingen av dom som var ute velat tala om saken. Hade det t.ex. varit narkotika poliser så borde ju någon så här 30 år senare i alla fall kunna kläcka ur sig "kom igen, det var ju mig och mina kollegor som ni såg. Vi var ofta ute och spanade på buset. Inget konstigt med det". Men nejdå. Ingen vill kännas vid att ha sprungit runt på walkie talkie på mordkvällen. Ens 30 år senare. Det kan man tolka på flera sätt, men rimligen bör det vara så att dom som nu gjorde det var ute i ärenden som inte var "helt legitima". Det kan ha varit som spanare i en mordkomplott. Det kan ha varit personer som spanade på Olof Palme för att se vad han egentligen hade för sig, intet anande att karln skulle bli skjuten mitt framför näsan på dom samma kväll. Knappast något man vill tala om, jag skulle i alla fall bara hållit käft.