2018-04-03, 15:55
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Låter lite grann som kommunism och det vet vi ju hur det experimentet gick...

Menar du att Sovjet/DDR lät medborgarna handla momsfritt från väst?
Citera
2018-04-03, 16:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
Menar du att Sovjet/DDR lät medborgarna handla momsfritt från väst?
Ja typ och sedan köpte dom en Trabant för pengarna dom tjänade på det...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-03 kl. 16:02.
Citera
2018-04-03, 16:03
Medlem
Zeta9s avatar
Nu har Trump twittrat igen om Amazon. Man undrar varför Posten i USA inte har tagit bättre betalt av Amazon? Luktar mygel. Kanske dags att byta ut ledningen i United States Post Office. Är det helt statligt/federalt? Jag har ingen aning. Trodde att Posten hade privatiserats i USA.

Citat:
I am right about Amazon costing the United States Post Office massive amounts of money for being their Delivery Boy. Amazon should pay these costs (plus) and not have them bourne by the American Taxpayer. Many billions of dollars. P.O. leaders don’t have a clue (or do they?)!
Citera
2018-04-03, 16:05
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Större chans helt klart, men jag är inte säker. Allt är förvirrat just nu.

Vad är det för landskod på spårningen? Har du betalat något för frakten? Det blir ju dyrare att skicka via annat EU-land om det inte är den normala rutten. Men kanske skickas paketen oftare via annat EU-land om man betalar extra för frakten. De kinesiska säljarna känner till numera vad som gäller för Sverige.

Har inte betalat för frakten.. Spårningsnumret är jättekonstigt ''LVSXXXXXXXXXXXXXXXX'' där X är massa olika siffror.. Har beställt från det här företaget förut och då har det ibland stått att paketet levererats från något annat EU-land och då har dom inte klistrat på någon gul lapp som säger att det kommer utanför EU. Men ibland har det stått att det är från Kina också. Så jag vet inte. Vi får se om jag slipper eller inte.. Har räknat med att betala, så slipper jag blir det bara en kul överraskning!
Citera
2018-04-03, 16:23
Medlem
DeadByDawns avatar
Ajdå! Där blev Postnords nya avgifter verklighet för mig med. Beställde ett paket från Japan till ett värde av strax under 600:- och åkte på en "Belopp att betala" på 279:- Känns ju inte helt rimligt att betala 50% extra bara för att.
Citera
2018-04-03, 16:32
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDawn
Ajdå! Där blev Postnords nya avgifter verklighet för mig med. Beställde ett paket från Japan till ett värde av strax under 600:- och åkte på en "Belopp att betala" på 279:- Känns ju inte helt rimligt att betala 50% extra bara för att.

Borde bli max 225 kronor om inte säljaren angett för högt värde. Eller har de räknat moms på frakten också?
Citera
2018-04-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja typ och sedan köpte dom en Trabant för pengarna dom tjänade på det...
Mja kommunism är väl det vi har nu ,att konfiskera 50% av medborgarnas löner ,och sedan spendera dom på alla handa misslyckade projekt.
jovisst Kanske var det momsfritt ,det vara bara det att för att kunna köpa något från väst var de tvungna att först växla till sig västerländsk valuta , helst dollar ,detta fick dem ofta betala dubbelt eller mer än den officiella växelkursen ,för det var ingen som var villig att ta i deras pengar annars, och sedan fick dom betala rejäla överpriser för själva produkterna oftast även där det dubbla priset, men visst
momsfritt var det!

Självklart har den humanistiska stormakten råd med att bjuda sina medborgare på lite momsfritt nöjes handel från Kina, vi borde dessutom givetvis ha det högsta fribeloppet, allt under 1000 kr är en skam, vi har råd , vi är ett rikt land.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-04-03 kl. 16:50.
Citera
2018-04-03, 16:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Borde bli max 225 kronor om inte säljaren angett för högt värde. Eller har de räknat moms på frakten också?
Betalar man frakt så är det givetvis moms på frakten också.
Citera
2018-04-03, 17:02
Medlem
Nu fick jag en mejl från posten:
"Du har beställt information om innehåll och värde på försändelse UB006xxxxxxSE.

Tyvärr framgår ingen innehållsbeskrivning i våra system men värdet på innehållet är angivet till 2 "USD" på vilket momsen beräknas. "

Men de ville fakturera 91,98 kronor. De försöker alltså lura folk!

p.s. det var fri frakt.
Citera
2018-04-03, 17:04
Medlem
Har postnord helt slutat leverera paket eller?

Försenade paket förra veckan, och idag ser jag ytterligare förseningar pga sjukfrånvaro bland annat.

Har nog inte fått post sedan tisdag förra veckan, fick ingen idag heller. Så 3 vardagar då ingen post delats ut öht. Vad fan håller de på med.
Citera
2018-04-03, 17:12
Medlem
Zeta9s avatar
Är det någon som fått kvitto på betalt belopp? Måste man fortfarande mejla till kundtjänst för att få något slags verifikation och hur fungerar det i så fall?
Citera
2018-04-03, 17:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Är det någon som fått kvitto på betalt belopp? Måste man fortfarande mejla till kundtjänst för att få något slags verifikation och hur fungerar det i så fall?
Vad skall du ha kvittot till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in