2018-04-02, 15:57
Medlem
bonobonos avatar
Funderar på om jag skulle testa nåt nytt men vet inte riktigt vad ja ska kolla efter.
Det ska vara en rolig bil med stor motor som är bra på att röra sig och samtidigt vara relativt billig att äga. Inte allt för gammal heller.

Har en Mercedes A45 AMG idag med 360hk, 0-100 på ca 4sek, 4-hjulsdrift, dubbelturbo. Går att köra under 0.7 litern och kostar endast 1500 i skatt.
Går de att hitta nåt roligare, för max 350.000 eller ska man va nöjd med den?
Citera
2018-04-02, 16:48
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Funderar på om jag skulle testa nåt nytt men vet inte riktigt vad ja ska kolla efter.
Det ska vara en rolig bil med stor motor som är bra på att röra sig och samtidigt vara relativt billig att äga. Inte allt för gammal heller.

Har en Mercedes A45 AMG idag med 360hk, 0-100 på ca 4sek, 4-hjulsdrift, dubbelturbo. Går att köra under 0.7 litern och kostar endast 1500 i skatt.

Q60 är fin! Lite ovanlig också. Hitta en importerad något begagnad så borde du hitta en för det priset.

https://www.youtube.com/watch?v=28hTk5_vvUk
Citera
2018-04-02, 17:29
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono

Nissan 370Z eller Maserati Quattroporte är ju trevliga och går att hitta i den prisklassen
Citera
2018-04-02, 21:16
Medlem
Du har ju en AMG så då vet du hur sköna dom är. Köp en MB SL55 AMG. Hur skön som helst. 500 hk med stora möjligheter till tuning. Dessutom plåtcab och massvis med möjligheter att uppgradera. Har en själv sedan några år och är sjukt nöjd.
Citera
2018-04-02, 21:38
Medlem
Denkmittels avatar
Vad snackar TS egentligen om? En A45 är inte en sportbil. Jag kan sträcka mig till att erkänna att det är en prestandabil. En sportbil ska vara lågbyggd med två dörrar; inte en halvkombi!

Skulle jag ha en halvkombi-prestandabil så skulle jag köpa en BMW 1-serie. En riktig sportbil? Köp en Subaru BRZ. Med FB-dase behöver man inte dassa på med onödigt mycket hästkrafter, det är kurvorna som räknas.
Citera
2018-04-03, 01:57
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Nissan 370Z eller Maserati Quattroporte är ju trevliga och går att hitta i den prisklassen

Nissan 370Z skulle även vara mitt val, de är även relativt enkla att serva och hitta reservdelar till - något man inte kan påstå om Maseratis modeller... Dessutom är en 370Z väldigt kul att köra med ganska många hästkrafter och bakhjulsdrift.
Citera
2018-04-03, 11:49
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Q60 är fin! Lite ovanlig också. Hitta en importerad något begagnad så borde du hitta en för det priset.

https://www.youtube.com/watch?v=28hTk5_vvUk
Den hade ja inte koll på alls faktiskt, som sagt lite ovanlig. Nissans som gör dom?
Nästan så man får en 17/18 för min budget i Tyskland, då med 211hk (för lite). För större motor får man gå ner till 14/15 (320hk).
Ser fin ut men nja... gissar även att de blir lite strul för service osv då dom inte är speciellt vanliga i Sverige, och dessutom bor ja långt ifrån huvudstaden där det lär va återförsäljare med service.
Men ett bra tips. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
370Z har ett bra pris. Jag får en helt ny för min budget, med 328hk.
Quattroporte är en jäkligt fin bil. Ser väldigt exklusiv ut, men känns lite som en bil man ska köra omkring någon i.
Får en 2011 från Tyskland med 431hk i budgeten, då även med "kontorsinredning" på vissa
Tror inte heller den är så billig att äga... men ja kan ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av ste4fun
Du har ju en AMG så då vet du hur sköna dom är. Köp en MB SL55 AMG. Hur skön som helst. 500 hk med stora möjligheter till tuning. Dessutom plåtcab och massvis med möjligheter att uppgradera. Har en själv sedan några år och är sjukt nöjd.
Ja Mercedes är Mercedes och därför har jag 2 st idag
SL55 är väldigt fina dock måste ja ner ända till 2005 för att hänga med i priset (i Tyskland). Den har ifs ofta allt utrustning som en nyare. Gillar verkligen AMG och med 500hk lär den röra på sig bra
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel
Vad snackar TS egentligen om? En A45 är inte en sportbil. Jag kan sträcka mig till att erkänna att det är en prestandabil. En sportbil ska vara lågbyggd med två dörrar; inte en halvkombi!

Skulle jag ha en halvkombi-prestandabil så skulle jag köpa en BMW 1-serie. En riktig sportbil? Köp en Subaru BRZ. Med FB-dase behöver man inte dassa på med onödigt mycket hästkrafter, det är kurvorna som räknas.
Nu har jag ju inte sagt att A45 är en sportbil utan jag frågande efter sportbil... även om jag kan tycka att prestandarden i en A45 faktiskt hänger med under benämningen sport. Har du kört en så förstår du vad jag menar, sen kan ja hålla med om att den inte ser ut som någon sportbil.
BRZ får man ny för under 300.000 men 200hk känns ju lite sådär, trots sin vikt på 1300kg.
Jag gillar inte hur den ser ut baktill heller och inredningen kunde man också önska lite mer av.
BMW kan ja få en 140i med 340hk men då behåller ja hellre min lilla AMG.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nissan 370Z skulle även vara mitt val, de är även relativt enkla att serva och hitta reservdelar till - något man inte kan påstå om Maseratis modeller... Dessutom är en 370Z väldigt kul att köra med ganska många hästkrafter och bakhjulsdrift.
370Z Nismo vore helt ok kanske. Ska ja va petig så är de ju synt att dom satt röda lampan i mitten bak, inte snyggt. Finns en del som påminner om Q60.
Citera
2018-04-10, 08:51
Medlem
[Assman]s avatar
Jag kör corvette C6 sedan fem år. Billig, pålitlig och grymt kul! Du ska givetvis ha manuell låda.

Det som fick mig att köpa var egentligen att man sitter äckligt skönt och när man startar upp den så skakar bilen skönt och det är mäktigt att se den långa motorhuven.

Testa att sitta i en och starta så är du såld..(förutsätter att det inte är original avgassystem på)
Citera
2018-04-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel

Så du menar en Bmw G80 M5 "602h" 2018 inte är en sportbil ? Den slår de flesta sport coupér på marknaden även ferraris, lambos mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in