2018-03-31, 10:15
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Svenneflickor: SD 6%

Blatteflickor: SD 12%

Det finns belägg för denna spekulation i en Sifomätning från i somras. Jag minns inte siffrorna men det var i alla fall mycket större chans att en kvinna med utländsk bakgrund röstar på SD än att en etniskt svensk kvinna gör det.
2018-03-31, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Det finns belägg för denna spekulation i en Sifomätning från i somras. Jag minns inte siffrorna men det var i alla fall mycket större chans att en kvinna med utländsk bakgrund röstar på SD än att en etniskt svensk kvinna gör det.

Du menar att det är mycket större chans att en kvinna med utländsk bakgrund uppger för Sifo att hon röstar SD än att en etniskt svensk kvinna uppger det?
2018-03-31, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
....
Den mest intressanta trenden i YouGov (nu går jag över till deras OU för riksdagsval, inte EP-val) är den utjämning som skett mellan storstad och övriga Sverige när det gäller SD.

SD Storstad – SD övriga Sverige

dec17: 15,7 – 23,9
jan18: 18,2 – 22,3
mar18: 22,6 - 22,3

Där har man förmodligen 2018 års SD-skrällare #1. Inte kvinnorna. Storstadsborna.
....

Mycket bra observation som om man reflekterar över det mångkulturella samhället bör stämma (våldtäkter, ynkryggar till politiker, gängvåldet och allmänt hög brottslighet osv.)

Rent generellt är nog stadsfolk också mer skitnödiga än de på landsbygden vilket borde omsättas i ett högre mörkertal.

De flesta bor också i städer, tex bor många fler i Stockholm än från Gävle och norrut dvs byter Stockholm så får man in mycket röster även vid modesta förändringar.

Över 20% är givet men frågan är ju hur mycket? Förra valet var ju SD svaga i Stockholm, nu hoppas vi på en annan situation.
2018-03-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Mycket bra observation som om man reflekterar över det mångkulturella samhället bör stämma (våldtäkter, ynkryggar till politiker, gängvåldet och allmänt hög brottslighet osv.)

Rent generellt är nog stadsfolk också mer skitnödiga än de på landsbygden vilket borde omsättas i ett högre mörkertal.

De flesta bor också i städer, tex bor många fler i Stockholm än från Gävle och norrut dvs byter Stockholm så får man in mycket röster även vid modesta förändringar.

Över 20% är givet men frågan är ju hur mycket? Förra valet var ju SD svaga i Stockholm, nu hoppas vi på en annan situation.
Svårt att förutspå, men det som generellt kan sägas är att mörkertal i storstad är den största dolda guldgruvan av alla, eftersom det handlar om så sjukt många väljare.

SD fick 30% i Sjöbo kommun och 6,6% i Stockholms kommun.
Okej, heja Sjöbo, men man kan även uttrycka det så här:
SD fick 3.500 röster i Sjöbo kommun och 38.500 i Stockholms kommun. För vi snackar trots allt om 700.000 röstberättigade i den senare. Varje +0,1% ökning i Stockholm är värt mer än samtliga SD-röster i Sjöbo. Ett mörkertal på 5 pe i Sthlm hade varit värt SD-rösterna från 50 st Sjöbo 2014.

Återstår även att se hur pass rätt YouGov ligger nu. Alla de historierevisionister som efter 28,8-noteringen har ändrat storyn om YG till att de är gudar som sitter på samma moln som Sentio, verkar ha förträngt att de 11,2 som YG hade i medel i sina ordinarie mätningar av SD i september 2014 (11,1+11,3) bara var en hårsmån bättre än de 10,93 (10,8+11,8+10,2) som Demoskop grejade med enbart telefonintervjuer.

Eller nej, vänta nu. Enligt det levande regelverket, som alltid riggas för att ge Sentio så många fördelar som möjligt, så får OI tillgodoräkna sig augustimätningar. 2010 gjorde Sentio nämligen ingen septembermätning förrän efter valet, men då hänvisar man till deras augustimätning på 5,6. Okej, men i augusti 2014 hade Demoskop SD på 12,2. Räknar man ihop det med septembermätningarna får Demo ett medel på 11,25. Medan YouGov sjunker till 10,0 på grund av 8,4+9,3 i augusti-14. Demoskop var alltså näst bäst på SD 2014. Med lite extra sprutt från nya webbpanelen kan Demoskop bli nya SD-mästare.
2018-03-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Saknas 8 % i OU. Fi, L, KD nämns.
Kan det vara AfS månntro?

Det har jag svårt att tänka mej. Alldeles för hög siffra.
2018-03-31, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Skrämmande läsning. Bara 19%. Samtidigt som C har 11 och V+Mp+Fi får 20%.

Inte så skrämmande om man betänker att folk i regel blir mer och mer konservativa ju äldre dom blir i takt med att livserfarenheten ökar. Att SD och M är störst i denna grupp måste ses som ett fantastiskt fint hopp för framtiden.
2018-03-31, 22:08
Medlem
8711s avatar
Att Sverigedemokraterna är största parti bland unga i Yougovs mätning är såklart kul att höra.

Januari:

18-34 - 15,8%
35-54 - 24,3%
55+ - 20,5%

Februari:

18-34 - 18,2%
35-54 - 26,3%
55+ - 21,1%

Mars:

18-34 - 18,7%
35-54 - 24,3%
55+ - 23,8%
2018-03-31, 22:11
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna är näst störst bland 35-54-åringar och 55+.

Det är främst 55+:arna som räddar socialdemokraterna från ett enormt fall och från att Sverigedemokraterna blir ett större parti även totalt. Sverigedemokraterna har alltså stor potential att bli Sveriges största parti och är det näst största med god marginal enligt Yougov
2018-03-31, 22:56
Medlem
Citat:
Yougov, målgrupp 18-34 år.
AfS var ju tidigare SDU, så kanske ändå...
Den stora andelen övriga i Yougovs mars undersökning 18-34 år är garanterat nyreggade Afs:are i Yougovs webbpanel. De fick fin utdelning på den kampanjen genom en löpsedel i Metro och allmän mediapublicitet för sina nästan 2% av totalen.
2018-03-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Den stora andelen övriga i Yougovs mars undersökning 18-34 år är garanterat nyreggade Afs:are i Yougovs webbpanel. De fick fin utdelning på den kampanjen genom en löpsedel i Metro och allmän mediapublicitet för sina nästan 2% av totalen.

Fungerar det så? Jag har själv aldrig svarat Yougov. Tycker mig ha förstått på andra att det kan ta månader eller år innan man får frågor om politik. Sedan kan det vara 5-10 gånger med långa frågeformulär innan man får frågan om politik igen.
2018-03-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte så skrämmande om man betänker att folk i regel blir mer och mer konservativa ju äldre dom blir i takt med att livserfarenheten ökar. Att SD och M är störst i denna grupp måste ses som ett fantastiskt fint hopp för framtiden.
Så fungerar det väl inte riktigt. Folk tenderar att stanna kvar mentalt i sitt ungdoms samhälle hela livet, vilket betyder att deras åsikter betraktas som mer och mer konservativa i takt med att samhället utvecklas.
2018-03-31, 23:41
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Fungerar det så? Jag har själv aldrig svarat Yougov. Tycker mig ha förstått på andra att det kan ta månader eller år innan man får frågor om politik. Sedan kan det vara 5-10 gånger med långa frågeformulär innan man får frågan om politik igen.
Både ja och nej.
Ofta får du politiska frågor som nyreggad.
Sen när du är inne i rullorna så kan det dröja ordentligt. Jag var med hos Yougov i nästan två år. Sista året svarade jag på ca 30 undersökningar. 2 var politik med i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in