2018-04-02, 14:10
Medlem
Mooons avatar
Men varför då så envist motarbeta alla samhällsinsatser som vill få män att söka den hjälp som de behöver? Det är inte kvinnor som motarbetar detta, inte ens feminister. Det är män själva som hånar de män som behöver och söker hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
nej att män tar sej av daga beror inte på någon feminism eller dold agenda i från regeringen ,
män har det bara svårare att få den hjälp de behöver även om de söker hjälpen i tid
detta beror på hela samhället och dess syn på män som just söker vård
, vi är fostrade att klara oss själva
att vara starka .
och det funkar till en viss gräns
har inga siffror men tror kvinnor är mycket mer representerade inom psykvård
medans de män som hamnar där är i ett mycket värre läge
och de som inte söker alls är nog de som genomför ett avslut tillslut

jag tror inte vi kommer att kunna ändra på detta tyvärr , men att diskutera problemet öppet kan nog öppna ögonen på vissa individer , och jag hoppas även läkare läser i det som skrivs , för de är endast de som kan förändra lite för de som har det svårt .
Citera
2018-04-02, 14:11
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
https://www.folkhalsomyndigheten.se/suicidprevention/statistik-om-suicid/utvecklingen-over-tid/
Nu ska jag visa dig något som får dig att tänka till en smula, om du tar detta på allvar.
Folkhälsomyndigheten bifogade nämligen den länken och den är väldigt intressant.

Bläddra lite på den: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/projektwebbar/suicidprevention/preventing-suicide-who.pdf

Och säg sen vad du ser.
Gå sen tillbaka till Folkhälsomyndighetens version och kolla om det är något du saknar.

Det är den verkligheten vi män börjat upptäcka. Antingen tar man oss inte på allvar systematiskt, eller så bryr man sig bara helt enkelt inte.

Sen återstår det att se om den nedåtgående trenden håller i sig nu efter metoo och massinvandringen till Sverige som inom vår livstid kommer göra oss till en minoritet utan rättigheter.
Och självklart kommer även det vara vårt eget fel.
Citera
2018-04-02, 14:45
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nu ska jag visa dig något som får dig att tänka till en smula, om du tar detta på allvar.
Folkhälsomyndigheten bifogade nämligen den länken och den är väldigt intressant.

Bläddra lite på den: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/projektwebbar/suicidprevention/preventing-suicide-who.pdf

Och säg sen vad du ser.
Gå sen tillbaka till Folkhälsomyndighetens version och kolla om det är något du saknar.

Det är den verkligheten vi män börjat upptäcka. Antingen tar man oss inte på allvar systematiskt, eller så bryr man sig bara helt enkelt inte.

Sen återstår det att se om den nedåtgående trenden håller i sig nu efter metoo och massinvandringen till Sverige som inom vår livstid kommer göra oss till en minoritet utan rättigheter.
Och självklart kommer även det vara vårt eget fel.
Vad exakt i detta (och jag har studerat det tidigare) motsätter det jag sagt i tråden? villighet att söka hjälp pga stigma påverkar hur många män som tar det steget, män är också mer benägna att hålla inne med de känslorna och därför svårare för omgivningen att upptäcka.
Citera
2018-04-02, 14:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Vad exakt i detta (och jag har studerat det tidigare) motsätter det jag sagt i tråden? villighet att söka hjälp pga stigma påverkar hur många män som tar det steget, män är också mer benägna att hålla inne med de känslorna och därför svårare för omgivningen att upptäcka.
Okej, jag får tydligen ändra taktik lite, då du vägrar att förstå.
Det finns många män som inte vill dö i prostatacancer. Man bedömer att det "inte är bra för dem att oroas för mycket genom att ta det blodprov som visar om de befinner sig i förstadiet av denna cancer". Så de får inte hjälpen. Helt enkelt därför att.
Mammografin har vi haft sen femtio år. Alla blir kallade. Livmoderhalscancer har vi haft massvaccineringar emot. Också den exklusivt för flickor.
Ett blodprov som visar PSA-värden "behövs" inte tas på svenska män. Ändå dör flest i just prostatacancer i Sverige. De flesta för att den upptäcks för sent.

Argumentet stigma duger inte. När män får höra dagligen att de inte är önskvärda från alla håll och varje gång de försöker tala om det får höra att de är privilegierade, så ger man till slut upp.

Kan vi göra något åt det i stället?
Såhär:
Det är helt okej att prata om kvinnors problem i Sverige. Alla gör det, hela dagarna.
Det är till och med helt vedertaget att dessa problem går att skylla på männen, för "varför inte, liksom".
Är det okej för män att öppet prata om sina problem, eller kommer de mötas av en hel armé av skrikande galningar, som kallar dem för allt från kvinnohatare till nazister, så fort de säger något negativt om den allmänna diskurs som finns?

Män som pratar om sina problem hotar nämligen maktbalansen och det tillåts inte i Sverige.
Det är därför dokumentären The Red Pill aldrig kommer visas här.
Den är det yttersta typexemplet på just varför.
Därför.
Citera
2018-04-02, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Men varför då så envist motarbeta alla samhällsinsatser som vill få män att söka den hjälp som de behöver? Det är inte kvinnor som motarbetar detta, inte ens feminister. Det är män själva som hånar de män som behöver och söker hjälp.

jag motarbetar väl inte att män ska söka hjälp ??
läs en gång till vad jag skrivit här !!
förklarar bara varför det är som det är med detta , så fler får upp ögonen för problemet
det är både män och kvinnor som hånar män som söker hjälp
det är tabu .
och vad feminism har med saken att göra har jag ingen aning om ?
så läs en gång till så kan vi diskutera om du funderar över någon i detta ämne . .
Citera
2018-04-02, 15:08
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon

Trams. För den man som inte problematiserar sig själv utifrån en feministisk matris finns ingen ”hjälp” att få. Att ens tro att det rör sig om något slags föreställt hockeylag som sitter i något omklädnings rum och bara : ”öhh, asså bah, sjukt töntigt asså!” Ja, jag vet inte riktigt vad man ska säga om det annat än att det är dumt, men nödvändigt för att slippa konfrontera en ganska mörk sida av våra könsroller, antar jag.

De som vill ”få män att söka hjälp” är ofta feminister från olika NGO:s, de vill att män ska sluta prata känslor med kvinnor. De vill att män ska sluta slå kvinnor(inget fel med det), de vill att män ska sluta kolla på porr, de vill att framgångsrika män ska sluta ha preferenser. De vill inte att män ska sluta ”må dåligt” för att det tynger och skadar enskilda män, de exploaterar, spottar på och använder mäns psykiska hälsa som ett slagträ i debatten. Jag antar att känslan kan liknas vid den härliga omslutande känslan som vissa muslimska kvinnor måste känna när de sionistiska drängarna tar en paus från ”hora”, ”muslimfitta” etc. och istället går över till att ”kämpa för deras frihet”.

Sen håller jag såklart med om det andra skriver i tråden; jag tror inte att feminismen är den avgörande faktorn hos folk som väljer att avsluta sina liv. Jag skriver om den feministiska och i viss mån kvinnliga synen på det hela.
Senast redigerad av prolapse89 2018-04-02 kl. 15:12.
Citera
2018-04-02, 15:08
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Okej, jag får tydligen ändra taktik lite, då du vägrar att förstå.
Det finns många män som inte vill dö i prostatacancer. Man bedömer att det "inte är bra för dem att oroas för mycket genom att ta det blodprov som visar om de befinner sig i förstadiet av denna cancer". Så de får inte hjälpen. Helt enkelt därför att.
Mammografin har vi haft sen femtio år. Alla blir kallade. Livmoderhalscancer har vi haft massvaccineringar emot. Också den exklusivt för flickor.
Ett blodprov som visar PSA-värden "behövs" inte tas på svenska män. Ändå dör flest i just prostatacancer i Sverige. De flesta för att den upptäcks för sent.

Argumentet stigma duger inte. När män får höra dagligen att de inte är önskvärda från alla håll och varje gång de försöker tala om det får höra att de är privilegierade, så ger man till slut upp.

Kan vi göra något åt det i stället?
Såhär:
Det är helt okej att prata om kvinnors problem i Sverige. Alla gör det, hela dagarna.
Det är till och med helt vedertaget att dessa problem går att skylla på männen, för "varför inte, liksom".
Är det okej för män att öppet prata om sina problem, eller kommer de mötas av en hel armé av skrikande galningar, som kallar dem för allt från kvinnohatare till nazister, så fort de säger något negativt om den allmänna diskurs som finns?

Män som pratar om sina problem hotar nämligen maktbalansen och det tillåts inte i Sverige.
Det är därför dokumentären The Red Pill aldrig kommer visas här.
Den är det yttersta typexemplet på just varför.
Därför.
Vad har PSA-provet med suicid att göra? Och var utläser du det i rapporten från WHO? eller kokar du soppa på spik? Och är det feminister som hindrar män att tala om att de är ledsna och mår dåligt? eller har feministerna synpunkter på att de beskyller kvinnor för deras självmordstankar? Nu sitter du ju bara och orerar. Så många frågor.

Suicidtalen minskar, dels för att fler personer medicinerar och för att gudskelov stigmat minskar, sakta men det gör det.. Att fler män än kvinnor tar sitt liv beror på flertalet faktorer, inklusive vapentillgång, socialt skyddsnät, att de från bandomen får höra att det är kärringaktigt att be om hjälp, färre nära relationer, motstånd mot medicinering, större missbruk. Att nå män som mår så här måste alltså ske på fler fronter.
Citera
2018-04-02, 15:18
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det är ett exempåel på ett samhälle som är riggat mot män.
Snälla buffy, försök hänga med när jag till och med skriver uttryckligen att jag ändrar infallsvinkel/taktik.
Män kan söka hjälp för s-tankar i lika stor grad som kvinnor, frågan är varför de inte gör det. Och varför svarar du på mitt inlägg till pansarvecket?
Citera
2018-04-02, 15:21
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Män kan söka hjälp för s-tankar i lika stor grad som kvinnor, frågan är varför de inte gör det.
Jag har två kollegor på jobbet som har söner som söker efter precis all hjälp de kan få just nu. Båda är tonåringar.
Jag är personligen lite investerad i frågan och de har samma budskap. Vården som finns och de möts av är direkt dålig eller nästintill obefintlig. Och då är vi ändå storstadsbor.

Dessa kollegor är värdefulla, så all deras frånvaro, övernattningar med sönerna på diverse inrättningar, akuta hemmadagar osv kostar på i även mitt arbete, men jag stödjer dem till hundra procent.
Citera
2018-04-02, 15:25
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Hur förklarar du att suicidtalen sjunker med din tes?
De sjunker pga de massiva mängder nya mediciner som tagits fram.
Big Pharmas bästa produkt!
Pressa pojkar till bristningsgränsen, pumpa dem fulla med droger resten av deras liv.
Världens bästa affäresidé ju!
http://www.businessinsider.com/countries-largest-antidepressant-drug-users-2016-2?r=US&IR=T&IR=T
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/23/forskning-antidepressiva-mediciner-fungerar-ofta-val-klart-overlagsna-placebo
Senast redigerad av Flickfotograf 2018-04-02 kl. 15:28.
Citera
2018-04-02, 15:25
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Det är ett exempåel på ett samhälle som är riggat mot män.
Snälla buffy, försök hänga med när jag till och med skriver uttryckligen att jag ändrar infallsvinkel/taktik.
Man öser mediciner över oss just nu, och troligen är bättre mediciner och den enorma mängd av dem det enda som gör att vi håller ens lite kontroll över siffrorna, eller som du visade, att det till och med sjunker lite grann.
Tar du ifrån folk dessa mediciner kanske även du skulle kunna medge att siffrorna skulle skjuta i höjden?
De skulle antagligen gå upp en del, särskilt i akuta situationer och det gäller både män och kvinnor. Det är inte bara läkemedel som verkar skyddande, det är även att fler vågar söka hjälp. Siffrorna var ju betydligt högre på 50-talet med ett stort mörkertal på det. En tid många användare som beskriver sig som män för övrigt romantiserar som någon slags tid då allt var bättre.
Citera
2018-04-02, 15:27
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Jag har två kollegor på jobbet som har söner som söker efter precis all hjälp de kan få just nu. Båda är tonåringar.
Jag är personligen lite investerad i frågan och de har samma budskap. Vården som finns och de möts av är direkt dålig eller nästintill obefintlig. Och då är vi ändå storstadsbor.

Dessa kollegor är värdefulla, så all deras frånvaro, övernattningar med sönerna på diverse inrättningar, akuta hemmadagar osv kostar på i även mitt arbete, men jag stödjer dem till hundra procent.
Och varför tror du att det är något unikt för män?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in