Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Vad exakt i detta (och jag har studerat det tidigare) motsätter det jag sagt i tråden? villighet att söka hjälp pga stigma påverkar hur många män som tar det steget, män är också mer benägna att hålla inne med de känslorna och därför svårare för omgivningen att upptäcka.
Okej, jag får tydligen ändra taktik lite, då du vägrar att förstå.
Det finns många män som inte vill dö i prostatacancer. Man bedömer att det "inte är bra för dem att oroas för mycket genom att ta det blodprov som visar om de befinner sig i förstadiet av denna cancer". Så de får inte hjälpen. Helt enkelt därför att.
Mammografin har vi haft sen femtio år. Alla blir kallade. Livmoderhalscancer har vi haft massvaccineringar emot. Också den exklusivt för flickor.
Ett blodprov som visar PSA-värden "behövs" inte tas på svenska män. Ändå dör flest i just prostatacancer i Sverige. De flesta för att den upptäcks för sent.
Argumentet stigma duger inte. När män får höra dagligen att de inte är önskvärda från alla håll och varje gång de försöker tala om det får höra att de är privilegierade, så ger man till slut upp.
Kan vi göra något åt det i stället?
Såhär:
Det är helt okej att prata om kvinnors problem i Sverige. Alla gör det, hela dagarna.
Det är till och med helt vedertaget att dessa problem går att skylla på männen, för "varför inte, liksom".
Är det okej för män att öppet prata om sina problem, eller kommer de mötas av en hel armé av skrikande galningar, som kallar dem för allt från kvinnohatare till nazister, så fort de säger något negativt om den allmänna diskurs som finns?
Män som pratar om sina problem hotar nämligen maktbalansen och det tillåts inte i Sverige.
Det är därför dokumentären The Red Pill aldrig kommer visas här.
Den är det yttersta typexemplet på just varför.
Därför.