Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Fast du kan inte blanda statistik på män och barn.
Och hur menar du att ensamstående mammor bidrar till detta och inte de frånvarande fäderna?
Jag blandar inte, jag pekar ut likheter. Korrelationer!
Detta händer när fäder är borta ur sina pojkars liv och så har det varit i hela världshistorien. Typ.
Det var du som ville han in för 70 år sen i diskussionen. Då skilde man sig inte. Man dog i kriget.
Idag är det knappast frågan om huruvida man skiljer sig eller inte. Mer hur många gånger man hinner innan man passerat bäst före-datum. Mer än 70% av dessa skilsmässor initieras av kvinnan och nästan alltid är det de som också vinner mest på det ekonomiskt. En lägenhet eller ett hus, lite underhållsbidrag och annat gott och blandat. Så länge familjedomstolar dömer absolut majoritet till kvinnans fördel och hon också får vårdnaden om det inte ligger synnerliga olämplighetsskäl i botten är det alltså en bra afför för kvinnor att gifta och skilja sig ett antal gånger.
Det är ett sätt att tillskansa sig både rikedomar och boende utan annan insats än att sära på benen och ta hand om ett eller flera barn, tills man kan skicka dem in i korvstoppningsmaskinen.
Allt det här är ganska lätt att visa, men jag tror du redan hänger med på beskrivningen av verkligheten.