Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
5 (om du syftar på hela ö. Jer.) och 7 kommer ingen israelisk regering någonsin gå med på. Nej till femman för att ingen vill dela upp/internationalisera sin huvudstad (utom möjligtvis några förorter), nej till sjuan för att den är faktuellt inkorrekt.
5. Dito, sannolikt kommer ingen Palestinsk regering någonsin att acceptera judisk ensamrätt till Jerusalem. Eftersom Jerusalem är helig för båda folken måste det gå att hitta ett sätt att samsas. Det centrala är att dom viktiga landmärkena inom Islam kan besökas utan restriktioner. Detta är inte bara en fråga för Palestina utan hela Islam. Om två barn vill ha samma kaka så är det väl inte fel att dela på kakan? Varsågod och lägg ett förslag.
7. Nakba har ägt rum, inte så mycket att diskutera. Om jag nu släpper kravet att flyktingarna ska få återvända till sina tidigare hem, så förväntar jag mig både ett erkännande och en kännbar kompensation. Flyktingfrågan har varit central i varje förhandling sedan 1948 så den kan inte vara en nyhet för dig.