2018-02-05, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Om jag vänder mig till "Jesus", eller en av hans för tillfället utvalda, med mina problem, utnyttjar han mig och kastar mig på sophögen. Det är ingen rädsla jag har, utan erfarenhet. Man måste slå honom för att få något ut av honom.
Brottning med Gud har ju förekommit i Bibeln, men du har erfarenhet av att slå, det var nytt för mej.....🤜🤕
Citera
2018-02-05, 04:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Brottning med Gud har ju förekommit i Bibeln, men du har erfarenhet av att slå, det var nytt för mej.....🤜🤕

Om det började med att jag förnedrade och korsfäste honom, har jag väl kommit en bit på vägen. Brottning är för bögar.
Citera
2018-02-05, 20:46
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Den fria och perfekta människan, Guds avbild och liknelse, agerar utifrån kärlekens mening, inte rädslans, och är det den vill vara, designad efter kärlekens mening. Den tänker universellt och med kärlek, älskar alla lika och behandlar alla med jämlik attityd av kärlek. "Ty Gud är kärlek." (1 Johannesbrevet 4:8)

Så kan man tycka, hursomhelst ögonblicket den "perfekta människan" hänger sig åt någon av de olika förbjudna känslorna även bara ytterst lite, så kastas han ju ned på jorden igen och blir operfekt.
Citera
2018-02-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Så kan man tycka, hursomhelst ögonblicket den "perfekta människan" hänger sig åt någon av de olika förbjudna känslorna även bara ytterst lite, så kastas han ju ned på jorden igen och blir operfekt.

Mm, precis. På det viset hålls himlen till en absolut ren plats där bara rena själar får existera.
Citera
2018-02-07, 07:00
Bannlyst
Citat:
Jag tror att de sju dödssynderna härstammar från illusionsuppfattningar. Detta tror jag att illusionsuppfattningarna är:

1. Högmod: beror på rädslan att vare underlägsen och denna rädsla är en illusion. I sanning är du varken överlägsen eller underlägsen: i sanning är du jämlik alla andra.

2. Girighet: beror på känslan av brist och denna känsla av brist är en illusion. I sanning är du fullkomlig. Men du har tappat kontakt med denna sanning.

3. Lust: beror på tron att du kan bli fulländad om du uppnår en viss grad av njutning. Denna tro är en illusionsuppfattning.

4. Avund: beror på att du förlorat kontakten med din egen inre rikedom och därför känns det som att du har brist på den rikedom som den andra har. Då blir du avundsjuk.

5. Frosseri: beror på känslan av tomhet som du hela tiden försöker fylla med saker. Men det lyckas aldrig. Känslan av tomhet beror på brist på kontakten med det inre överflödet av Guds kärlek.

6. Vrede: beror på rädsla som grundar sig på illusionsuppfattningen att man är hotad på något sätt eller blivit förintad på något sätt. I sanning är du odödlig ande substans.

7. Lättja: beror på prestationsångest.

Kan du tänka dig att sammanfatta detta med "gör det du mår bra av så löser sig resten"?
Citera
2018-02-07, 19:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mm, precis. På det viset hålls himlen till en absolut ren plats där bara rena själar får existera.

Visst. I ett cirkelargument med predeterminerade/ad hoc-premissade puritanska normer.

Men det är ju endast relevant för dom som redan accepterar dessa normer.
Citera
2018-02-08, 21:53
Bannlyst
Citat:
1. Högmod: beror på rädslan att vare underlägsen och denna rädsla är en illusion. I sanning är du varken överlägsen eller underlägsen: i sanning är du jämlik alla andra.

Det underkänner bibelns Gud och de kristna, som tar första chans att sprida rädsla och budskapet om underlägsenhet. Om bibelns Gud och de kristna verkligen själva är rädda och känner sig underlägsna, förstår jag deras beteende, men så är det ju inte. Gud kan inte ha skrivit en tusensidors-bok med berättelser om hur han slaktade filisteerena, bara för att han känner sig lite underlägsen och blir förnedrad i människor sällskap. Bibelns Gud är designad att överdriva något hemskt och kräva för mycket av människor.
Jag avskyr era fester, jag hatar dem,
jag står inte ut med era högtider.
När ni offrar till mig och kommer med era gåvor
vill jag inte veta av dem,
jag vill inte se åt era offer av gödboskap.
Låt mig slippa dina psalmer,
jag vill inte höra ditt strängaspel!
Men låt rätten välla fram som vatten
och rättfärdigheten som en outsinlig ström!
-- Amos 5:21-24

Citat:
2. Girighet: beror på känslan av brist och denna känsla av brist är en illusion. I sanning är du fullkomlig. Men du har tappat kontakt med denna sanning.

Jag vill inte vara fullkomlig, jag vill bara ha någon att se upp till. Typ Bogomil eller MeanME.

Citat:
3. Lust: beror på tron att du kan bli fulländad om du uppnår en viss grad av njutning. Denna tro är en illusionsuppfattning.

Jag kan inte säga om det är en illusion eller inte förrän jag har fått sätta på Jenna Jameson, och jag tror inte du kan det heller.
Senast redigerad av .profile 2018-02-08 kl. 22:19.
Citera
2018-02-09, 08:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .profile
Jag vill inte vara fullkomlig, jag vill bara ha någon att se upp till. Typ Bogomil eller MeanME.

Farbror Bogomil är ingen "guru", men däremot en akademisk "opponent".
Citera
2018-03-30, 21:38
Medlem
DenLedes avatar
Synden är djuret vi känner i vårt varande.

Ap-drifterna vi bör hålla i schack som människa.
För vi är väl mer än en apa?
Citera
2018-03-31, 10:08
Medlem
Mogrens avatar
Kardinalerna inom den katolska kyrkan som förgriper sig sexuellt på minderåriga är avancerade syndare. Gäller även de potentater som försöker skydda syndarna.
Citera
2018-03-31, 10:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Synden är djuret vi känner i vårt varande.

Ap-drifterna vi bör hålla i schack som människa.
För vi är väl mer än en apa?

Vi är uppgraderade apor.
Citera
2018-03-31, 15:41
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi är uppgraderade apor.
Med en själ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera