Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
1. Högmod: beror på rädslan att vare underlägsen och denna rädsla är en illusion. I sanning är du varken överlägsen eller underlägsen: i sanning är du jämlik alla andra.
Det underkänner bibelns Gud och de kristna, som tar första chans att sprida rädsla och budskapet om underlägsenhet. Om bibelns Gud och de kristna verkligen själva är rädda och känner sig underlägsna, förstår jag deras beteende, men så är det ju inte. Gud kan inte ha skrivit en tusensidors-bok med berättelser om hur han slaktade filisteerena, bara för att han känner sig lite underlägsen och blir förnedrad i människor sällskap. Bibelns Gud är designad att överdriva något hemskt och kräva för mycket av människor.
Jag avskyr era fester, jag hatar dem,
jag står inte ut med era högtider.
När ni offrar till mig och kommer med era gåvor
vill jag inte veta av dem,
jag vill inte se åt era offer av gödboskap.
Låt mig slippa dina psalmer,
jag vill inte höra ditt strängaspel!
Men låt rätten välla fram som vatten
och rättfärdigheten som en outsinlig ström!
-- Amos 5:21-24
Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
2. Girighet: beror på känslan av brist och denna känsla av brist är en illusion. I sanning är du fullkomlig. Men du har tappat kontakt med denna sanning.
Jag vill inte vara fullkomlig, jag vill bara ha någon att se upp till. Typ Bogomil eller MeanME.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
3. Lust: beror på tron att du kan bli fulländad om du uppnår en viss grad av njutning. Denna tro är en illusionsuppfattning.
Jag kan inte säga om det är en illusion eller inte förrän jag har fått sätta på Jenna Jameson, och jag tror inte du kan det heller.