2018-04-01, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag hade för ett tag sedan likartade funderingar som du har och diskuterade det i ett inlägg tidigare i tråden. Jag hade då också sökt efter studier som kunde ge information men inte hittat några. Stefan S svarade mig (se inlägg 13408) och länkade också till två studier om psykopaters självmordsbenägenhet. Enligt dessa studier så tycks psykopater vara ungefär lika självmordsbenägna som andra.

Jaha, där ser man vad lite man vet.
Men.. har du tagit del av studierna. Hinner inte kolla just nu. Är det psykopater inom kriminalvården som är undersökta?
Citera
2018-04-01, 14:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Alla människor med ordets makt, gott självförtroende och inflytande får fördelar. Men inte till den milda grad att man får privat undervisning i hemmet av medicinska skäl till sina barn. Det är ett miljonåtagande för en kommunal skola så det faller på sin egen orimlighet.

Som det dessutom finns uppenbar risk att det går inflation i.
Citera
2018-04-01, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, jag glömde den tidigare.
Nu är jag inte expert men om jag inte minns fel så ligger det en motsägelse i att en psykopat tar livet av sig. Så i så fall har HB lurat honom.

En psykopat gör allt den gör för att själv överleva, och söker sin näring och meningsuppfyllelse i andras död. Allt reduceras till en fråga om vad som kan gynna psykopatens överlevnad. Psykopaten bekräftas som livsvärdig först i och med de andras död.

Och varför ta livet av sig när man kan ljuga och neka?

Jo, jag var rätt övertygad om det också men det verkar som vi lutar oss mot föråldrade kunskaper.
Citera
2018-04-01, 14:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jo, jag var rätt övertygad om det också men det verkar som vi lutar oss mot föråldrade kunskaper.

Jaså. Vad krävs nu då, narcissistisk personlighetsstörning?
Citera
2018-04-01, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jaså. Vad krävs nu då, narcissistisk personlighetsstörning?
Fast just narcissister är kända för att ta livet av sig när krrränktheten slår klorna i dem, om inte annat – av ålderns förfulning.
Citera
2018-04-01, 14:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fast just narcissister är kända för att ta livet av sig när krrränktheten slår klorna i dem, om inte annat – av ålderns förfulning.

Aha. Jag såg nu att det fanns en tråd "utanför min föreställningsvärld".

Ja, det är väl kanske så att polariteten överlevnad—självmord dialektiskt spelar en avgörande roll, och att pendeln till slut kan slå över.
Citera
2018-04-01, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

VI kan utesluta, är det inte klokare av dig att du skriver att DU kan utesluta att nämnda postare sett intyg på flickorna? Bättre att uttrycka sin egen åsikt, än att ta för givet att alla som skriver i tråden delar den.

Så tänker jag i alla fall.

Absolut ( Jag ) utesluter för min del att nämde postare sett något intyg på flickorna. Det är jag helt ensam om.

Alla i tråden delar denna då? För där står väl ändå ( Vi )

Vi kan utesluta att det inte fanns saker som stöttade brevet. Annars hade man aldrig berättat om det.
Citera
2018-04-01, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Alla människor med ordets makt, gott självförtroende och inflytande får fördelar. Men inte till den milda grad att man får privat undervisning i hemmet av medicinska skäl till sina barn. Det är ett miljonåtagande för en kommunal skola så det faller på sin egen orimlighet.

Det vore ju, som omväxling, lite intressant att höra någons åsikt om paret B/H:s risk att stöta sig med skola och föräldraråd och grannar i och med flickornas tillstånd, inlärningsproblem och kostnaderna för dem. Såvitt man kan bedöma skulle äldsta flickan kunna få svårigheter med umgänge och att följa skolgång på högstadium på ganska många platser. Även om man inte blir mobbad så är "utfrysning" (om flickan upplever det så) ett högst möjligt psykologiskt problem.

Jag skulle ju tro att Bjärred förvisso säkert inte är helt homogent, men ändå är det inte svårt att tänka sig att många (föräldrar) tongivande kring skola och sociala aktiviteter inte med säkerhet skulle dela parets värderingar vad gäller skattefrågor, fritidsaktiviter, barnuppfostran och yrkesinriktningar. Därtill utsocknes, och ingen känd båt eller golfutrustning. Och inget betydande socialt umgänge, även om många med två arbetande tjänstemannaföräldrar säkert har det på snarlikt sätt.

"Röststyrka" ligger inte nödvvis hos den som skriver eller undervisar studenter, utan kanske snarare hos den som är mer van att hojta eller bräka sig till fördelar.

(Tänk t.ex. om precis alla i Bjärred var scientologer, utom just familjen B/H?

Det är det ingen som har funderat på?)
Citera
2018-04-01, 15:36
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Eller att H, A och M kan diagnostiseras ha drabbats av Stockholms-syndrom?

Hur skulle det passa in i bilden?

Aaah, Stockholmssyndromet! Bra förslag, det började bli lite mycket återvinning i tråden.

Stockholmssyndromet är väl uttryck för en form av lojalietet? (Jag har inte wikipedierat ordet Stockholmssyndromet, kan ha fel.) Barns lojalitet till förädrarna känner vi till, t.o.m barn som blivit misshandlade på olika sätt kan uppvisa lojalitet till sina föräldrar.

Menar du att övriga familjemedlemmar skulle spela med i någon av föräldrarnas spel och inte bara vara passiva offer?

För övrigt tycker jag att Frank borde sluta med att vifta med ögonfransarna och skrida till handling istället och ”fråga chans” på Lonnrot nu 😍😉
Citera
2018-04-01, 15:50
Medlem
Citat:
Det finns anledningar till det mesta även om allt inte är uppenbart vid första ögonkastet, om man tycker att ett beteende inte verkar rimligt så kan man försöka byta perspektiv och se det med andra ögon.
Hej, OK, intressant. Du menar alltså att det finns rimliga och vettiga skäl bakom beteendet när t.ex. pianoläraren och en del andra postare som tycks stå familjen nära (i någon bemärkelse) förlöjligas i tråden? Jag har vridit och vänt på mina perspektiv men inte lyckats komma fram till några bra skäl. Du kanske kan delge?
Citera
2018-04-01, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Aaah, Stockholmssyndromet! Bra förslag, det började bli lite mycket återvinning i tråden.

Stockholmssyndromet är väl uttryck för en form av lojalietet? (Jag har inte wikipedierat ordet Stockholmssyndromet, kan ha fel.) Barns lojalitet till förädrarna känner vi till, t.o.m barn som blivit misshandlade på olika sätt kan uppvisa lojalitet till sina föräldrar.

Menar du att övriga familjemedlemmar skulle spela med i någon av föräldrarnas spel och inte bara vara passiva offer?

För övrigt tycker jag att Frank borde sluta med att vifta med ögonfransarna och skrida till handling istället och ”fråga chans” på Lonnrot nu 😍😉

Haha, jag tror minsann lite svartsjuka grumlat någons uppfattningsförmåga härinne.
Beträffande Stockholmssyndromet är väl det knappast applicerbart på familjemedlemmar. Lojalitet dessa är liksom inbyggt i familjekonceptet.
Hört talas om jäv?

I övrigt är nämnda syndrom starkt ifrågasatt och frågan är om det ens uppträdde där det sägs härstamma ifrån. Således en vulgärdiagnos.
Citera
2018-04-01, 16:19
Medlem
Citat:
Jaha, där ser man vad lite man vet.
Men.. har du tagit del av studierna. Hinner inte kolla just nu. Är det psykopater inom kriminalvården som är undersökta?

Man kommer bara in i artiklarnas abstracts om man inte betalar. Men det som framgår i de två sammanfattningarna är att i den ena studien har 313 psykopater intagna i fängelse undersökts. Man har studerat deras tidigare historia och funnit en viss korrelation mellan tidigare suicidförsök och vissa typer av psykopati. Man delar tydligen in psykopaterna i olika grupper. I den andra studien har man undersökt 1711 personer, unga och vuxna kriminellt belastade, patienter på rättspsyk och patienter på vanliga psykkliniker och även här funnit en liten korrelation mellan psykopati och självmordsbenägenhet.

Eftersom jag inte har läst hela artiklarna så är jag helt okunnig om hur de genomförts i sina detaljer och om det kan finnas frågetecken kring resultaten. Men en fråga som det kanske skulle vara intressant att veta mera om är ju hur man fått fram informationen om psykopaternas självmordsförsök på ett sånt sätt att man är helt säker på att den är riktig. Och en annan vad som i så fall utlöst självmordsförsöken. Dvs. under vilka förutsättningar en psykopat hellre tar sitt liv i stället för att manipulera sig ur en knipa. Men i vart fall så kan man nog inte utgå ifrån att psykopater aldrig tar sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in