2018-03-31, 23:40
Medlem
Citat:
Kan vi räkna med att vi borde se lika långt på markplan som från en hög höjd på den platta jorden?
Är det ett antagande du kan hålla med om?
jag tror antagandet på den mer "officiella" plattajorden är att man ser längre ju högre upp man kommer
Citera
2018-03-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
För att min länk inte presenterar goja.

Om du inte anser att de bevis (ej YT-klipp) för den sfäriska jorden som presenterats i tråden räcker till, så är vi nog vid vägs ände vad gäller din förmåga att förstå. Där kan jag personligen inte göra mer.

Hur exakt vill du se kurvan? Förklara.

Du fortsätter att undvika badbollsfrågan.
Men herregud vilken dålig logik. Är du hjärntvättad att tro att sanningar inte finns på youtube?
Det finns sanningar på youtube så om du vill påstå att din källa är bättre för du för tusan göra riktiga argument med sund förnuft bakom.
Citera
2018-03-31, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
För att min länk inte presenterar goja.

Om du inte anser att de bevis (ej YT-klipp) för den sfäriska jorden som presenterats i tråden räcker till, så är vi nog vid vägs ände vad gäller din förmåga att förstå. Där kan jag personligen inte göra mer.

Hur exakt vill du se kurvan? Förklara.

Du fortsätter att undvika badbollsfrågan.
Om jag pratar för mig. Hur vill jag exakt se kurvan?
Om argumentet är att man kan se kurvan när man zoomar in på marken så borde man kunna hitta kurvan när man åker upp några mil.
Men bortförklaringar kommer alltid på detta, och tydligen vill ni inte ha bevis för detta(vilket skulle vara SUPER EASY och fixa).
Citera
2018-04-01, 00:01
Medlem
Zwoop77s avatar
Plattjordare! Förklara detta.

Den 22 juni 2018 kommer solen att gå upp 06.55 och gå ner 17.23 i Johannesburg i Sydafrika. Samtidigt (samma dag) är det sol dygnet runt i Kiruna i Sverige. Förklara hur solen rör sig över den platta jorden för att åstadkomma detta.

Alltså, ljust dygnet runt i flera veckor i Sverige, samtidigt som solen går upp och ner (eller sveper över) i Johannesburg.

Beskriv solens rörelse över den platta jorden för att få detta att fungera.

TACK!
Citera
2018-04-01, 00:08
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Men herregud vilken dålig logik. Är du hjärntvättad att tro att sanningar inte finns på youtube?
Det finns sanningar på youtube så om du vill påstå att din källa är bättre för du för tusan göra riktiga argument med sund förnuft bakom.

Du är nog den siste som ska prata om "dålig logik". Det finns mängder med sanningar på Youtube. Du är dock inkapabel att ta åt dig av dessa.
Citera
2018-04-01, 00:09
Medlem
Citat:
jag tror antagandet på den mer "officiella" plattajorden är att man ser längre ju högre upp man kommer

Sedär, nu verkar vi ha lite att jobba med!

Vad bygger detta antagande på?

Att jag antar att vi borde se lika långt på en platt jord oavsett höjd bygger på at jag ser lika långt oavsett var jag riktar blicken från en höjd medans från markplan ser jag endast lika långt som från höjden om jag tittar uppåt.
I markplan verkar det vara något i vägen, ett plan ser jag från marken medans en båt är borta.

Så, varför ser jag , enligt plattjorden, inte lika långt i markplan som från en höjd?
När det är förklarat så kan vi ju testa den teorin och se om den håller.
Citera
2018-04-01, 00:12
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Om argumentet är att man kan se kurvan när man zoomar in på marken så borde man kunna hitta kurvan när man åker upp några mil.
Men bortförklaringar kommer alltid på detta, och tydligen vill ni inte ha bevis för detta(vilket skulle vara SUPER EASY och fixa).

Borde? Hur då? På vilken höjd? Förklara hur du kommer fram till ditt resultat.

Bevis är SUPER EASY att fixa, och det har vi gjort. Problemet är bara att du och några till inte tror på rymden eller ISS. Då blir det liksom svårare att föra en normal och sansad diskussion om saken.
Citera
2018-04-01, 00:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur långt upp är "några mil"?
Inzoomningen gäller när man ser kurvan i komprimerat perspektiv, som på den här bilden:
https://i2.wp.com/flatearthdeception.com/wp-content/uploads/2016/10/Pontchartrain-towers-curve.jpg?resize=600%2C440

För att se kurvan i "sidled" krävs att du är typ 30 mil upp:
https://www.google.se/search?q=iss&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEw igzOa4yZfaAhWlx6YKHfLCAyYQ_AUICigB&biw=1396&bih=66 8
Citera
2018-04-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Sedär, nu verkar vi ha lite att jobba med!

Vad bygger detta antagande på?

Att jag antar att vi borde se lika långt på en platt jord oavsett höjd bygger på at jag ser lika långt oavsett var jag riktar blicken från en höjd medans från markplan ser jag endast lika långt som från höjden om jag tittar uppåt.
I markplan verkar det vara något i vägen, ett plan ser jag från marken medans en båt är borta.

Så, varför ser jag , enligt plattjorden, inte lika långt i markplan som från en höjd?
När det är förklarat så kan vi ju testa den teorin och se om den håller.
Hm, blev lite diffust om vad du skrev men kanske inte är så relevant i just detta sammanhang. Ska försöka och förklara.

Om du tittar över ett bord, Vi tar en siffra, 1dm ovanför bordet med dina ögon så ser du x långt.
Om du tar ner dina ögon till 0,5 dm så kommer du se kortare avstånd på bordet för "golvet" på bordet kommer skymma din syn. Det kommer "blockera" för dig.

EDIT: i å med att bord är rätt korta, vi säger att du tar ner dina ögon till 1cm ovanför bordet istället.
Citera
2018-04-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur långt upp är "några mil"?
Inzoomningen gäller när man ser kurvan i komprimerat perspektiv, som på den här bilden:
https://i2.wp.com/flatearthdeception.com/wp-content/uploads/2016/10/Pontchartrain-towers-curve.jpg?resize=600%2C440

För att se kurvan i "sidled" krävs att du är typ 30 mil upp:
https://www.google.se/search?q=iss&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEw igzOa4yZfaAhWlx6YKHfLCAyYQ_AUICigB&biw=1396&bih=66 8
Jag pratar inte om sidleds, jag pratar rakt framifrån.
Några mil upp är 3mil.
Citera
2018-04-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Plattjordare! Förklara detta.

Den 22 juni 2018 kommer solen att gå upp 06.55 och gå ner 17.23 i Johannesburg i Sydafrika. Samtidigt (samma dag) är det sol dygnet runt i Kiruna i Sverige. Förklara hur solen rör sig över den platta jorden för att åstadkomma detta.

Alltså, ljust dygnet runt i flera veckor i Sverige, samtidigt som solen går upp och ner (eller sveper över) i Johannesburg.

Beskriv solens rörelse över den platta jorden för att få detta att fungera.

TACK!
Antaganden och teorier, och sedan teorier på teorier.
Hur vet du utan tvekan att sol, måne är ljus och att dagsljus är ett annat ljus t.ex?
Vi vet inte solens rörelse som vi har sagt flertalet gånger, vill du ha reda på fler frågor kan du youtuba, där finns massor av svar med mattematik som ni globjordare älskar.
Citera
2018-04-01, 01:05
Medlem
Citat:
Hm, blev lite diffust om vad du skrev men kanske inte är så relevant i just detta sammanhang. Ska försöka och förklara.

Om du tittar över ett bord, Vi tar en siffra, 1dm ovanför bordet med dina ögon så ser du x långt.
Om du tar ner dina ögon till 0,5 dm så kommer du se kortare avstånd på bordet för "golvet" på bordet kommer skymma din syn. Det kommer "blockera" för dig.

EDIT: i å med att bord är rätt korta, vi säger att du tar ner dina ögon till 1cm ovanför bordet istället.

Vad var diffust?

Jag ser ett plan och en båt på 15km avstånd från en höjd och ser ett plan på samma avstånd från marken men när jag försöker se båten är den borta, vad är det som är diffust med det påståendet?

Vad gäller att bordet blockerar så är det antingen fel på min eller din syn för inget blockeras för mig..

Citat:
Jag pratar inte om sidleds, jag pratar rakt framifrån.
Några mil upp är 3mil.

Återigen, ta en karta över världen, kontrollera sveriges storlek i förhållande till världen och sedan tittar du på avståndet stockholm-södertälje, ser det rimligt ut att den höjden kommer räcka i förhållande till den yta du vill överblicka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in