[quote=S.Kandal|63650093]
Citat:
Ursprungligen postat av
Tagganer
SD med knapp marginal största parti bland unga väljare enl Yougov.
https://twitter.com/EuropeElects/status/979792881228697601?s=19
SD 19%
M 18%
S 17%[/QUOT]
En RIKTIGT fin påskkaramell detta, kanske det finns en framtid för detta sargade land ändå!!
Personligen blir jag oerhört förvånad, detta hade jag verkligen inte väntat mig. De yngre jag har koll på är rejält marinerade och skulle aldrig rösta på Sd. I dessa kretsar är Annie Lööf nummer ett av någon outgrundlig orsak. Nu är förvisso flertalet av dessa uppfostrade i "finare familjer" vilket kan ställa till det rejält i hjärnbarken.
Edit: såg nu att spannet låg mellan 19-34 år. De yngre jag tänkte på var 17-21 år. Blir inte riktigt lika spektakulärt när vi når över 25...
Det där med Annie Lööf stämmer ju ändå hyfsat med undersökningen. Det man ser vid sidan av att SD ligger högst i gruppen 18-34 är att andelen SD trots det är mycket mindre än bland övriga åldersgrupper. Bland samtliga över 34 år ligger SD 2:a men har 24%, medan C har 6% (SD=C*4). Bland 18-34 har SD "bara" 19% medan C har 11% (SD=C*1,7). Den avgörande skillnaden är att S ligger etta bland 34+ men trea bland 18-34. Detta är alltså SD:s svagaste åldersgrupp och C:s starkaste. Allt som saknas för att det ska matcha din anekdotiska survey är att ta i beaktande att SD har hög skamfaktor och C har hög skrytfaktor för att gruppen IRL ska ge intryck av att vara 80% C.
Det kan tyvärr inte tas som intäkt för att S är på väg att dö ut. De har alltid haft svårt att locka unga, beroende på att S representerar en vuxen, tråkig status quo, ett tryggt val för den som inte vill något särskilt utan bara ser en röst på S ungefär som att betala hemförsäkringen för 4 år framåt. De som nu är i gruppen 34-55 fnös också åt S en gång, men vad YG visar återkommande är att bland 34-55 är lojaliteten till S lika stark som bland 55+. Enstaka månader starkare än bland 55+.
Den mest intressanta trenden i YouGov (nu går jag över till deras OU för riksdagsval, inte EP-val) är den utjämning som skett mellan storstad och övriga Sverige när det gäller SD.
SD Storstad – SD övriga Sverige
dec17: 15,7 –
23,9
jan18: 18,2 –
22,3
mar18:
22,6 - 22,3
Där har man förmodligen 2018 års SD-skrällare #1. Inte kvinnorna. Storstadsborna.
De kommer då i vanlig ordning att missas av VALU och alla andra som viktar på region/ålder/kön/etnicitet etc för att återskapa de SD-väljare som smiter från OU, för att:
1) ...de som röstade på SD 2014 inte har samma egenskaper 2018.
OI kommer alltså ingenvart med att klona 2014-sverigedemokrater för att återskapa saknade 2018-sverigedemokrater.
2) ...SD-svararna i OU inte har samma egenskaper som SD-smitarna.
OI kommer alltså ingenvart med att klona befintliga SD-svarare för att återskapa saknade SD-smitare.