2018-03-31, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det kommer jag. Polisens slutliga utsaga.
Det kommer jag med. Jag tror dessutom inte att den kommer förändras så mycket som somliga här inne hoppas.

(Du och jag har förresten skrivit exakt lika många inlägg i den här tråden.)
Citera
2018-03-31, 03:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej. I vart fall jag köper helt enkelt inte att två normala välutbildade ostraffade föräldrar vid sina sinnen fulla bruk, helt opåverkade av sekter och utan influens av någon sjukdomslobby som svartmålat och utan att ha extrema antipsykiatriska åsikter, i samförstånd mördar sina två döttrar som inte är sjukare än att de följer normal svensk grundskolas läroplan.

Familicid i samförstånd mellan föräldrarna har vi aldrig sett tidigare i Sverige, och väl bara Göbbels för övrigt. Utan fler pusselbitar i form av endast en förövare, psykisk sjukdom hos förövaren eller påverkan av sekter och rabiata influenser utifrån eller någon annan inblandad sjukdom, går händelsen i Bjärred inte ihop. Det är flera saker som skaver.

Jag gillar inte göbbrls men ger mig fan på att en och annan mer officersfamilj i tredje Riket bör ha påträffats på golven med pillerburkarna i högsta hugg.

Man måste ju räkna med ngn form av mycket specifik kontext.

Herr göbbrels jobbade ju med propaganda och hade piskat upp stämningarna lätt. Finns ju inget som säger att det är så hedrande för flickorna här att pladdra om nazistbödlar och sc och perversioner och mordiska konspirationer sida upp och sida ner. Hycklare har jag kallat dig förut. Blodsugare finns kvar.

Vill du hedra nåt så respektera utredningen och myndigheten, och återkom om flickorna skulle fara illa i slutrapporten.
Citera
2018-03-31, 08:18
Medlem
Citat:
Problemet är inte om skolan gjort fel eller inte just nu. Det är en annan utredning som sannolikt fortfarande pågår.

Problemet är att i första hand Moas intyg helt enkelt är osannolikt.

Är det inte sannolikt kan det vara falskt. En intygsförfalskare eller en person som använder sig av förfalskade intyg - kan om de åker dit och döms inte arbeta som proffesor/docent på juridiska fakulteten i Lund eller på något annat svenskt universisitet. Inte heller är ett juristjobb på Skatteverket möjligt.

Det skulle kunna förklara varför två vuxna, om de gjort detta, inte såg någon framtid

Exakt. Och detta felaktiga intyg fick enorma konsekvenser medan familjen levde: (minst) en flicka blev utestängd från all gemenskap i skolan och tvingades vara i sitt hem på heltid. Alla vet vi ju att skoltillvaron inte enbart handlar om studier, utan även om social och psykisk utveckling/mognad.

Och, ännu värre: skolan kan ha handlat i god tro och med gott uppsåt när de arrangerade hemundervisningen - ev. trodde skolledningen verkligen att de gjorde vad som skulle bli bäst för flickan och familjen. Men, i och med att skolan gick med på hemundervisning, så jobbade de inte mer med att hitta alternativa lösningar - vilket exempelvis skulle kunna vara att låta flickan tillbringa viss tid i skolan och få undervisning i hemmet på deltid. Om man jobbat mer med att hitta alternativa lösningar, så hade det kanske så småningom börjat synas tecken på hur den omtalade "krisen" i familjen yttrade sig. Då fanns det kanske en chans att man från skolan hade hunnit agera medan tid var.

Jag lägger ett enormt stor ansvar på skolan här, och det kan verka orättvist. Och därför upprepar jag: alla i skolan trodde antagligen att de gjorde det som var bäst och det är inte skolans fel att barnen dog. Men arrangemanget med hemundervisningen innebar isolering för barnen - och just familjens isolering och slutenhet verkar ju ha varit en del av familjens kris.
Citera
2018-03-31, 08:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Dessutom är jag förvånad att du inte minns när du blev tillrättavisad kring din felaktiga bild av att flickorna följde normal svensk grundskolas läroplan eller din feltolkning av ME-sjukas uppfattning om psykiatrin.

1. flickorna hade hemundervisning på heltid tre respektive fyra dagar per vecka. Man hade anpassat studierna och valt bort praktiska ämnen, "elevens val" och ett tillvalsspråk. De följde bägge respektive läroplan för åk. 5 och åk. 8.
Man hade i bägge fallen siktet inställt på att flickorna, med godkända grundskolebetyg, skulle kunna söka in och gå på gymnasiel.
Detta är normal svensk grundskolas läroplan med anpassad studiegång - i sådan omfattning att man får grunskolekompetens för att söka till gymnasiet - för det behövs det betyg i minst 10 ämnen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skolchefen-har-inte-funnits-nagra-signaler/

2. ME-sjukdomens patientförening vänder sig emot all forskning, alla studier och alla behandlingsförsök som kan innehålla inslag av att utröna om det finns psykiatriska aspekter bakom ME-sjukdomen. Det gäller den svenska ME-lobbyn såväl som den ännu rabiatare norska ME-lobbyn.
De inte bara vägrar acceptera eller stödja sådan forskning - de motarbetar aktivt sådana studier eller försök till psykiatrisk behandling av ME- sjukas ME-sjukdom.

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/12353/LKT0936s2194_2196.pdf

Alla vettiga tänkande personer har svårt att förstå varför man inte greppar varje halmstrå till behandling när inget annat finns. Om det nu skulle finnas en liten möjlighet att psykets kraft skulle kunna tämja även en somatisk sjukdom likt ME borde man väl vilja försöka?
Likt Steven Hawkings och alla andra patienter som vi ser och förundras över hur deras ecceptionellt starka vilja och övermänskliga envishet gör att de lever vidare, kan jobba och leva ett gott liv.

Du "Frank" är en mycket otrevlig och dryg postare här som tydligen inte kan låta bli att i dina svar gå till personangrepp och förolämpa andra postare. Det är synd för ibland är du träffsäker i dina formuleringar. Men med detta behov av att ha en von oben-attityd och vara otrevlig kanske det är bättre att du tar och laddar ner en våldsam snuff-movie där folk får på nöten, istället för att tillfredsställa dina behov av att jävlas och slå vilt omkring dig här.
Vi andra, som inte känner oss misslyckade i vårt privatliv med karriärer, barn och familj har inte samma behov av att trycka ner omgivningen för att må bättre.
Citera
2018-03-31, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Läkarens intyg, är vad du ifrågasätter?

Man kan även behöva ifrågasätta regelverket kring skolans hantering av läkarintyg och beviljandet av särskild undervisning i hemmet. Om det idag är möjligt att endast rektor och elevvårdspersonal i den enskilda skolan kan ta sådana beslut, så borde denna arbetsgång ses över.

Samarbete med behandlande läkare och skolläkare borde vara obligatoriskt. Även mycket täta uppföljningar och utvärderingar likaså.

Det kan inte få finnas utrymme för godtyckliga bedömningar . Föräldrars påtryckningar kan inte vara avgörande.
Citera
2018-03-31, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Den uppgiften stämmer troligtvis inte. Finns en tidigare beskrivning där man lyckats identifiera 6 möten varav O var på fyra av dessa och H på två. Någon beskrev också att O tog hand om Ms möten, medan H tog hand om As.

(Förresten är jag lite förälskad i din avatar. Vem är det?)

Ta fram den tidigare beskrivningen. Verkar viktigt för med intyg och möten så gör det.

5 möten. O närvarande på alla. H närvarande på två, juni och augusti 2017 för Moa.
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-03-31 kl. 09:09.
Citera
2018-03-31, 09:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Man kan även behöva ifrågasätta regelverket kring skolans hantering av läkarintyg och beviljandet av särskild undervisning i hemmet. Om det idag är möjligt att endast rektor och elevvårdspersonal i den enskilda skolan kan ta sådana beslut, så borde denna arbetsgång ses över.

Samarbete med behandlande läkare och skolläkare borde vara obligatoriskt. Även mycket täta uppföljningar och utvärderingar likaså.

Det kan inte få finnas utrymme för godtyckliga bedömningar . Föräldrars påtryckningar kan inte vara avgörande.

Instämmer till fullo.
Bjärred morden hade kanske aldrig hänt om inte föräldrarna kunnat isolera barnen med hemundervisning - någon hade kanske kunnat få insyn och larma i tid. Nu verkar det istället ha hållits möten mellan icke medicinskt utbildat skolfolk samt endast en skolsköterska och främst pappan som alltid deltog och framför dem på bordet låg ett läkarintyg på respektive dotter. Ett intyg som ingen hade kompetens eller kanske ens vilja att ifrågasätta.

Det borde skett ett sammarbete mellan skolläkare, behandlande barnläkare, barnpsykologer, soc med flera. Flerårig hemundervisning utan slut är ett väldigt stort beslut att ta - eller bara låta fortgå.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-31 kl. 09:55.
Citera
2018-03-31, 09:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ta fram den tidigare beskrivningen. Verkar viktigt för med intyg och möten så gör det.

5 möten. O närvarande på alla. H närvarande på två, juni och augusti 2017 för Moa.

Håller med.
Oskar var alltid med på alla uppräknade möten. Dessutom var det han och skolsköterskan som tog på sig uppgiften att informera ena flickans klasskamrater - kanske också andra flickans? Alltid Oskar, överallt.

Skedde överhuvudtaget något i beslutsväg mellan skolan och Henkows utan att pappa Oskar deltog? När mamma Hanna faktiskt bara jobbade två dagar per vecka och var ledig övriga dagar?
Citera
2018-03-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Det kan tolkas som elakt vilket det är att kontrollera sin egen fru och barn.
Moa och Agnes var inte ensamma när dem fick hemundervisning-dem fick aldrig öppna dörren själva.
Var Hanna Moa och Agnes resande till matbutiken, när Oskar var och lämnade ett av ””dem”” förfalskade intygen han lämnade till skolan? Då berättade Oskar kanske varför han var tvungen att resa till Tyskland?
Talade Oskar något om kameror? Vi tror inte det. Talade Oskar om varför Moa och Agnes inte fick träffa mormor / Morfar eller mammas släktingar?
Du antar Hanna hade mobil? Du påstår dig veta så mycket då vet du också hur Oskar hade kontroll över Moa och Agnes och Hanna?
Vänninor och utomlands då talar vi innan Moa och Agnes var födda.
Två friska barn och deras mamma lämnade oss i något så tragiskt som vi inte önskar någon annan.

Jag är ledsen, men jag tror inte att någon som är oförmögen att använda subjektet och objektet "de" och "dem" på rätt sätt var en nära bekant till paret OH/HB. De var högutbildade jurister med god språkbildning, annars hade de inte kunnat ha de höga tjänster som de faktiskt hade. Deras nära umgänge bör därför också ha bestått av personer i deras egen ålder med ungefär samma förmåga att använda svenska språket som de själva hade. Det är min erfarenhet att de som inte kan skilja på "de" och "dem" för det mesta är unga personer. I mina ögon är du därför inte trovärdig som en så nära vän till OH/HB att du skulle kunna veta allt detta om dem.
Citera
2018-03-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag är ledsen, men jag tror inte att någon som är oförmögen att använda subjektet och objektet "de" och "dem" på rätt sätt var en nära bekant till paret OH/HB. De var högutbildade jurister med god språkbildning, annars hade de inte kunnat ha de höga tjänster som de faktiskt hade. Deras nära umgänge bör därför också ha bestått av personer i deras egen ålder med ungefär samma förmåga att använda svenska språket som de själva hade. Det är min erfarenhet att de som inte kan skilja på "de" och "dem" för det mesta är unga personer. I mina ögon är du därför inte trovärdig som en så nära vän till OH/HB att du skulle kunna veta allt detta om dem.

Är villig att hålla med och tvivlar på flera. De som har mellanslag innan flera utropstecken på rad och glada smileys och påstår ”norr när någon i tråden sagt söder och svart när någon sagt vitt” och menar att allt var prima med alla i familjen. Inte heller tillfört något annat än det man kan lösa sig till i tråden eller googla plus lite kuriosa. Egentligen skall man tvivla på alla ”som känner en kvinna som är nära vän med...”. Återstår för mig i alla fall bara Scheele som jag tror hade trovärdiga informatörer. Sen den där numera världsberömda pianofröken, som kanske tagit kontakt med polisen kan man hoppas. Men å andra sidan, varför skulle de vara intresserade?
Citera
2018-03-31, 09:57
Medlem
Citat:
Instämmer till fullo.
Bjärred morden hade kanske aldrig hänt om inte föräldrarna kunnat isolera barnen med hemundervisning - någon hade kanske kunnat få insyn och larma i tid. Nu verkar det istället ha hållits möten mellan icke medicinskt utbildat skolfolk samt endast en skolsköterska och främst pappan som alltid deltog och framför dem på bordet låg ett läkarintyg på respektive dotter. Ett intyg som ingen hade kompetens eller kanske ens vilja att ifrågasätta.

Det borde skett ett sammarbete mellan skolläkare, behandlande barnläkare, barnpsykologer, soc med flera. Flerårig hemundervisning utan slut är ett väldigt stort beslut att ta.

Absolut - särskild undervisning i hemmet på heltid är alltid ett allvarligt ingrepp i ett barns liv, även när inte barn blir mördade under den period som de hemundervisas. Det är nu för tiden väldigt, väldigt vanligt att man talar om "barnperspektivet" (nästan något av ett modeord). Barnperspektivet ska finnas med i alla sammanhang.

Barnperspektivet kan ibland medföra att man inte väljer den lättaste vägen - utan att man tvingas ta upp kampen med svårigheterna i tillvaron, eftersom den kampen på sikt skulle kunna hjälpa barnet och dess föräldrar(och skolan) att bemästra en svår situation, att hitta nya lösningar och tänka mer flexibelt och utanför boxen.

Du skriver orden som jag själv inte vågade ta i min mun: morden hade kanske aldrig hänt om inte föräldrarna kunnat isolera barnen i hemmet. Vi vet inte hur det är med den saken - men blotta misstanken visar att beslut om hemundervisning måste vara väldigt, väldigt väl underbyggda, och att samverkan mellan ett flertal ansvariga måste äga rum.

Läkare är experter på sjukdomar och skolpersonal är experter på hur undervisning kan organiseras - utifrån olika omständigheter och förutsättningar. Barnpsykologer har kunskaper om hur organiseringen av miljön/undervisningen samspelar med barnets egen person och vad som kan bli gynnsamt respektive ogynnsamt för det enskilda barnet. Dessa olika kunskapsområden behöver sammanfogas för att man ska få till ett "barnperspektiv" och kunna ha en helhetssyn.
Citera
2018-03-31, 09:57
Medlem
Citat:
Håller med.
Oskar var alltid med på alla uppräknade möten. Dessutom var det han och skolsköterskan som tog på sig uppgiften att informera ena flickans klasskamrater - kanske också andra flickans? Alltid Oskar, överallt.

Skedde överhuvudtaget något i beslutsväg mellan skolan och Henkows utan att pappa Oskar deltog? När mamma Hanna faktiskt bara jobbade två dagar per vecka och var ledig övriga dagar?

O var utan tvekan mera engagerad i ämnet än H.

Kan du förklara varför media inte kunnat ta del av vilken diagnos flickorna hade? Det sprutade ju ut information direkt till allmänheten från rektor om trötthetssymptomen så varför hymla med diagnosen? Media har tittat i kommunens protokoll står det men ”inte kunnat ta del av vilken diagnos”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in