2018-03-31, 00:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Behöver inte varit CGI då, går att manipulera bild på andra sätt.

Angående kurvan när man åker högre upp. Nån gång får det ju räcka, säger man att jorden är x stor, då kan man ju inte ändra sig sedan när personer åker upp tillräckligt högt.
Det är ju inte vetenskapsbaserat och det är väl exakt så globe modellen gjort.
Vad menar du? Vad har ändrats?
Det som ändras är att kurvan är lättare att se ju högre upp man är, själva kurvan är exakt lika hela tiden, en radie på 6371 km i genomsnitt.

Hur stor är den platta jorden?
Citera
2018-03-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det är en väsentlig skillnad mellan att mäta avstånd med hjälp av laser och att försöka "bevisa" att en sjö är platt genom att sända laserstrålar över den.
Men jag är inte förvånad över att både du och boldogg är för korkade för att begripa skillnaden.
Jag tänker inte fortsätta någon pajkastning här, du får ta sista ordet om du blir lyckligare då.
Ehm. Jasså? Låter som ett korkat påstående, du får gärna förklara mer.
I vetenskap ska man vara öppen.
Sedan att skicka en laser över en sjö kan ju bekräfta om det är en platt sjö eller en kurva också.. Förstår faktiskt inte ett skit vad du säger nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför är kommentaren fånig? Du avfärdar bevis med laser som i dokumentären om platt jord men när de används för globjord går det bra.
Som jag skrev till kungadolf. Jag inser att ni båda är alldeles för korkade för att begripa skillnaden.
Citera
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Kan du inte ta och förklara varför detta händer enbart på denna bron och ingen annan?

Händer i Malmö med...

https://youtu.be/MoK2BKj7QYk
Citera
2018-03-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad menar du? Vad har ändrats?
Det som ändras är att kurvan är lättare att se ju högre upp man är, själva kurvan är exakt lika hela tiden, en radie på 6371 km i genomsnitt.

Hur stor är den platta jorden?
Exakt, och folk har ju mätt att det skulle räcka att åka några mil upp enbart för att se en kurva, men en kurva har man aldrig sett.
Men sedan när folk gjorde det, då helt plöstligt så var argumentet "jorden är mycket större".

jag har inte rest mycket
Citera
2018-03-31, 00:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men fotot som är zoomat bevisar att jorden är en sfär? Båda foton bevisar faktiskt nånting, att de är helt meningslösa i denna diskussion. En visar på platt jord och en visar på sfärisk jord, meningslösa bilder.
Visa ett inzoomat foto som inte visar någon kurva. Att det finns foton som inte visar kurvan bevisar förstås inte att det inte finns någon kurva.
Citera
2018-03-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Går ju att se kurvan om man är tillräckligt högt upp. Tyvärr räcker ju inte den höjd man kan nå med flygplan och ballonger och bilder från raketer brukar ni bara avfärda som CGI. Hur man kan tro att en bild på jorden tagen 1972 är CGI övergår mitt förstånd. Vet du har datorgrafik såg ut på den tiden? Google på Space Invaders och Asteroids så förstår du att bilder på jorden från den tiden inte var datorgrafik.
Jag har spelat Asteroids, jag vet. Men du menar att man inte kunde fejka en bild 1972 är ju löjligt.

Se här:
http://twistedsifter.com/2012/02/famously-doctored-photographs/
Citera
2018-03-31, 00:29
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Men fotot som är zoomat bevisar att jorden är en sfär? Båda foton bevisar faktiskt nånting, att de är helt meningslösa i denna diskussion. En visar på platt jord och en visar på sfärisk jord, meningslösa bilder.

Åter så har du ju inte kunskapen om optik och fotografering.

En visar inte en platt jord, den visar en bro taget med ett vidvinkelobjektiv. Då kan du inte ser kurvan för kurvan är inte synbar med ett vidvinkelobjektiv.

Exakt VAD är det du inte förstår? Måste du upprepa dig gång på gång.
Kan du inte istället faktiskt fråga om VARFÖR det är skillnad mellan ett foto taget med ett vidvinkelsobjektiv kontra ett kraftig zoomobjektiv?
Citera
2018-03-31, 00:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Exakt, och folk har ju mätt att det skulle räcka att åka några mil upp enbart för att se en kurva, men en kurva har man aldrig sett.
Men sedan när folk gjorde det, då helt plöstligt så var argumentet "jorden är mycket större".
Hur mycket är ”några mil”?
Från 30 mils höjd syns kurvan tydligt.

Jag ser kurvan varje gång jag ser en solnedgång i havet.
Citera
2018-03-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Som jag skrev till kungadolf. Jag inser att ni båda är alldeles för korkade för att begripa skillnaden.
Skillnaden är att globjorden är din religion och du är här för att försvara den med alla medel tillgängliga.
Citera
2018-03-31, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Händer i Malmö med...

https://youtu.be/MoK2BKj7QYk
Det där var ingen bro. Hur som helst, varför lutar inte det där tornet något?
Citera
2018-03-31, 00:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det där var ingen bro. Hur som helst, varför lutar inte det där tornet något?
Hur mycket skulle tornet luta, enligt dig?

Edit: Ledtråd: 1 grad motsvara drygt 11 mil på jordens yta enligt globmodellen.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-03-31 kl. 00:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in